Mærsk Nielsen HR IKT i arbejdsmarkedsuddannelserne - Resultater af en analyse Workshop-seminar 19. september 2012 Lizzie Mærsk Nielsen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
Advertisements

Vurdering af basale færdighed, FVU og IKV i AMU
Medialisering og organisationsudvikling 25. April 2012.
GARANTIKURSER INDENFOR TRÆETS EFTERUDDANNELSESUDVALG Siden 2009 ”Erfaringer med garantikurser og forholdet til skolerne”
Fra kursus til lokal skoleudvikling – om og med medier 13. marts 2012.
Mærsk Nielsen HR Konference om udvikling af AMU-målgruppens læse- og skrivekompetencer - inspiration til øget samarbejde mellem skoler og arbejdspladser.
Projekt: Fælles indsats på psykiatriområdet i Haderslev Kommune og Region Syddanmark.
Velfærdseksperimentarium, Odense Samarbejdsforum for frivilligt socialt arbejde Den 14. marts 2013.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Profil-værktøj til unge på uddannelseshjælp Kursus April 2014.
En indsats for indskolingselever 0.-3.kl.? Hvornår sættes der ind? Hvordan sættes der ind? Eksempler på it-støttede indsatser Eksempler på forældresamarbejde.
Mærsk Nielsen HR EPOS konference Styrket indsats overfor deltagere med læse- og skrivevanskeligheder EPOS formidlingskonference Mandag d. 25.
Webinar 1 i fase 2 Tema: Differentiering – med særligt fokus på kortlægning af elevernes forudsætninger Indhold: 1)Hvad er et webinar? 2)Forud for selve.
Morgendagens Børne- og Ungeliv MEDARBEJDERE Resultater af spørgeskemaundersøgelsen 2016 Published by Birgitte Færregaard Larsen April at 12:5 Powered.
Uddannelse i forhold til produktivitet Herningsholm Erhvervsskole Per Sørensen Uddannelsesleder Industritekniker og Teknisk design.
HJÆLP NÅR LEKTIERNE ER SVÆRE 3x - 4 = 0? x=?? Hvordan løser jeg? Vil du gennemse min synopsis? Hvordan løser jeg en ligning med.
IT i danskundervisningen Sydfalster Skole den 15.5 Kort om blogs – igenigen! SMS-noveller (sprog og kommunikation) Skriftlighed og IT Mundtlighed og IT.
Koncept for åbent værksted, materialebank og kompetence- pakke Tilbud om kursus for ledere i virksomheder om deres rolle i medarbejdernes uddannelse og.
Mærsk Nielsen HR EPOS konference AMU Hjælpemiddelservice EPOS formidlingskonference Mandag d. 25. februar Mette Nørholm og Lizzie Mærsk Nielsen.
Væksthus for netbaserede undervisning v. Robin Leutert og Camilla Nørgaard.
Velkommen til workshop om. Introduktion Hvorfor bruge video i virtuel undervisning? 1.For at variere arbejdsformer. 2.For at anvende flere perceptuelle.
Fakta om skilsmisse Ca. 1/3 af alle danske børn oplever, at deres mor og far går fra hinanden, inden de bliver 18 år Der er pt. ca delebørn i.
Dialogforum - Engrosmodel
Det Fælles Bibliotekssystem
CfL 2016 INDIKATOR™ om Organisation og HR
Når hørenedsættelse begrænser menneskers deltagelse i samfundet
AMU _ FKB 2258 Omfang på HåndværkerAkadmiet 54 virksomheder besøgt
Stil op klassevist efter fornavn ved bordene med skilte
Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager
Oplæg om metoder Vejle 14. Januar 2010.
Vidensbrønden Et interaktivt læringsgulv
Bilag 1. Forandringsteori for projekt FVU fra A til Z
Elevernes evaluering af grundforløbet
Portfolio IT B.
Fremlæggelse af 1. deltagelsespligtigtopgave
Et samarbejde mellem CMU og DASG
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
Indførelse af model for formativ/summativ evaluering
Senior IT Allerød
Hvor meget hjælper familier i dag?
Baseline.
Aula: hvordan vil vi bruge det i forældresamarbejdet?
Evaluering af unge-kampagnen ”Tænk hvis alle arbejdede sort…” mod sort arbejde TNS Gallup februar 2006.
Installer og registrer PFS softwaren
Handlingsplan for øget gennemførelse
”Hvordan man kan få glæde af i engelskundervisningen”
Udvalgte resultater Januar 2016
Line Leth Jørgensen Dysleksivejleder og læsekonsulent
Webinar om fordringstyper til daginstitution
Jobrettede samtaler På rådgiverniveau
Aktiv idræt for alle Gentofte Kommunes indsatser de sidste 3-4 år
Samarbejdet mellem UU, Studievalg og eVejledning
Synergi – et system til arbejdsmiljørapportering
Direktør Lars Kunov Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
Rum for uformel læring, 28. april 2011
Skolebestyrelsens dialogmøde 2008 Kom og mød din skolebestyrelse
Når du allerede mestrer de vigtigste
Hvorfor tidlig indsats?
Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til synopsis.
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til eksamensprojekt.
Videnskabeligt projekt
God sagsbehandling Danmarkskort for omgørelsesprocenter på social-, børne- og voksenhandicapområdet Ankestatistik Oplevet sagsbehandling December.
BAI skolekonference 13. november 2018 Titeldias
– hvordan får vi de ansatte med?
Introduktion til LUP Psykiatri 2018
arbejdspladsvurdering (apv) februar – 13. marts 2019
Netværksmøde Den 4. juni 2019 Haslev Bibliotek
Introduktion til LUP Psykiatri 2018
Introduktion til LUP Psykiatri 2018
Undervisning i det der er anderledes end nu August 2019 via video
Præsentationens transcript:

