MUNDTLIG FREMLÆGGELSE De fem arbejdsfaser. Forberedelse Hvordan forbereder man en mundtlig fremlæggelse? Når du skal fremlægge et fagligt indhold for.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
GOD INFORMATIONSSØGNING for professionsbachelorer Faser i informationssøgeprocessen Strategi for løsning af informationsbehov Identificering af relevante.
Advertisements

Krav til informationsformidling
Projekt - Litteratursøgning og skriftlighed
Læringsstile og lektier
Metode i AT Religion.
Det Internationale Område Studieområde 3/
De sidste undervisningstimer
Almen studieforberedelse
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
E-case eksamen En unik eksamensform Du laver et PowerPointshow
V. Kristoffer Brix Larsen, Phillip Dimsits, Tom Weinreich
Dagsorden Kildekritik Litteraturliste Søgestrategi/søgeprofil Søgeord
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Studieretningsprojekt
MUNDTLIG FREMSTILLING
Do’s and don’ts of presenting
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Konsensusprocessen.
Synopsis VIP3/2012.
Mundtlig fremlæggelse
GOD INFORMATIONSSØGNING for gymnasium og hf
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Præsentationer og pitches How to do når man har 10 min.
Henriette Lungholt 3. maj 2010 Mundtlig kommunikation.
Sådan strukturerer du en Trin-for-trin guide.
TESTERROLLEN OG SPØRGSMÅLSTYPER. Testerrollen  Testeren bør Tilpasse taletempo, ordvalg og struktur til niveauet for det givne modul Tilpasse spørgsmål.
Kildekritik Niveau 3 for MVU. Om nødvendigheden af kildekritik.
Skriftlighed i biologi
Synopsis VIP13 HH3.
Læseteknik eUX - REBSLAGERVEJ.
ANSØGNINGEN At søge job handler blandt andet om at skrive ansøgninger
Mundtlige oplæg Talepapir Helene Qvistgaard Roskilde Katedralskole.
Linjefag - mundtlighed Gentofte Ungdomsskole
Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Dagens program Kommunikationssituationen At skrive til nettet Pause.
Pjecefremstilling Hvad er en pjece?
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
SKABELON.
Tips & tricks til eksamen Kim Pedersen. Program Inden eksamen Forberedelse til mundtlig eksamen Dit oplæg Eksamenssituationen Nervøsitet…
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 1: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Aristoteles’ fem faser
Den faglige opgave Mini-srp. Hvad er mini-srp? Formålet med mini-SRP er at træne det at skrive en tværfaglig, argumenterende opgave. Der er i dette.
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 3-5: Fase 2: Skrive udkast.
Præsentationsteknik Hvorfor skal I lære præsentationsteknik? Hvad kan I bruge det til i hverdagen? Det med præsentationer, er det ikke bare noget man kan.
Oplæsningens byggeklodser. Oplæsning Publikum skal kunne høre din oplevelse og forståelse af teksten, når du læser op. Dette kan du træne ved at gøre.
Målrettet kommunikation
Ansøgning for dummies.
Få mest ud af opgaveskrivningen: For-arbejdet Opgaveformuleringen
SRO SKRIV!.
Læsestrategier læseforståelse Skrive- og lyttestrategier
AMiR 3 – 2015 Onsdag d. 21. september 2016
Sso SKRIV!.
Skriveperiode (synopsis)
Verbal kommunikation Ord og samtale
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur
Fang publikum og sælg dit budskab v/ Maria Vissing Bachara &
Oplæsningens byggeklodser
Lise Lyngbye 5. november, 12. november, 19. november
MUNDTLIG FREMSTILLING
Ansøgning for dummies.
Arbejd effektivt og præcist
SRO 2018 hHx.
Ansøgning for dummies.
SRO SKRIV!.
Resumé – hvordan gør jeg det?
- og hvordan du undgår dem…
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

MUNDTLIG FREMLÆGGELSE De fem arbejdsfaser

Forberedelse Hvordan forbereder man en mundtlig fremlæggelse? Når du skal fremlægge et fagligt indhold for fx dine klassekammerater og din lærer, er det vigtigt at være godt forberedt. Det giver den bedste oplevelse for dine tilhørere og den bedste oplevelse for dig, der skal fremlægge. Derudover mindsker en god forberedelse nervøsiteten både før og under oplægget.

Formål med fremlæggelsen Det er vigtigt, at der er et formål med din mundtlige fremlæggelse. Du skal altså ”ville noget” med fremlæggelsen. Du kan derfor stille dig selv to spørgsmål, når du forbereder din mundtlige fremlæggelse: – Hvad er målet for fremlæggelsen? – Hvad skal tilhørerne tænke/føle/gøre?

De fem arbejdsfaser Der er fem arbejdsfaser i arbejdet med en mundtlig fremlæggelse: 1.At finde sit stof. 2.At ordne sit stof. 3.At formulere sig. 4.At huske stoffet og øve sig. 5.At fremføre stoffet.

Fase 1: At finde sit stof 3 vigtige spørgsmål: Stof : Hvilke oplysninger skal jeg finde? Kilder : Hvor skal jeg finde dem? Søgeteknikker : Hvordan skal jeg søge?

