Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Tilskud til inklusion og specialundervisning på almene efterskoler

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Tilskud til inklusion og specialundervisning på almene efterskoler"— Præsentationens transcript:

1 Tilskud til inklusion og specialundervisning på almene efterskoler
OBS: Skoler godkendt med et samlet særligt undervisningstilbud er ikke omfattet af dette oplæg Ved Specialkonsulent Sine Eggert, Efterskoleforeningen

2 Inklusion – forskellige betydninger
Inklusionsgraden = Andelen af elever, der modtager undervisning i almindelige klasser (og ikke i specialklasser/på specialskoler) Inklusionselever (i de offentlige debat): elever, der tidligere modtog undervisning i specialtilbud og nu modtager undervisning i almindelige klasser En mere kvalitativ definition: ”En elev med særlige behov er inkluderet, når eleven har udbytte af almenundervisningen og deltager aktivt i det sociale fællesskab” Men tilskudsmæssigt har begrebet inklusionselever en særlig betydning – som ikke har meget at gøre med ovennævnte betydninger.

3 Inklusions- og specialundervisningstilskud på efterskoler
Tilskudsmæssigt skelens der mellem: Inklusionselever Specialundervisningselever Elever med støttebehov under 9 ugentlige timer à 60 minutter (Skolens vurdering) Elever med støttebehov på mindst 9 ugentlige timer à 60 minutter (Skolens og PPR’s vurdering) Kan modtage inklusionstilskud Kan modtage specialundervisningstilskud Ca kr. pr. årselev (forslag til finanslov) Ca kr. pr. årselev (forslag til finanslov)

4 Hvordan beregnes tilskud?
Inklusionstilskud Specialundervisningstilskud Modtages i finansåret på baggrund af aktiviteten i skoleåret, der slutter året før finansåret Eksempelvis: 7 inklusionselever i 2015/16, takst i 2017 = kr.  I 2017 modtager man 7 * kr. = kr. 2 specialundervisningelever i 2015/16, takst i 2017 = kr.  I 2017 modtager man 2 * kr. = kr.

5 Skolens forpligtelse omkring støtte til elever med særlige behov
Skolerne kan tilbyde specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand til elever i medfør af §3, stk. 2 i lov om folkeskolen. Skolerne skal tilbyde supplerende undervisning eller anden faglig støtte til en elev, der har brug for støtte, og som ikke kan understøttes alene ved brug af undervisningsdifferentiering og holddannelse, med henblik på elevens inklusion i den almindelige undervisning jf. § 3 a, 1. pkt. i lov om folkeskolen (Efterskolelovens § 3 a)

6 Folkeskoleloven Specialundervisning:
3, Stk. 2. Børn, hvis udvikling kræver en særlig hensyntagen eller støtte, gives specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand i specialklasser og specialskoler. Der gives desuden specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand til børn, hvis undervisning i den almindelige klasse kun kan gennemføres med støtte i mindst 9 undervisningstimer ugentligt, jf. § 16, stk. 4. Supplerende undervisning eller anden faglig støtte § 3 a. Børn, der har brug for støtte, og som ikke alene kan understøttes ved brug af undervisningsdifferentiering og holddannelse, skal tilbydes supplerende undervisning eller anden faglig støtte i henhold til § 5, stk. 5.

7 Betingelser for inklusionstilskud
Skolens inklusionstilbud skal fremgå af skolens indholdsplan og offentliggøres på skolens hjemmeside Skolen skal i skoleåret have mindst 5 årselever, for at der kan ydes tilskud til inklusion i det efterfølgende finansår (men ingen aktivitetskrav i finansåret). Skolen skal i sit årsregnskab særskilt redegøre for tilskuddenes anvendelse

8 Betingelser for inklusionstilskud (fortsat)
En elev kan indgå som en inklusionselev, når: eleven har deltaget i skolens inklusionstilbud skolen har udarbejdet en skriftlig plan for inklusion af den pågældende elev, som er underskrevet af skolen samt forældre (eleven, hvis eleven er over 18 år) – planen opbevares på skolen. skolen har foretaget en systematisk og løbende evaluering af skolens støtte til eleven

9 Hvad kan tælle med? Udgangspunktet er ”supplerende undervisning eller anden faglig støtte ” (under 9 timer ugentligt) Eksempler på støtte: Individuel støtte Støtte i grupper/hold Faglig støtte i klassen Ekstraundervisning i eksempelvis dansk eller matematik Støttetimer med henblik på struktur, overblik, organisering Faglig støtteperson i klassen til flere elever/to-lærer-ordning Ekstraundervisning i eksempelvis dansk eller matematik i grupper Støttetimer i grupper med henblik på struktur, overblik, organisering Faghold med lav klassekofficient (10-12 elever)