Mærsk Nielsen HR IKT i arbejdsmarkedsuddannelserne - Resultater af en analyse Workshop-seminar 19. september 2012 Lizzie Mærsk Nielsen

Mærsk Nielsen HR Analysens formål Belyse anvendelsen af IKT i AMU inden for Industriens Fællesudvalg I ‘ordinær’ undervisning Som led i blended learning og fjernundervisning Analysere muligheder og barrierer for IKT i forhold til AMU-deltagere med Manglende IKT-forudsætninger Læse- og skrivevanskeligheder Belyse mulighederne for at overvinde barriererne Inspirere AMU-faglærere til at anvende IKT i undervisningen

Mærsk Nielsen HR Analysens metoder og aktiviteter Gennemførelse af en spørgeskemaundersøgelse blandt alle udbydere af AMU inden for Industriens Fællesudvalg Interview af udvalgte respondenter Udarbejdelse af udkast til casebeskrivelser Arbejdsseminar med udvalgte ressourcepersoner Udarbejdelse af formidlingsmateriale Afholdelse af et formidlingsseminar

Mærsk Nielsen HR Besvarede spørgeskemaer Spørgeskemaet blev sendt til 62 uddannelsesledere og ressourcepersoner på 31 forskellige skoler Uddannelseslederne er blevet bedt om at videresende skemaet til relevante kollegaer Der har i alt været 50 besvarelser: 20 forskellige skoler Næsten alle uddannelsesområder inden for Industriens Fællesudvalg Faglærere (44 %), uddannelseschefer (19 %), afdelingsledere (14 %) og teamkoordinatorer (8 %) Ca. 30 besvarelser har bidraget til analysen

Mærsk Nielsen HR Resultater - spørgeskemaundersøgelsen Der er stort set ingen besvarelser, der vedrører blended learning og fjernundervisning Det mest anvendte IKT-udstyr er: Computere – næsten alle Videooptagelser – ca. 50 % Selvinstruerende digitale undervisningsmaterialer – ca. 50 % Digitalt testmateriale – ca. 30 % – ca. 25 % Sociale medier – f.eks. Facebook – ca. 25 % Simuleringssoftware – ca. 20 % Lydoptagelser – ca. 20 % Interaktive whiteboards – ca. 20 % SMS – ca. 10 % Mobiltelefon, smartphone, fastnettelefon, webcam, chat, blog, konference via internet PDA

