+ Gruppedannelse & -samarbejde SOL3 Oktober 2014 Elsebet Gjetting Cand.comm., konsulent.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Final take - Værdigrundlag Maj 2007
Advertisements

Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Lederkonferencen 9. juni 2010
Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Inklusion Helhedssyn på børn Anerkendelse, ressourcesyn og arbejdsfællesskaber Psykolog Jakob Freil,
Hold gejsten - det motiverende frivilligmiljø. Hvad skaber motivation for en aktivitet/opgave? En oplevet følelse af;  Kontrol og forudsigelighed  Indflydelse.
ET SPORTSPSYKOLOGISK PERSPEKTIV BEDST NÅR DET GÆLDER…
Del 2:Rammer for en professionel samtale med en patient ETABLERE EN RELATION, ANERKEND E OG SKABE TRYGHED 2 LEDE OG SKABE STRUKTUR 1 Indlede samtalen,
Brugerinddragelse i sundhedsvæsenet HVAD SKAL VI MED ET BRUGERRÅD? Alexandra B. R. Jønsson Videnscenter for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet.
+ Hold af dig selv - en workshop om at finde styrken I sig selv. Marie-Louise Wegener.
1 Løsningsfokuseret tilgang Fremtidens mål Fortidens successer.
Hvad skal I huske fra i dag! Viden, erfaringer, råd og redskaber.
Aulum-foredrag 4. okt. 2015: at være pårørende til psykisk sårbare
+ Gruppedannelse & - samarbejde SOL3 Januar 2015 Elsebet Gjetting Cand.comm., konsulent.
ERFARINGER MED AT STØTTE DET TVÆRSEKTORIELLE SAMARBEJDE MELLEM DANSKE KOMMUNER OG POLITI Oplæg NFBO 22 – 25 maj 2016 Birgitte Roth Hansen, specialkonsulent.
Integrationsrådskonference 24. marts 2012 Demokratisk Medborgerskab.
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
Organisation & Kultur SOL3 september 2015 Elsebet Gjetting Cand.comm., konsulent.
Dagens program Aktiv lytning + øvelse Forumspil om aktuelle situationer.
Talent og kompetencer i verdensklasse Seminar den 23. juni 2011 om vækst og beskæftigelse i Østdanmark v/direktør Joost Nielsen, Regional Udvikling.
Hvad er jeres kerneopgaver? Institutionen? Hvordan oplever du, at kerneopgaven i din organisation har ændret sig de sidste 5 år – og hvordan vil den forandres.
VSBs Værdier: Kvalitet Vi gør os umage i alt, hvad vi gør. Vi følger VSBs formål og principper. Vi tilsikrer en høj standard i driften af klubben. Udvikling.
Psykoedukation skizofreni Session 1. – introduktion til psykoedukationsforløbet Undervisere:
Løsningsfokuseret samtale - Pause, tilbagemelding og opgaver Undervisning PKR 5. nov Psykolog Morten Halberg.
Sundhedspædagogik og kommunikation. Mestring. Fag mål 3 sundhedspædagogik og kommunikation.  Eleven kan forklare hvordan borgere/patienter og pårørende.
CSR - HR Beskæftigelsesrådets handicapkonference december 2008  Præsentation af Coop/CSR  Erfaringer med ansættelse af personer med.
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
MED-skabelse som en styrkelse af samarbejdet
Dias om psykisk arbejdsmiljø
Et fælles grundlag for forældresamarbejde Et godt samspil mellem forældrene og de ansatte i dagtilbud og på skolerne er en styrke i den lokale indsats.
Hotel Nyborg Strand 28. oktober 2016
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Ordenes betydning Alkoholiker
Michael Svendsen Pedersen Lektor emeritus
INTENSIV GRUPPEVEJLEDNING - et kursus på 8 dage
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Oplæg på Det Centrale Handicapråds årsmøde 2017
UU-OS værdier Åbenhed Mangfoldighed Ordentlighed Mod
Hvorfor resultatløn?.
Dagens program Time: Arbejde med ide og pitch Time: Pitche for 2. K.
45. Konflikthåndtering Indhold: Man får redskaber til at tackle konflikter med forældre på kanten, i en anerkende og nedtrappende facon. Du vil lære,
Anerkendende pædagogik
FRA DIAGNOSE TIL DØD Tidlig palliation
Velkommen til Brøndbyvester skole og SFO.
Fælles ledelsesgrundlag
Konflikttrappen 5. Fjendebilleder opstår Opsplitning i ”dem” og ”os”
En tur i galleriet….
- Fælles forståelse af kerneopgaven
Walt Disneys kreativitetsmodel
Velkommen til en times god trivsel med oplæg og samtale
VISIONSSEMINAR – PÅ VEJ MOD STRATEGI 2022
Netværksmøder - Drejebog
Kommunikation - trykstil
Sund Mund til Byens børn
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
1. dag - Modul 1A Velkomst og præsentation Indflydelse og interessevaretagelse Frokost (kl ) Områdeopdeling kommunal / privat Overraskelse (kl )
Sådan bruger du præsentationen
Ledelsesevaluering.
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
Region Midtjyllands opgave
Hvor kan jeg hente hjælp?
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Kursus for personer med demens og pårørende
Personaletræf Brogården 2018
Mental sundhed Beskrivelse: Da Socialtilsynet var på tilsyn i august. 2017, blev begrebet ‘mental sundhed’ drøftet. Vi blev optaget af at identificere.
Hvordan opnår vi bedre kommunikation og dermed trivsel?
Metakognitiv behandling til børn med generaliseret angst
Værktøj 10: Forandringer og stress - Individet
Præsentationens transcript:

+ Gruppedannelse & -samarbejde SOL3 Oktober 2014 Elsebet Gjetting Cand.comm., konsulent

+ Forskellige modeller / redskaber Roller i grupper Samarbejde om opgaven Gruppeprocessen Konflikthåndtering

+ Belbins teamroller Opstarter Organisator

+ Alle har en dobbeltrolle i teamet Funktionel rolle  Faglig kompetence  Organisatorisk tilknytning Teamrolle  Personlig kompetence  Adfærd

+ Roller i grupper 3 HOVEDROLLER & 4 biroller iflg. Belbin

+ Adfærden bag rollen - udspringer af….. o Personlighed o Rolle/stilling o Erfaring o Viden o Evner Kilde 2 o Mentale færdigheder o Værdier o Motivation o Social intelligens o Omgivelser

+ Forskellige roller – i forskellige faser gennem processen

+ Såh …. Kilde 2 Sammensætning af et effektivt team indebærer identifikation af gruppemedlemmernes stærke og svage sider samt hvilke roller de ”spiller” i samarbejdet.

+ Team-roller

+ Gruppe- processen Kilde 4

+ Konflikthåndtering OPTRAPNING Uklar rollefordeling Afbryder Uklare mål og formål Ikke modtagelig for andres argumenter Fronter imod hinanden Fortier oplevelser Mangler opbakning Hurtigt tempo så nogle falder fra Taber-vinder /skjult magt AFSPÆNDING Klare roller Stopper op og lytter Klare opgaver og mål Åbne spørgsmål Reflekterer over uklarheder, frustrationer Udtrykker ønsker/tanker Fælles om problem/beslutning Roligt tempo – alle følger med Magt ikke vigtig Kilde 6 inspiration

+ Hvad kendetegner velfungerende teams?

+ Velfungerende teams ”Ledelse er (også) en holdsport”, Væksthus for Ledelse (2010) Interview og Observation af 12 ledelsesteam i 9 kommuner & 3 regioner  Ubetinget tillid  Produktiv forskellighed  Opløftende samspil  Markant lederskab  Styrende ambition Kilde 1

