Risikovurdering af ændringer i drift og organisation ­Sikkerhedskonference 2014.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
1 Trekant-drama i et UM perspektiv – en sammenligning af ’The Change Triangle’ og formuleringer i UMs ’Generelle principper’
Advertisements

3D modellering på den nye bane København-Ringsted
Afsluttende bemærkninger ”need to have”
Ideer og samarbejdsmuligheder fra vandsektoren. Rapport fra temadagen:”Vand – fremtidens strategiske ressource” Eigtveds Pakhus 28. september 2005 Forskningsplatformen.
Vejledning i god offentlig risikoledelse. Forord ”Når der er behov for en vejledning, der sætter fokus på offentlige lederes evne til at håndtere usikkerhed,
Velkommen til infodag i kvotehandelssystemet.
Evaluering af kommunalreformen og den nye nationale koordinationsstruktur Oplæg ved Torben Buse, Vicedirektør, Socialstyrelsen 8. Maj 2014.
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Arbejdsmiljøcertificering
Iterativ udvikling og UP
Lektion 4 – Fordybelses- og fornyelsesfasen
Miljøvurdering – Slagelse Kommuneplan 2013 Identifikation af væsentlige miljøfaktorer Overskrifterne • Kommuneplan 2013 • Miljøvurdering.
Projekt i billedkunst Resten af tiden.
Hvordan påvirker NemKonto din hverdag…?. NemKonto, hvornår?
1 PRINCIPPER Organisationsstrukturen bygger på en klar adskillelse af Vision, strategi, udvikling, politik og den daglige drift Der foreligger beskrivelser.
VELKOMMEN til Pædagogisk IT-vejledning efter din skolekultur IT-Vejlederens rolle ændrer sig!
Tietgen Skolen Kvalitet og kvalitetssikring Review Test.
10.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Komponenter Oversigt, principper og teknikker Kapitel 10.
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014 v. Conni Christiansen Sundhedsaftale 2015 – 2018.
Jes Ryttersgaard GI Loven Lov om infrastruktur for geografisk information.
Kommunal risikoledelse - danske erfaringer i skandinavisk perspektiv
State of the union INDKØB INFRASTRUKTUR FORMIDLING UDVIKLING.
Organisation og kommunikation
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 ARBEJDSMILJØLEDELSE OHSAS Seminar 1 Arbejdsmiljøledelse OHSAS
20. AUGUST 2014 MILJØVURDERINGSDAG 14 1 Miljøvurderingsdag 14, Aalborg Afbødning og overvågning i VVM Lars Overgaard Jørgensen COWI Visionsvej
9. december Optimering af produktionsprocesser Ledelsessystemer som et nyttigt værktøj i optimeringsprocesserne Konsulent Christian.
COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 Seminar 1 Arbejdsform og indhold Seminar 1 - Præsentation af principperne.
Ole Kiilerich, Miljøstyrelsen
Jord-ERFA-Midt Den 11. december 2014
Vejledning om undersøgelse og oprensning af forurening fra villaolietanke ATV møde nr. 56, 26. januar 2010, Schæffergården Hvordan kommer vejledningen.
Ændring af projekter Reglerne Ansøgning Hvad kan ændres Hvad kan ikke ændres.
Seminar 6 – Arbejdsmiljøledelse
Situationsbestemt metodevalg
Dagens gang Komponenter Projektetablering Opgave i komponenter til næste gang.
Hjemmet som et Distribueret System Jonas Thomsen Ph.d. studerende Center for Pervasive Computing.
SKABELON.
18. NOVEMBER 2014 TRAFIKSTYRELSENS SIKKERHEDSKONFERENCE CSM assessment på mindre projekter Arvid Schjeldrup-Andersen, Railways and Metro, CSM.
01.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Objektorienteret Analyse & Design (OOA&D) Grundbegreber, principper og metode Kapitel 1.
Mari Ruuhi Helle Viltoft Hans Christian Wolter 4. Jernbanepakke teknisk søjle 18. november 2014 Ny europæisk lovgivning.
C O N N E C T I N G B U S I N E S S & T E C H N O L O G Y Copyright © Projektmodel for Beredskabsplan.
Risikovurdering af værksteder ­Sikkerhedskonference 2014.
Ibrugtagningstilladelse til rullende materiel Workshop 7. oktober 2008 Katrine Frellsen Thomas Gram Rasmussen Bo Blom Westergren – Velkommen – Introduktion.
Sikkerhedsmyndigheden og de mange aktører Trafikstyrelsens sikkerhedskonference 18. november 2014.
Revision af TSI Infrastruktur og TSI PRM – hvad nu? Sikkerhedskonference 2014.
Albertslund Kommune Nordmarks Allé 2620 Albertslund T F Temadrøftelse SUS Sundhedsaftale.
Risikovurderinger i jernbanesystemet Konference om sikkerhed og interoperabilitet den 7. oktober 2008, Axelborg, København Workshop II: 5. Risikovurderinger.
Sikkerhedskonference 2012 ­Signifikansvurdering: Hvad skal man gøre - og hvad skal man ikke gøre? Indsæt billede her 8,1 cm. højt x 16,3 cm. bredt.
Nordic Risk Consulting
Hvad er benchmarking Benchmarking betegner et forbillede, som udgør udgangspunktet for bedømmelsen af en præstation i en eller anden henseende. Benchmarking.
Udbudsforskrifter (UF) Vintertjeneste
SUF - gevinstrealisering
Lovgrundlaget for overvågning i VVM
Udkast til justering af KS
Sikkerhedskonference 2008
Tirsdag den 18. november 2014 kl. 11:00-12:15
Justering af Natura 2000-områdegrænser
Processer Proces parameter
Privatbanerne og interoperabilitet
Kommuneplan Evaluering af kommuneplanprocessen
Ældning af installationer
Introduktion til virksomhedsdelen
Syddanmark følger op på trafikaftalen af 29. jan.
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014
Persondataforordningen
Leavitt’s model Modellen er en oversigt over de dynamiske,
Markedsmodning, proces
Selvforvaltning af trafikale og tekniske sikkerhedsregler
Møde i GD1-projektforum
Velfærdsteknologisk netværksmøde
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Risikovurdering af ændringer i drift og organisation ­Sikkerhedskonference 2014

