Videregående kvalitativ metode Kursusgang 10 Etik og kvalitet i kvalitative metoder Blandede kvalitative metoder Forår 2016.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lovlig sagsbehandling
Advertisements

At forholde sig professionelt Anne Skov
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Sundhedsfremme på arbejdspladsen i et etisk perspektiv
Anerkendende refleksion
John.M.Nielsen Metode & Co.
Forsøgsskoleprojekt – med inspiration fra John Dewey
Metode i AT Religion.
Dansk og historie i Studieretningsprojektet
Social kreativitet 10 billeder Dømmekraft Midtens fylde Balancegang
Lederudvikling.
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Fra integration til inklusion
Pligtetik.
Dahlbom & Mathiassen Computers In Context 9. Power
Medicinsk relevante filosofiske og videnskabsteoretiske spørgsmål
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
Henriette Lungholt Uge Kreative metoder.
Kultur i organisationer
Mogens K. Skadborg exam.art.phil., MEVO Overlæge
Etiske overvejelser The Paralytic Jean-Baptiste Greuze 1763 (Eller: resultatet af god opdragelse!)
Etik, patenter og gener.
Følgende temaer går som en rød tråd gennem målene og de strategier, der knyttes til dem: det multisektorielle ansvar for sundhed sundhed gennem hele livet.
Lis Suhr Klinisk lektor
Teori, metodologi og metode
FRONESIS Praktisk; etisk klogskab
Kodeks for offentlig topledelse
2.lektion: Civilsamfund, stat, plan-, markeds- og blandingsøkonomi
Refleksioner og opsamling ift. i går
Lærerprofessionen.
Eksistentiel og Åndelig omsorg til døende.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Nye sygeplejeetiske retningslinjer 2014 – hvad er nyt?
Filosofi i Oldtidskundskab efter reformen
Professor, dr. jur. Mette Hartlev
FORSA Temadag Helhedssyn – livsmønstre og alkoholmisbrug
Hvad er etik? Hvad er værdi? Er de gode sammen?
1.lektion: Samfundsfag – hvad er det?
Lederdyder.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Teori-praksis i sygeplejerskeuddannelsen
Inklusion og inkluderende processer
Ane Søndergaard Thomsen1 Hvorfor etik ? Den etiske fordring skal ses på baggrund af erkendelsen af, at i menneskers samvær med hinanden er den ene altid.
Etikken halter bagefter Accelereret hastighed -antallet af teknologiske nyskabelser per tidsenhed vokser Ukendte konsekvenser Ingen erfaring at læne sig.
RÅDGIVNINGS- OG KONSULENTOPGAVER I SKOLER OG DAGINSTITUTIONER KAREN WISTOFT, PH.D. POST DOC. DPU Konsulentfunktionen - pædagogiske kompetencer.
Bioetiske overvejelser - GMO
Videnskabsteori & metode
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
SKABELON.
Gruppearbejde Oplæg til workshops Hvilke emner skal der være fokus på? Hvilke arbejdsgrupper skal der nedsættes? Hvad skal der til? Hvordan.
Vision mission værdier handleplaner
Lederdyder. Lederdyder oversigt Fællesskabets tjener, ansvarsfølelse, anerkendelse, omsorg Fællesskabets tjener, ansvarsfølelse, anerkendelse, omsorg.
WORKSHOP 1A, DLF-kursus, Brandbjerg, 25. november 2015.
De etiske aspekter ved Red Bulls branding- strategi VED LOUISE JELLESMARK OG PERNILLE VILDSTED NIELSEN.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Værdibaseret ledelse. Udgangspunktet Fokus på procesværdi som et middel til at opnå målet (højere produktværdi) Alle byggeriets parter er på banen, og.
Det gode liv og den etiske fordring
Introduktion + Filosofi, etik og etiske problemstillinger
Det gode liv De store spørgsmål.
SUF - gevinstrealisering
Matematikvejlederens virke Matematikvejlederuddannelsen ved UCSYD Modulet: ”Elever med særlige behov”
Vidensbaseret praksis i botilbud
og frivillige/ufrivillige
ved Jacob Birkler, klinisk etiker, ph.d. fhv. formand, etisk råd
Velkommen til fagligt samspil
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Inspirationsworkshop med fokus på
HVAD ER ADFÆRD?.
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Videregående kvalitativ metode Kursusgang 10 Etik og kvalitet i kvalitative metoder Blandede kvalitative metoder Forår 2016