Mærsk Nielsen HR Vurdering af muligheder for IKT Muligheder er gode (88 %) Giver god mulighed for differentieret undervisning Godt at der inddrages forskellige læringsstile Fint med flere metoder til at nå samme mål Fordel for deltagere med læsevanskeligheder Deltagerne kan selv hente informationer, opgaver, instruktionsvideoer, test etc. på intranettet Instruktionsvideoer og simuleringsprogrammer giver god læring Fra traditionel lærerrolle til konsulentrolle Undervisning baseret på Åbent Læringscenter

Mærsk Nielsen HR Vurdering af udfordringer ved IKT Nogle deltagere (især de ældre) mangler helt basale it-kundskaber, og de har svært ved IKT Det kan gå lang tid med simpel instruktion Skolerne har for få computere Der mangler ressourcer til at købe udstyr Svært at overbevise ledelsen om fordelene ved IKT Nye pædagogiske metoder og ny lærerrolle Manglende IKT-kompetencer blandt lærerne Kan være et problem for deltagere, der har svært ved at læse

Mærsk Nielsen HR Deltagernes IKT-udfordringer Berøringsangst Anvendelse af computere Brug af mus Nogle programmer er engelsksprogede Anvendelse af genvejstast ved softwareprogrammer Læsevanskeligheder Afhjælpning: Instruktion af IKT-udstyr (67 % gør det) Gruppearbejde Læse- og skriveprogrammer på computerne

Mærsk Nielsen HR Ved læse- og skrivevanskeligheder Kan anvendelsen af IKT være en udfordring? 20% svarer i høj grad 40 % svarer i nogen grad 30 % svarer i lille grad 10 % svarer slet ikke Kan IKT være en hjælp? 73 % svarer i høj grad eller i nogen grad

Mærsk Nielsen HR IKT-værktøjer til deltagere med læse- og skrivevanskeligheder 37 % tilbyder det næsten altid 37 % tilbyder det nogle gange 26 % tilbyder det næsten aldrig eller aldrig Deltagerne tilbydes: It-rygsæk med læse- og skriveprogrammer CD-ORD Adgangforalle.dk Kun få faglærere har kendskab til mulighederne

Mærsk Nielsen HR Ideer til hjælp til deltagere med læse- og skrivevanskeligheder Mere praksisorienteret undervisning Deltagerne skal oplyse om deres handicap ved tilmelding Tal med deltagere, der har vanskeligheder Bedre udnyttelse af muligheder for oplæsning Videoinstruktion på computere Anvendelse af QR-koder og smartphones Tilbud om FVU-undervisning Behov for uddannelse af faglærere

Mærsk Nielsen HR Ideer til øget anvendelse af IKT i AMU Udvikling af fælles elektroniske materialer Med mulighed for oplæsning Opgaver af forskellig sværhedsgrad Udnytte anvendelsen af smartphones og QR-koder Optagelse af instruktionsvideoer Anvendelse af iPads med apps Simuleringsudstyr Kobling mellem IKT-udstyr og –materialer Igangsættelse af projekter på skolerne

Mærsk Nielsen HR Anbefaling til skolerne i forhold til deltagernes læseudfordringer Informer AMU-deltagerne om læsetest Gennemfør læsetest Installer læse- og skriveprogrammer på skolens computere Hav nogle IT-rygsække til udlån Lån rygsække hos AMU Hjælpemiddelservice Sørg for at faglærerne har kendskab til læsetest, læseprogrammer, lån af udstyr m.m. Hav en medarbejder på skolen, der har specifikt kendskab til voksne med læsevanskeligheder