Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Studieretningsprojekt

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Studieretningsprojekt"— Præsentationens transcript:

1 Studieretningsprojekt

2 Tidsplan 2016 24.8 kl. 11.50 indledende orientering om SRP i kantinen.
Uge snakker I med faglærerne om mulige opgaveemner. Matematik/Engelsk/Samfundsfagslærerne orienterer om SRP og viser en række opgaveemner med deres fag og andre fag. Andre faglærere orienterer om mulige emner i deres fag. I skal så vælge en fagkombination og gerne have en idé om et område. 13.9 valg af fagkombination. Uge 37 tildeles I to vejledere, og I skal så så hurtigt som muligt i gang med at blive vejledt. Der er to skemalagte vejledninger, hvor begge vejledere er til stede. Uge skemalagt vejledning, primært mandage og fredage kl 25.10 valg af område. Denne dias vil blive rettet til 2015 datoerne

3 Tidsplan 2016 Uge 44 I et modul arbejdes med vejledningsarket til 2. vejledning. Uge skemalagt vejledning, primært mandage og fredage kl 29.11 opgaveformuleringen skal indleveres. 8.12 kl SRP-opgaveformulering udleveres. Fællesmøde med vejledere. I skriveperioden skrivecamp og skrivevejledning. 22.12 kl SRP-opgaven afleveres. Februar: Bedømmelsen af SRP-opgaven forventes afsluttet. Denne dias vil blive rettet til 2015 datoerne

4 Valg af fagkombination 13.9.2015
Datoen bliver rettet

5 Fagkombination Et studieretningsfag på A-niveau og et andet fag på mindst B-niveau. (et eller tre fag i specielle tilfælde)

6 Muligt studieretningsfag
Fx Matematik, Fysik, Kemi: Dem der ikke har Fysik A eller Kemi A SKAL skrive i matematik. Her skal man lige se på elevernes studieretningsfag på A-niveau

7 Muligt andet fag Dansk A Historie A Sprog B/A Nuværende studieretningsfag Matematik A, tidligere studieretningsfag Fysik B, Kemi B, Biologi B valgfag på B/A-niveau Denne dias skal tilrettes mht. elevernes studieretningsfag

8 Valg af fagkombination
Ved fag, der spiller godt sammen, kan man lave en nogenlunde integreret opgave: fx matematik/fysik, biologi/idræt, biologi/kemi Ved andre fagkombinationer bliver integrationen mindre: fx matematik/kemi, matematik/biologi Endelig er der fag, der ikke spiller så godt sammen, her bliver det nærmere to delopgaver, man skriver fx matematik/historie, matematik/dansk Man kan dog godt få en god karakter, selv om fagene ikke spiller helt godt sammen, hvis man er opmærksom på, at begge fagene skal tilgodeses. Denne dias skal rettes til efter elevernes studieretningsfag

9 Opgavetype Hvis du skriver SRP i et eksperimentelt fag, dvs. primært fysik og kemi, måske også idræt, men kun i mindre omfang biologi, skal din opgave sædvanligvis som udgangspunkt have forsøg lavet inden for emnet. Disse forsøg laves i de første 3 dage af skriveperioden. Forsøgene knyttes så sammen med teori som i SROen. Der er mulighed for at udføre forsøg på universiteterne, dvs. i Århus, Odense, Sønderborg evt. København, men så skal man være hurtigt ude. I de andre fag er det teoretiske opgaver, der skrives. Denne dias har kun relevans for eksperimentelle fag

10 Mulige emner for SRP Hvis i har BI, KE, FY eller Id er det nok primært jeres lærer i de fag, som orienterer jer om mulighederne i de fag. Jeg vil gerne snakke med jer om mulighederne i matematik, men i øvrigt vil jeg opfordre jer til at snakke med lærerne i de andre fag, som kan indgå i SRP. Denne dias skal rettes til efter elevernes fag

11 Valg af fagkombination
Du angiver i Lectio, hvilke fag du har valgt til dit studieretningsprojekt. Det anbefales, at du samtidigt oplyser et foreløbigt områdevalg. Frist: kl

12 Valg af område

13 Vejledere Efter valg af fagkombination får I tildelt 2 vejledere. Den ene er så vidt muligt en af jeres nuværende lærere, men hver lærer kan kun vejlede ca elever. Hvis jeres lærer har begge fag, kan vedkommende blive enevejleder.

14 Valg af område Man bør arbejde så hurtigt, at man allerede ved valget af fag har en idé om, hvad området i store træk skal være. Gennem samtaler med vejlederne indsnævres det område, du vil skrive indenfor. Samtidig kan det diskuteres med vejlederne, hvilket problemområde der er interessant – og relevant. Området fastlægger en afgrænsning af det, man vil beskæftige sig med i SRP; men det må ikke være så afgrænset, at man binder sig for meget i forhold til at kunne fastlægge den endelige opgaveformulering.

