Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Informationsmøde VirksomhedscentreGeneration 2 29. august 2013.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Informationsmøde VirksomhedscentreGeneration 2 29. august 2013."— Præsentationens transcript:

1 Informationsmøde VirksomhedscentreGeneration 2 29. august 2013

2 Program for i dag  Velkomst & baggrund for infomødet  Erfaringer fra pilotprojektet: Virksomhedscentre og ressourceforløb Beskæftigelseschef Orla Bech, JC Holstebro & projektchef Iben Grønbæk, Discus  Ansøgningsproces & tidsplan  Økonomi  Projektbeskrivelse/ansøgning  Opsamling & afrunding  ca. 12.30 Sandwich

3 VC2: Formål, mål, målgruppe, tid  Formål: Der skal etableres en landsdækkende ramme for et beskæftigelsesspor i rehabiliteringsindsatsen, som konsekvens af førtidspensionsreformen.  Mål: At tilbyde et aktivt tilbud i et virksomhedscenter og dermed bringe borgeren tættere på job eller uddan- nelse.  Målgruppe: Personer i ressourceforløb og kontant- hjælpsmodtagere, der har modtaget kontanthjælp uafbrudt i minimum 2 år.  Projektperiode: 1. januar 2014 til januar 2016

4 Inspirationsoplæg Erfaringer fra pilotprojekt i 2013 ’Virksomhedscentre og ressourceforløb’

5 Inspirationsoplæg DISCUS’ oplæg – forsøg og rammevilkår – målgruppen – virksomhedssamarbejdet – jobcentrenes rolle Jobcentrets organisering – egne erfaringer med virksomhedssamarbejdet

6 RAMMEVILKÅR

7 ‘Virksomhedscentre og ressourceforløb’ Lille pilotprojekt – igangsat af AMS og BR – 01.01.2013 til 01.07.2014 8 kommuner – – både store og små + i alle 4 regioner – Vesthimmerland, Horsens, Holstebro, Vejle, Middelfart, Kalundborg, Brøndby og Lyngby-Taarbæk – alle var godt i gang med virksomhedscentre og udd./netværk for mentorer – enkelte sagde nej (svært ved at overskue processen) Projektleder og indsatsgrupper – lille tilskud til projektledelse 2 delmålgrupper – i ressourceforløb og i risiko for at komme i ressourceforløb

8 Formål Viden og best practice om – oprettelse af nye og/eller udvikling af eksisterende virksomhedscentre til borgere i - eller i risiko for at skulle i ressourceforløb – udvikling og kvalificering af en sammenhængende indsats for målgruppen forud for og parallelt med et virksomhedsforløb i ”Virksomhedscentre generation 2”: etablere en ramme for et beskæftigelsesspor i den samlede rehabiliterende indsats – hvordan virksomhedscentre kan bidrage til at fastholde og udvikle arbejdsevnen ifht. det individuelle beskæftigelses- /uddannelsesmål

9 Status efter ½ år Påbegyndt samtidig med implementering af FØP/fleksreform Lokale handlingsplaner (også projektplan i VC2) Afholdt 2 indsatsgruppemøder (også indsatsgrupper i VC2) Afholdt 2 ERFA-seminarer (også ERFA-seminarer i VC2) Udformet 2 notater om pilotprojektet Lige påbegyndt registrering af borgerforløb – Borgere i ressourceforløb – Borgere med komplekse problemer (risikogruppen)

10 MÅLGRUPPEN

11 Målgruppen 2 delmålgrupper – hhv. i ressourceforløb og i risiko for at komme i ressourceforløb – i ”Virksomhedscentre generation 2” præciseret som kontanthjælpsmodtagere med meget komplekse problemer Knap ¼ af sager, som er forelagt rehab pr. juni 2013, er indstillet til ressourceforløb (67 stk.) – forventeligt langvarige forløb. Mål kan være fleksjob – godt 1/3 af planerne omfatter virksomhedsindsats inden for de første 6 mdr.

