Virksomhedsindsats for de mest udsatte Erfaringer fra VC2, marts 2015.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dagsorden Hvor langt er vi? Beskæftigelsesreformen Oplæg til jobcenter
Advertisements

EN HELHEDSORIENTERET UNGEINDSATS? ERFARINGER FRA NULPUNKTSANALYSEN AF ROUTE 25 V/ANNE MØLGAARD, RAMBØLL Alternative title slide.
Hvad virker for ikke-arbejdsmarkedsparate ledige?
Praktisk vej til uddannelse. Udfordringer • 95 % målsætningen er ambitiøs • Alt kan ikke lige fikses • Mange veje til målet • Øget fokus på praktisk vej.
Hvad kan jobcentrene tilbyde?
Kick-off seminar Metodeafprøvningsprojekt om ikke-vestlige sygedagpengemodtagere.
Velkommen til 6. kursusdag om virksomhedscentre TOVHOLDERFUNKTIONEN FOR VIRKSOMHEDSCENTRE.
Arbejdsmarkedsperspektivet i en behandlingsmæssig kontekst Succes i intensiv behandling KABS Viden, døgnkonference 3. november 2009 Marika Sabroe Vejle.
Opsamling og afrunding på konferencen “Den gode genoptræning” Landstingssalen, 22. september 2008 NB: Pga manglende tid blev hele oplægget ikke præsenteret.
Kontanthjælpsreformen
Væksthuset Henrik Hansen Leif Tøfting Kongsgaard
Uddannelsesafklarende samtaler
Virksomhedsservice og mentorprojekt for unge. Virksomhederne kommer ind her Virksomheder ringer til vores callcenter på Virksomhedsservice sidder.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 1. DECEMBER 2014 BERGEN PROFESSOR MICHAEL SVARER AARHUS UNIVERSITET BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES INSTITUT.
Arbejdsmarkedsindsatsen for ikke-arbejdsmarkedsparate
De socialt udsatte, match 4 og 5 Ingen uddannelse Lidt eller ingen arbejdsmarkedserfaring Mangelfuld skolegang Kriminalitet Dårlige boligforhold – eller.
Workshop 1 på BIP seminar, d. 10 juni 2015 i Vejle
Program Velkomst og spisning Introduktion til jobcentret 4 korte oplæg + paneldebat Kaffe og netværk Indspark til jobcentret Afrunding og netværk 2.
Status på implementeringen af vejledningsreformen
Virksomhedsrettet indsats for udsatte grupper Hvad kan vi lære af VCG2?
Beskæftigelsesregion Midtjylland Møde om det kontrollerede forsøg Mentor til udsatte unge torsdag den 24. maj 2012.
Erhvervspsykiatrisk Center1 Konference: Psykisk sårbare og arbejdsmarkedet ”Projekt fra Behandling til Beskæftigelse” -En parallel indsats for psykisk.
Mentor. Historik Efterår 2010 Ønske: Bringe borger tættere på job og uddannelse Løsning: Overdragelse af borgere fra SEL §85 til afprøvning af arbejdsmarkedsperspektiv.
Borgerinddragelse Projekt Vejen til Uddannelse og Beskæftigelse Torsdag den 10.april 2014.
Informationsmøde VirksomhedscentreGeneration august 2013.
Kort introduktion til rammerne i Brug for Alle. Målgruppen Alle kontanthjælpsmodtagere, der pr. 1. april 2012 er i match 3 og modtager kontanthjælp: Midlertidigt.
Tilbud på KompetenceCenteret Aktiveringsstrategi 2011 KompetenceCenter Haderslev skal signalere en proaktiv og professionel tilgang til kerneydelsen.
COWI PowerPoint design manual# Datagrundlag for rapporten  Registeranalyser fra DREAM, Danmarks Statistik  Sagsgennemgang af 338 sager fra Århus, Ringkjøbing/
Hedensted 1 Fastholdelse via tidlig virksomhedsrettet indsats Hedensted Ålborg den 18. september – opstartsseminar om sygedagpengereformen.
MENTOR Sagsbehandler UU-vejleder Studievejleder Kontaktlærer Psykiatrien Rusmiddelcentret Prak. læge Prak. psykolog Ydelseskontoret Familieafd. Visitation.
Organisering og samarbejde i Job- og Aktivhuset omkring den virksomhedsvendte indsats Virksomhedscenter Generation 2 Organisering Samarbejde på tværs Motivation.
Kontanthjælpsreformen - jobparate kontanthjælpsmodtagere Oplæg den 5. december.
Politik & Praktik ”Vejen til førtidspension” Arbejdsmarkedschef Jette Lorenzen Viborg kommune.
