Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

SPS-ordningen Tilskud til specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand v. Sine Eggert, Økonomisk- Administrativt Center.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "SPS-ordningen Tilskud til specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand v. Sine Eggert, Økonomisk- Administrativt Center."— Præsentationens transcript:

1 SPS-ordningen Tilskud til specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand v. Sine Eggert, Økonomisk- Administrativt Center

2 Program  Gældende tilskudsregler for indeværende skoleår 2012/13 For specialskoler (= skoler godkendt til samlet særligt tilbud) også for 2013/14 For specialskoler (= skoler godkendt til samlet særligt tilbud) også for 2013/14  Nye tilskudsregler fra og med skoleåret 2013/14 For de almene skoler For de almene skoler

3 Skolens forpligtelse  Skolerne kan tilbyde specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand (§3, stk.1)  Elevens tidligere skolekommune skal yde vederlagsfri pædagogisk-psykologisk rådgivning for elever på efterskoler (§3, stk. 2)  Stk. 2 gælder også elever på hus- og hånd, der ikke er fyldt 18 år ved kursets begyndelse (§3, stk.5)  Tilskud søges i Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen Jf. Kostskoleloven

4 2 former for tilskud:  §25.1-støtte – alm. specialundervisning  §25.2-støtte – støtte til elever med svære handicap (Jf. Kostskolelovens §25) Det er ikke muligt at søge §25.1-støtte og §25-2- støtte til samme elev på samme tid

5 §25.1-støtte:  ”Tilskud til specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand til elever, hvis udvikling kræver særlig hensyntagen eller støtte, som ikke kan ydes inden for rammerne af den almindelige undervisning” (Tilskudsbekendtgørelsens § 39)  Typiske grupper: elever med specifikke behov for begrænset støtte i f.eks. dansk og/eller matematik.  Tilskuddet ydes med en fast takst pr. årselev pr. kursusuge

6 §25.2-støtte:  Tilskud til dækning af ekstraudgifter til lærertimer, praktisk medhjælp & hjælpemidler til elever med svære handicap  Typiske grupper: bevægelses-, høre-, og synshandicappede, elever med udviklingsforstyrrelser, psykiske problemer eller generelle indlæringsvanskeligheder samt dyslektikere (der ikke går på ordblindeefterskole)  Tilskud til timer ydes med en fast takst pr. arbejdstime  Udgifter til hjælpemidler ydes via refusion efter godkendt bevilling

7 Generelt for §25-støtte:  Tilskud til: Undervisning Undervisning Undervisningsrelaterede aktiviteter Undervisningsrelaterede aktiviteter  Ingen tilskud til: Samvær og fritid Samvær og fritid

8 Takster: StøtteformEfterskoler Hus- og hånd- skoler §25.1 599,48 kr. pr. uge = 23.979.20 kr. for et 40 ugers kursus 557,15 kr. pr. uge = 22.286 kr. for et 40 ugers kursus §25.2 – lærertimer* 211,35 kr. pr. 60 minutters støtte §25.2 - praktisk medhjælp 132,63 kr. pr. 60 minutters hjælp *Der kan søges forberedelse i forholdet 1:1 for hver konfrontationstime Satserne er for finansåret 2012 Satserne er for finansåret 2012

9 Hvordan søger man?  Opretter en ansøgning i det elektroniske ansøgningssystem sps2005  Indsender nødvendig dokumentation med posten (dog ikke ved §25.1-tilskud for specialskoler)  Ansøgningerne skal så vidt muligt være indsendt inden kursets begyndelse

10 Hvordan søger man?  Der kan søges tilskud til nye elever i løbet af skoleåret  Ved elevafbrud meddeler I via mail, hvor mange hele kursusuger eleven har gennemført, og tilskuddet reguleres dernæst  Ved væsentlige ændringer skal styrelsen ligeledes have besked med henblik på regulering

11 Dokumentationskrav: Specialefterskoler Almene efterskoler §25.1 Ingen dokumentation (men PPR-udtalelse skal foreligge på skolen) PPR-udtalelse §25.2 PPR-udtalelse- + skoleudtalelse Samme regler gælder for hus- og hånd. Dog erstattes PPR-udtalelsen for elever over 18 år v. kursets begyndelse af en udtalelse fra en faglig sagkyndig person, der er uafhængig af skolen.

