Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Risikovurdering af værksteder ­Sikkerhedskonference 2014.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Risikovurdering af værksteder ­Sikkerhedskonference 2014."— Præsentationens transcript:

1 Risikovurdering af værksteder ­Sikkerhedskonference 2014

2 www.trafikstyrelsen.dk Velkommen ­Vi er: ­Klaus Pedersen, Luftfarts inspektør i Trafikstyrelsen ­Christian Bjergfelt, Luftfarts inspektør i Trafikstyrelsen ­I vores daglige virke fører vi tilsyn med primært danske virksomheder som har EASA Part 145 værksteds godkendelse ­EASA Part 145 er en EU ”standard” som er gældende inden for værksteder som ønsker at vedligeholde fly og dele deraf

3 www.trafikstyrelsen.dk Agenda ­Velkommen ­Lidt baggrund ­Tilsynsstrategien ­Risikoindikatorer ­Risiko i virksomheden ­Modellen ­Så hvad har vi lært ­Og nu tilbage til modellen ­Vi vil opfordre til at der stilles spørgsmål undervejs til fremviste slides

4 www.trafikstyrelsen.dk Lidt baggrund ­Der er i dag omkring 40 godkendte værksteder i Danmark. ­Der kan dog være flere adresser som skal have tilsyn ­Trafikstyrelsen laver omkring 200 tilsyn (inklusive tiltrædelser) om året på værkstederne fordelt på 8 inspektører. ­De 200 besøg hos værkstederne om året eller i snit 5 besøg per værksted fortæller i sig selv ikke noget om sikkerheden eller standarden på de danske værksteder. ­Februar 2014 offentliggjorde Trafikstyrelsen sin tilsynsstrategi som også omfatter værksteder. ­Som et led i implementeringen af denne strategi blev der lavet en model til risikovurdering af blandt andet værksteder.

5 www.trafikstyrelsen.dk Tilsynsstrategien I den publiceret tilsynsstrategi står der i afsnit 3 under ”tilsynsplanlægning og ressourceanvendelse” : Trafikstyrelsen udarbejder årligt en tilsynsplan, hvori virksomhederne kan orientere sig om, hvornår styrelsen ”planlægger” at føre tilsyn med dem. Tilsynsplanen skal sikre, at Trafikstyrelsen overholder internationale regler for myndigheders tilsyn, og at tilsynsressourcerne anvendes optimalt. Trafikstyrelsen vil fremadrettet anvende mere transparent og risikobaseret tilsynsplanlægning og se på risikoen ved den enkelte virksomhed. I første omgang har styrelsen udpeget fire risikoindikatorer, som tilsynsplanlægningen vil tage udgangspunkt i. Disse indikatorer, samt anvendelsen af dem, skal imidlertid udvikles i de næste år. Trafikstyrelsen vil her trække på erfaringer fra tilsynsmyndigheder i andre lande, der er længere fremme med risikoanalyser samt få input og tilbagemeldinger fra branchen.

6 www.trafikstyrelsen.dk Risikoindikatorer Risiko i virksomheder Objektiv risikovurdering Tilsyns- resultater Kvalitativ vurdering Hændelser

7 www.trafikstyrelsen.dk Objektiv risikovurdering Objektiv risikoprofil Størrelse, antal operationer, virksomhedens type, passagerer, fragt, privatfly etc. De objektive forhold angiver kompleksiteten i virksomheden og udgør fundamentet for Trafikstyrelsens risikoanalyse Stor kompleksitet = Høj score (Vægtes 2) Objektiv risikovurdering

8 www.trafikstyrelsen.dk Tilsynsresultater Tilsynsresultater (afvigelser - findings) I planlægningen af tilsynets omfang tages tidligere resultater fra inspektioner også i betragtning. Trafikstyrelsen ser på virksomhedernes afvigelser (findings) fundet ved tidligere tilsyn. Både kvantitative forhold, såsom antallet af findings i forhold til virksomhedens størrelse, samt kvalitative vurderinger af afvigelsernes alvor tages i betragtning Mange findings og/eller manglende svar = Høj score Vægtes 2 Tilsyns- resultater

9 www.trafikstyrelsen.dk Hændelser Hændelser (data fra virksomhed) En svaghed ved hændelsesdata er, at omfanget af hændelser godt kan være meget lille for den enkelte virksomhed, og at data derfor er for skrøbelige til at give et meningsfuldt risikobillede. De kvantitative analyser af hændelsesdata skal suppleres med kvalitative analyser af hændelsernes og ulykkernes art. Mange hændelser / alvorlighedsgrad = Høj score (Vægtes 1) Hændelser