VC g2 Jobcenter Skive JobStart. VC g2, Skive Hvilke virksomheder ? 21 virksomhedscentre – 22 i praktik (mål 35 pr. 1. maj) Bred spredning, branchemæssigt:
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Ministermål 3 og 4. Udfordringer og strategier v/ Kirsten Thomsen, BRHS Seminar om Beskæftigelsesplan 2014.
Jobcenter Halsnæs Oplæg på workshop på Vejledningstemadag den 29. november 2013.
Nytteaktivering i Kolding Kolding Kommune Politisk ønske om at iværksætte nytteaktivering igennem flere år, men mødt med skepsis fra fagbevægelsen. Koldings.
Parallele indsatser i Frederikssund - målgruppen med problemer udover ledighed.
Integrationsarbejdet i praksis samarbejdet mellem virksomhed og jobcenter Jan Højbjerg Holm butikschef Føtex Kalundborg Qerim Selmani Leder Jobcenter Kalundborg.
Netværksmøde for teamledere 11. september 2013, Roskilde Erfaringer med akutindsatsen i Jobcenter Lyngby-Taarbæk.
Fællesskab med perspektiv. Et job for mandfolk Sjakkultur.
Brug for alle Hvad går det ud på? v/ projektchef Jens Hørby Jørgensen.
Beskæftigelseskonference 15. maj 2014 v. John Hermansen Formand for Det Regionale Beskæftigelsesråd i Midtjylland.
A/S Gelsted Bygningsindustri1 1 ”Ny chance til alle – den gode historie fra en produktionsvirksomhed” Ved Lars Vigsø,Susanne Toftager A/S Gelsted Bygningsindustri.
Scandic Silkeborg, 23. marts 2012 Ved direktør Hans Bach Indsatsen for jobklare ledige mellem 25 og 29 år i Beskæftigelsesregion Midtjylland Kvalitativ.
Helle Anttila Arbejdsmarkedsafdelingen Frederiksberg kommune Implementering af rehabiliteringsindsatsen.
En jobrettet indsats for aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere Netværksmøde på Sjælland 10. december 2014.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Netværksmøde for Teamledere aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere Onsdag den 2. april 2014.
Kontrolleret forsøg På rette vej i job Projektperiode: – Målgruppen er kontant- og starthjælpsmodtagere i match gruppe 2 På landsplan.
Uddannelsesdag om ungekampagnen 13. januar 2012 Kontorchef Kirsten Thomsen Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland.
SOLRØD KOMMUNE | JOB- OG SOCIALCENTER Visitation til rehabiliteringsteam og ressourceforløb i Solrød Kommune Dorthe Torstensen, Leder af Social Service.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Hvordan er den gode virksomhedsservice i centrum i Beskæftigelsesindsatsen? v/ Kontorchef Kirsten Thomsen,
Hvordan samarbejder vi med virksomhederne i VCG2 LTK har inden forpligtet sig til: 70 borgere på kontanthjælp (>25 år – ofte psykisk syge –
Hedensted Hedensted. 2 Vejlederkonference Samarbejdet mellem Jobcenter, Social området og Undervisning Helhedsorienteret ungeindsats for.
Mandag d. 6. februar 2017 Arbejdsmarkedsudvalget
Orientering fra kontoret Job og Fastholdelse AM-udvalg den 6
Marselisborg rapporten
JOBFIRST Seminar om virksomhedsrettet indsats 30. marts 2016
JOBFIRST Hvad ser vi som de vigtigste opgaver for projektlederne frem til juni 2016?
Praktik kombineret med ordinære timer
Resultater VC generation 2 Jobcenter Aalborg
Erfaringer med virksomhedssamarbejdet omkring målgruppen for JobFirst?
JobFirst seminar om virksomhedsrettet indsats
JobFirst Seminar om samarbejdet med borgere i JobFirst 11. maj 2016
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Ungeenheden Frederikshavn Kommune – helhed og samspil
Dialogmøder om udbud af beskæftigelsestilbud i Københavns Kommune – aktivitetsparate uddannelses- / og kontanthjælpsmodtagere under 30 år 15. juni 2015,
SIP 4 Virksomhedspraktik
Om Evidens i Jobevidens.dk
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Virksomhedsindsats for de mest udsatte Erfaringer fra VC2, marts 2015