Diana Rose Jørgensen Fuldmægtig i Trafikstyrelsen Arbejdet med CSM-RA i 3 år. Særligt med signifikansvurderinger på infrastrukturområdet. Siddet i arbejdsgruppen i jernbaneagenturet i forbindelse med arbejdet med den nye udgave af CSM-RA.

Om emnet 1.Et område, som stadig er under udarbejdelse. 2.Struktur på oplæg: 1.Lovkrav til ændringer i drift og organisation 2.Præsentation af ny sammentænkning af lovkrav 3.Råd og ideer til systemdefinitionen Afbryd endelig med spørgsmål!

Eksempler på drifts- og/eller organisationsændringer 1.En jernbanevirksomhed ønsker at køre med farligt gods. 2.En jernbanevirksomhed ønsker at køre i storebæltstunnellen 3.En jernbanevirksomhed ønsker at køre enmandsbetjent 4.En jernbanevirksomhed ønsker at ændre i vedligeholdelsesintervallerne for et køretøj 5.En infrastrukturforvalter ønsker, at der køres hurtigere på en strækning 6.En infrastrukturforvalter ønsker, at der ændres i trafikomfanget på en strækning. 7.En infrastrukturforvalter ønsker at ændre i vedligeholdsintervallerne for en bestemt type sporskifter. 8.En infrastrukturforvalter ønsker at udskille vedligehold i en selvstændig virksomhed.

Sikkerheds- ledelsessystem Jernbane- systemet Ændringer i drift og organisation Sikkerhedsgodkendelse /sikkerhedscertifikat Ændring omfattet af (CSM-RA)

Hvilke ændringer? Sikkerhedsdirektivets §10 og 11: - JV: Når karakteren eller omfanget af drift ændres væsentligt - IF: Når infrastruktur, energiforsyning eller principperne for deres drift og vedligeholdelse ændres væsentligt. CSM-RA § 2 og 4: - Ændringer, som har betydning for sikkerheden (CSM-RA §4 (2)) - Ændringer af teknisk, driftsmæssig og organisatorisk art (CSM- RA §2 (1)) - Dog kun organisatoriske ændringer, som kan få indflydelse på drifts- eller vedligeholdelsesprocesser ne (CSM-RA §2 (1) Ændringer i drift og organisation Hvor stort er sammenfaldet?