Fire pointer 1: Etik i kvalitative metoder 2: Kvalitet i kvalitative metoder 3: Formidling af kvalitativ forskning 4: Blanding af metoder (mixed methods)

Etik og kvalitative metoder Moral og moraloverbevisninger kan defineres som de værdier, regler og konkrete anvisninger, som vi følger i dagligdagen. Etik kan defineres som den teoretiske og praktiske overvejelse og begrundelse for at følge disse normer og værdier Rendtorff (2007): Virksomhedsetik. I vore grundbog skelnes ikke mellem etik og moral.

De mest anvendte etik-teorier er: Dydsetik Pligtetik Nytteetik

Dyds-etik Udgangspunkt: Aristoteles (Etikken). ”Dyd” henviser til menneskets bestræbelse på at gøre sit bedste, hvor det gode refererer til de normer eller dyder, der defineres af fællesskabet som grundlag for gode handlinger.

Aristoteles' system PraktiskPoetiskTeoretisk Etik Politik Strategi Økonomi Retorik Poetik (tragedie, komedie) Naturviden Matematik Metafysik (bevægelse) (- bevægelse) (-bevægelse) (substans) (substans) (-substans) Fysik Induktion Væsen Biologi Deduktion Kosmologi Meteorologi Thyssen, O (2012): Det filosofiske blik. S. 96 (tilpasset).

Fronesis Episteme, techne, fronesis Episteme -> teoria, teori Handlingsformer: Poeisis -> Techne (kunst, håndværk, retorik) Praxis -> Fronesis (etik og politik)

Fronesis Eudaimonia -menneskets højeste mål, et godt liv. Areté -dyd, drivkraften bag stræben for Eudaimonia. Værdier

Dyds-etik Med denne tilgang ses samfundet som et fællesskab og som en livsform Samfundets moral udvikles ud fra en søgen efter det gode liv i det integrerede fællesskab. Dyder som fx venskab, ære, integritet og loyalitet er vigtige.

Dyds-etik Etik er et spørgsmål om dydig kultur og en god social praksis med henblik på at nå frem til fælles sociale mål. Samfundets balance er et resultat af samarbejde og en fælles søgen efter det gode liv med den anden i retfærdige institutioner.

Dyds-etik Ledelse er et spørgsmål om god praksis og evnen til at tage de rigtige beslutninger i den konkrete situation → Fronesis.

Dyds-etik De vigtigste ledelsesdyder er integritet, retfærdighed og god dømmekraft samt individuel karakter, der formes af den konkrete dom i de konkrete situationer. Dømmekraft er evnen til at tage de rette beslutninger for at sikre samfundets, gruppens og individernes helhed, integritet og et godt liv. Det ultimative mål er at være en god statsborger og at være en del af et større hele.

Dyds-etik Det medfører at: Konkrete forhold skal inddrages i vurderingen af retfærdighed. Engagement, forpligtelse og tilhørsforhold er centrale Fællelsskabets værdier indgår.

Dyds-etik Problemer: Relativistisk (hvilke værdier?) Kan nemt blive politisk. Hvad er formålet med den kvalitative undersøgelse?

Pligt-etik Udgangspunkt: Emmanuel Kant Det retfærdige samfund betegnes som formålenes rige. Forstået som et fællesskab af mennesker, der i gensidig respekt lever op til moralens grundlæggende principper. Dvs. en retstat og et samfund hvor alle anerkendes som frie mennesker med rettigheder.

Pligt-etik Rettighederne er begrundet ud fra vores moralske fornuft De tildeles ethvert individ ubetinget og de kan ikke mistes. Rettigheder kan være en persons retiigheder til sig egen krop og ånd, eller det kan være grundlæggende ejendomsrettigheder. Rettighederne udgør en kontrakt mellem borgerne og samfundet (kontraktteori). Kontrakten kan evt. nedskrives. Fx menneskerettighederne

Pligt-etik Fundament: Det kategoriske imperativ. Immanuel Kant To hovedformuleringer: 1: En handling er moralsk, hvis den kan gøres til almengyldig lov. tyveri, snyd, løgn kan fx ikke. 2: En moralsk handling går ud på at behandle mennesket ikke blot som et middel, men også som et mål i sig selv.

