+ Gruppedannelse & - samarbejde SOL3 Januar 2015 Elsebet Gjetting Cand.comm., konsulent.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Værdibaseret samarbejde
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
Introduktion til deltagere i ledercoaching
Den Danske KvalitetsModel i institutionskøkkener
Værdigrundlaget i Greve
Uddannelse til tværfaglighed
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
E – styret ( 68 ) ESTJ ( 26 ) ESTP ( 7 ) ENTP( 13 ) ENTJ ( 5 )
Medindflydelse • Ligeværd • Arbejdsfællesskab • Frivillighed • Fokus på ressourcer ARK´en Satspuljemidler 2010 kr. afsat midler til etablering af Arbejdsrehabiliteringsklubber.
Old timers and newcomers
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Forældremøde X årgang.
Tofthøjskolen nu og i fremtiden Skoleplanarbejde 2011.
Nyt ansvar.
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Hvilke faglige basiskompetencer bør den ideelle talentudvikler besidde? Hvilke personlige egenskaber er vigtige for en talentudvikler at besidde? Hvordan.
Supervision og faglig feedback
Teambuilding - selvevaluering
Her gennemgås tre af de mest anerkendte
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
NOEA/Aalborg Universitet
Belbins teamroller Procesretning Formand Igangsætter Organisator
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Program Opfriske de centrale værktøjer i Den motiverende samtale
Hvad virker motiverende på dig når du arbejder med projektet ?
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Ledelsesrummet Ledelseskraft Ledelsesmagt. Den fælles forståelsesramme Ledelsesrummet: Ledelsesmagt og ledelseskraft.
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra skolens ledelsesteams’ selvevaluering.
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Hvad er mål/resultat (output)?
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Værdigrundlag AEU Chefkursus 2007 Hold 6.
Dansk Magisterforenings mentorordning
Kodeks for offentlig topledelse
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Kompetencer i det første ingeniørjob Aftagerseminar på DTU Byg tirsdag den 26. maj 2009 Jesper Gath.
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder.
Den lærende organisation
Den Personalepolitiske Messe Tirsdag den 12. januar 2010 …… Charlotte Koch Hess, chefrådgiver, Danske Regioner Stine Hinge, souschef, KL Opskriften på.
Refleksion før kurset Skal du i gang med et projekt?
Lederkonferencen 9. juni 2010
Præsentation af egen institution En forudsætning for en konstruktiv erfaringsudveksling og sparring indenfor netværket er, at kendskabet til hinanden er.
Alle medarbejdere, der ønsker at have indflydelse på dagsordenen og mødepunkter, har haft mulighed for det – dvs. også alle kolleger, der ikke er i trio/MED.
Knæk kurven! Med en transparent kultur og fokus på kerneopgaven Henrik Kongsbak Resonans A/S.
Velkommen I bedes sætte jer i par ved siden af én I ikke kender i forvejen. Tak Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj
+ Gruppedannelse & -samarbejde SOL3 Oktober 2014 Elsebet Gjetting Cand.comm., konsulent.
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Organisation & Kultur SOL3 september 2015 Elsebet Gjetting Cand.comm., konsulent.
Mentors rolle og mentoropgaver. En mentor er... …en personlig sparringspartner, der stiller sig selv og sin viden, indsigt og erfaring til rådighed for.
Lundehusskolens Værdigrundlag. Stærk Faglighed Trivsel for Alle Den Åbne og Mangfoldige Skole Det Forpligtende Fællesskab Anerkendende Børnesyn.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Indre By / Østerbro LokalMED
UDVIKLINGSKATALOG - A Lavt “D” kan udvikle sig ved at:
VELKOMMEN TIL HALVÅRSMØDET DEN 16. NOVEMBER 2016
Kodeks for godt arbejdsmiljø
Ansvarlig.
Vidensbaseret praksis i botilbud
Kvalitet i folkeoplysningen
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Nærværende ledelse, personligt og ledelsesmæssigt.
Styrk foreningen Team – udnyttelse af kompetencer og ressourcer.
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Værktøj: Check dine relationer
SFO- og daginstitutionslederkursus
Præsentationens transcript:

+ Gruppedannelse & - samarbejde SOL3 Januar 2015 Elsebet Gjetting Cand.comm., konsulent

+ Forskellige modeller / redskaber Roller i grupper Samarbejde om opgaven Gruppeprocessen INDLEDNING uklare roller, normer, overfladisk komm. HVEDEBRØDSDAGE tilfredshed, enighed, idyllisering INTEGRATION VI-GRUPPEN, klarere roller, uddyb komm. KONFLIKTER del/hersk, alliancer, bearbejdning PLATEAU resignere, træt regrediere, ønsker pause MODENHED EFFEKTIV GRUPPE med klare mål / roller / komm., respekt AFSLUTNING SEPARATION sorg, aggression, lettelse

+ Belbins teamroller Opstarter Organisator

+ Alle har en dobbeltrolle i teamet Funktionel rolle  Faglig kompetence  Organisatorisk tilknytning Teamrolle  Personlig kompetence  Adfærd

+ Roller i grupper HOVEDROLLER & biroller iflg. Belbin SOCIALE ROLLER 3) Koordinator 4)Kontaktskaber 5) Organisator HANDLENDE ROLLER 6) Opstarter 7) Formidler 8) Afslutter REFLEK- TERENDE ROLLER 1) Idemand 2) Analysator 9) Specialist

+ Adfærden bag rollen - udspringer af….. o Personlighed o Rolle/stilling o Erfaring o Viden o Evner Kilde 2 o Mentale færdigheder o Værdier o Motivation o Social intelligens o Omgivelser

+ Forskellige roller – i forskellige faser gennem gruppeprocessen

+ Såh …. Kilde 2 Sammensætning af et effektivt team indebærer identifikation af gruppemedlemmernes stærke og svage sider samt hvilke roller de ”spiller” i samarbejdet.