10 www.trafikstyrelsen.dk Kvalitativ Kvalitativ vurdering I den kvalitative vurdering er der særligt fokus på virksomhedernes evne til at styre egne risici, herunder ikke mindst styre risici i regi af et kvalitetssystem. I modenhedsmodeller tages der blandt andet højde for opstilling af egne sikkerhedsmål, virksomhedernes evne til at håndtere hændelser, evaluering i virksomhedens ledelse m.v. "Støj i virksomheden" - Manglende evne og/eller vilje til selv at styre risici = Høj score (Vægtes 3) Kvalitativ vurdering

11 www.trafikstyrelsen.dk Risiko i virksomheden ­Processen ­Indsamling af data ­En gruppe blev etableret og alle selskaber blev scoret på alle fire områder (indikatorer) med input fra respektive inspektør, graduering samt samtale med inspektørerne. ­Data analyse ­Resultatet af individuelle inddeling blev objektivt sammenholdt med det totale billede. (baseline) ­De 4 områder blev vægtet og en total for den enkelte virksomhed beregnet ud fra modellen på en skal fra 1 til 10. ­Validering af resultat ­For at sikre en form for validering af resultatet er dette sammenholdt med Trafikstyrelsens tids registrering for tilsyn. (forbrugt til af inspektør på den enkelte virksomhed). ­I de tilfælde resultatet var væsentlig forskeligt imellem scoring og timeforbrug blev resultatet justeret i retning af høj risiko/høj belastning !! Risiko i virksomheder

12 www.trafikstyrelsen.dk Modellen

13 www.trafikstyrelsen.dk Lidt ord om modellen ­Modellen kan fortælle hvilken belastning den enkelte virksomhed har og guide til hvilken frekvens og til dels type af audit der kan bruges. ­Modellen kan som udgangspunkt ikke helt skelne imellem en egentlig risiko og den belastning virksomheden udøver på Trafikstyrelsen. ­Modellen er ensidig og tager ikke højde for virksomhedens egen opfattelse af risici/belastning.

14 www.trafikstyrelsen.dk Så hvad har vi lært ­Risikovurdering er en løbende proces, vi er startet i det små, det har resulteret i mindre ændringer af tilsynsplanen, men effekten vil fremover blive mere synlig i takt med branchens involvering og modellens udvikling ­Det er målet at det bliver en transparent model, der løbende bliver udviklet, med input fra branchen

15 www.trafikstyrelsen.dk Og nu tilbage til modellen Risiko i virkso mhed er Objektiv risikovurderi ng Tilsyns- resultater Kvalitativ vurdering Hændelser ­Vi vil nu forklare hvilke overvejelser vi har gjort os inden for de 4 indikatorer ­Det er nu vi gerne vil have jeres input til vores model herunder: ­Generelle kommentarer ­Mangler ­Ideer ­Begejstring ­Eller andre ting som kan gøre modellen nyttig

16 www.trafikstyrelsen.dk Objektiv risiko Objektiv risikoprofil Størrelse, antal operationer, virksomhedens type, passagerer, fragt, privatfly etc. De objektive forhold angiver kompleksiteten i virksomheden og udgør fundamentet for Trafikstyrelsens risikoanalyse Stor kompleksitet = Høj score (Vægtes 2) ­Størrelse ­A1, A2, B og C rating, ­Logistik (antal stationer/shops) ­Antal medarbejdere, ­Antal operationer ­Hvor mange transaktioner kommer der igennem værkstedet ­Virksomhedens type ­ kommerciel, fragt, privat

17 www.trafikstyrelsen.dk Hændelser Hændelser (data fra virksomhed) En svaghed ved hændelsesdata er, at omfanget af hændelser godt kan være meget lille for den enkelte virksomhed, og at data derfor er for skrøbelige til at give et meningsfuldt risikobillede. De kvantitative analyser af hændelsesdata skal suppleres med kvalitative analyser af hændelsernes og ulykkernes art. Mange hændelser / alvorlighedsgrad = Høj score (Vægtes 1) ­Hvordan kan man bruge/måle hændelser på en måde så antallet ikke nødvendigvis er proportionelt med en høj risiko????

