Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

SPROGKONFERENCE JUNI 2015 VED KØBENHANVS KOMMUNE

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "SPROGKONFERENCE JUNI 2015 VED KØBENHANVS KOMMUNE"— Præsentationens transcript:

1 SPROGKONFERENCE JUNI 2015 VED KØBENHANVS KOMMUNE
LEG & SPROGUDVIKLING SPROGKONFERENCE JUNI 2015 VED KØBENHANVS KOMMUNE OPLÆG VED ANNA-SOPHIE TROLLE

2 Om mig 2000-2006 2006-2011 2011-2015 Psykolog Anna-Sophie Trolle Nu
Pædagogisk Psykologisk Rådgivning Konceptudvikling & design af læringsmaterialer til skoler og daginstitutioner Internt videns- & kompetence-center om børns udvikling, leg og læring Nu Afdelingsleder for Skolen ved Søen, Ringe Om mig Psykolog Anna-Sophie Trolle

3 Leg og Sprogudvikling Om oplægget Grundforståelse om børns udvikling
Legen som kontekst Leg og sprogstimulering

4 Sprogudviklingens betydning
Førskole alderen Sprogudvikling Ordforråd 2 år Skole alderen Akademisk formåen Læsefærdigheder 10 år Tidlig indsats betaler sig

5 Børns udvikling Social Emotionel Kognitiv Fysisk

6 At lære Man lærer bedst, når man oplever at være:
Nysgerrig og interesseret Aktivt involveret I kontrol og med en vis grad af autonomi I Flow og tilpas udfordret Med tid til at reflektere Kompetent og den bedste udgave af sig selv Socialt forbundet med andre

7 At lege Operere i en sfære, hvor jeg føler mig kompetent
Træne lærings-færdigheder Agere indenfor Zonen for Nærmeste Udvikling Opleve Flow Hard Fun Opleve autonomi og at være i kontrol Eksplorere verden Opleve social forbundethed Øve færdigheder Eksperimentere med sociale relationer & roller Handle kreativt Deltage aktivt og bidrage Føle glæde!

8 Leg danner kontekst for barnets…
Leg og læring Leg danner kontekst for barnets… Trivsel Udvikling Læring ’In play it is as though he were a head taller than himself’

9 Legende læring Instruktiv pædagogik Legende pædagogik
Flere tegn på stress Dårligere akademiske resultater på langt sigt Dårligere adfærdsvurderinger Lavere motivation Mindre kreative Mere nervøse Mindre positive overfor skolen Lavere tro på sig selv Mere afhængige af voksne Flere bekymringer om skolen Mindre angst Samme eller bedre akademiske resultater på langt sigt Mere selvtillid Bedre følelsesmæssig vurdering Bedre adfærdsmæssig tilpasning Lærer at lære: selvkontrol, opmærksomhedsstyring, koncentration, problemløsning Mindre afhængig af voksne Mere motiverede 1997 Hart, Burts, og Charlesworth Stipek, Feiler, Daniels, & Milburn (1995), (Frede and Barnett, 1992; High Scope project, 2007)

10 Sprogudvikling Forbindelser mellem ytringer og handlinger og
objekter og betegnelser => Handlingsbaseret sprogforståelse

11 Lege-kontinuum Styret af børnene Guidet Styret af voksne

12 (Alene eller med andre)
Legetyper Leg med objekter Når børn undersøger objekter, lærer om deres kendetegn og eksperimenterer med deres anvendelse. Forestillingsleg (Alene eller med andre) Når børn eksperimenterer med forskellige sociale roller og udspiller forestillede situationer. Fysisk leg Eller tumle-leg, hvor fysisk bevægelse er den primære ingrediens i legen. Belsky & Most looked at object play in 40 children from 7-20 months of age. They found, consistent with much theorizing in the field, that play follows a distinct developmental pattern from infants reacting to the characteristics of objects, to exploring objects, to symbolically using objects as one object begins to stand for another (e.g., a banana for a phone). (“A Mandate for Playful learning in preschool” Hirsch-Pasek et al., 2009)

13 Legen påvirkes LEG Produkter Placeringer Personer Praksis
(relationer) Produkter (rekvisitter) Placeringer (steder & kontekst) Praksis (regler & måder)

14 Personer

15 Produkter Enactive Iconic Symbolic Bold

16 Placeringer

17 Praksis

18 6 forskningsbaserede principper
Børn lærer de ord, de hører mest Børn lærer ord for ting og oplevelser, som interesserer dem Børns sprogudvikling fremmes gennem interaktive og responsive, frem for passive, kontekster Børn lærer bedst ord i meningsfulde kontekster Børn har brug for at høre forskellige ekspempler på ord og sprog-strukturer Børns indlæring af ordforråd og grammatik er gensidige processer Ilgaz et al. 2013

19 HVORDAN er lige så vigtigt som HVAD Faglig bevidsthed i guidet leg
Konkluderende HVORDAN er lige så vigtigt som HVAD Faglig bevidsthed i guidet leg

20 TAK Anna-Sophie trolle Cand.Psych.Aut.

21 Referencer C. Cybele Raver, 2002: ”Emotions Matter: Making the Case for the Role of Young Children’s Emotional Development for Early School Readiness” S. P. Suggatea, et al., 2012: ”Children learning to read later catch up to children reading earlier” D. K. Dickinson, et al., 2010: ”Speaking Out for Language: Why Language Is Central to Reading Development” P. Brooks, V. Kempe, & G. J. Golson  (Eds.), 2014 “Encyclopedia of Language Development” K. Hirsh-Pasek, R.M. Golinkoff, L.E. Berk, & D.G.Singer, 2009: “A mandate for Playful Learning in Preschool: Presenting the Evidence” D. Dickinson, & P. Tabors, 2001: “Beginning literacy with language: Young children learning at home and school”. A. Glenberg, 2011: ”How reading comprehension is embodied and why that matters”. A. Glenberg et al, 2008: “Processing abstract language modulates motor system activity” A. Glenberg, 2007: “Language and action: creating sensible combinations of ideas” W. Steven Barnett, 1995: Long-Term Effects of Early Childhood Programs on Cognitive and School Outcomes


Download ppt "SPROGKONFERENCE JUNI 2015 VED KØBENHANVS KOMMUNE"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google