NOGLE SUPPLERENDE OPSAMLINGER FRA KURSUS FOR NYE FORSTANDERE HJEMMESIDEKRAV OG LIDT OM INKLUSIONSTILSKUD OG SPS OBJ Oktober 2014Baggrundsinformation1
Hjemmesidekrav Oktober 2014Baggrundsinformation2 Krav ifølge efterskoleloven og tilskudsbekendtgørelsen Tjek 1 Resultatet af skolens evaluering for den samlede undervisning og opfølgningsplan 2 Værdigrundlag 3 Vedtægter 4 Årsplan på ministeriets skema (for indeværende skoleår) 5 Indholdsplan (for indeværende skoleår) 6 Prøvefri i faget historie (eventuelt) 7 Prøvefri i faget kristendomskundskab (eventuelt) 8 Helt prøvefri (eventuelt) Krav ifølge gennemsigtighedsloven 9 Karakterer 10 Overgang til anden uddannelse 11 Gennemførte evalueringer, f.eks. undervisnings-miljøvurdering og selvevaluering i forhold til værdigrundlag 12 Andre væsentlige oplysninger om skolens undervisning
Omlægning af SPS Oktober 2014Baggrundsinformation3 Læren fra inklusions-delen: (§ 25,1 og § 25,2 under 9 timers ugentlig støtte) 1. Ellers falder midler blot tilbage til driftstakster. (Lov trådte i kraft fra skoleåret 13/14, tilskud fuldt indfaset fra januar 2015) 2. Forenklet administration. Ministeriet vil ikke lave sagsbehandling, men taxameter- og grundtilskuds-beregning som ved andre tilskud. Enhver CPR-behandling strider mod inklusionstanken! 3. Nye former for dokumentation 4. Udgiftsloft 5. Fra tidstro tilskud til historisk aktivitet. Hvor mange dele føres med over, når regler for SPS-tilskud skal fastsættes?
Fordeling af 236 mio. 4 SB-skoler104,5 OB-skoler43,5 Inklusion, almene45,0 SPS, almene38,0 Medhjælp + midler5,0 Oktober 2014Baggrundsinformation
Elevfordeling – aktuelt og i runde tal aug Oktober 2014Baggrundsinformation5 Elevgruppe ->”Almene”InklusionSpecialudv.I alt Særlig beh. efterskoler Ordblindeefterskoler Almene efterskoler Alle efterskoler
Krav til inklusion- dokumentation 6 Skriftlig plan – (Men IKKE krav om PPR-anbefaling!) Indholdsplan og hjemmeside Redegørelse til regnskab, se UVM-vejledning af 28. februar 2014 (Jfr. Regnskabsbekendtgørelsens bilag 1.1 pkt. 4 om ledelsesberetning) Oktober 2014Baggrundsinformation
Redegørelse for inklusion til regnskab 7 Tjekliste: Tilskudsbeløb - finansår Årselevtal vedr. aktiviteten – finansår, evt. opgjort i skoleår Foranstaltninger Aktiviteternes organisering Evaluering -Omfang: Max. en halv side. En kvart kan være nok! Oktober 2014Baggrundsinformation
Eksempel 8 Bjerget Efterskole har i 2013 modtaget tkr. 215 i inklusionstilskud. Støtten er fordelt på 9 elever, som i efteråret alle har været på skolen i 18 uger, hvilket omregnet giver 4,05 årselever. Der er indgået inklusionsaftaler med elever og forældre om målsætninger for, og indhold af, inklusionstilbuddet, som tilsammen udgør en broget vifte af individuelle tiltag spændende fra individuelle støttetimer i navngivne fag over ekstra undervisningstimer på mindre hold til placering på hold med lavere klassekvotient eller ekstra lærerstøtte i klassen. Det er et bærende princip i inklusionstilbuddene på Bjerget Efterskole, at eleven ikke tages ud af den ordinære undervisning, og at inklusionstilbuddet enten gives i klassen eller i mellemtimer. Den enkelte inklusionsaftale evalueres 2 gange årligt med elever og forældre ved med kontaktlærer og evt. skolens ledelse samt skriftlige fagudtalelser fra den øvrige medarbejderstab. Oktober 2014 Baggrundsinformation