Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Uddannelsesdag om ungekampagnen 13. januar 2012 Kontorchef Kirsten Thomsen Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Uddannelsesdag om ungekampagnen 13. januar 2012 Kontorchef Kirsten Thomsen Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland."— Præsentationens transcript:

1

2 Uddannelsesdag om ungekampagnen 13. januar 2012 Kontorchef Kirsten Thomsen Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland

3 Program 9.00-9.30 Baggrund for og formål med ungekampagnen, herunder nye initiativer på beskæftigelsesområdet ved Kirsten Thomsen, kontorchef, BRHS 9.30-10.15Digital kontakt til virksomhederne a) Virksomhedslister til jobcentrene ved Wanek & Myrner b) Inspiration fra jobcentre med digital virksomhedskontakt ved Søren Karup Andreasen og Elisabeth Halskov Jensen, Jobcenter København 10.15-10.50Samarbejde mellem jobcentre og virksomheder om fem år ved Peter Olsen, jobcenterchef, Jobcenter Gribskov 10.50-11.00Pause

4 Program - fortsat 11.00-11.20Privat løntilskud – muligheder og regler ved Mia Plougmann Mønsted, Arbejdsmarkedsstyrelsen 11.20-12.00Voksenlærlingeordningen – hvordan laver man gode aftaler med virksomhederne ved John Leerbeck, Københavns Kommune 12.00-12.50 Input til et godt samarbejde mellem jobcentre og virksomheder. Hvad er virksomhedens forventning til jobcentrene? ved Erling Malmqvist, projekt- og udviklingsleder, Returplast Danmark 12.50-13.00Opsamling og afrunding ved Kirsten Thomsen, kontorchef, BRHS 13.00Sandwich og drikkevarer

5 Regeringens målsætning: 95 pct. af en ungdomsårgang skal have en ungdomsuddannelse i 2015!

6 Udfordringer Alt for mange unge er i dag uden uddannelse eller job. Siden 2008 har mange unge mistet deres job Unge mellem 25 og 30 år er den aldersgruppe, som har den største ledighed af alle på arbejdsmarkedet, nemlig 8,4 pct. (alle 5,9 pct.) Antallet af unge på kontanthjælp er vokset betydeligt. Langt de fleste unge ledige har ikke en uddannelse, og foruden ledighed kæmper de også med andre problemer

7 Udfordringer Ydelsesgruppe Ø stdanmark okt-10Okt-11%-vis udvikling Dagpengemodtagere9.8979.716-1,8% Jobklare kontant- og starthjælpsmodtagere (match 1) 9.2448.600-7,0% Indsatsklare kontant- og starthjælpsmodtagere (match 2) 7.6969.04517,5% Midlertidigt passive kontant- og starthjælpsmodtagere (match 3) 2.9743.1475,8% Øvrige ydelser11.04710.515-4,8% I alt 40.85841.0230,4%

8 Udfordringer Udviklingen i antal langtidsledige unge og øvrige ledige unge i Østdanmark, januar 2008 – november 20011

9 Udfordringer 17308 (100%) Ledige ikke faglærte Oktober 2009 Selvforsørget 7168 (41,4%) Uddannelse 1994 (11,5%) Selvforsørget 447 (2,6%) Off. fors. 867 (5%) Uddannelse 1067 (6,2%) Off. fors. 3585 (20,7%) Selvf. 212 (1,2%) Off. 365 (2,1%) Selvf. 1483 (8,6%) Udd. 215 (1,2%) Off. 132 (0,8%) Udd. 90 (0,5%) Selvf. 192 (1,1%) Udd. 229 (1,3%) Status april 2011: Offentlig forsørget 11.456 (66,2 pct) – Påbegyndt uddannelse 1.781 (10,3 pct.) – Selvforsørget 4.071 (23,5 pct.) 8146 (47,1%) Off. fors. hele perioden 680 (3,9%) 446 (2,6%) 2516 (14,5%) 1887 11% (10,9%) 225 (1,3% 490 2,8% Unge 18 – 30-årige ikke-faglærte med 10. kl. som højest fuldførte uddannelse

10 Politisk baggrund for kampagnen 3. ungepakke, 6. juli 2011 12 initiativer, heraf syv på BMs område Målrettet aktiv indsats over for unge, som er langtidsledige eller i særlig risiko for langtidsledighed 5 mio. kr. til puljen til jobrettet opkvalificering af langtidsledige i Østdanmark (primært til kampagnen) Indsatsen skal have fokus på at få ledige unge i gruppen uden en uddannelse i gang med en erhvervskompetencegivende uddannelse

11 Nye initiativer i FL12 Flere unge ledige skal i jobrotation Flere unge skal blive faglærte via voksenlærlingeordningen Job- og opkvalificeringspakke til bogligt svage unge Flere nyuddannede ledige unge skal have trainee-forløb 5 mio. kr. til puljen til jobrettet opkvalificering

12 Indhold i kampagnen Direct mail Phonerkampagne Virksomhedsbesøgskampagne Kick off-event 10. januar ”Unge møder virksomheder-bussen” fra 10. januar Pressemateriale og løbende annoncer i diverse lokale medier/internet Digitale medier (hjemmeside og facebook)

13 Målgrupper for kampagnen Private virksomheder 1. del Bredt branchefokus på private virksomheder 2. del Særligt fokus på bygge- og anlægsbranchen Unge på offentlig forsørgelse Unge med en uddannelse: Faglærte og unge med en kortere eller mellemlang videregående uddannelse (fortrinsvis a- dagpengemodtagere). Uddannelsesparate: Unge uden en kompetencegivende uddannelse (fortrinsvis kontanthjælpsmodtagere i match 1). Unge, der er langt fra arbejdsmarkedet og ikke umiddelbart uddannelsesparate: Unge, der har andre problemer end ledighed (fortrinsvis kontanthjælpsmodtagere i match 2).

14 Målepunkter for ungekampagnen Succeskriterier for kampagnen (ved ca. 2.600 besøg) Ordinære jobordrer180 Voksenlærlinge70 Praktikpladser til lærlinge70 Job med løntilskud150 Virksomhedspraktik520 Andet10 I alt1.000


Download ppt "Uddannelsesdag om ungekampagnen 13. januar 2012 Kontorchef Kirsten Thomsen Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google