Oplægget i dag Besvare fire spørgsmål:  Hvad er et VC2?  Hvordan foregår virksomhedssamarbejdet?  Hvad kræver det af jobcentret/kommunen?  Hvordan sikres kvaliteten? 2

Hvad er et virksomhedscenter?  En struktureret samarbejdsform mellem jobcenter og virksomhed  Virksomheden kan være privat eller offentlig  Der indgås en kontrakt om et antal pladser  Virksomheden får en fast kontakt i jobcentret  Virksomheden stiller en eller flere mentorer til rådighed  Jobcentret sikrer uddannelse og opkvalificering af virksomhedsmentorerne  Samarbejdet er tæt og kontinuerligt  Virksomheden aflønnes eventuelt for mentoropgaven 3

Virksomhedscenter generation 2  Projekt fra STAR  Start januar 2014 – løber i 2 år  25 jobcentre indgår kontrakter med virksomheder  Min kandidater i praktik  For borgere i ressourceforløb og  borgere på kontanthjælp m. komplekse problemer (2 år KT)  Status borgere i praktik i 700 virksomheder (dec. 2014) 4

Formål: at sikre beskæftigelsessporet  I ressourceforløb – p.t.  sundhedsindsats i alle rehabiliteringsplaner  socialindsats i ca. 2/3 af planerne  beskæftigelsesindsats i 1/3- 1/2 (ofte senere)  For kontanthjælpsmodtagere i risiko for at skulle i ressourceforløb (min 2 år på KT)  Nyt: der arbejdes struktureret med delmål i praktikken (via en arbejdsaftale) og med progression (et webværktøj)

Afsæt for VC2  Praktik i virksomhedscentre generation 2 – trædesten på vej mod job eller uddannelse  Virksomhedscentre generation 2 – systematik, volumen og kvalitet  Almindelige arbejdsopgaver blandt almindelige kolleger i almindelige virksomheder - VC1 gav gode resultater 6

Hvordan gribes opgaven an?  5-10 af de nuværende virksomhedscentre udvælges til VC2  Plus aftaler med nye virksomheder (målgrupper, geografi, klynger)  Jobcentret udvikler og udbyder mentorkursus for VC2 – fx også deltagelse af jobkonsulenter, koo. sagsbehandlere o.a.  De interne linjer gøres klar o visitation (stor udfordring) o samarbejde om/med borgeren mellem koo. sagsbehandler, jobkonsulent, mentor (o.a. misbrug, sociale indsatser …)  Der informeres grundigt internt - REHAB, sagsbehandlere o.a.  VC2 ses som træningsbaner og afsæt for andre praktikforløb

Hvilke virksomheder er VC2?  Primært private – især mindre virksomheder fx:  Detailbutikker  Servicevirksomheder (hotel, kantine m.m.)  Produktionsvirksomheder  Også offentlige fx:  Plejecentre  Kirkegårde  Børnehaver

Hvad kendetegner virksomhederne?  Plads til individuelle og længerevarende løsninger  Bred vifte af opgaver (plads til progression), nye arbejdsopgaver  Indstillet på at justere i opgaveplanlægning, fx ved hyppigt fravær  Positive over for arbejdstid på få timer per uge (start 1 time)  Mentorerne er parate til nye udfordringer - og at blive klædt på  Ser gode perspektiver i længerevarende (ressource)forløb  Indstillet på andre vigtige indsatser samtidig med praktik  Enkelte skeptiske mht. ny målgruppe  Fortsat ønske om ’én indgang’ til kommunen

Hvad siger virksomhederne? Om arbejdet med delmål og progression ’For os er det vigtigt, at den enkeltes udvikling går mod stadigt større ansvar og kontakt til vores kunder. Hvis jeg ser, at vi kan tænde en gnist hos kandidaten, så begynder vi dér, hvor personen er. Også hvis vi skal opfinde nye opgaver, som vi gjorde til en af vores ret skrøbelige kandidater’. Servicechef i Føtex Om tværfagligt samarbejde ’Det bliver spændende med længere forløb, hvor vi også i større grad kan være med til at komme hele vejen rundt. Vores mentorer bliver kompetenceudviklet, så de kan følge op på mål og delmål. Vi er indforstået med, at der udover vores faste jobkonsulent vil være flere tilknyttet såsom distriktssygeplejersker, støtte-kontaktpersoner, sociale mentorer o.l. Leder af plejecenter 10

Hvad er der brug for i jobcentret?  Ledelsesfokus  Virksomhedsstrategi ift. behov hos målgruppen  Intern organisering – stram samarbejdskæde  Tæt virksomhedskontakt – partnerskab/aftale  Opkvalificering af virksomhedsmentorer  Holdningspåvirkning internt (prioritering)  Løbende fokus på visitation  Dedikerede tovholdere (med ledelsesopbakning)  Motivations/relationsarbejde med borgerne / 11

Hvad er kvalitet i indsatsen? Borgeren oplever sig som ’hovedperson’ - ved roret Borgeren oplever sammenhæng i indsatsen Borgeren oplever ’mening’ med hver delindsats – retning mod mål Borgeren oplever ’succes’ – øger sit selvværd Borgeren kommer (tættere på) job eller uddannelse Virksomheden oplever ’mening’ – retning mod mål Jobcentermedarbejderne oplever ’mening’ – retning mod mål Gode resultater – selvforsørgelse (på vej mod …) 12

Diskussion i grupper - og plenum  Hvad er jeres erfaring med virksomhedsindsats for aktivitetsparate borgere?  Hvornår er et virksomhedsrettet forløb godt, set fra jeres stol? (kvalitet)  Hvordan arbejder I med at kvalificere jeres virksomhedsrettede indsats? In-put, ideer og nye initiativer 13