Museologi på skoleniveau AT forløb for 9 1.g klasser ”Verdensbilleder: Renæssancen” + perspektiver på skoleniveau
Fagfaglighed, sagfaglighed & museologi på Steno Ekskursion med fysik/bk til Steno 1. Elevomvisninger i ”Verdensbilleder” 2. Museologi-øvelse ”formidlingsjagt” –
FORMIDLINGSJAGT PÅ STENO ”udstillingsprincipper” – 4 opgaver
Opg.1 Identificer det dominerende udstillingsprincip i den ”stand”, I selv holder oplæg om i Verdensbillede-udstillingen
Opg. 2 Billederne herunder viser forskellige eksempler fra Stenomuseets udstillinger. a. Find det sted, billedet er taget og noter det dominerende udstillingsprincip. b. Hvilket udstillingsprincip dominerer som helhed i den udstilling, billedet er taget fra? Begrund jeres svar. c. Vurder hvordan det konkrete udstillingseksempel (i billedet) kunne udstilles, hvis man valgte at bruge et af de 2 andre udstillingsprincipper. Billede 1 Billede 2 Billede 3 Billede 4
opg. 3 Find nu SELV på hele museet de bedst mulige eksempler på hvert af de 3 udstillingsprincipper (I må ikke genbruge fra opgave 2) Tag billeder af eksemplerne, så I kan fremlægge dem i sidste AT-lektion. I skal kunne argumentere for jeres valg
Opg. 4 Efter at I nu har set forskellige former for formidling og udstillingspraksis, skal I give konkrete forslag til, hvordan formidlingen i denne stand kunne ændres/forbedres med henblik på at gøre udstillingsområdet mere interessant for jer. I besvarelsen skal I inddrage relevante begreber om udstillingsprincipper
1: Flere modeller i stedet for didaktisk tekst. Film så man kunne se vandur ”i aktion” 2: Et eller andet hvor man kunne se noget med stjernetegn. Gerne på en interaktiv skærm - touch-screen (affektivt) 3: Bevægeligt lys ved soluret. Flere affektive elementer. Evt. en film, eller mulighed for at styre sollys 4: Eksempler på det gyldne snit, fx modeller eller pc, hvor man selv skal finde det gyldne snit i malerier selv (mere affektivt). 5: Forslag til noget ”Smartboardagtigt” (affektivt) hvor man selv kan prøve at finde forsvindingspunkt(er) i billederne og afgøre om de er centralperspektiviske eller ej. 6: Krystalhimlen i middelalder-verdensbilledet var svær at forstå. Flere affektive elementer kunne måske hjælpe: Klik for at highlighte den osv. Opg. 4 – 1.a feedback til Steno
Hvorfor museologi på skoleniveau i 1.g? Alle 1.g klasser kender nu de 3 udstillingsprincipper Kan udnyttes fremover i alle fag på studieture og ekskursioner
AT2: Museologi på skoleniveau: lærere 3 timers ”hands-on” kursus i udstillingsprincipper og kommunikations-strategier Kan udnyttes på studieture (museumsbesøg) og i fagekskursioner herhjemme
Generelt forslag til museologisk formidlingsjagt på museer man ikke kender på forhånd: 1.Find i udstillingen eksempler på hvert af de 3 udstillingsprincipper – tag billeder af de bedste eksempler. (Er der tale om ”rene” eksempler, eller er der en blanding af flere forskellige udstillingsprincipper?) 2.Hvilket udstillingsprincip er generelt dominerende i udstillingen som helhed? 3.Hvilken betydning har det for din oplevelse af udstillingen? 4.Giv forslag til, hvordan (dele af) udstillingen kunne ændres sådan at et af de andre udstillingsprincipper blev dominerende. Hvilken virkning ville det have?