10 Hvad er ikke omfattet af inklusionsreglerne
Social støtte (kontaktlærerordning/mentor) Lektiehjælp Niveaudeling uden varieret holdstørrelse Aktiviteter, hvor det er frivilligt at deltage Ekstra dansk for tosprogede Kompetenceløft til lærere (Støtte med lavt timetal)

11 Betingelser for specialundervisningstilskud
Skolen skal i finansåret samlet set have haft mindst 0,25 årselev under reglerne om specialundervisning (aktivitetskrav) Ingen mindstekrav ift. beregningsgrundlag Skolen skal i sit årsregnskab særskilt redegøre for tilskuddenes anvendelse

12 Betingelser for specialundervisningstilskud (fortsat)
En elev kan indgå som specialundervisningselev, når: eleven har modtaget specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand (dvs. faglig støtte i mindst 9 ugentlige undervisningstimer) Skolen har udarbejdet en skriftlig plan for indsatsen for den pågældende elev, som er underskrevet af skolen samt forældre (eleven, hvis eleven er over 18 år) der foreligger på skolen en aktuel skriftlig udtalelse fra pædagogisk-psykologisk rådgivning i elevens tidligere skolekommune om at elevens støttebehov er mindst 9 ugentlige undervisningstimer skolen har foretaget en systematisk og løbende evaluering af skolens støtte til eleven

13 PPR’s rolle Pædagogisk-psykologisk rådgivning i elevens tidligere skolekommune skal yde vederlagsfri pædagogisk-psykologisk rådgivning (§ 3, stk. 2 i Efterskoleloven) Primære opgave: At skrive udtalelser for elever med behov for støtte i mindst 9 ugentlige timer

14 Tilskud til personlig assistance
Personlig assistance ydes til elever, der har behov for hjælp til at overvinde praktiske vanskeligheder i forbindelse med skolegangen ((typisk elever med fysiske handicaps (svagsynede/blinde, kørestolsbrugere…) Tilskuddet ydes i skoleåret med en timetakst pr. afholdt time Takst 2016: 135,14 kr. (pr. time à 60 minutter) Tilskuddet søges i fagsystemet SPS2005 Dokumentation: Udtalelse fra PPR (eller evt. anden faglig sagkyndig person) samt beskrivelse fra skolens side af, hvordan støtten iværksættes Ingen krav om et minimumstimetal, der skal søges Personlig assistance kan ikke indgå i inklusions- eller specialundervisningstimetallet

15 Hjælpemidler Tilskud til hjælpemidler til elever, hvor der er et særligt behov herfor. Tilskud ydes som refusion for afholdt udgift inden for en given bevilling Bevilling søges i fagsystemet SPS2005 Dokumentation: Ordblindetest (ved læse/skrive-vanskeligheder) eller udtalelse fra PPR/faglig sagkyndig person Vær opmærksom på, at der ved læse/skrivevanskeligheder kan søges tilskud til enten: Startpakke (PC med programpakke installeret) Programpakke til elevens egen PC Programpakke til elevens egen Mac

16 Årshjul Forud for skoleåret (samtaler, indmeldelsespapirer m.v.)
Identificerer elever med behov for særlig støtte i forbindelse med optagelsessamtaler, læsning af indsendt dokumentation m.v. Hvis behov for specialundervisning  indhente PPR-udtalelse Om muligt udarbejde inklusionsplaner og specialundervisningsplaner Søge personlig assistance/hjælpemidler hvis behov I begyndelsen af skoleåret Skrive inklusionsplaner og specialundervisningsplaner færdig Skaffe underskrifter fra forældre (evt. tidligere) Evt. test af elever  nye elever med behov? Oktober: Indberette aktivitet for det afsluttede skoleår (administration)

17 Årshjul fortsat Løbende hen over skoleåret
Evt. tilpasning af støtteforanstaltninger Løbende evaluering af indsatsen Identificerer behov ved nye elever eller elever, hvor støttebehovet ikke er opdaget ved skolestart Derudover: Redegørelse for inklusions- og specialundervisningstilskud i årsberetningen Beskrive skolens inklusionstilbud i indholdsplanen Offentliggøre skolens inklusionstilbud på skolens hjemmeside

18 Kontaktoplysninger Sine Eggert, Efterskoleforeningen
Tlf eller mobil Efterskoleforeningen.dk (leksikon) SPS-kontoret i Undervisningsministeriet (10.00 – 12.00) (koder)


Download ppt "Tilskud til inklusion og specialundervisning på almene efterskoler"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google