15 Valg af område Du angiver dit foreløbige områdevalg i Lectio. Frist: kl Dine vejledere skal godkende området. Du skriver det endelige områdevalg ind i Lectio ved 2. vejledning.

16 SRP-opgaven indhold

17 Faglige mål De faglige mål med studieretningsprojektet er, at eleverne skal kunne: demonstrere evne til faglig fordybelse og til at sætte sig ind i nye faglige områder. demonstrere evne til at udvælge, anvende og kombinere forskellige faglige tilgange og metoder og dermed forstærke den faglige fordybelse. beherske relevante faglige mål i de indgående fag.

18 Faglige mål udvælge, bearbejde og strukturere relevant materiale,
demonstrere evne til faglig formidling, besvare en stillet opgave fyldestgørende, herunder at der er overensstemmelse mellem opgaveformuleringen og opgavebesvarelsen samt beherske fremstillingsformen i en faglig opgave (f.eks. citatteknik, noter, kilde- og litteraturfortegnelse). Kilde: UVM

19 SRP opgaveformulering
Opgaveformuleringen ser typisk sådan ud…. Redegør for…… Analyser/undersøg/påvis….. Diskuter/vurder De taksonomiske niveauer dækkes. (Det gælder dog ikke nødvendigvis de naturvidenskabelig fag, hvor opgaven i høj grad er en redegørelse)

20 Opgavens pentagon 1. Hvad spørger du om? 5. Hvordan spørger du?
(metode) 2. Hvorfor spørger du? 4. Hvad spørger du med? (teori, begreber, faglige metoder) 3. Hvad spørger du til? (empiri) 20 20

21 Bloom’s taksonomi

22 Taksonomiske niveauer

23 Solo taksonomi 5 4 3 2 1 Udvidet abstrakt Præstrukturel Unistrukturel
Multistrukturel Relationel

24 vejledning

25 Vejledningsperioden I vejledningsperioden skal du finde litteratur og ved at læse den sætte dig i dit område i begge fag. Dernæst skal du i samarbejde med dine vejledere indsnævre dit område, så dine vejledere til sidst kan nå frem til en opgaveformulering, der dækker, hvad du helt konkret vil beskæftige dig med i SRP-opgaven.

26 Om at modtage vejledning - generelt
Vejlederne er netop vejledere. De kan hjælpe jer med jeres arbejde – ikke lave det for jer - initiativet er jeres. Forberedelse giver bedre vejledning. Brug vejlederne som en ressource – ikke som et opslagsværk.

27 Om at modtage vejledning - generelt
Aftal rammerne for vejledning med vejlederne Hold løbende kontakt med vejlederne. Inden et møde med din vejleder skal du: Sende noget til din vejleder - se arbejdsark i Skrivemammutten. Overveje, hvad du gerne vil have hjælp til. Send det gerne til vejlederen på forhånd. Skriv noter til vejledningen!!!

28 Vejledning i matematik
I skal selv sætte jer ind i nyt matematisk stof, og det er erfaringsmæssigt svært for jer. Det er derfor vigtigt at komme i gang i god tid. Den første tid i vejledningsperioden vil gå med blot at forstå stoffet. Her kan I få stor hjælp fra jeres matematikvejleder. Det er en god idé meget hurtigt at begynde at skrive den matematik, der skal indgå i opgaven, da den hurtigt ligger ret fast, idet I som i SRO’en i matematik i høj grad ”blot” skal skrives sammen fra forskellige lærebøger eller lignende. Denne dias skal tilrettes studieretningsfaget

29 Skemalagte vejledninger
Sædvanligvis aftaler I selv vejledningstidspunkter med jeres vejledere, men skolen skemalægger to vejledninger i hhv. uge og uge Her vil begge jeres vejledere være til stede, og det vil være en god lejlighed til at snakke om opgaven i forhold til begge fag. Inden vejledningerne skal I sende et stykke papir, der indeholder jeres svar på en række spørgsmål. Formålet er at få jer til at tænke over opgaven på forhånd, så I får det bedst mulige udbytte af vejledningen.

30 Skemalagt vejledning 1 Tjek dit emne
Kan du se et EMNE/et (tvær)fagligt tema/problem? Er der stof i begge fag? Er det muligt at bygge på andres arbejde? Er det muligt at analysere ud fra andres arbejde? Kan du identificere fagenes begreber? Giver opgaven mening for dig selv? Har du før arbejdet med emnet? Kan din lærer følge dig i projektet (helst ved første samtale)? Har du flere nej-svar end ja-svar, så overvej at finde et andet emne.

