Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Oplæsningens byggeklodser

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Oplæsningens byggeklodser"— Præsentationens transcript:

1 Oplæsningens byggeklodser

2 Oplæsning Publikum skal kunne høre din oplevelse og forståelse af teksten, når du læser op. Dette kan du træne ved at gøre brug af oplæsningens “byggeklodser”.

3 Oplæsningens byggeklodser
En god oplæsning gør brug af fem byggeklodser, som tilsammen giver din oplæsning et personligt udtryk: Tempo Pause Tryk/betoning Styrke Toneleje

4 Tempo Tempo betyder, om du taler hurtigt eller langsomt.
Du kan lade tempoet stige i dramatiske tekstafsnit (fx når personerne i teksterne bliver overraksede, forskrækkede, ulykkelige) ved konfliktoptrapning ved handlingens klimaks (højdepunkt) eller du kan lade tempoet falde i afsnit med personernes eftertanke ved personbeskrivelser ved miljø- og naturbeskrivelser

5 Pause Pause betyder at gøre et ophold i sætningen
Hold pause i sætningen, når det fremmer forståelsen for tilhørerne der sker noget nyt du vil skabe spænding hos dine tilhørere.

6 Gode råd om pauser Hold en kort pause
før et spændingsmoment. (Det skaber forventning hos publikum). mellem hele sætninger. (Det fremmer tilhørernes forståelse). efter et vigtigt ord, en vigtig pointe eller en vigtig begivenhed. (Det giver publikum tid til eftertanke). Hold en lang pause mellem hvert afsnit i en tekst. (Det viser, at der sker noget nyt). Bemærk: Inden for den enkelte sætning skal der ikke automatisk være pause foran (grammatisk) komma.

7 Tryk/betoning Tryk/betoning betyder, at man fremhæver de vigtigste ord i en sætning. Der lægges fx tryk på vigtige ord ord, du vil fremhæve frem for andre

8 Gode råd om tryk/betoning
Husk at forskelligt tryk i en sætning giver forskellig betydning. Eksempel: Cecilie fra håndboldklubben møder i klubhuset klokken om mandagen. Prøv at lægge tryk på de forskellige understregede ord i sætningen. Hvorfor ændrer sætningen betydning?

9 Udtale Udtale: Alle ord skal udtales tydeligt og klart.
Udtalen skal være forståelig tydelig, især ved navne, tal og citater med talesprogets udtale.

10 Styrke Stemmestyrke handler om, hvorvidt du taler højt eller lavt.
Det er vigtigt at variere stemmestyrken efter tekstens betydning. Tal højt i et stort lokale med mange tilhørere for at fremhæve en begivenheds betydning Tal lavt for at understrege vigtige ord/begivenheder. (Det skaber opmærksomhed).

11 Toneleje Toneleje betyder, om du taler med dyb stemme (lave toner) eller med lys stemme (høje toner). Et varieret toneleje kan anvendes til at gengive en stemning tegne persontyper skabe opmærksomhed skabe indlevelse (identifikation) hos publikum.

12 Gode råd om toneleje En dyb stemme kan
Angive en mørk og dyster stemning Fremhæve noget vigtigt (derved “tvinger” du dine tilhørere til at skærpe opmærksomheden). En mande- eller drengestemme i replikker. En lys stemme kan Skabe en munter og humoristisk atmosfære Gengive en kvinde- eller pigestemme i replikker. Det er vigtigt at skifte mellem et dybt og et lyst toneleje for at skabe liv i din oplæsning.

13 Den gode oplæsning Den gode oplæsning er:
Flydende (velforberedt med forståelse af tekstens indhold). Forståelig (med klar og tydelig udtale). Fortolkende (viser kendskab til teksten og dens grundstemning).


Download ppt "Oplæsningens byggeklodser"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google