+ Velfungerende teams Kilde 1 UBETINGET TILLID Er medspillere (ikke konkurrenter) Taler frit (uden frygt for konsekvenser) Tør vise tvivl og usikkerhed Loyale overfor hinanden og beslutninger PRODUKTIV FORSKELLIGHED Bevidste om hinanden (styrker og svagheder) Værdsætter og bruger hinandens faglige indsigt og dømmekraft Ligeværdig opfattelse af hinanden Respekterer forskelligheder OPLØFTENDE SAMSPIL Prioriterer meget tid sammen Udveksler viden, erfaringer, ideer Løbende sparring og feedback Lærer af kritik, udfordrer hinanden Bakker op i vanskelige situationer Overskud - viser interesse for hinanden MARKANT LEDERSKAB Lederen sætter dagsorden i teamet: - skaber klarhed om fælles mål, ambitionsniveau - tager initiativ, styrer v. diskussioner/beslutninger - markerer synspunkter, vurderinger - giver plads til dialog -griber ind i konflikter ved behov -tilgængelig for sparring Teams der styrer efter et højere forma ̊ l (et fyrtårn) er mere ambitiøse, fleksible, tør bryde normer! STYRENDE AMBITION - Klare mål, succeskriterier - Forpligtelse til fælles mål - Hensyn til helheden - Fleksible ift. at nå ønskede resultater - Offensiv ift. alt der forhindrer teamet i at nå målet

+ Hvad kan den enkelte gøre? Træde frem, sætte dagsorden for ma ̊ der at fungere på Tage medansvar for kulturen & samarbejdet Synliggøre egne styrker, svagheder, udfordringer Kilde 1

+ Hvad kan teamet gøre  Drøfte fælles ambitioner for at lykkes  Analysere de forskellige teamroller, kompetencer  Tage stilling til gode måder at optage nye medlemmer  Lave færdselsregler for samspillet  Iværksætte aktiviteter der fremmer teamet  Reflektere over arbejdsformen  Søge ekstern inspiration og støtte Kilde 1

+ Det møgbeskidte ledelsesteam Kilde 3

+ Faldgruber for ledelsesteam Konsensus og enighed sættes højere – end at skabe muligheder Farligt at bryde pænheden & ytre sig anderledes = brud på etiketten, eksklusion fra fællesskabet Dvs. konflikter undertrykkes – ingen bryder harmonien – teamsamarbejdets normer og fælles måde at tænke på forhindrer udskejelser/resultater! Kilde 5

+ Hvad skal til for at skabe et udviklende team? Teammedlemmerne skal udvikle tillid, respekt og fælles mål – ved at: - bryde mønsteret - være mere ineffektive - udtrykke mistillid ved at sige: ”processen var pæn, men ikke god!” Kilde 5

+ FRA rene idealer TIL mere beskidte idealer Udfordre systemet, træde i karakter, bruge forskelligheder FRA at vise rene idealer:  Styrke  Høflighed  Selvdisciplin  Kølig professionalisme  Ukomplicerede relationer  Hurtige endegyldige beslutninger TIL at turde vise mere beskidte idealer: Åbenhed om konkurrere/hjælp Udviklingsparat Fællesskab om mål og projekter Menneskelighed Vise og håndtere følelser Ærligt, råt og innovativt Kilde 5

+ Kort sagt … At effektive ledelsesteam vil sige at opbygge idealer, rammer og relationer der gør at teamet kan holde TIL - flere uoverensstemmelser - rumme større åbenhed - bruge følelser mere konstruktivt - leve med mere usikkerhed og uklarhed Kilde 5

+ Referencer 1)Ledelse er (også) en holdsport – Fem kendetegn ved velfungerende ledelsesteam i kommuner og regioner, Væksthus for ledelse, maj )Belbin - Forskning og Kvalitet – en opsummering, 2009, In Mente Ressurs AS 2)Udviklingsepisoder i ledelsesteam - Anders Trillingsgaard, Ph.d., 2010, Udviklingskonsulenterne 3)Arbejdsgruppens psykologi ‐ Det psykosociale arbejdsmiljø af Lenneer ‐ Axelson, Barbro Lenneer og Ingela Thylefors, 2006, Hans Reitzel 4)Det møgbeskidte ledelsesteam. Anders Trillingsgaard & Kenneth Albæk, UKON )

