Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

JOBFIRST Hvad ser vi som de vigtigste opgaver for projektlederne frem til juni 2016?

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "JOBFIRST Hvad ser vi som de vigtigste opgaver for projektlederne frem til juni 2016?"— Præsentationens transcript:

1 JOBFIRST Hvad ser vi som de vigtigste opgaver for projektlederne frem til juni 2016?

2 14 projekter i 16 kommuner 5 store kommuner (over 90.000 indbyggere)
København, Aarhus, Aalborg, Odense, Viborg 6 mellemstore kommuner ( indbyggere) Haderslev, Skanderborg, Lolland, Hillerød, Hedensted, Syddjurs 5 mindre kommuner ( indbyggere) Jammerbugt, Ringsted/Sorø, Ishøj/Vallensbæk

3 Deltagerantal i de 14 projekter
Deltagergruppen Kontanthjælpsmodtagere Ressourceforløb København 610 480 130 Lolland 250 220 30 Aarhus 200 150 50 Viborg 144 56 Aalborg 175 155 20 Hillerød 140 105 35 Sorø-Ringsted 130 (60,70) 74(30,44) 56(30,26) Skanderborg 110 75 Jammerbugt 100 25 Syddjurs 80 Hedensted 60 40 Haderslev Odense 86 14 Ishøj-Vallensbæk 85 15 JobFirst samlet 2.415 1.839 576 Antal Fordrer et højt visitationsflow Andel af bruttogr. total (inkl.100 i kontrolgr.) = 74 % af bruttomålgr. Andel af bruttogr. for rf (incl. 50 i kontrolgr.) = 66 % af alle rf = 24 % af deltagerne

4 De vigtigste opgaver for jer

5 1. Visitationsprocedurerne
Er planlagt og sat i system! STAR har fastlagt to muligheder for procedurer 5 projekter er gået i gang i marts Aalborg, Viborg, Aarhus, Jammerbugt, Lolland 9 projekter går i gang i april/maj København, Odense, Haderslev, Syddjurs, Skanderborg, Sorø/Ringsted, Ishøj/Vallensbæk, Hillerød, Hedensted OBS 25 % skal være visiteret før 1. juli 2016 Pas på creaming!

6 2. Styring af processen Projektgruppe
Projektleder samt medarbejdere fra 1 eller flere faggrupper Egen fysisk projektenhed Understøttes af Risikologgen - opdateres løbende Risikologgen er taget i brug i indsatsgruppen Overvej at involvere projektgruppen - sikre fælles opfattelse af problemer og løsninger Evt. andre styringsredskaber for at kunne overskue Visitationsflow Borgerflow i indsatsen (tavler, arbejdsgangsbeskrivelser) Udviklingen i ordinære løntimer Overholdelse af de mange tidsfrister

7

8 2. Mentorstøtte Deltagerne skal have støtte fra en mentor (ugentligt opfølgning) min. de første 26 uger Modeller En mentor løser opgaven En koo. sagsbehandler løser opgaven En jobkonsulent løser opgaven OBS: Mentor er ikke frivilligt!

9 3. Snuseaktiviteter Gruppeforløb/netværk og individuelle aktiviteter
Borger til borger (rollemodel), Den gode historie Nudging (adfærdsregulering som metode)? Aktiviteter i jobcentret CV værksted (CV opdateres under snuseforløb, evt. på virksomheden) Kickoff forløb (mål, CV, profil) Mestringsforløb (fx fokus på transport til arbejdsplads) Aktiviteter på virksomhederne Virksomhedsbesøg (branceopdelt, forsk. størrelser), ind. /par/grupper Kaffemøder, rundvisning, oplæg (hvad forventes, hvad vægtes) Feed back (sparring på CV, ’jobsamtaler’) Virksomhedspraktik (2-4 dage, 1-2 uger, som udgangspunkt 13 uger) OBS Husk formål: prøve ”noget”, blive klar på jobmål, det gode match

10 4. Ordinære løntimer Generelt Obs ift. borgeren - motivation
Udvikle en positiv spiral, med flere og flere lønnede timer Adskille funktioner i hhv. praktik og løntimer, afsæt i udviklede kompetencer Holdnings-/kulturændring i jobcentret Obs ift. borgeren - motivation Italesat fra første samtale 225 timers reglen, evt. regneeksempler Obs ift. virksomhederne Indskrives i kontrakt (forventningsafstemning fra første færd) Nødvendig/særlig opgaveløsning i få timer Jobbank for småjobs Fokus på virksomheder med deltidsjobs, inddrage virksomhedens eget netværk OBS: Der skal udvikles modeller og metoder!

11 5. Virksomhedsmentorer OBS
Ikke et krav i JobFirst, men hovedparten af gode erfaringer med virksomhedsforløb for målgruppen er høstet med brug af virksomhedsmentor Borgerne vil typisk have brug for støtte i dagligdagen på arbejdspladsen Der er behov for påklædning til denne rolle OBS Overvej om der er mulighed for opkvalificering af virksomhedsmentorer/kontaktpersoner på kurser, netværk og/eller i dagligdagen


Download ppt "JOBFIRST Hvad ser vi som de vigtigste opgaver for projektlederne frem til juni 2016?"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google