Menneskesyn og metoder Diakonal praksis Mandag 8. februar 2016 DIAKONHØJSKOLEN, 7. semester Diakon Bent Ulrikkeholm.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Advertisements

Hold gejsten - det motiverende frivilligmiljø. Hvad skaber motivation for en aktivitet/opgave? En oplevet følelse af;  Kontrol og forudsigelighed  Indflydelse.
Ungdom og efterskole To oplæg fra Cefu Tilde Mette Juul + Niels Ulrik Sørensen ÅRSMØDE EFTERSKOLERNE 2015.
+ Hold af dig selv - en workshop om at finde styrken I sig selv. Marie-Louise Wegener.
1 Løsningsfokuseret tilgang Fremtidens mål Fortidens successer.
Workshop 4 Anerkendelse i praksis Psykolog Susanna de Lima Aarhus Kommune Ungdomscentret Socialforvaltningen.
Hold balancen med et stærkt og velfungerende familieliv Workshop Balancekonference, Region Syddanmark, August 2010 Lisbeth Fruensgaard.
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
Dagens program Aktiv lytning + øvelse Forumspil om aktuelle situationer.
De seks guldkorn i jobbet Indflydelse p å eget arbejde og arbejdssituation Mening i jobbet Forudsigelighed og relevante informationer Social st ø tte fra.
Hvad er jeres kerneopgaver? Institutionen? Hvordan oplever du, at kerneopgaven i din organisation har ændret sig de sidste 5 år – og hvordan vil den forandres.
Klinisk Etisk Komite for psykiatrien i Region Syddanmark. Psykiatriens regionale ledermøde Anne Marie Enderlein Cand. mag. i idehistorie, sup.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light SCHOOL OF BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES AARHUS UNIVERSITET VEJLEDER, AC-FULDMÆGTIG16. AUGUST 2016 MARIE.
”Hvordan undgår jeg som professionel at tage parti?” ”Jeg mangler redskaber til samtaler med forældre der har det svært” ”Kan vi forlange at både mor og.
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
STX Uddannelse.
Modul 2.
Karrierelæring på egen krop
Vi hører altid “reglerne” fra kvindernes side
Det gode liv og den etiske fordring
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
S1.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Relationer på arbejdet.
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
Livets Ord Marts 2017.
Forberedelse til eksamen
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven
Damhusengens Skole v. Kaj
Anerkendende pædagogik
Forløb: Unge identitet, socialisering og sociale medier
Skriv ansøgning 10 gode råd.
Dannelse og ledelse Formidlingschef Berit Anne Larsen, SMK
Åndens Frugter – Åndens Gerninger Gal.5v22
ÅRHUS AFDELING.
Fælles ledelsesgrundlag
Historien om Ib Madsen er skrevet af: Mette Eike Neerlin
Til Ikast Nordre Skole og SFO
«Men drives I af Ånden, er I ikke under loven» (Gal 5,18).
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
- Fælles forståelse af kerneopgaven
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
Erfaringer fra virksomhedsbanken
Personlighed og Kompetencer
Inklusion af mænd og drenge i uddannelse i Region Sjælland
Et virtuelt community er et socialt fællesskab bestående af:
Demokrati og medborgerskab
Ledelsesevaluering.
Firmanavn Produkter og serviceydelser
Gode råd om ... Referatskrivningen
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
Socialpædagogiske blikke på praksis omkring en evidensbaseret manual
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Projekt supervision på sengeafdeling H1
Future Vejle inspiration
Igangsættelse af tankeprocesser – at formulere spørgsmål i forbindelse med flerfaglige projekter 7-trinsmodellen Karl Henrik Flyums model.
Indhold - Religionssociologisk viden om børnefamilier
Arbejdsglæde & samarbejde
Peer to peer - det relationelle møde båret af egne erfaringer.
Hvordan opnår vi bedre kommunikation og dermed trivsel?
Borgermøde.
Livets Ord Juni 2019 “I skal få kraft, når Helligånden kommer over jer, og I skal være mine vidner.” Ap. G. 1, 8.
AF Mads Korsgaard Poulsen
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Værktøj 10: Forandringer og stress - Individet
Organisatorisk Implementering af Machine Learning
Præsentationens transcript:

Menneskesyn og metoder Diakonal praksis Mandag 8. februar 2016 DIAKONHØJSKOLEN, 7. semester Diakon Bent Ulrikkeholm

Første skoledag og derefter… Blå Kors KFUM´s Sociale Arbejde Århus Amt Favrskov Kommune Selvstændig konsulent / freelance journalist / diakonforbundet Uddannet på: Diakonhøjskolen, Aarhus Købmandsskole, Journalisthøjskolen, Syddansk Universitet og Aarhus Universitet ULRIKKEHOLM.COM

Anerkendelse og håb Kan diakonen anerkende alt? Skal man? Kan man bevare en god relation uden anerkendelse? ULRIKKEHOLM.COM

Hvad er et menneske værd? Morgenandagten ULRIKKEHOLM.COM

FRIHED …der er en frihed til at være menneske i vores hus. Der er ikke nogle overordnede regler eller restriktioner om at personalet skal, eller personalet ikke må… …de har en frihed til, som det menneske de er… Men det er jo vigtigt, at man så kan argumentere for sine valg. ULRIKKEHOLM.COM