12 Hvorfor har de behov for VC 2G? Langt fra arbejdsmarkedet Lille/ingen arbejdsidentitet Komplekse problemer Parallelindsats fra sundhed og socialområdet Meget stor fleksibilitet fra virksomheder – langvarige forløb (honoreres i det nye projekt) – få timer – stor opbakning og hjælp hver dag – fokus også på andre områder end arbejdsopgaver fx livsmestring, smerter, børn

13 VIRKSOMHEDSSAMARBEJDET

14 Hvordan gribes opgaven an? De første overvejelser og kontakter – typisk 4-10 ’2. generations virksomhedscentre’ – hyppigst eksisterende samarbejdspartnere – nye eller tilrettede samarbejdskontrakter – overvejer også nye VC, fx for særlige delmålgrupper (kontor/IT til SDP) – træningsbaner som afsæt for ’andre’ praktikforløb Informationsstrategier ifht. virksomheder – informerer ifm. opfølgning eller på møde m. virksomhedens kontaktperson – informationsmøder for alle ansatte – skriftligt informationsmateriale til alle ansatte (fx folder) – fælles (udviklings)møder med flere virksomheder – tages op på mentoruddannelse/ERFA møder

15 De hidtil valgte virksomheder Plejecentre Detailbutikker (Føtex, Kvickly) Produktionsvirksomheder Kirkegårde Børnehaver Servicevirksomheder (kantinedrift, Falck, Udbetaling DK) ’Der er faktisk positivt for os, at forløbene kan blive længere med den nye målgruppe. Sommetider føler vi, at vi slipper kandidaterne for tidligt. Det er også godt for børnene, at der bliver en større stabilitet. De knytter sig jo til kandidaterne’. Børnehaveleder

16 Hvad kendetegner virksomhederne? (I) Plads til individuelle og længerevarende løsninger Bred vifte af opgaver (forskellige arbejdsudviklingstrin), ofte også uopdyrkede arbejdsopgaver Indstillet på at justere i opgaveplanlægning, fx ved hyppigt fravær Positive over for arbejdstid på få t/u – fokus på fortsat fællesskab med kolleger ’For os er det vigtigt, at den enkeltes udvikling går mod stadigt større ansvar og tættere kontakt til vores kunder … Hvis jeg ser, at vi kan tænde en gnist hos kandidaten, og at han eller hun på sigt vil kunne omgås vores mange kunder, så begynder vi dér, hvor personen er. Også hvis det betyder, at vi selv skal opfinde nye opgaver. Fx at pakke bagerbrød i poser i en afdeling kun med fast personale, som en af vores ret skrøbelige kandidater først gjorde’. Servicechef i Føtex

17 Hvad kendetegner virksomhederne? (II) Parat til nye udfordringer - og at blive klædt på dertil Ser gode perspektiver i længerevarende ressourceforløb Enkelte skeptiske mht. ny målgruppe – har resulteret i en bredere målgruppe Fortsat ønske om ’én indgang’ til kommunen ’Det bliver spændende med længere forløb, hvor vi i større grad kan komme hele vejen rundt. Det er jo sådan, vi arbejder med vores egne beboere, og jeg tror, vi kan få en vigtig rolle. Vores mentorer bliver kompetenceudviklet, så de fremover kan følge op på mål og delmål. Vi er indforstået med, at der udover vores faste jobkonsulent vil være flere tilknyttet forløbene, såsom distriktssygeplejersker, støtte-kontaktpersoner, sociale mentorer o.l. Jeg tror, det er en god ide at holde nogle opstartsmøder, så vi alle kan trække i samme retning’. Leder af plejecenter

18 Uddannelse af mentorer Løbende sparring i dagligdagen Opkvalificeringskurser Relationsarbejde – virksomhedsmentorer + jobkonsulenter + evt. andre mentorer (fx fra psykiatrien, frivillige) – + aftagervirksomheder (sikre efterværn i sidste led af kæden) Kursusemner – reformen, målgruppen, Rehabs arbejde – rolle og ansvarsfordeling (jobcenter og virksomhed og andre evt. parter) – misbrugsproblematikker, psykiske lidelser, den negative sociale arv, mentorrollen + snitflader til andre aktører Specialisering af mentorhvervet – sprogmentor, den specialiserede ungeindsats, psykosociale handicaps (diplom) – mål og delmål (inddragelse af REHAB-team), progressionsmålinger

19 Mentornetværk Fyraftensmøder (erfaringsudveksling) ’Årets mentor’ – prisuddeling Oplæg – fx om borgere med psykiske problemer (diagnoser, skrøbelighed) Besøg på hinandens virksomheder Lukket webbaseret chat-rum ’Jeg bliver den faste kontaktperson til jobcentret og sparringspartner for vores egne mentorer i de enkelte teams. Det er vigtigt, jeg selv har taget mentor- uddannelsen, før jeg foreslår medarbejderne at tage af sted. Den kan kun anbefales’. HR konsulent i nyt VC (Udbetaling DK)

20 JOBCENTRE

21 Hvorfor: sammenhængende forløb for borgeren på ét sted Parallelt sundhedsforløb – hvor der allerede er træningsfaciliteter, kost vejledere, ergoterapeut o.l. Økonomirådgivning – mentorer med særlig rådgivningskompetencer Udvikling af beredskab – jobkonsulent, fysioterapeut, ergoterapeut og sundhedscoach mødes med borger på arbejdspladsen – hjælp ved akut opståede kriser, afsæt i jobcentrets samarbejde med akuttilbud for psykisk sårbare borgere – Obs! også for øvrige medarbejdere Brug af progressionsredskab på virksomheden – borger og mentor Hvad lægges ud i VC2 - og hvorfor?