Pligt-etik Problemer: Man kan blive for fokuseret på universelle pligter at man overser menneskelige hensyn. Upraktisk (“arbejde efter reglerne”) Kan etik overhovedet universaliseres?

Nytte-etik Utilitarisme og konsekventialisme. Antagelser: Det eneste der tæller ved bedømmelsen af en handling er dens konsekvenser Konsekvenser måles i nytte, der kan gøres op som lykke minus smerte. Alle berørte personers nytte indgår med lige vægt i beregningen. Leksikon i statkundskab, 1997

Nytte-etik Nytteetik går ud på at afveje fordele og ulemper og den samlede nytte, set i lyset af individerne subjektive præferencer. Den gode handling er den som skaber det største gode for flest mulige (Jeremy Bentham 1788, John Stuart Mill 1859).

Nytte-etik Problem: Hvordan målet man egentlig ”lykke” og ”nytte”? Folks opfattelser af hvad der ”cost” og ”benefit” i en ”cost-benefit-analyse” er ofte ret forskellige. Hvad er en fordel og hvad er en ulempe? Kan liv, frihed, sundhed og skønhed overhovedet vurderes vha. en økonomisk nyttekalkyle?

Nytte-etik Problem: afvejningen af lyst - ulyst er hedonistisk og glemmer menneskets ukrænkelighed. De svageste kan blive ofret for at øge flertallets velfærd, nytte og lykke.

Fronesis Bent Flyvbjerg: Samfundsforskning kan med fordel være fronetisk. Inddragelse af værdier, mål og konsekvenser. Dømmekraft og klogskab (kløgt).

Fronesis Sager ses i en konkret historisk sammenhæng. Udgangspunkt i den dydsetiske vision om det gode. Og i antagelsen af at den lokale tradition og kultur og de vigtige værdier i den konkrete sammenhæng fungerer som det grundlæggende i det samfundsmæssige liv.

Fronesis Men dette skal ses i lyset den pligtetiske argumentation for beskyttelse af universelle rettigheder i retfærdige institutioner. Hertil kommer så de nytteetiske principper om sikring af den størst mulige nytte til det størst mulige antal.

Kombinationen af dydsetik og pligtetik danner nu rammen for en nytteetisk og pragmatisk refleksion. Og integrerer et ideal om respekt for menneskets værdighed, ansvar og frihed i forestillingen om en retsstat, med ideen om det fælles gode i det sociale fællesskab.

Fronesis Det er denne blandingsetik som danner grundlaget for en nyere udgave af fronesis. Fundamentet er forestillingen om den gode statborger med dømmekraft.

Kvalitativ forskning Man søger af afklare de involverede intentioner, motiver og værdier. Konkrete problemstillinger Etiske reflektioner Erfaringer Dømmekraft

Øvelse Løses i fællesskab: Kig på de fire eksempler på etiske dilemmaer i kvalitativ forskning i grundbogen (s. 464): Hvad er det bedste at gøre i hvert af de fire tilfælde?

Kvalitetskriterier for kvalitativ forskning Syv påbud (Elliot et al 1999 som refereret i grundbogen s. 524): Du skal specificiere dit perspektiv Du skal situere dine deltagere Du skal give eksempler Du skal fortage troværdighedstjek Du skal opnå kohærens Du skal sondre mellem generelle og specifikke formål Du skal tilstræbe at skabe resonans i læseren

Formidling af kvalitativ forskning Tænk på formidlingen fra starten af. Skriv mens du tænker. Erkendelsesskrivning.

Mixed methods Man kan blande kvantitative og kvalitative metoder - i forskellig rækkefølge - eller simultant

Mixed methods Man kan også blande kvalitative metoder med kvalitative metoder. Her er udfordringen at få sammenhæng i ontologi og epistemologi. Det er ikke nødvendigvis alt der kan blandes. Men meget kan klares ved at man redegør klart for hvad man foretager sig.

Mixed methods Øvelse: Kan I se nogle problemer med VT i den måde I har kombineret metoder i jeres besvarelser af portfolioopgaverne?

Mixid methods