31 Skemalagt vejledning 1 Vejledningspapir 1
Dokumentet sendes til dine vejledere senest 2 dage før din første skemalagte vejledning. Følgende spørgsmål er obligatoriske:  Har du valgt et emne/er der et emne, du kunne tænke dig? I så tilfælde hvilket? Hvis ikke, hvilke emner vakler du imellem? Har du fået/fundet litteratur? I så tilfælde hvilken? Du kan overveje følgende spørgsmål: Hvad vil du gerne finde ud af/belyse nærmere? Hvad er dit emne/mit fokus?  Hvorfor er dit emne vigtigt/relevant? Hvilke teorier/faglige begreber vil du bruge?  Hvordan kan fagene samarbejde om at belyse emnet? Hvad vil du gerne have hjælp til? 

32 Arbejde med skriftlighed
I uge 44 arbejder eleverne med at udfylde papiret til vejledning 2.

33 Skemalagt vejledning 2 Vejledningspapir 2
Dokumentet sendes til dine vejledere senest 2 dage før din anden skemalagte vejledning. Beskriv, hvor langt du er med indsnævringen af emnet med henblik på opgaveformuleringen. Beskriv, hvad du hidtil har arbejdet med i de to fag, og hvad du har arbejdet med vedrørende sammenhængen mellem fagene. Hvilket materiale har du brugt? Har du det materiale, du skal bruge? Hvilke faglige begreber indgår i dit projekt. Hvad er din plan for det videre arbejde?

34 Udlevering af opgave

35 Adgang til opgaven via Lectio
Torsdag 8.12 kl mødes I i hallen. Herefter kan I snakke med vejlederne om opgaveformuleringerne, som I finder på Lectio.

36 ekSperimenter Disse to dias har kun relevans for klasser, hvor eleverne kan lave eksperimenter:

37 Eksperimenter De første 3 dage i skriveperioden skal I udføre jeres eksperimenter. I bør inden perioden have sat jer ind i apparaturets virkemåde. I bør sørge for at få databehandlet med det samme, så I kan se, om forsøgene er lykkedes eller skal laves om; men også fordi det kan inspirere til andre forsøg. I kan benytte jer af gamle øvelsesvejledninger til apparaturet; men I skal selv designe jeres forsøgsrækker. Der vil i hele perioden være en faglærer til stede til dels at hjælpe jer med at få apparaturet til at virke, men også til at inspirere til forsøgene. Det er ikke hovedopgaven at udføre perfekte eksperimenter. Det er langt vigtigere at kombinere forsøgene med en god beskrivelse. En fagligt forankret forklaring på, hvad der gik godt, og hvad der gik skidt, er altså det væsentlige.

38 Skriveperioden

39 Vejledning Vejledningen fortsætter fra før skriveperioden. I denne periode er I dog ikke på skolen (og jeres vejledere måske heller ikke) bortset fra skrivecampen, så her skal I sørge for at få aftaler om at mødes med jeres vejledere. Det røde er min tilføjelse (KR)

40 Skrivecamp Videnscentret Skrivecampen giver dig mulighed for at arbejde med din SRP sammen med kammeraterne på skolen. Der er en række lærere til stede under skrivecampen. De kan svare på generelle spørgsmål og supplere den vejledning, du har modtaget og modtager fra dine faste vejledere. Skrivecampen kan altså ikke træde i stedet for den egentlige vejledning, men skal ses som en ekstra mulighed for kvalificeret sparring.

41 Skrivecamp Hvilken type sparring/hjælp kan du forvente fra lærerne:
Sparring omkring sproglige formuleringer. Sparring omkring struktur på de enkelte kapitler og opgaven som helhed. Sparring omkring generelle teorier, begreber og modeller. Hjælp til at lave noter og henvisninger korrekt. Hjælp omkring formalia. I meget begrænset omfang: hjælp til litteratursøgning. I begrænset omfang: hjælp i forhold til forståelse af materiale/litteratur. Den hjælp du ikke kan få fra de tilstedeværende lærere, kan du evt. få fra kammerater med et lignende emne. Det gælder f.eks. gennemlæsning/korrekturlæsning. Husk at medbringe din opgaveformulering og det foreløbige udkast til din SRP.

42 Srp-opGAVEN OPBYGNING OG FORMALIA

43 Opbygning Forside med navn, klasse, fag og lærere
Problemformulering - den som dine lærere har givet dig. Abstract på engelsk på linjer. Indholdsfortegnelse, der henviser til de enkelte afsnit og deres overskrifter. Siderne skal nummereres og svare til indholdsfortegnelsen.