+

+ Gruppe- processen Kilde 4 INDLEDNING uklare roller, normer, overfladisk komm. HVEDEBRØDSDAGE tilfredshed, enighed, idyllisering INTEGRATION VI-GRUPPEN, klarere roller, uddyb komm. KONFLIKTER del/hersk, alliancer, bearbejdning PLATEAU resignere, træt regrediere, ønsker pause MODENHED EFFEKTIV GRUPPE med klare mål / roller / komm., respekt AFSLUTNING SEPARATION sorg, aggression, lettelse

+ Velfungerende teams ”Ledelse er (også) en holdsport”, Væksthus for Ledelse (2010) Interview & Observationer af 12 ledelsesteam i 9 kommuner & 3 regioner  Ubetinget TILLID  Produktiv FORSKELLIGHED  Opløftende SAMSPIL  Markant LEDERSKAB  Styrende AMBITION Kilde 1

+ Velfungerende teams Kilde 1 UBETINGET TILLID Er medspillere (ikke konkurrenter) Taler frit (uden frygt f. konsekvens) Tør vise tvivl & usikkerhed Loyale overfor hinanden/beslutninger PRODUKTIV FORSKELLIGHED Bevidste om hinanden (styrker/svagheder) Værdsætter/bruger hinandens faglige indsigt & dømmekraft Ligeværdig opfattelse af hinanden Respekterer forskelligheder OPLØFTENDE SAMSPIL Prioriterer meget tid sammen Udveksler viden, erfaringer, ideer Løbende sparring og feedback Lærer af kritik, udfordrer hinanden Bakker op i vanskelige situationer Overskud - interesseret i hinanden MARKANT LEDERSKAB Lederen sætter dagsorden i teamet: - skaber klarhed om mål/ambitionsniveau - tager initiativ, styrer disk./beslutn. - markerer synspunkter / vurderinger - giver plads til dialog -griber ind i konflikter ved behov -tilgængelig for sparring Teams der styrer efter et højere forma ̊ l (et fyrtårn) er mere ambitiøse, fleksible og tør bryde normer! STYRENDE AMBITION - Klare mål, succeskrite. - Fælles målforpligtelse - Hensyn til helheden - Fleksible ift. at nå ønskede resultater - Offensiv ift. alt der forhindrer teamet i at nå målet

+ Hvad kan den enkelte gøre? Træde frem, sætte dagsorden for ma ̊ der at fungere på Tage medansvar for kulturen & samarbejdet Synliggøre egne styrker, svagheder, udfordringer Kilde 1

+ Hvad kan teamet gøre  Drøfte fælles ambitioner for at lykkes  Analysere de forskellige teamroller, kompetencer  Tage stilling til gode måder at optage nye medlemmer  Lave færdselsregler for samspillet  Iværksætte aktiviteter der fremmer teamet  Reflektere over arbejdsformen  Søge ekstern inspiration og støtte Kilde 1

+ Det møgbeskidte ledelsesteam Kilde 3

+ Faldgruber for ledelsesteam Konsensus og enighed sættes højere – end at skabe muligheder Farligt at bryde pænheden & ytre sig anderledes = brud på etiketten, eksklusion fra fællesskabet Dvs. konflikter undertrykkes – ingen bryder harmonien – teamsamarbejdets normer og fælles måde at tænke på forhindrer udskejelser/resultater! Kilde 5

+ Hvad skal til for at skabe et udviklende team? Teammedlemmerne skal udvikle tillid, respekt og fælles mål – ved at: - bryde mønsteret - være mere ineffektive - udtrykke mistillid ved at sige: ”processen var pæn, men ikke god!” Kilde 5

+ FRA rene idealer TIL mere beskidte idealer Udfordre systemet, træde i karakter, bruge forskelligheder FRA at vise rene idealer:  Styrke  Høflighed  Selvdisciplin  Kølig professionalisme  Ukomplicerede relationer  Hurtige endegyldige beslutninger TIL at turde vise mere beskidte idealer: Åbenhed om konkurrere/hjælp Udviklingsparat Fællesskab om mål og projekter Menneskelighed Vise og håndtere følelser Ærligt, råt og innovativt Kilde 5

+ Kort sagt … Effektive ledelsesteam opbygger idealer, rammer & relationer der gør at teamet kan holde til:  flere uoverensstemmelser  rumme større åbenhed  mere konstruktiv brug af følelser  leve med mere usikkerhed & uklarhed Kilde 5

+ Referencer 1)Ledelse er (også) en holdsport – Fem kendetegn ved velfungerende ledelsesteam i kommuner og regioner, Væksthus for ledelse, maj )Belbin - Forskning og Kvalitet – en opsummering, 2009, In Mente Ressurs AS 2)Udviklingsepisoder i ledelsesteam - Anders Trillingsgaard, Ph.d., 2010, Udviklingskonsulenterne 3)Arbejdsgruppens psykologi ‐ Det psykosociale arbejdsmiljø af Lenneer ‐ Axelson, Barbro Lenneer og Ingela Thylefors, 2006, Hans Reitzel 4)Det møgbeskidte ledelsesteam. Anders Trillingsgaard & Kenneth Albæk, UKON )