+ SOL3 September 2014

+ Problemer i velfungerende ledelsesteam 1. Lever ikke op til idealerne 2. Svært ved at få disciplinen til at fungere 3. 79% af undersøgte teams fra hele verden havde middelmådig og dårlig effektivitet 4. Ingen teams nåede effektivitetsfasen eller forbi konfliktfasen SÅH - Forstår lederne ikke forskningen? Er lederne ikke dygtige nok til at bruge den? Er der noget af praksis som forskningen endnu ikke har forstået? Kilde 5

+ Social tryghed eller skabe effekt Det er som om skyggesiderne overses pga. bestræbelserne på at skabe en ønsket tilstand. Lederne bliver mere afhængige af hinanden og derved kommer konkurrencen. Den enkelte vil ikke altid kollegaen det bedste men tænker blot sit og lader stå til. Følelsernes ubevidste processer tager over - til trods for de gode intentioner. Idealet er social tryghed fremfor at skabe effekt. Kilde 5

+ Ledelsesteam har IKKE…. 1) Klare fælles mål 2) Træningstid (et elitesportshold bruger lang tid på træning) Ledelsesteam kræver masser af koordinering og tid 3) Samarbejdsfærdigheder (lederen ofte valgt på at få ting igennem og samarbejde opad og nedad – men lederen har lyst til at bestemme, holder af frihed og opskruet tempo) 4) Dominerende personligheder (tager ikke konflikter, ikke initiativrige - men mere rolig og responsive. Teamarbejdet er ofte nyt for lederen og de andre) 5) Nære relationer (teamet er kun sammen i kort tid/få timer, relationerne tynde og fulde af uudtalte forestillinger/projektioner) Kilde 5

+ Ledelsesteam har svært ved at leve op til idealerne…. Fokus på det fælles - fremfor individuelle interesser At få konflikterne i baggrunden At trække på samme hammel At opbygge rutiner der sikrer lavt tab & gode beslutninger I stedet er der masser af: Uenigheder - Modstridende mål – Travlhed – Konkurrence – Ubehagelige følelser og konflikter – som teamets burde håndtere….! Kilde 5

+ ”… at gøre sig ordentlig beskidt …” HVIS ledelsesteam ønsker et lavt konfliktniveau uden ressourcer til det - bliver det en flugt fra konflikterne og de mudrede mål og uklarheder. DERFOR er der brug for nye idealer….som viser hvordan teamet kan forbedres! Det er bedre at gøre sig ordentlig beskidt end at holde sig ren – dvs. opbyg ledelsen der hvor I er, frem for abstrakte idealer. Ærlighed, følelser, åbne reaktioner = Teamets energi  styrk interessen, intensiteten, kontakten og udfordre jer selv med ærlige reaktioner og hjælp teamet med at håndtere det! Kilde 5

+ Opstille realistiske team-idealer – og arbejd med følelser og forskelligheder 5 bud på metoder til udvikling af ledelsesteam: ① Vedkend vilkårene og legitimer følelserne – Skabe fælles kurs, koordinering og forpligtelse i arbejdet. Være bevidst om konflikter, modsatrettede mål og følelser. ② Afklar ambitionsniveau og behov for teamarbejde – skab fælles forståelse af arbejdets udfordringer – hjælp hinanden ③ Forebyg konflikter og reparer relationer – tag konflikter, være åbne, ærlig om jer selv og hinanden, uformel tid sammen, kendskab til hinanden, rum til at tale ud, en kultur med ”ære i at gå tilbage til en fuser”! Kilde 5

+ (fortsat) … team-idealer ④ Opsnap temaer og match møderamme – diskuter arbejdssituation, strategi, konflikter, samarbejdserfaringer – skab fælles forståelser – skelne ml. orienterende, besluttende mødepunkter - tid til det vigtige! ⑤ Sørg for individuel succes – når fælles mål er svære at identificere så fokuser på individuelle succeser. Bland jer i hinandens områder, sørg for at I lykkes til gavn for helhed (indblanding vækker let sårbarhed og forsvar) SÅH – brug teamets kræfter til at skabe: individuel feedback på performance, rolle, indsats samt ægte engagement og relationer. Kilde 5