Gap! Forskelligt syn på sagsbehandlingen Andreas Jull Sørensen, sekretariatschef Det Centrale Handicapråd.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Cand. techn. soc. Pia Bille Konsulent i Lepla
Advertisements

Lovlig sagsbehandling
Svend Gønge-skolens værdier...
Kvalitetsstandarder og individuelt skøn
Inddrag nu Kick-off møde
Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
MÅL-KATEGORIER FOR LÆRING OG UDDANNELSE
Socialreformkommissionen: Betænkning 1 fra 1969:
BUREAU FOR MARKEDSANALYSER Din genvej til viden, indsigt & overblik Man får et hurtigt overblik ved at kigge på farverne. De grønne farver viser, at her.
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
New Insight - Noter til præsentation
Udfordringer i den kommunale byggesagsbehandling
Samarbejde med brugerne – konflikthåndtering og den gode relation Træf om Mening i arbejdet 2011 Julie Gredal og Ida Bering 13. Januar 2011.
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
Grundkursus Politisk indflydelse. Grundkursus Politisk indflydelse.
VERDENS BEDSTE NYHEDER HVAD SIGER DE LAVT HÆNGENDE FRUGTER? Interview med en forældre fra min datters Vesterbro-vuggestue.
Opsamling og afrunding på konferencen “Den gode genoptræning” Landstingssalen, 22. september 2008 NB: Pga manglende tid blev hele oplægget ikke præsenteret.
Hvad ved vi og hvad ved vi ikke?
Vis mig værdien v. arbejdsmarkedschef i Viborg Kommune Jette Lorenzen
Kodeks for offentlig topledelse
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Grundkursus for frivillige i DH Politisk indflydelse.
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Dan Zielke og 1.
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Oplæg om DUKH og retssikkerhed for handicappede
Refleksioner og opsamling ift. i går
Eksistentiel og Åndelig omsorg til døende.
GRUPPEARBEJDE Opsamling for Middelfart 25 grupper (ca. 6 pers. i hver gruppe)
Lægedage Sammenhængende patientforløb – hvad skal der til? Oplevelser fra en kommunal hverdag og en hjemmesygeplejerskes beretninger Kommunalt perspektiv.
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
GRUPPEARBEJDE Opsamling for København 27 grupper (ca. 6 pers. i hver gruppe)
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Århus Kommune Magistratens 3. Afdeling Sundhedsaftaler Økonomi og Myndighed Sundhedsaftaler mellem Århus Amt og Århus Kommune – inspiration til de fremtidige.
Rehabilitering Samordningsudvalgsmøde
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Borgerinddragelse Projekt Vejen til Uddannelse og Beskæftigelse Torsdag den 10.april 2014.
Sanktioner – manglende medvirken LAS §§ 69 a-69I Fradrag i, nedsættelse af, eller ophør af ressourceforløbsydelsen er betinget af, at kommunen samtidig.
#DCHårsmøde2016 #DCHårsmøde2015 Afstemning. #DCHårsmøde2016 Så længe afstemningen er åben, kan du ”skifte mening”. #DCH-Årsmøde2015 bruges ikke blinker.
Hvad er plejepersonalets og patienters udbytte af coachtræning? Poul-Erik Kofoed og Jette Ammentorp.
Tværfaglig tænkning i opgaveløsningen Bente Nissen, seniorkonsulent Cabi Korsør d hvordan spiller vi hinanden gode?
Indsatsen over for kontanthjælpsmodtagere i matchkategori 3 - Kortlægning og anbefalinger.
Afklaring af arbejdsevnen/ arbejdsprøvning
Projekt : ”Styrket samarbejde mellem borgeren, myndighed og udførende virksomheder ” Deltagere er Ledere og medarbejdere indenfor Handicap og Socialpsykiatriområdet.
Oplæg om DUKH DH - Sønderborg 9. marts Dagens program:  Kort præsentation  Orientering om DUKH  Retssikkerhed  Hvad kan DUKH – opgaver  Henvendelse.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Konklusioner fra MTVén set ud fra en kommunal synsvinkel.
Helle Anttila Arbejdsmarkedsafdelingen Frederiksberg kommune Implementering af rehabiliteringsindsatsen.
Præsentation af Praktikvejlederuddannelsen. Praktikvejlederuddannelsen En basisuddannelse med muligheder!
Inddragelse af udsatte børn, unge og deres forældre i sager om frivillige og tvangsmæssige foranstaltninger efter servicelovens regler v/ ankechef Henrik.
Velkommen til Round Table
Fokus på evner og værdi - Og håndter forhindringer Thomas Wibling Hørehæmmet, jobrådgiver, coach og kursusleder.
SUF - gevinstrealisering
Tilfredshedsundersøgelse
Gode ressourceforløb er på borgerens præmisser
Tværfagligt samarbejde om udsatte unge
Vidensbaseret praksis i botilbud
NBTF, Ullevål 4/12-17 Coaching.
25. december 2018 Nationale retningslinjer til forebyggelse af voldsomme episoder på botilbud samt på bosteder for hjemløse ”Først og fremmest handler.
Dialogmøde Dagtilbud Svendborg d
God sagsbehandling Danmarkskort for omgørelsesprocenter på social-, børne- og voksenhandicapområdet Ankestatistik Oplevet sagsbehandling December.
Mødet med det offentlige system
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Inddragelse af udsatte børn, unge og deres forældre i sager om frivillige og tvangsmæssige foranstaltninger efter servicelovens regler v/ ankechef Henrik.
torsdag den 11. april 2019 Basen
RRR Modellen.
Præsentationens transcript:

Gap! Forskelligt syn på sagsbehandlingen Andreas Jull Sørensen, sekretariatschef Det Centrale Handicapråd.

ANALYSEN Analyse af kontakt og dialog mellem borgere og professionelle. Samarbejde med organisationer. Spurgt til det samme ud fra henholdsvis borgeres og professionelles perspektiv 1424 besvarelser (965 svar fra borgere/pårørende. 459 svar fra sagsbehandlere/ledere). Godt grundlag, der viser interesse fra alle parter

RESULTATER Borgerne vurderer sagsbehandlingen lavt på alle parametre. Stor afstand til de professionelles vurdering, der ligger langt højere, men som også giver plads til forbedring. Gennemsnitlig vurdering: Borgere = 3,1 Professionelle = 7,3. Svarskala fra = meget lav grad, 10 = meget høj grad.

INDIVIDUELT FOKUS Den ”konkrete og individuelle vurdering” er en hjørnesten i serviceloven. Men voldsom forskel i oplevelsen i praksis: ”Sagsbehandlingen for borgere med handicap er fokuseret på borgernes individuelle situation”. Borger Professionel Borgere, som oplever høj grad af fokus på deres individuelle situation, har generelt et mere positivt syn på sagsbehandlingen

VIDEN OM HANDICAP Langt flere borgere (45 %) end professionelle (25 %) prioriterer sagsbehandlerens viden om det specifikke handicap som vigtigt i forhold til andre faktorer. Det ser ud til at kunne ses på resultatet: ”Sagsbehandlerne har nok viden om borgerens specifikke handicap”. Borger Professionel Der kan både være brug for bedre brug af viden og en forventningsafstemning med borgerne.

KORREKTE AFGØRELSER Helt basalt: Borgernes tillid til, at der træffes korrekte afgørelser, ligger på et meget lavt niveau. Borger Professionel NB! I dette spørgsmål er de professionelle spurgt til deres vurdering af borgernes opfattelse. Grund til skepsis: I 2014 blev 34 % af de afsluttede sager i Ankestyrelsen, der vedrørte serviceloven, omgjort (ikke kun handicap).

FÆLLES GRUND Udpegning af de vigtigste parametre for god kontakt i sagsbehandlingen. Enighed om: - Gensidig tillid - God forberedelse - Solidt kendskab til lovgivningen. Men også forskelle: - Borgerne prioriterer en fast sagsbehandler. - De professionelle prioriterer tydelige mål for indsatsen.

KONKLUSIONER Borgere og professionelle har forskellige oplevelser af, hvad der foregår i mødet. Begge parter mangler indsigt i den ”modpartens” perspektiv Der er brug for: Initiativer, der styrker de professionelles indsigt i, hvordan borgerne oplever møder og forløb med kommunen, så de dårlige oplevelser kan adresseres. En tilgang, der bygger på systemets evne til at sætte sig i borgerens sted og tænke forløb udefra-og-ind Forbedringer i indsamling og anvendelse af viden om konkrete handicap