c c Kognition Motorik Emotion Barn Samspi l Forældre.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Neurokonference 2011 Neuropædagogiske kompetencecenter
Advertisements

Neuroaffektiv udviklingspsykologi
Hos reptiler er der et stærkt motiv for kamp om overlevelse, men hos pattedyr er der lige så entydige holdepunkter for, at biologiske tilpasningsprocesser.
Oplæg ved Steen Hilling, D. 20 marts 2013
Neuroaffektiv udviklingspsykologi
Kulturforandringer i Børn og Unge Kulturforandring i hele Børn og Unge Hvad går det ud på? Kulturforandring i Område Skanderborgvej og Viby lokaldistrikt.
Iben Jensen Kulturforståelse Kommunikation, forældre og praksis SPIREN Januar 2010 v. Iben Jensen.
Aulum-foredrag 4. okt. 2015: at være pårørende til psykisk sårbare
Workshop 4 Anerkendelse i praksis Psykolog Susanna de Lima Aarhus Kommune Ungdomscentret Socialforvaltningen.
Daniel Stern Igennem millioner af år har vores hjerne udviklet sig nedefra og op, således at højere centre har udviklet sig som overbygninger.
ERFARINGER MED AT STØTTE DET TVÆRSEKTORIELLE SAMARBEJDE MELLEM DANSKE KOMMUNER OG POLITI Oplæg NFBO 22 – 25 maj 2016 Birgitte Roth Hansen, specialkonsulent.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET HVAD ER REFLEKSIONSKOMPETENCE? AMU EPOS, 13. AUGUST, 2015 PER FIBÆK LAURSEN.
Guidet egen-beslutning Usikre unge: -Der er rigtig mange muligheder -Personlig usikkerhed - lavt selvværd -Høje forventninger til sig selv - præstation.
Identificering af skjulte følger efter en hjerneskade Frank Humle Center for Hjerneskade.
Inddragelse af børn og unge med særlig fokus på det udviklingsstøttende perspektiv Work shop 2 Socialrådgiver, lektor Birthe Elholm, Institut for Socialt.
Randers Kommune Forelskelse Temadag om menneskets følelser v. Cand. Scient og Sundhedskoordinator Mie Reihs.
Dagens program Aktiv lytning + øvelse Forumspil om aktuelle situationer.
Hvad er jeres kerneopgaver? Institutionen? Hvordan oplever du, at kerneopgaven i din organisation har ændret sig de sidste 5 år – og hvordan vil den forandres.
Spejlinger og mønstre. Program Kom til stede Siden sidst, evaluering og kursusbevis Redskaber indtil nu Spejling Stillface Hils på Bo Opvarmning Øvelse.
MIDT- OG VESTSJÆLLANDS Ældre Adfærd i trafikken Midt- og Vestsjællands politi Færdselsafdelingen Vicepolitiinspektør Peter Stryhn Torsdag den 27. november.
Lilian Zøllner, Ph.D. Centre for Suicide Research UNGES SÅRBARHED, TANKER OM SELVSKADE OG SELVSKADENDE ADFÆRD Kolding 13. oktober 2011.
1 ▪ En familie fødes 2016.
Personligheds- forstyrrelser / Borderline v. Lea Moth Johansen Og Eva Nedergaard.
Velkommen Social kritik – og faglighed, der forpligter. Børns og unges invitationer til ny- orientering.
ADHD Forstyrrelse af aktivitet og opmærksomhed. Diagnostiske kriterier – Kernesymptomer Opmærksomhed Hyperaktivitet Impulsivitet.
Fakta om skilsmisse Ca. 1/3 af alle danske børn oplever, at deres mor og far går fra hinanden, inden de bliver 18 år Der er pt. ca delebørn i.
Sundhedspædagogik og kommunikation. Mestring. Fag mål 3 sundhedspædagogik og kommunikation.  Eleven kan forklare hvordan borgere/patienter og pårørende.
CSR - HR Beskæftigelsesrådets handicapkonference december 2008  Præsentation af Coop/CSR  Erfaringer med ansættelse af personer med.
Dias om psykisk arbejdsmiljø
Det gode liv og den etiske fordring
Når hørenedsættelse begrænser menneskers deltagelse i samfundet
Hotel Nyborg Strand 28. oktober 2016
Forældre som en ressource i sprogarbejdet:
Beslutningen Beslutningsprocessen. Opfattelse af situationen.
Verdens bedste badminton-forældre – og lidt psykologisk teori på dette
- for samarbejdspartnere
Michael Svendsen Pedersen Lektor emeritus
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Dansk kultur og selvforståelse
Hvorfor resultatløn?.
Velkommen Robusthed basiskursus
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Lektion 5 Afslutningsmødet
Overvej din kommunikation
Robuste Fællesskaber.
Dagens program Time: Arbejde med ide og pitch Time: Pitche for 2. K.
Fælles ledelsesgrundlag
Adfærd, kommunikation og samarbejde med de pårørende til mennesker med kræft. Fredag d
Den robuste leder, den robuste medarbejder og den robuste organisation  … er tilsammen forudsætninger for at få læringsmiljøer og læreplan til at lykkes.
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
Er KRAM en skam? Signild Vallgårda
Velkommen til en times god trivsel med oplæg og samtale
Livets Ord “Tag med sagtmodighed imod det ord, som er indplantet i jer, og som kan frelse jeres sjæle” September 2018.
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
Kroppen i samtalen og relationsarbejdet
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
Forventninger til jer forældre
Dagsorden Udviklingspsykologiske vilkår
Kursus for personer med demens og pårørende
Hvordan kommer vi ind ad døren?
Velkommen til Risskov Skole
Søskendekurser Handicapcentret for Børn, Aarhus Kommune
Mental sundhed Beskrivelse: Da Socialtilsynet var på tilsyn i august. 2017, blev begrebet ‘mental sundhed’ drøftet. Vi blev optaget af at identificere.
Nervesystemet CNS Funktion:
Metakognitiv behandling til børn med generaliseret angst
v. Adjunkt og supervisor, Inge Grønbech, UCN, 2019
Strategi Til markedsføring
Hvordan motiverer vi de unge?
1 Præ-moderne samfund. 2 Moderne. 3 Senmorderne samfund.
Præsentationens transcript:

c c Kognition Motorik Emotion

Barn Samspi l Forældre

c c Metode/re dskaber Selvagens Teoretisk forståelse

c c Hvilken vej skal jeg gå, og hvad skal jeg gøre Min indflydelse på at det går, som det går Forståelse af hvorfor barnet gør, som det gør

Mentalisering er at holde hjerte og tænkning sammen. Det handler ikke blot om at tænke klart, men også om at føle klart. Mentalisering er at kunne se sig selv udefra og andre indefra

Daniel Stern

Sensitive perioder med stort udviklingspotentiale

Når man i voksenlivet udsættes for manglende reaktion fra andre, og der ikke længere finder en spejling sted, påvirkes man psykisk og immunforsvaret svækkes. Hvis omsorgspersonen ikke kan indgå i en synkroniserende kontakt med barnet, mister dets nervesystem muligheden for følelsesmæssig udvikling, uden en målrettet indsats.

Næsten fra fødslen er det tydeligt for spædbarnet, når de er og når de ikke er afstemte med en voksen, og de viser, at de ikke bryder sig om, ikke at være afstemte

Mestringsområd e Nærmeste udviklingszon e Uden for mestrings- muligheder

Igennem millioner af år har vores hjerne udviklet sig nedefra-og-op og indefra-og-ud, således at højere centre har udviklet sig som overbygninger af lavere og ældre dele. Herved spiller følelseslivet og sansninger en væsentlig rolle i alle oplevelser, overvejelser og handlinger.

Den moderne pattedyrshjerne Den gamle pattedyrshjerne Krybdyrshjer nen

Præfrontal cortex - mentaliserende Limbisk -følende Autonom - sansende

Engagement – at have det sjovt sammen og opbygning af selvværd

Al menneskelig kultur opstår og udvikler sig igennem leg!

Tillid/mistillid

Social reference

Udvikling af skam og stolthed