18 www.trafikstyrelsen.dk Tilsynsresultater Tilsynsresultater (afvigelser - findings) I planlægningen af tilsynets omfang tages tidligere resultater fra inspektioner også i betragtning. Trafikstyrelsen ser på virksomhedernes afvigelser (findings) fundet ved tidligere tilsyn. Både kvantitative forhold, såsom antallet af findings i forhold til virksomhedens størrelse, samt kvalitative vurderinger af afvigelsernes alvor tages i betragtning Mange findings og/eller manglende svar = Høj score (Vægtes 2) Hvordan kan der balanceres imellem det kvantitative og kvalitative i modellen???

19 www.trafikstyrelsen.dk Kvalitativ vurdering Kvalitativ vurdering I den kvalitative vurdering er der særligt fokus på virksomhedernes evne til at styre egne risici, herunder ikke mindst styre risici i regi af et kvalitetssystem. I modenhedsmodeller tages der blandt andet højde for opstilling af egne sikkerhedsmål, virksomhedernes evne til at håndtere hændelser, evaluering i virksomhedens ledelse m.v. "Støj i virksomheden" - Manglende evne og/eller vilje til selv at styre risici = Høj score (Vægtes 3) Er ledelsessystemet effektivt og er der overensstemmelse imellem det Trafikstyrelsen ser og det virksomhedens ledelsessystem afdækker, herunder intern audit. Hvor ligger grænsen imellem støj og vejledning

20 www.trafikstyrelsen.dk Spørgsmål til Branchen ­Hvad vil Branchen måles på ­.

21 www.trafikstyrelsen.dk Andre spørgsmål??

22 www.trafikstyrelsen.dk ­1 Objektiv risikoprofil Størrelse, antal operationer, virksomhedens type, passagerer, fragt, privatfly etc. De objektive forhold angiver kompleksiteten i virksomheden og udgør fundamentet for Trafikstyrelsens risikoanalyse Stor kompleksitet = Høj score (Vægtes 2) ­2 Hændelser (data fra virksomhed) En svaghed ved hændelsesdata er, at omfanget af hændelser godt kan være meget lille for den enkelte virksomhed, og at data derfor er for skrøbelige til at give et meningsfuldt risikobillede. De kvantitative analyser af hændelsesdata skal suppleres med kvalitative analyser af hændelsernes og ulykkernes art. Mange hændelser / alvorlighedsgrad = Høj score (Vægtes 1) ­3 Tilsynsresultater (afvigelser - findings) I planlægningen af tilsynets omfang tages tidligere resultater fra inspektioner også i betragtning. Trafikstyrelsen ser på virksomhedernes afvigelser (findings) fundet ved tidligere tilsyn. Både kvantitative forhold, såsom antallet af findings i forhold til virksomhedens størrelse, samt kvalitative vurderinger af afvigelsernes alvor tages i betragtning Mange findings og/eller manglende svar = Høj score (Vægtes 2) ­4 Kvalitativ vurdering I den kvalitative vurdering er der særligt fokus på virksomhedernes evne til at styre egne risici, herunder ikke mindst styre risici i regi af et kvalitetssystem. I modenhedsmodeller tages der blandt andet højde for opstilling af egne sikkerhedsmål, virksomhedernes evne til at håndtere hændelser, evaluering i virksomhedens ledelse m.v. "Støj fra virksomheden" - Manglende vilje til selv at styre risici = Høj score (Vægtes 3) Risikoindikatorer til brug for tilsynsplanlægningen

23 www.trafikstyrelsen.dk Formål med tilsynet på luftfart ­Historisk har luftfarten været kendetegnet ved et omfattende regelværk. Tilsynets primære mål har været at sikre regelefterlevelse (compliance) i virksomhederne. Den voksende kompleksitet på luftfartsområdet kræver dog en øget indsats i virksomhedernes eget sikkerhedsarbejde for at imødegå nye og ”unikke” risici i netop deres organisation, der ikke dækkes fuldt af tekniske regler. Trafikstyrelsen vil derfor flytte vægten fra primært regelefterlevelse i tilsynsindsatsen til at understøtte virksomhedernes samlede sikkerhedsarbejde (performance). Denne understøttelse er tilsynsarbejdets primære formål.

24 www.trafikstyrelsen.dk Risikoindikatorer til brug for tilsynsplanlægningen Risiko i virksomheder Objektiv risikovurdering Tilsyns- resultater Kvalitativ vurdering Hændelser

25 www.trafikstyrelsen.dk


Download ppt "Risikovurdering af værksteder ­Sikkerhedskonference 2014."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google