Specialpædagogisk konsulent og projektleder Gert Deth Melchiorsen IKT-messe 2015 Pædagogisk målsætning i Specialundervisningen Med særskilt fokus på inddragelse af hjælpemidler
Specialpædagogisk konsulent og projektleder Gert Deth Melchiorsen …tænkepause… Her er hvad jeg forstår ved pædagogisk målsætning Tør du blive udfordret på dine pædagogiske målsætninger? Pædagogisk målsætning – Jamen det gør vi vel alle? …tænkepause…
Specialpædagogisk konsulent og projektleder Gert Deth Melchiorsen Lidt om mig d.d. Voksenspecialundervisning, SPVV Skole-IT-vejleder, UNI-C (+3000 coachende respons om pædagogik og specialpædagogik) Folkeskolen Skoletjenesten, Nordsømuseet d.d. ”Leva Lättare” – Lev Lettere, Lev Lettere Lev Lettere ”Vidensnetværket” Redaktionsgruppen –, Guide om kognitive vanskeligheder for jobcentermedarbejdere. VidensnetværketVidensnetværket d.d. Bryd isolationen, SPVV Håndværker Spillende træner Ildsjæl Inspirator Underviser Projektmager Skagen Skipperskole, Fiskeskippereksamen af 1. grad. Pædagog
Specialpædagogisk konsulent og projektleder Gert Deth Melchiorsen Artefakterne I pædagogisk målsætning Krav Kriterier Vilkår
Specialpædagogisk konsulent og projektleder Gert Deth Melchiorsen Om kravene Til hjælpemidlet Eksempelvis skal hjælpemidlet kunne: kompensere for borgerens talevanskeligheder. Der er dårligt indre og ydre sprog. Kompensere for eksekutive vanskeligheder, for en borger der er meget bundet til sit hjem Oplæse alle danske tekster på skærmen
Specialpædagogisk konsulent og projektleder Gert Deth Melchiorsen Om kriterierne For implementering Eksempelvis skal hjælpemidlet kunne: Borgeren skal på egen hånd kunne bruge en lightwriter Borgeren skal, med støtte fra bostøtten, kunne lægge aftaler ind i en MemoMessenger Borgeren skal kunne bruge Jaws på de to skærme, borgeren bruger som supporter hos IBM
Specialpædagogisk konsulent og projektleder Gert Deth Melchiorsen Om vilkårene For implementering Eksempelvis skal borgeren kunne: Borgeren skal på egen hånd kunne bruge en lightwriter, efter et tre ugers individuelt tilrettelagt undervisningsforløb Borgeren skal, med støtte fra bostøtten, kunne lægge aftaler ind i en MemoMessenger, efter at specialunderviseren har oplært dem begge i brugen af MemoMessenger i et to ugers forløb Borgeren skal kunne bruge Jaws på de to skærme, borgeren bruger som IT-supporter hos IBM. Undervisningen strækker sig over to måneder, inden Jaws tages i brug. Mulighed for support fra specialunderviseren tre gange to timer inden for det næste halve år.
Specialpædagogisk konsulent og projektleder Gert Deth Melchiorsen Special-UNDERVISNING Hvad er det? Udspring i den raske verden Læringsmål At kompensere for…. Ikke behandling eller helbredelse Talepædagog …eller taleterapeut? Risiko for patologisering…(!)
Specialpædagogisk konsulent og projektleder Gert Deth Melchiorsen Derfor: Pædagogisk professionalisme
Specialpædagogisk konsulent og projektleder Gert Deth Melchiorsen Pædagogisk professionalisme Hvem kan og bør udøve pædagogisk professionalisme: Alle faggrupper og befolkningsgrupper med en mening om og holdning til borgerens vanskeligheder! ALTSÅ: pleje- og behandlerpersonale, pædagoger, specialundervisere, lærere, jobcentermedarbejdere, pårørende og mange andre.
Specialpædagogisk konsulent og projektleder Gert Deth Melchiorsen ”Værktøjet” - hjælpemidlet Hvad kan støtte i kompensationen? Pædagogikken – professionelle og pårørende Hjælpemidlerne Lavteknologiske Tavler, skemaer, alarmure osv. Dedikerede hjælpemidler Stand-alone m.fl.
Specialpædagogisk konsulent og projektleder Gert Deth Melchiorsen ”Værktøjet” Hjælpemidlerne IT-hjælpemidlerne: Se eksempler på IT-hjælpemidler på Lev Lettere Lev Lettere De lavteknologiske: Ugeplanen på køleskabet Indkøbsseddel Vækkeuret/æguret Dagbogen Kommunikative hjælpemidler i papirform Gule sedler overalt ;-)
Specialpædagogisk konsulent og projektleder Gert Deth Melchiorsen Læringsspiralen Tilpasset med inspiration fra Kolb, Bloom, Dewey, Bateson m.m.fl. ;-) Første møde med borgere. Eller begyndelsen til et nyt gennemløb Undervisnings- og træningplan Udvælgelse af hjælpemiddel Udredning og vurdering Målformulering Evaluering, opfølgning og tilpasning Så meget har borgeren ”lært” i første læringsforløb Undervisnings- og træningsperiode begynder
Specialpædagogisk konsulent og projektleder Gert Deth Melchiorsen Gruppearbejde om målsætning Ryk sammen i grupper á 3-4 deltagere 1.Vælg en skribent. I fremlæggelsen har alle mulighed for at bidrage. 2.Åbn det fælles Google-dokument. 3.Skriv jeres indlæg ud for jeres gruppenummer. 4.Begynd på opgaven på næste dias
Specialpædagogisk konsulent og projektleder Gert Deth Melchiorsen Opgaven i grupperne: Beskriv kort følgende faser: Hvorfra fik I den første henvendelse? Initiering – Hvordan kom hjælpemidlet på tale? Udredning Valg Implementering og målsætning… …i det fælles dokument Skriv jeres indlæg ud for jeres gruppenummer
Specialpædagogisk konsulent og projektleder Gert Deth Melchiorsen Opsamling af gruppens arbejde I fælles forum gennemgår hver enkelt gruppe eget indlæg, med udgangspunkt i de tre artefakter Krav Kriterier Vilkår…
Specialpædagogisk konsulent og projektleder Gert Deth Melchiorsen Afrunding Er man interesseret i det fælles dokument, sender man egen mailadresse til Så modtager man et link til Dokumentet vil være åbent for download i et par måneder, efter arrangementet i dag.
Specialpædagogisk konsulent og projektleder Gert Deth Melchiorsen Tak fordi I spillede med Når forandringernes vinde blæser kryber nogen i læ – jeg bygger vindmølle.