Museologi på skoleniveau AT forløb for 9 1.g klasser ”Verdensbilleder: Renæssancen” + perspektiver på skoleniveau.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT-2 repetitions Quizzzzz
Advertisements

Udstillingsprincipper Opfølgning på studieturen
Museologi Implementering & lokal efteruddannelse
Egå Gymnasium 2010 CG – LM – TB – TS (Intrface-gruppen)
Notesbog Notesbogen er interaktiv.
Den æstetiske krop Opgave Billedanalyse.
Synopsis VIP13 HH3.
Hvad? Hvordan? Hvorfor ? Og hvorfor relevant for AT m. innovation? Torben Benoni & Lise Mark Steno Museet Kursus, Marts 2015.
Hvad !¤?#¤%$!* er museologi?. Hvad betyder museologi? Ordet museologi er dannet af to ord: ”museo” og ”logos” ”Museo” stammer fra det græske ord ”museion”,
Verdensbilleder i renæssancen AT5 Argumentation - metode og teori.
Afprøvningspiloterne -Brugerinddragelse på Moesgaard Museum.
Egå Gymnasium Intrface som lærende projekt seminar 30.november 2010 Oplæg v. Lise Hansen, Egå Gymnasium.
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Krogerup Højskole, den 19. oktober 2015.
 Siden sidst – gennemgang af planer og ideer  Oplæg: modellering / observation  Opgave: afprøvning af spørgsmålstyper ud fra et oplevet dilemma, problem,
Udstillingsanalyse Almen studieforberedelse. Museum literacy, ideelt set… - evnen til at ”læse” museumsinstitutionen og gennemskue dens skjulte dagsorden.
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område Opgaveformulering 4 – Danmark i en globaliseret verden.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.
Ræsonnement og tankegang DLF-Kursus Ringsted Eva Rønn UCC.
To AT-forløb Verdensbilleder En iscenesættelse af atombomben.
Evaluering i dansk - begreber og eksempler
1 Projektopgaven 8. årgang. 2 Projektopgavens vej 1.Overordnet emne er xxxx 2.Brainstorm over delemner. 3Gruppedannelse omkring delemner 4Problemformulering/opstilling.
Skriftlighed Det fælles gods - præsentation af progressionsplan.
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Topskattelettelser
Masseeksperiment Masseeksperiment 2017 Program Velkommen Masseeksperimentet skoletoiletter Hvorfor er det vigtigt at sætte fokus på skoletoiletter?
Fordybelse i et projekt
PC - KURSUS.
Modul Januar/februar 2017 Kunstprojekt Modul Januar/februar 2017.
VVM-screening ENVINA 1 October 2015 COWI Powerpoint presentation
Forløb i samfundsfag.
At udfordre eleverne på deres valg, også i forbindelse med uddannelsesmessen Lektor Marianne Tolstrup, UCL
ALMEN STUDIEFORBEREDELSE (AT) - Hvad er det egentlig?
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
”Avanceret” Programmering
Forberedelse til eksamen
Oplæg d. 8/ Egaa Gymnasium
Dagens program Time: Arbejde med ide og pitch Time: Pitche for 2. K.
Velkommen til brobygningsdage med Hands & Brains aktiviteter
UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
For at kunne afspille de film, som er indlagt i denne PowerPoint-præsentation, skal præsentationen vises i fuld skærm. Vær opmærksom på, at afspilning.
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
- Fælles forståelse af kerneopgaven
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Kommunikation - trykstil
For eller imod tobak? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
1. kontaktmøde Velkommen til workshop om Kompetenceafklaring, CV og Netværk. Hils på hinanden, jeres networking starter nu
Geografi Geografi omhandler samspillet mellem mennesker og natur og konsekvenserne heraf, som det kommer til udtryk gennem naturgrundlagets udnyttelse,
WORKSHOP 5A – KURSER FOR FAGLÆRERE I LÆSEVEJLEDNING
Teopæd og den afsluttende opgave
International økonomi for matematikere
SMTTE modellen Sammenhæng Tiltag Mål Evaluering Tegn
Hvad skal der ske nu på vores bibliotek? Lokalt oplæg
Demokrati og medborgerskab
Kort oplæg om karrierekompetence i gymnasiet
Demokrati og medborgerskab
For at kunne afspille de film, som er indlagt i denne PowerPoint-præsentation, skal præsentationen vises i fuld skærm. Vær opmærksom på, at afspilning.
Få succes med jeres næste projekt Et udviklings-forløb med DGI og DIF
MUNDTLIG FREMSTILLING
For at kunne afspille de film, som er indlagt i denne PowerPoint-præsentation, skal præsentationen vises i fuld skærm. Vær opmærksom på, at afspilning.
Hvordan kommer vi ind ad døren?
For at kunne afspille de film, som er indlagt i denne PowerPoint-præsentation, skal præsentationen vises i fuld skærm. Vær opmærksom på, at afspilning.
Velkommen til brobygningsdage med Hands & Brains aktiviteter
Igangsættelse af tankeprocesser – at formulere spørgsmål i forbindelse med flerfaglige projekter 7-trinsmodellen Karl Henrik Flyums model.
- 30 minutters oplæg - 30 minutters ordet er jeres
Skrivedag 3: Fra skriftlig opgave til mundtligt oplæg
B-BOX ELEVHÆFTE til udvikling af nye aktivitetskort til B-boxen
Kemisk Ligevægt Introduktion Beskrivelse af aktiviteten
Lektion 1-2 i Blok 8 Teknologiforståelse som fag - Mellemtrin
Brydning af lys Introduktion Beskrivelse af aktiviteten
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
For at kunne afspille de film, som er indlagt i denne PowerPoint-præsentation, skal præsentationen vises i fuld skærm. Vær opmærksom på, at afspilning.
Præsentationens transcript:

Museologi på skoleniveau AT forløb for 9 1.g klasser ”Verdensbilleder: Renæssancen” + perspektiver på skoleniveau

Fagfaglighed, sagfaglighed & museologi på Steno Ekskursion med fysik/bk til Steno 1. Elevomvisninger i ”Verdensbilleder” 2. Museologi-øvelse ”formidlingsjagt” –

FORMIDLINGSJAGT PÅ STENO ”udstillingsprincipper” – 4 opgaver

Opg.1 Identificer det dominerende udstillingsprincip i den ”stand”, I selv holder oplæg om i Verdensbillede-udstillingen

Opg. 2 Billederne herunder viser forskellige eksempler fra Stenomuseets udstillinger. a. Find det sted, billedet er taget og noter det dominerende udstillingsprincip. b. Hvilket udstillingsprincip dominerer som helhed i den udstilling, billedet er taget fra? Begrund jeres svar. c. Vurder hvordan det konkrete udstillingseksempel (i billedet) kunne udstilles, hvis man valgte at bruge et af de 2 andre udstillingsprincipper. Billede 1 Billede 2 Billede 3 Billede 4

opg. 3 Find nu SELV på hele museet de bedst mulige eksempler på hvert af de 3 udstillingsprincipper (I må ikke genbruge fra opgave 2) Tag billeder af eksemplerne, så I kan fremlægge dem i sidste AT-lektion. I skal kunne argumentere for jeres valg

Opg. 4 Efter at I nu har set forskellige former for formidling og udstillingspraksis, skal I give konkrete forslag til, hvordan formidlingen i denne stand kunne ændres/forbedres med henblik på at gøre udstillingsområdet mere interessant for jer. I besvarelsen skal I inddrage relevante begreber om udstillingsprincipper

1: Flere modeller i stedet for didaktisk tekst. Film så man kunne se vandur ”i aktion” 2: Et eller andet hvor man kunne se noget med stjernetegn. Gerne på en interaktiv skærm - touch-screen (affektivt) 3: Bevægeligt lys ved soluret. Flere affektive elementer. Evt. en film, eller mulighed for at styre sollys 4: Eksempler på det gyldne snit, fx modeller eller pc, hvor man selv skal finde det gyldne snit i malerier selv (mere affektivt). 5: Forslag til noget ”Smartboardagtigt” (affektivt) hvor man selv kan prøve at finde forsvindingspunkt(er) i billederne og afgøre om de er centralperspektiviske eller ej. 6: Krystalhimlen i middelalder-verdensbilledet var svær at forstå. Flere affektive elementer kunne måske hjælpe: Klik for at highlighte den osv. Opg. 4 – 1.a feedback til Steno

Hvorfor museologi på skoleniveau i 1.g? Alle 1.g klasser kender nu de 3 udstillingsprincipper Kan udnyttes fremover i alle fag på studieture og ekskursioner

AT2: Museologi på skoleniveau: lærere 3 timers ”hands-on” kursus i udstillingsprincipper og kommunikations-strategier Kan udnyttes på studieture (museumsbesøg) og i fagekskursioner herhjemme

Generelt forslag til museologisk formidlingsjagt på museer man ikke kender på forhånd: 1.Find i udstillingen eksempler på hvert af de 3 udstillingsprincipper – tag billeder af de bedste eksempler. (Er der tale om ”rene” eksempler, eller er der en blanding af flere forskellige udstillingsprincipper?) 2.Hvilket udstillingsprincip er generelt dominerende i udstillingen som helhed? 3.Hvilken betydning har det for din oplevelse af udstillingen? 4.Giv forslag til, hvordan (dele af) udstillingen kunne ændres sådan at et af de andre udstillingsprincipper blev dominerende. Hvilken virkning ville det have?