NOGLE SUPPLERENDE OPSAMLINGER FRA KURSUS FOR NYE FORSTANDERE 2014. HJEMMESIDEKRAV OG LIDT OM INKLUSIONSTILSKUD OG SPS OBJ Oktober 2014Baggrundsinformation1.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fokus LedelsenBestyrelsen Klar til skolelivet Andelen af skolestartere, der ikke har behov for særlige sprogstøttende foranstaltninger (herunder modtageklasser)
Advertisements

NETVÆRKSMØDE EVALUERING 3. NETVÆRKSMØDE.
HANDLING OG PLAN1 Udkast til bekendtgørelse om nedsættelse af midlertidige bestyrelser til forberedelse af erhvervsskolernes overgang til selveje.
Overgange ind og ud af efterskolen Unge i udsatte positioner skal have gode overgange. Både ind-på-ud af efterskolen. Men hvordan hjælper vi dem bedst.
Ny lov om tilskud til specialundervisning (Version ”Især for specialefterskoler”) Orienteringsmøder 2015 Vartov 26. maj kl Vrigsted.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Ansættelsesvilkår og TAP- undersøgelsen 2012 Hanne Lautrup Konsulent Tlf oktober 2013Køkkenkursus1.
Kursus for skolerevisorer Hotel Comwell, Middelfart 23. oktober 2012 Det aktuelle på efterskolefronten v/Jørgen Lycke.
Mangfoldighed og Inklusion i efterskolen Konsulent Maren Ottar Hessner
SPS-ordningen Tilskud til specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand v. Sine Eggert, Økonomisk- Administrativt Center.
Skolebetyrelsens virke. Hvad SKAL skolebestyrelsen AFGIVE BERETNING INDKALDE skolens forældre mindst én gang årligt for at drøfte skolens virksomhed BESVARE.
Disse slides er beregnet på stx/hf. FINANSLOVSFORSLAGET  2% hvert år  ¼ mia. kr. i 2016 for gymnasieuddannelserne. Stiger med 2 pct. pr. år frem til.
HANDLING OG PLAN1 Kvalitetssystem – indsatser og selvevaluering Krav – ideer fra sidst: Kvalitetssystem udvikles i samarbejde mellem skoler og SIIP Systemet.
Overordnede juridiske rammer Overordnede økonomiske rammer ved Jørgen Lycke Kursus for Kursus for bestyrelsesmedlemmer Hornstrup Centret 5. – 6. november.
I henhold til IEU-instruksen skal institutioner, som foretager elektronisk aktivitetsindberetning og som efterfølgende modtager tilskud på den baggrund,
Vandsektorloven Startskuddet til en ny æra Startskuddet til en ny æra……
Muligheder og perspektiver1 Tema 1 Styringssystemer B Forskellige styringsmodeller, jura og principper for håndtering af selvstyret.
Det forpligtende fællesskab – inklusion i efterskolen Om inklusionstilbud og – tilskud pr. februar 2014 v. Konsulent Ole Bjerring Inklusionstilbud.
Ny lov om tilskud til specialundervisning (Version ”Især for almene efterskoler”) Orienteringsmøder 2015 Vartov 26. maj kl Vrigsted.
Ny skolehverdag Støvring Gymnasium Ny skolehverdag Støvring Gymnasium Mål med projektet  - at eleverne i høj grad får den bekendtgørelsesfastsatte.
Albertslund Kommune Nordmarks Allé 2620 Albertslund T F Temamøde om underretninger.
S perleder Sammen om sport Et 3-årigt projekt støttet af Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold ʊ.
Kursus for sekretærer DGI Byen d. 9. – 10. april 2013 Rita Nielsen, Rinkenæs Efterskole Lene Sørensen, Hjemly Fri- & Idrætsefterskole.
Kursus for nye forstandere 25. oktober 2012 Mere om skolernes indtægtsside v/Jørgen Lycke.
Kommunalstyrelsesvedtægt og økonomisk styring. KANUKOKA Kalaallit Nunaanni Kommunit Kattuffiat Stiftet 24. juli 1972 ” Foreningens formål er at varetage.
Inklusion og specialundervisning Nyt lovgrundlag vedr. specialundervisning: Betingelser, indfasning, administration, økonomi Opdatering om.
Tip en 12´er om etik og kontrakt for bestyrelser
Det værdiskabende samarbejde mellem bestyrelse og ledelse
Alle unge skal have mulighed for at vælge efterskole
Elever løser opgaver i fællesskab og er sammen om en aktivitet
Ufaglært til Faglært.
Hvor gør du af din bekymring for dit barns skolegang?
VVM-screening ENVINA 1 October 2015 COWI Powerpoint presentation
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Voksenansvar for anbragte børn og unge Registrering og indberetning
Ny lokalaftale om arbejdstid for lærere og børnehaveklasseledere i BUF
Kursus for skolerevisorer Hotel Comwell, Middelfart 23. oktober 2012
Tilskud til inklusion og specialundervisning på almene efterskoler
Tilskud til inklusion og specialundervisning
Hjemmesidekrav Krav ifølge efterskoleloven og tilskudsbekendtgørelsen
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Fremlæggelse af 1. deltagelsespligtigtopgave
Tilskud til inklusion og specialundervisning
Kursus for sekretærer Brogården 15. november 2017
Sekretærkursus november2017, 3. del, blandede emner
UU - Status og uddannelsesstatistik
Benchmark for ”almene” efterskoler for 2016
Sekretærkursus november 2017
Et kortfattet overblik over direkte statstilskud 2018
”Hvordan man kan få glæde af i engelskundervisningen”
Kursus for nye efterskoleledere
Adgangskrav til ungdomsuddannelserne 2019
Er 25-timers reglen i strid med EU-retten?
Tilskud Kursus for nye efterskolesekretærer
UU - Status og uddannelsesstatistik
Særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse
Informationsmøde om § 18-midler til frivilligt socialt arbejde
Undervisningspligten
Nye forstander på efterskoler 2016
Præsentation - ny struktur, nye vedtægter
Nye forstandere på efterskoler
Særligt tilrettelagte forløb STU træf 29. november 2012
Individuel supplerende elevstøtte
FOAS + A2B Arbejdstid TR-uddannelsen 1 A, Arbejdstid.
Skolebestyrelsens årsberetning
Skolebestyrelsens principper
SPS på ungdomsuddannelser
Oprydning i SkoleIntra, skolens brugere og lokal opsætning af Aula
Anvendelse af konventionalbod ved projektmangler – hvad er nyt?
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Præsentationens transcript:

NOGLE SUPPLERENDE OPSAMLINGER FRA KURSUS FOR NYE FORSTANDERE HJEMMESIDEKRAV OG LIDT OM INKLUSIONSTILSKUD OG SPS OBJ Oktober 2014Baggrundsinformation1

Hjemmesidekrav Oktober 2014Baggrundsinformation2 Krav ifølge efterskoleloven og tilskudsbekendtgørelsen Tjek 1 Resultatet af skolens evaluering for den samlede undervisning og opfølgningsplan 2 Værdigrundlag 3 Vedtægter 4 Årsplan på ministeriets skema (for indeværende skoleår) 5 Indholdsplan (for indeværende skoleår) 6 Prøvefri i faget historie (eventuelt) 7 Prøvefri i faget kristendomskundskab (eventuelt) 8 Helt prøvefri (eventuelt) Krav ifølge gennemsigtighedsloven 9 Karakterer 10 Overgang til anden uddannelse 11 Gennemførte evalueringer, f.eks. undervisnings-miljøvurdering og selvevaluering i forhold til værdigrundlag 12 Andre væsentlige oplysninger om skolens undervisning

Omlægning af SPS Oktober 2014Baggrundsinformation3 Læren fra inklusions-delen: (§ 25,1 og § 25,2 under 9 timers ugentlig støtte) 1. Ellers falder midler blot tilbage til driftstakster. (Lov trådte i kraft fra skoleåret 13/14, tilskud fuldt indfaset fra januar 2015) 2. Forenklet administration. Ministeriet vil ikke lave sagsbehandling, men taxameter- og grundtilskuds-beregning som ved andre tilskud. Enhver CPR-behandling strider mod inklusionstanken! 3. Nye former for dokumentation 4. Udgiftsloft 5. Fra tidstro tilskud til historisk aktivitet. Hvor mange dele føres med over, når regler for SPS-tilskud skal fastsættes?

Fordeling af 236 mio. 4 SB-skoler104,5 OB-skoler43,5 Inklusion, almene45,0 SPS, almene38,0 Medhjælp + midler5,0 Oktober 2014Baggrundsinformation

Elevfordeling – aktuelt og i runde tal aug Oktober 2014Baggrundsinformation5 Elevgruppe ->”Almene”InklusionSpecialudv.I alt Særlig beh. efterskoler Ordblindeefterskoler Almene efterskoler Alle efterskoler

Krav til inklusion- dokumentation 6 Skriftlig plan – (Men IKKE krav om PPR-anbefaling!) Indholdsplan og hjemmeside Redegørelse til regnskab, se UVM-vejledning af 28. februar 2014 (Jfr. Regnskabsbekendtgørelsens bilag 1.1 pkt. 4 om ledelsesberetning) Oktober 2014Baggrundsinformation

Redegørelse for inklusion til regnskab 7 Tjekliste:  Tilskudsbeløb - finansår  Årselevtal vedr. aktiviteten – finansår, evt. opgjort i skoleår  Foranstaltninger  Aktiviteternes organisering  Evaluering -Omfang: Max. en halv side. En kvart kan være nok! Oktober 2014Baggrundsinformation

Eksempel 8 Bjerget Efterskole har i 2013 modtaget tkr. 215 i inklusionstilskud. Støtten er fordelt på 9 elever, som i efteråret alle har været på skolen i 18 uger, hvilket omregnet giver 4,05 årselever. Der er indgået inklusionsaftaler med elever og forældre om målsætninger for, og indhold af, inklusionstilbuddet, som tilsammen udgør en broget vifte af individuelle tiltag spændende fra individuelle støttetimer i navngivne fag over ekstra undervisningstimer på mindre hold til placering på hold med lavere klassekvotient eller ekstra lærerstøtte i klassen. Det er et bærende princip i inklusionstilbuddene på Bjerget Efterskole, at eleven ikke tages ud af den ordinære undervisning, og at inklusionstilbuddet enten gives i klassen eller i mellemtimer. Den enkelte inklusionsaftale evalueres 2 gange årligt med elever og forældre ved med kontaktlærer og evt. skolens ledelse samt skriftlige fagudtalelser fra den øvrige medarbejderstab. Oktober 2014 Baggrundsinformation