DHO 2016 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning Opgaveskrivningen i gymnasiet er en tretrinsraket med indbygget.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
StØrre skriftlige opgave hf
Advertisements

Progression i de større skriftlige opgaver:
Studieretningsopgaven i 2.g Formål I løbet af 2.g skal i lave en større skriftlig opgave i 2-3 af jeres studieretningsfag. • Opgaven i studieretningsfagene.
Studieretningsopgaven i 2.g Formål I løbet af 2.g skal i lave en større skriftlig opgave i 2-3 af jeres studieretningsfag. • Opgaven i studieretningsfagene.
Studieretningsprojektet
Det Internationale Område Studieområde 3/
DANSK-HISTORIE-OPGAVE
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Studieretningsprojekt
Rasmus Damsø Johansen og Søren Menzer
3g Studie Retnings Projekt
Synopsis VIP3/2012.
Fællesfaglig og faglig skrivning Ideer til sammenhæng Odense, oktober 2011 Birgitte Darger Det frie Gymnasium (i projekt med Ørestad Gymnasium)
december 2010 Dansk-historie opgave. Store skriftlige opgaver 2.g: dansk-historie opgave (intro) 2.g: SRO (mini SRP) 3.g: SRP/AT.
Skriftlighed i biologi
Synopsis VIP13 HH3.
Skrivning af SRO 3-5.maj 2010.
Skrivning af SRP december Store skriftlige opgaver 2.g: dansk-historie opgave (intro) 2.g: SRO (mini SRP) 3.g: SRP/AT.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Introduktion til dansk/historie-opgaven
DHO 2016 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning Opgaveskrivningen i gymnasiet er en tretrinsraket med indbygget.
- En vigtig eksamen - Valg af fag - Valg af problem - Blanket - Pjece.
Århus Maskinmesterskole Engelsk/1. Semester Form & skabelon
Evaluering og spørgetime. Søren Ulrik Thomsen: ”Det er april”. Fra Det skabtes vaklen Det er april, og de gamle mænd bryder sammen; de vil ha medaljer,
StudieRetningsOpgaven Munkensdam Gymnasium Vinteren 2016.
STØRRE SKRIFTLIGE OPGAVE HF EFTERÅRET 2015 SS. Formål  SSO giver dig mulighed for:  At arbejde med et selvvalgt emne og med fag, der har din interesse.
SRO SKRIV!. OVERORDNET STRUKTUR SRO SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2016 OPGAVENS HOVEDDEL FORSIDE ABSTRACTABSTRACT INDHOLDS- FORTEG- NELSE INDLEDNING.
Munkensdam Gymnasium efterår Opgaven: 1. trin i en tretrinsraket med indbygget progression  Efterår 2012: En opgave i en faglig problemstilling.
Studieretningsprojekt. SRP Skrives i ét af de studieretningsfag, eleven har på A-niveau, samt et fag på mindst B-niveau Lærerne udleverer en opgaveformulering.
Historieopgaven på FHF Hvad du skal huske på til SSO.
Danskopgaven Struktur. Opgavens struktur (Forside(r) Indholdsfortegnelse) Indledning – hoveddel – Konklusion (Fodnoter Litteraturliste evt. bilag) 5-7.
Få mest ud af opgaveskrivningen: For-arbejdet Opgaveformuleringen
SRO SKRIV!.
Studieretningsprojekt
DHO DHO 2017 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning Opgaveskrivningen i gymnasiet er en tretrinsraket.
Dansk-historie opgaven i 1.g 2017
Stil op klassevist efter fornavn ved bordene med skilte
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
Studieretningsprojekt
Sso SKRIV!.
Større skriftlig opgave i 2.hf
SRP SKRIV!.
StudieretningsOpgaven
Studieretningsopgaven i 2.g 2017
Studieretningsprojektet!
Studieretningsprojekt
StudieRetningsOpgaven
Introduktion til dansk/historie-opgaven
SSO - Større skriftlig opgave
Formelle forhold ved arbejdet med SRP
SSO - Større skriftlig opgave
StudieRetningsOpgaven
Vejledning til historieopgaven
Introduktion til dansk/historie-opgaven
Studieretningsopgaven i 2.g 2018
StudieRetningsOpgaven
SRO 2018 hHx.
StudieRetningsOpgaven
Formelle forhold ved arbejdet med SRP
DHO DHO 2019 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning med faglige metoder Opgaveskrivningen i gymnasiet.
SRO SKRIV!.
DHO DHO 2019 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning med faglige metoder Opgaveskrivningen i gymnasiet.
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
DHO DHO 2016 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning Opgaveskrivningen i gymnasiet er en tretrinsraket.
Dansk-historieopgaven
DHO DHO 2019 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning med faglige metoder Opgaveskrivningen i gymnasiet.
Formelle forhold ved arbejdet med SSO
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

DHO 2016

Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning Opgaveskrivningen i gymnasiet er en tretrinsraket med indbygget faglig progression DHO 2016 SRO 2017 SRP 2018

Det skal du kunne efter DHO = Kompetencemål Opstille et spørgsmål som udgangspunkt for efterfølgende opgaveformulering Besvare den ved hjælp af fagets metoder Sørge for der er sammenhæng i opgaven Arbejde på forskellige taksonomiske niveauer Finde materiale og vurdere dets brugbarhed Bruge dokumentation (citater og andre kildehenvisninger) Beherske formalia, opgavetekniske krav Overholde tidsplan og frister i en vejledningsproces Spille en aktiv rolle i vejledningsprocessen