44 Opbygning Indledning. En præsentation af opgaven, hvor du redegør for afgrænsning af opgaven og problemstillingen samt for de metoder, du vil anvende. Skriv den først, når du er færdig med opgaven. Hovedafsnittene. Indeholder selve fremstillingen af emnet og er derfor den del af opgave, der fylder mest. Du skal inddele stoffet i afsnit og give hvert afsnit en passende overskrift Konklusion. Indeholder en sammenfatning af de vigtigste elementer i opgaven Litteraturliste. Bilag. Her anbringes det, som ikke umiddelbart indgår i opgaven, men alligevel bør med. Kilde:

45 Abstract Besvarelsen skal rumme et abstract på engelsk, som bringes allerførst; det vil sige FØR indholdsfortegnelsen.

46 Litteraturliste Forfatternes navn (efternavn, fornavn, mellem- navn)
Opstilles alfabetisk efter forfatternes efternavne Forfatternes navn (efternavn, fornavn, mellem navn) Titel på bog eller artikel Udgave af bog (hvis det ikke er den første) Forlag og/eller udgivelsessted Årstal for udgivelse Internetadresser, forsynet med overskrift og dato for hentning af materiale Amalienborg Slot: Ruslands skatte – kejserlige gaver . København, 2002. Christiansborg Slot: Kejserinde Dagmar, Maria Fjodorovna. København, 1997. Clausen, H.C.: Kejserinde Dagmar. Poul Kristensens Forlag, 1991. Jensen, Bent: Zarmoder blandt zarmordere. Gyldendal, 1997. Tisdall, E.E.P.: Kejserinde Dagmar. Sesam, 2004. Ulstrup, Preben: Kejserinde Dagmars fangenskab på Krim. Gyldendal, 2005. Kejserinde Dagmars genbegravelse KejserindeDagmar/ (Download d. 1/3 2009)

47 Standardside En standardside er et mål for omfanget af en tekst. Definitionen på en standardside er det tekstindhold, der kan være på en side, hvis siden er formateret på følgende måde  skrifttype Times New Roman punktstørrelse 12 linjeafstand 1,5 venstre- og højremargen 3 cm I behøver ikke bruge denne formatering, men gør I det ikke, så indrettes det maksimale sidetal efter den valgte formatering. Skriver man fx i Times New Roman punktstørrelse 11, så er det maksimale sidetal mindre end 20.

48 Omfang Opgaven må maksimalt fylde, hvad der svarer til 20 standardsider. Forsiden, indholdsfortegnelsen, abstract, billeder, figurer, tabeller, litteraturlisten og eventuelle bilag indgår IKKE i de 20 standardsider. Fodnoter, der bruges til at angive litteraturhenvisninger, indgår IKKE i de 20 standardsider. Bruges en fodnote til en forklaring eller uddybning, indgår fodnoten i de 20 sider.

49 Henvisninger og citater
Henvisninger til den benyttede litteratur skal gives ved citat, referat eller direkte omtale. Det er vigtigt, at du citerer 100 % korrekt: Tekstens stavemåde og retskrivningen skal følges, og du skal huske at angive, hvorfra citaterne stammer. Korte citater (dvs. mindre end 3 linjer) skrives inde i teksten (uden indrykning men med citationstegn) og lange citater (dvs. 3 linjer eller mere) med indrykning, lille linjeafstand, og uden citationstegn. I de naturvidenskabelige fag er teoridelen hovedsageligt en sammenskrivning af forskellige kilder. Det er væsentligt her at påpege, at der i disse fag skal ske omformulering til egne ord. Der må som hovedregel ikke skrives direkte af. Hvis der bruges direkte afskrift, skal det angives som citat efter retningslinjerne ovenfor. Man kan nøjes med at skrive forrest i et afsnit, at det efterfølgende bygger på …, hvis der er en hovedkilde.

50 Henvisninger Når du henviser til titlen på en bog eller et andet værk, gøres det mest hensigtsmæssigt i en nummereret fodnote nederst på den side, hvor henvisningen hører hjemme. Selve henvisningen kan se således ud: forfatternavn, s.23‑25 forfatternavn s.10 f forfatternavn, s. 12 ff op.cit., s. 14 ibid. ”f” betyder ”og følgende side”, "ff" betyder "og følgende sider". ”op.cit.” henviser til samme værk som i den foregående note. ”ibid.” bruges henviser til samme side som i den foregående note.

51 Aflevering Besvarelsen afleveres på Lectio. Deadline for aflevering er kl ,

52 Mere information

53 For mere information Skrivemammutten. Læreplanen for SRP:

54 Alt om SRP Opbygning, abstract, kildekritik osv.

55 Ideer til alle fag

56 Ideer til matematik og naturvidenskab
ret til andre opgavesamlinger


Download ppt "Studieretningsprojekt"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google