Screening af ændringer i drift og organisation Ændring i sikkerhedsgodkendelsen /sikkerhedscertifikatet Ændring skal følge risikovurderingsprocessen i (CSM-RA). Der skal assessor på! Sikkerheds- ledelsessystem Jernbane- systemet Ændringer i drift og organisation Sikkerhedsgodkendelse /sikkerhedscertifikat Væsentlig ændringSignifikant ændring Ændring omfattet af (CSM-RA)

Signifikans ­Akkumulation ­Konsekvens af svigt ­Nyskabelse ­Kompleksitet ­Overvågning ­Reversibilitet Væsentlighed ? ”A major factor to consider is whether the change will either significantly increase risk or introduce significant new risk to the railway company’s operation.” (Issuing a safety certificate or safety authorisation. A guide to the safety authorities. ERA. Juli 2014)

Sammenfald mellem signifikante og væsentlige ændringer? Sikkerheds- ledelsessystem Jernbane- systemet Ændringer i drift og organisation Signifikant ændring Ajourføring af sikkerhedscertifikat/ sikkerhedsgodkendelse Følg risikovurderingsprocessen i CSM-RA. Husk assessor! Væsentlig ændring

Om brug af assessor på ændringer i drift og organisation ­I dag er det ikke et krav, at Trafikstyrelsen skal godkende de assessorer, som anvendes på rene drift og organisationsændringer. ­Med den nye godkendelsesordning for assessorer skal disse assessorer nu godkendes i Trafikstyrelsen. ­Den nye godkendelsesordning forventes sendt i høring i december eller januar. ­Ordningen forventes at træde i kraft i foråret.

Systemdefinition

Systemdefinition Fareidentifikation og -klassifikation Risikoevaluering og -accept Sikkerhedskrav Sikkerhedskrav, når de er besluttet Systemdefinitionen er starten på fareidentifikationen

Systemdefinition Systemdefinitionen skal som minimum omhandle følgende områder: a)En systemmålsætning (det tilsigtede formål) b)Systemfunktioner og –elementer, når det er relevant (herunder menneskelige, tekniske og operationelle elementer) c)Systemafgrænsning, herunder vekselvirkninger med det omgivende miljø d)Fysiske (vekselvirkende systemer) og funktionelle (funktionelt input og output) grænseflader e)Systemmiljøet (f.eks. Energi- og varmestrømme, stød, vibrationer, elektromagnetisk interferens, operationel anvendelse) f)Eksisterende sikkerhedsforanstaltninger og, efter de nødvendige relevante iterationer, definition af de sikkerhedskrav, der er identificeret i forbindelse med risikovurderingsprocessen g)Antagelser med henblik på at afgrænse risikovurderingen (CSM-RA, bilag 1, 2.1.2)

Hvordan afgrænses en ændring? ­Er ændringen afledt af en teknisk ændring? ­Påvirker ændringen en eksisterende ibrugtagningstilladelse?

Systemdefinition Systemdefinitionen skal som minimum omhandle følgende områder: a)Systemmålsætning b)Systemfunktioner og –elementer c)Systemafgrænsning d)Grænseflader e)Systemmiljøet f)Eksisterende sikkerhedsforanstaltninger + nye sikkerhedskrav g)Antagelser (CSM-RA, bilag 1, 2.1.2)

Systemelementer – forslag til struktur, når en proces beskrives Igangsættelse - Kørsel - Standsning -

Pointer 1.Systemdefinitionen er en analyse ikke blot en beskrivelse 2.Tag udgangspunkt i Interoperabilitetsdirektivets opdeling i delsystemer, men anvend også – hvor det er relevant – en yderligere opdeling 3.Afgrænsningen er helt central. Udelades dele, som påvirkes af ændringen, så kan man ikke lave fareidentifikationen 4.Anvend systemdefinitionen (opdateret) som dokumentation for ændringen

-slut-