De taksonomiske niveauer

Opgaveformulering Opgaveformulering: oplysninger om hvordan spørgsmålet søges besvaret. Skal afspejle de taksonomiske niveauer. - redegørelse - analyse - diskussion, vurdering, perspektivering

Opgaveformulering - eksempler Dansk: Giv en redegørelse for kvinders samfundsmæssige situation omkring Lav derpå en analyse og fortolkning af Henrik Ibsens Et Dukkehjem med henblik på en karakteristik af kvindens situation. Lav en perspektivering til det moderne gennembrud. Historie: Giv en redegørelse for kvinders samfundsmæssige situation omkring Lav en kildekritisk analyse af Henrik Ibsens Et Dukkehjem samt andet kildemateriale med henblik på at forklare diskussionen om kvinders position og rettigheder. Diskuter borgerskabets kvinders muligheder i forhold til arbejderklassens i samtiden.

Opgavens opbygning Forside (fag, opgaveformulering, navn, klasse, vejleder/e, årstal) Indholdsfortegnelse (angiv hoved- og underafsnit samt sidetal for hele opgaven) Indledning ( skrives bedst til sidst, skal kunne læses i direkte sammenhæng med konklusionen) Opgavens hovedafsnit Konklusion ( skal kunne læses som svar på indledningens opgaveformulering ) Noter Litteraturliste Eventuelle bilag

opgaven

sammenhæng: Lad indledningen pege på, hvad der skal ske i din opgave.

Sammenhæng: Skab sammenhæng mellem dine afsnit. Din konklusion skal forholde sig direkte til din opgaveformu- lering

Opgavens omfang og layout Max. 8 sider med denne opsætning: Skriftstørrelse 12 1½ linjeafstand Margin 2-3 cm (se næste slide) Ikke indeholdt i siderne: indholdsfortegnelse, illustrationer, litteraturliste, henvisninger/dokumentation (fodnoter eller i teksten), evt. bilag

Venstremargin (3 cm) Højremargin (2 cm) Bundmargin (3 cm) Topmargin (3 cm) FodnoteSidetal Afsnit adskilt med tom linje Brødtekst (12 pkt.)

Dokumentation Ved hjælp af henvisninger og citater skal du undervejs i opgaven orientere læseren om, hvor du har din viden fra. Det gælder alle opgavens niveauer: Redegørelser Analyser Diskussioner Perspektiveringer Det at henvise til sine kilder er et vigtigt element i videnskabelig metode

Litteraturliste Opstilles alfabetisk efter forfatternes efternavne Forfatterens navn (efternavn, fornavn, mellem- navn) Titel på bog eller artikel Udgave af bog (hvis det ikke er den første) Forlag eller udgivelsessted Årstal for udgivelse Internetadresser, forsynet med overskrift og dato for materialehentning Amalienborg Slot: Ruslands skatte – kejserlige gaver. København, Christiansborg Slot: Kejserinde Dagmar, Maria Fjodorovna. København, Clausen, H.C.: Kejserinde Dagmar. Poul Kristensens Forlag, Jensen, Bent: Zarmoder blandt zarmordere. Gyldendal, Tisdall, E.E.P.: Kejserinde Dagmar. Sesam, Ulstrup, Preben: Kejserinde Dagmars fangenskab på Krim. Gyldendal, Kejserinde Dagmars genbegravelse KejserindeDagmar/ (Download d. 1/3 2009)

Kildehenvisninger Gennem opgaven gives henvisninger (fodnoter eller i teksten) til den benyttede litteratur, som optræder i litteraturlisten. Ved fodnoter: En fodnotes nummer anbringes efter det relevante afsnit og i fodnoten angives det benyttede værk samt sidetal, f.eks. Møller, Jens: Titel, s. 135 Dette gælder også ved citater

Afsluttende korrektur og revision af opgaven Besvarer jeg opgaveformuleringen? Er alle oplysninger, facts, tal osv. korrekte? Dokumenterer jeg i forhold til opgaveformuleringen? Har jeg en klar og sammenhængende struktur? Er afsnitsinddelingen meningsfuld, og er der sammenhæng mellem mine afsnit? Er indledning, delkonklusioner og endelig konklusion klar? Skriver jeg klart og sammenhængende? Er sproget korrekt? (Husk at bruge stavekontrol) Er mine kildehenvisninger i overensstemmelse med de akademiske normer? Får jeg citeret korrekt? Er opgavens layout i orden? Stray Jørgensen & Rienecker: Studiehåndbogen (2009) Eva Heltberg: Skriv løs – slet og ret (2009)

HUSK: Det skal være dit eget arbejde

Litteraturliste Heltberg, Eva: Skriv løs – slet og ret. Dansklærerforeningens Forlag, 2009 Jensen, Claus: Studieforberedende skriftlighed, EMU (hentet ) Rienecker, Lotte og Stray Jørgensen, Peter: Studiehåndbogen, Samfundslitteratur, 2009 Om dokumentation og kildehenvisninger (hentet )

Køreplanen for DHO Onsdag d. 20/4Valg af fag og område samt foreløbig problemformulering Uge 17-18Vejledningsfasen, hvor du sammen med din vejleder indkredser opgaveformuleringen. Her skal du bl.a. Lave en indledende skriveøvelse. Mandag d. 9/5Aflevering af endelig opgaveformulering med litteraturliste og forslag til disposition. Mandag d. 30/5Skrivedag med mødepligt Onsdag d. 1/6DHO afleveres elektronisk som pdf-fil via Lectio senest kl. 12:00. Mandag d. 20/6Tilbagelevering med respons via Lectio.

Hvor finder jeg ting?