22 Obs på beskæftigelsessporet Virksomhedsindsats og Rehab teamets arbejde i løbende udveksling – personsammenfald, fx virksomhedskonsulent i REHAB team – projektlederen sidder med i Rehab teamet – fælles kompetenceudvikling, stop-op dage – Rehab teamet på besøg i VC2 (evt. + borgernes sagsbehandlere) Information om beskæftigelsesspor/VC2 til udførerled hos samarbejdspartnere

23 Redigeret den 14.11.2012Redigeret den 14.11.2012 Job & Kompetencecenter Vest Job & Kompetencecenter Vest er Jobcenter Holstebros afdeling for beskæftigelsesrettede tilbud, hvor der er tilknyttet:  Forsikrede ledige  Kontanthjælpsmodtagere  Sygedagpengemodtagere Job & Kompetencecenter Vest har et godt og alsidigt netværk af virksomheder, som tager et aktivt medansvar i forhold til at afklare og opkvalificere alle målgrupper. Vi arbejder til stadighed med at udbygge virksomhedsnetværket.

24 2013 Psykiatri, handicap, stof og alkohol 90 eksterne virksomhedscentre – 6-10 VC 2. generation 2000 8-10 interne projekter 2003 Partnerskaber 2007 Virksomhedscenterforsøg - 7 virksomhedscentre 2011 57 eksterne virksomhedscentre - 2 interne 2012 75 eksterne virksomhedscentre - 20 små centre Udviklingen

25 Mentorudannelserne frem til 2012 Grunduddannelse 2007-2012 10 dage pr. år Videreuddannelse 8-10 eftermiddage pr. år

26 Redigeret den 25.02.2013Redigeret den 25.02.2013 Diplomoverrækkelse Misbrugsproblematikker Psykiske lidelser Den negative sociale arv Ungdomskultur Mentorrollen Coaching ERFA udveksling Mentorrollen og opgaven Hvem er vi og hvad vil vi? Elementer/temaer i grunduddannelsen 2012- 2013 Formål med uddannelsen: Medarbejdere i lokale virksomheder tilegner sig redskaber til at hjælpe en kandidat ind på arbejdsmarkedet Mål: At bringe flest mulige kandidater i selvforsørgelse Job & Kompetencecenter Vests Mentoruddannelse

27 Redigeret den 14.11.2012Redigeret den 14.11.2012 Sommerarrangement for uddannede mentorer Netværksmøde ”Det personlige valg” Thorkil Sonne, stifter af Specialisterne Foredrag Nicolai Molke Leth Netværksmøde ”Interkulturel kommunikation” Integrationskonsulent Hamiyet Kaya Netværksmøde Leder af Café Utopia Kaj Christensen ”Hvis arbejde er sundt - så giv det til de syge” Virksomhedsbesøg hos virksomhedscentrene Der arbejdes med emner og temaer efter behov og interesse: Eksempel: Borgere med anden etnisk baggrund gentages med forskelligt fokus Misbrugsproblematikker Forskellige psykiske problematikker Eksempel på videreuddannelsesmodul Formål: 2012 - 2013

28 Mentorudannelserne – VC 2. generation 2013 Videreuddannelse Sygedagpenge Match 2 Unge ERFA Fælles tema 5-7 eftermiddage pr. år incl. sommer- og juleafslutning Sprogmentorer4 moduler pr. år Specialiserede ungeindsats4 moduler pr. år Psykosociale indsats6 moduler pr. år Socialafd. mentorkorps Grunduddannelse Fra nuværende til fremtidig rolle Psykosocial indsats

29 Særlig uddannelse Sprogmentorer Integration på arbejdspladsen Når man som anden etnisk borger skal integreres på arbejdsmarkedet, er der mange udfordringer og indstillinger, som er vigtige at mentoren er bevidst om.  Mentorrollen i forhold til integration  Sprog og identitet - hvordan tilegner man sig et sprog  Uskrevne regler og forventninger på arbejdspladsen  Det sociale liv på arbejdspladsen - hvorfor skal man holde pause? Den specialiserede ungeindsats Håndtering af fravær Når de unge gentagne gange udebliver eller sygemelder sig, kan det være vanskeligt at håndtere for mentoren og de øvrige ansatte i virksomheden.  Mentorrollen i forhold til fravær  De unges fraværsmønstre og årsager  Fokus på ungdomskulturen  Omsorgssvigt  Den svære samtale  Udvikling af identitet/arbejdsidentitet