Regler ”Man kan forfejle hensigten med en regel ved at følge den til punkt og prikke.” (Karen Jensen, pæd us) HAR I EKSEMPLER PÅ REGLER, DER SKABTE FLERE PROBLEMER END DE LØSTE? ULRIKKEHOLM.COM

Udenpå og indeni FØDSELSDAGSKORTET ULRIKKEHOLM.COM

Hvordan danner vi os et indtryk af en anden person? Hvad betyder det at læse om andres indtryk? Hvilke fordele og ulemper har det at læse journaler eller notater på bosted? Betyder det noget for relationen? ULRIKKEHOLM.COM

CASE Diskutér i grupper casen og spørgsmålene ULRIKKEHOLM.COM

Tøsekollektivet s 107 I Tøsekollektivet handler fortællinger ikke om pigerne og deres problemer, men om Tøsekollektivets fællesskab og metode. Ved personalemøderne udveksles kun informationer om pigernes situation Vi tilstræber ikke at have fælles viden om pigerne…. ULRIKKEHOLM.COM

Tøsekollektivet s 110 En af de logikker, som præger Tøsekollektivets arbejde, er narrativ frihed. ”Du har ret til at definere dig selv, når du kommer ind ad døren hernede. Jeg behøver ikke have mit fokus på, at du skal retfærdiggøre dig ud fra noget negativt eller dårligt eller nogle besværligheder”, forklarer en pædagog. ULRIKKEHOLM.COM

Tøsekollektivet s 108 …forhindre cirkulationen af problemfortællinger om pigerne på er princippet om, at pædagogerne ikke læser pigernes socialforvaltningsjournaler, når de starter i Tøsekollektivet. ”..ikke har 10 problembørn, men 10 forskellige børn, der har forskellige problemer, som vi kan kigge på hver især.” DISKUTÈR FOR OG IMOD METODEN ULRIKKEHOLM.COM

Tilbage til DEN DU ER ULRIKKEHOLM.COM

HÅB ”Jeg skal bare dø, der er ingen håb for mig” (kap 7)..efter min mening var det kontaktpersonens grænseoverskridende intervention, som gjorde en forskel, og formentlig reddede hans liv. Frede Follmann ULRIKKEHOLM.COM

Anne Marie Mulvad: ”Som fagperson handler det jo virkelig meget om balance. At overskride grænsen kan nogle gange gøre en forskel. Andre gange er det et overgreb, altså dilemmaet er virkelig til stede. Det handler nok også meget om, hvem man er som menneske. Tør vi gå ind og overtage ansvaret? Kan vi løfte det, når vi først har taget fat? Tør vi sige: ”Jeg går ikke, før du har været i bad.” Hun kunne jo have siddet der endnu og ventet.” ULRIKKEHOLM.COM

Anne Marie Mulvad: ” ”Det er helt klart ofte dér, hvor tingene er sværest, at relationen virkelig kan skabes. Hvis en beboer kan mærke, at man kan holde til at blive i relationen, har det en stor effekt for den håbløse. ”Kan hun virkelig holde til at sidde her en time og kigge på knaster i væggen sammen med mig?”” ULRIKKEHOLM.COM

Fortællingen om Morten ULRIKKEHOLM.COM

Diskutér side 11 nederst – 12 øverst ORD HANDLING Hvad mener I om ord og handlings effekt i relationen? Kan det ene stå alene? ULRIKKEHOLM.COM

Hvilket menneskesyn synes du, kan afkodes i teksten (kap 7)? ULRIKKEHOLM.COM

DISKUTER I GRUPPER LÆSERBREVET FRA ”SYGEPLEJERSKEN DER SIGER UNDSKYLD” – INDIVIDETS SITUATION I ET SYSTEM? ULRIKKEHOLM.COM

La Cour s Besøgsvennen ULRIKKEHOLM.COM

Professionel / frivillig Kan de begge lære af hinanden? Hvad kendetegner den professionelle medarbejder rent fagligt? Professionel omsorg? Professionel empati? Hvad kendetegner den professionelle medarbejder på et personligt plan? Er der er en modsætning mellem faglighed og personligt engagement? Er der forskel på frivillig og privat ven? ULRIKKEHOLM.COM

Hvad er det at være frivillig? Diskuter kort med sidepersonen Jettes motivation for at være frivillig. Hvad kan hun gøre, som hun ikke kunne gøre, hvis hun var ansat? Kan de professionelle lære noget af det? Hvor går grænsen mellem det professionelle og det frivillige? ULRIKKEHOLM.COM

Pigernes drømme og håb Diskuter kort med sidepersonen om: hvornår er ”man faglig” og hvornår er ”man faglig nok” ?? Hvordan kan fagpersonen bære ikke at kunne løse / fjerne de dybereliggende problemstillinger? ULRIKKEHOLM.COM

Opsummering Menneskesyn - mig til dig - og dig til mig Menneskeværd Frihed eller regler Medarbejderens normer / Organisationens virkelighed Professionel omsorg / fag / frivillighed / ven Hvornår er man faglig og faglig nok? At kunne bære det ubærlige ULRIKKEHOLM.COM

STREGEN om mennesker uden ydre og indre hjem ULRIKKEHOLM.COM

Ekstranummer 1 ULRIKKEHOLM.COM

Diakoner coacher studerende Diakoner i lederstillinger tilbyder på sidste semester at vurdere din ansøgning til job, og at give gode råd om at forberede sig til at gå til ansættelsessamtale. Diakonhøjskolens Diakonforbund 11. april

Ekstranummer 2 ULRIKKEHOLM.COM diakoni/