Stoffet Hvilke oplysninger skal jeg finde? Søgefase: Stof indsamles og skimmes. Udvælgelsesfase: Afgrænsning af emnet og valg af stof. Fordybelsesfase: Fokus og vinkling. Overflødigt stof sorteres fra.

Kilder Hvor skal jeg finde oplysningerne? Emnet (her: forfatterinterviewet) må afgøre, hvor det er hensigtsmæssigt at søge oplysninger, Eksempler på kilder: Bøger, leksika, aviser, brochurer, tv og radio, internettet, egne eller andres viden eller erfaringer.

Søgeteknikker Hvordan skal jeg søge efter oplysningerne? Emnesøgning på internettet. Søgning af faglitteratur i bibliotekernes databasesystem. Brainstorming (hurtigskrivning af stikord). Tal med en kammerat om stofindsamlingen. Kildekritik: Vurdering af kildens trværdighed.

Fase 2: At ordne sit stof En fremlæggelse er ofte bygget sådan op: Indledning (hoved): Hvordan vil jeg indlede fremlæggelsen? Hoveddel (krop): Hvad er fremlæggelsens hovedpunkter? Afslutning (hale): Hvordan vil jeg afrunde fremlæggelsen?

Indledningen Indledningen indeholder en: Introduktion af emnet. Afgrænsning af emnet Oversigt over talens indhold. Indledningen skal skabe kontakt til tilhørerne, så de bliver interesserede og modtagelige. Indledningen kan fx starte med en provokerende påstand, et citat, en personlig oplevelse eller en aktuel begivenhed.

Hoveddelen Hoveddelen skal rumme: En præsentation af emnets hovedindhold. Argumentation for dine påstande (evt. Gendrivelse af modargumenter). Dokumentation i form af kildehenvisninger/tekstcitater. Evt. En henvendelse til tilhørerne (for at bevare kontakten til tilhørerne).

Afslutningen Afslutningen skal indeholde: Konklusion. Vurdering. Perspektivering. Evt. en henvisning til indledningen. Evt. et resumé af fremlæggelsens hovedpunkter. Evt. en overraskende pointe til sidst.

Fase 3: At formulere sig Sproget skal være: Korrekt – uden stavefejl og grammatikfejl. Klart – forståeligt, præcist og med korte sætninger, mange gentagelser og konkrete ord. Tilpasset – sproget passer til situationen (fx sjov, alvorlig osv.) Smukt – kreativt og varieret.

Fase 3: At formuere sig Fremlæggelsens talesprog: Udnytter såvel talesprogets som skriftsprogets fordele. Skal forbinde talesprogets livfuldhed (fx et passende taletempo) og skriftsprogets klarhed (præcise formuleringer og logisk sammenhæng).

Fase 4: At huske stoffet Når du skal huske din fremlæggelse, kan du bruge forskellige husketeknikker: Gentagelse : Fremlæggelsen øves flere gange. Fremhævelser : Fremhæv nøgleord med en highlighter på dit manuskript. Klar struktur : Lav en klar og forståelig disposition. Konkrete eksempler : Find konkrete eksempler på svære stofområder. Associationer : Lær årstal ved at forbinde dem med en begivenhed, du kender godt.

Fase 4: At huske stoffet Der findes to forskellige manuskripttyper: fuldt manuskript og stikordsmanuskript. Fuldt manuskript Fordele: – Overblik over stoffet. – Præcist ordvalg. – Hukommelsesstøtte. Ulemper: – Bundet af manuskript. – Mindre øjenkontakt til tilhørerne. – Talersproget bliver skriftligt.

Fase 4: At huske stoffet Stikordsmanuskript Fordele: – Ubundet af manuskript. – Større øjenkontakt med tilhørerne. – Flydende talersprog. Ulemper: – Manglende overblik over stoffet. – Upræcist ordvalg. – Glemmer stikordenes betydning.

Fase 4: At huske stoffet Andre manuskripttyper: Manuskriptet kan også udformes som talerkort : Hvert kort udgør et afsnit i talen. Husk at give kortene numre. Et fuldt manuskript kan omformes til et stikordsmanuskript ved at fremhæve nøgleord med en highlighter og dermed bruge nøgleordene som stikord.

Fase 5: At fremføre stoffet Fremlæggelsens indre udtryk: ordene og sagen, dvs. det, som tilhørerne skal forstå. Fremlæggelsens ydre udtryk: Stemmen, ansigtet (mimikken), og kroppen (gestikken), dvs. det, som tilhørerne kan se og høre.

Kropssprog Et åbent kropssprog: Stemme, ansigt og krop Stemmen – Stemmestyrke: Tal højt. – Betoning: Læg tryk på de vigtigste ord. – Udtale: Tal tydeligt. – Stemmevariation: Varier din stemmestyrke. – Taletempo: Tal ikke for hurtigt. Find dit eget grundtempo. – Pauser: Hold flere pauser.

Kropssprog Ansigtet (mimik) – Øjnene: Skab øjenkontakt til tilhørerne. – Ansigtsudtryk: Varier dit ansigtsudtryk. Kroppen (gestik) – Kropsholdning: Rank ryggen. – Ansigt: Løft ansigtet. – Fødder: Placer fødderne solidt på gulvet. – Arme: Lad armene understrege dine ord.