30 Særlig uddannelse - fortsat Psykosociale handicaps Undervisningsmoduler for mentorer der ønsker at specialisere sig i beskæftigelse af personer med psykosociale handicaps: (hvert modul er af ca. 2½ times varighed) Det er tanken, at hvert modul starter med opsamling af de tanker deltagerne har gået med siden sidste modul, så deltagerne inddrages i undervisningen. Det er hensigtsmæssigt med en gennemgående kursusleder. Modul 1 Psykosociale handicaps: Hvem snakker vi om? Mulige årsager og effekter af psykosociale handicaps. Mennesket bag en diagnose! Mødet med “en af dem”. Modul 2 Hvilke opgavetyper egner sig til målgruppen? Hvad er vigtigt for en virksomhed at forholde sig til? Modul 3 Hvordan findes det rette match mellem virksomhed og kandidat? Hvem deltager i processen? Modul 4 Det gode eksempel - hvad er gået godt? Inddragelse af en virksomhed og deres erfaringer! Modul 5 Hvilke støttemuligheder findes der? Gennemgang af de forskellige ordninger i forbindelse med praktikker eller jobs med løntilskud. Modul 6 Hvordan bliver man en god mentor for målgruppen? Hvad gør man, hvis en kandidat får det skidt?

31 Pres fra omgivelserne Reformer Nytænkning af mentoruddannelse Nytænkning af medarbejdernes rolle/funktion Hvorfor?

32 Flow Virksomhedscentre JKV 1JKV 2ÆldreB&U Eksterne virksomhedscentre 6-10 stk. Andre virksomheder Sociale tilbud Psykiatri Handicap Stof Alkohol Tanker før reformer Cafédrift (interne træningsbaner) Jobcenter Reformer

33 Organisering Styregruppe Rehabiliteringsteam Ressourceforløb Beskæftigelse/uddannelse Sociale tilbudJobcenter Projektkoordinering Jobcenterledelse Rehabteam Udførerledet Arbejdsmarkedskonsulent JKV Mentorkorps Socialafdelingen Virksomheds- Centre 2 gen. Koordinerende sagsbehandling

34 VC2  Ansøgningsproces & tidsplan  Ansøgning – de 9 holdepunkter  Økonomi

35 Tidsplan – før 1. januar 2014 Indsend ansøgning på mail senest 17/9 Ansøgninger til videre kvalificering udvalgt medio oktober Workshops til videre kvalificering af ansøgning & projektplan primo november Endeligt tilsagn fra AMS medio december Indsendelse af udbygget ansøgning & projektplan på mail senest 22/11 Bag kulissen: Tilrettelæggelse af evaluering og it registreringssystem

36 Tidsplan – efter 1. januar 2014 Opstart i jobcentre primo januar 2014 Jobcentrene afholder kvartalsvise netværksmøder for virksomhedsmentorer BR afholder 3 erfa møder for alle JC medio 14, primo 15 & medio 15 Undervejs: Løbende opfølgning fra Discus 2014 2016

37 Ansøgning – de 9 holdepunkter  Ansøgning laves med udgangspunkt i projektbeskrivelsen, og skrives ind i AMS’ ansøgningsskema.  Find projektbeskrivelse og ansøgningsskema på www.brmidtjylland.dk/vc2 www.brmidtjylland.dk/vc2

38 Der lægges bl.a. vægt på:  Erfaring med brug af virksomhedscentre  Indgår som en integreret del af jobcentrets indsats  Realisme (at min. 100 borgere kommer i min. 3 md. forløb på VC)  En vurdering af kvaliteten baseret på beskrivelsen af hvordan JC vil leve op til de ni holdepunkter for projektet.  Hensyn til geografisk spredning og at forskellige modeller for indsatsen bliver repræsenteret.

39 Økonomi  Fast tilskud på kr. 825.000 Til medfinansiering af faste udgifter i hele projektperioden (udgifter til personale, uddannelse, møder)  Resultat/aktivitetsramme pr. deltager på kr. 10.800  Aktivitetsudbetaling inden for rammen Min. 3. VC2 md. = 1.500 kr. pr. md.  Resultatudbetaling inden for rammen Min. 13 ugers job/flexjob m. gns. 7t pr. uge, eller min. 13 uger i udd. udelukkende på SU = 12.000

40 Ansøgning sendes til: brmidt@ams.dk


Download ppt "Informationsmøde VirksomhedscentreGeneration 2 29. august 2013."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google