12 PPR-udtalelsen skal indeholde:  Vurdering af elevens problemer og behov  Forslag til foranstaltning og (ved §25.2) anbefaling af ugentligt timetal  Eventuelt tidligere udredninger/rapporter (særligt når støttebehovet er omfattende) PPR-vurderingen skal forholde sig til skolens tilbud, og er kun gældende for ét skoleår

13 Skoleudtalelsen skal indeholde:  En beskrivelse af behovet for specialundervisning, praktisk medhjælp eller hjælpemidler  En beskrivelse af, hvordan I vil anvende tilskuddet, herunder en præcisering af, hvor mange timer, der skal anvendes til forberedelse  Supplement til PPR-udtalelsen

14 Afgørelserne:  Læses i sps2005 (ingen særskilte bevillingsbreve)  Tilskud til undervisning og praktisk medhjælp udbetales i månedlige rater via nemkonto  Hjælpemidler betales af jer, og vi refunderer efterfølgende udgiften ved indsendelse af kopi af faktura + dokumentation for betaling

15 Nye regler på vej - baggrund Inklusion på dagsordenen  Færre elever skal udskilles fra almenundervisning  Undervisningsdifferentiering  Ny praksis for undervisning Nyt specialundervisningsbegreb – i folkeskolen OG i de frie skoler ”Specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand (specialpædagogisk bistand) gives til elever i specialklasser og specialskoler. Der gives desuden specialpædagogisk bistand til elever, hvis undervisning i den almindelige klasse kun kan gennemføres med støtte i mindst 9 undervisningstimer”(= 12 lektioner)

16 Forbehold for nye regler Lovforslagets høringsfase er endnu ikke afsluttet – forbehold for høringssvar Se evt. www.hoeringsportalen.dk Lovforslaget er endnu ikke fremsat i Folketinget – forbehold for den politiske proces

17 Processen Skoler2012/132013/142014/15 eller senere? Almene skolerGældende regler Støttebehov under 12 lektioner: Inklusionstilskud Støttebehov under 12 lektioner: Inklusionstilskud Støttebehov på mindst 12 lektioner: Gældende regler Støttebehov på mindst 12 lektioner: Nyt tilskudssystem SpecialskolerGældende regler Nyt samlet tilskudssystem?

18 Inklusionstilskud - indhold  Inklusionstilskuddet ydes til elever med støttebehov under 12 lektioner (dvs. de tidligere §25.1-elever + nogle §25.2-elever).  Tilskuddet ydes med en takst pr. årselev  Der skal dog være mindst 5 årselever, der deltager i skolens inklusionstilbud, for at man kan modtage inklusionstaksten  Tilskuddet beregnes ud fra antallet af inklusionselever i det skoleår, der slutter året før finansåret

19 Inklusionstilskud - krav  Skolens inklusionstilbud skal fremgå af skolens indholdsplan og offentliggøres på skolens hjemmeside  Der skal udarbejdes en skriftlig plan for inklusion og planen skal være underskrevet af eleven eller forældre/værge  Der skal foretages løbende evaluering af støtten  Der skal IKKE sendes PPR/skole-udtalelser ind på eleverne

20 Overgangsordning  Inklusionstilskud for efteråret 2013 beregnes på baggrund af ”inklusionselever” i efteråret 2012  Inklusionstilskud for finansåret 2014 beregnes på baggrund af skoleåret 2012/13, men minimums-elevtallet for at modtage inklusionstilskud vil være 3 årslever (fremfor 5 årslever)

21 Hvor kan du orientere dig? http://spsu-net.spsu.dk/http://spsu-net.spsu.dk/ (spsu-nettet) http://spsu-net.spsu.dk/  Lukket intranet for skolerne med relevante informationer omkring ansøgning m.v., e-læring om sps2005, nyheder + adgang til sps2005 Brugernavn: spsu1026 Brugernavn: spsu1026 Adgangskode: s1026 Adgangskode: s1026 Det elektroniske ansøgningssystem sps2005  Adgang fra spsu-nettet  Ansøgninger oprettes, afgørelser læses, tilskuddet følges  Kræver personligt brugernavn og adgangskode (bestilles i styrelsen – læs mere på spsu-nettet under punktet ”sps2005 – start”) www.spsu.dk  Åben hjemmeside for alle – meget overordnet intro

22 Lovgrundlag:  Kostskoleloven (Bekendtgørelse af lov om folkehøjskoler, efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler (frie kostskoler)), LBK nr. 689 af 22/6 2011  Tilskudsbekendtgørelsen (Bekendtgørelse om tilskud m.v. til folkehøjskoler, efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler (frie kostskoler)), BEK nr. 807 af 19/7 2012  Link til begge findes på spsu-nettet

23 Kontakt: Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen Økonomisk-Administrativt Center Frederiksholms Kanal 25 1220 København V. 1220 København V.sps@ktst.dk Tlf. 33 92 56 66 (mellem 10.00 – 12.00) Helpdesk (teknisk support) 72 31 95 60


Download ppt "SPS-ordningen Tilskud til specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand v. Sine Eggert, Økonomisk- Administrativt Center."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google