PV5: Kreativitetsworkshop – idéer til projektopstart PV 2012 Lars Peter Jensen 1.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
SLP-3: Problemorientering og Læringsstil
Advertisements

Hvad er et problem ? Et problem er i sin negativt ladede betydning en for nogle utilfredsstillende situation. Et problem er i sin positivt ladede betydning.
SLP-4: Problemorientering og Læringsstil
Problemer eller udfordringer.
Samarbejde, Læring og Projektstyring MM5: Projektdesign & Vejledning.
Samarbejde, Læring og Projektstyring MM5: Projektdesign & Vejledning.
Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Vejledning af eleven 1.
GoMINIsite – og få en ny og bedre hjemmeside på minutter 0.
(før), Under og efter læsning
1 Løsningsfokuseret tilgang Fremtidens mål Fortidens successer.
Få godt begyndt på P0 projektet PV 1Efteråret 2013 Bachelor i IT og informatik Datalogi og Software Lars Peter Jensen, Lone.
Systemisk samtaleteknik og håndslag Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen Danmarks Lærerforening Organisationsuddannelsen – modul 11.
Introduktion til PV kurset 3 september 2012 Lars Peter Jensen og Lone Stub Petersen © SLP-gruppen,
Introduktion til PV kurset 3 september 2012 Lars Peter Jensen og Lone Stub Petersen © SLP-gruppen,
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
Ungdommens Folkemøde
Modul 2.
Fordybelse i et projekt
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Studieretningsprojektet
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Studieretningsprojektet
Modul 1 Rød løber (C).
Forberedelse til eksamen
Velkommen Robusthed basiskursus
Efter Karl Henrik Flyums modeller
PORTFOLIO i skriftlig biologi
Portfolio IT B.
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
Anerkendende pædagogik
Skriv ansøgning 10 gode råd.
ÅRHUS AFDELING.
”Hvordan man kan få glæde af i engelskundervisningen”
UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
Innovation.
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Skemaet er lavet som felter til indtastning af tekst
Walt Disneys kreativitetsmodel
VISIONSSEMINAR – PÅ VEJ MOD STRATEGI 2022
Kommunikation - trykstil
Innovationsforløb Modul 3 ©
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
Ia Brix Ohmann Facilitator & Social entreprenør
1. kontaktmøde Velkommen til workshop om Kompetenceafklaring, CV og Netværk. Hils på hinanden, jeres networking starter nu
SUMO - analyse.
Placering, orientering og tegngivning
Karl Henrik Flyums model
Sådan bruger du præsentationen
Krav til informationsformidling
Ledelsesevaluering.
Få succes med jeres næste projekt Et udviklings-forløb med DGI og DIF
Videnskabeligt projekt
Innovation i humanistiske fag
Igangsættelse af tankeprocesser – at formulere spørgsmål i forbindelse med flerfaglige projekter 7-trinsmodellen Karl Henrik Flyums model.
Videnskabeligt projekt
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Igangsættelse af tankeprocesser – at formulere spørgsmål i forbindelse med flerfaglige projekter 7-trinsmodellen Karl Henrik Flyums model.
- En genre som alle andre
B-BOX ELEVHÆFTE til udvikling af nye aktivitetskort til B-boxen
Hvordan opnår vi bedre kommunikation og dermed trivsel?
Lektion 1-2 i Blok 8 Teknologiforståelse som fag - Mellemtrin
Skemaet er lavet som felter til indtastning af tekst
Metakognitiv behandling til børn med generaliseret angst
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Værktøj 10: Forandringer og stress - Individet
Værktøj 5: Lederens opgaver med stress - stressforebyggende lederstil
Værktøj 4: Aktiverende APV
Idegenererings-øvelse
Præsentationens transcript:

PV5: Kreativitetsworkshop – idéer til projektopstart PV 2012 Lars Peter Jensen 1

Finde svar på spørgsmålene: § Hvad er kreativitet? § Brainstorms – er det så simpelt? og anvende metoderne til: § Udvikling af jeres problemformuleringer og løsningsforslag Hvad skal vi i dag? © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Billede: creativity-champions.html 2

Læringsmål  Få et indtryk af de forskellige retninger indenfor kreativitetsforskning  Få nogle redskaber til at udvikle de kreative kompetencer  Kick-starte jeres idegenerering med henblik på at få udarbejdet nogle spændende problemformuleringer og løsningsforslag 3

Er dette et produkt af kreativitet? © SLP-gruppen, Aalborg Universitet 4

Hvem er så den kreative? © SLP-gruppen, Aalborg Universitet over-chimp-art.html Congo Desmond Morris 5

Barrierer for kreativt arbejde §Frygten for at det ikke vil virke §Frygten for at træffe forkerte valg §Frygten for at virke dum §Frygten for at miste kontrollen §Frygten får os til at vælge det sikre “NEJ” §Eller det afvisende “JA MEN” §Frygten for at lave fejl 6

Csikszentmihalyi,

(Csikszentmihalyi, 1990) 8

Forskellige skoler indenfor kreativitetsforskningen En rationel tilgang Kreativitet er genereret af den beviste, velovervejede, intelligente, rationelle tænker. En romantisk tilgang Kreativitet bobler frem fra det irrationelle og ubevidste, hvorimod det bevidste og rationelle hæmmer kreativiteten. © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Billede øverst: 9

Forskellige tilgange til kreativitet… Den psykologiske tilgang Fra 1950’erne Nøgleord: Personlighed, det ubevidste, følelser Den kognitive tilgang Fra 1970’erne Nøgleord: Mentale processer, divergent tænkning. Den sociologiske tilgang Fra 1980’erne Nøgleord: Gruppekreativitet, nyhedsværdi, samspil med omgivelserne. © SLP-gruppen, Aalborg Universitet 10

Eksempel på kreativitet 11

Brainstorming teknikker © SLP-gruppen, Aalborg Universitet 12

Brainstorm §Et koncept udviklet af Alex Osborn i de sene 1930´erne. §Et værktøj til både generering (innovation) og opsamling af viden (status). §Mere information kan I finde på: © SLP-gruppen, Aalborg Universitet 13

En teknik: Bagudrettet brainstorm §Vend problemet: Hvordan kan jeg skabe problemet? §Et spørgsmål/emne defineres som det fælles udgangspunkt §Sæt en deadline §Begynd med at generere svar individuelt – og uden at tale (fx ved at bruge “post its”) §Strukturer svarene – og skab et overblik. © SLP-gruppen, Aalborg Universitet 14

Øvelse 1 (Problemet): §Brainstorm ud fra spørgsmålet: Hvilke problemer kan I arbejde udfra i projektet? (problemformuleringernes basis) §Brug 5 minutter til at generere ideer individuelt på post-its – et svar pr. Post-it – 10 post-its til hver. §Strukturer ideerne på ca. 2 minutter. §Output: Find de tre ”bedste” problemer 15

Øvelse 2 (problemet): Brainstorm ved association §Start med at skrive et tilfældigt ord, der er relateret til et problem, som I kan arbejde udfra i jeres projekt, ned på et stykke papir, send det videre. §Den næste person skriver et ord som han/hun forbinder med det næste ord, og sender videre. §Bliv ved sådan i 5 minutter. §Output: Find de tre ”bedste” problemer (med i vurderingen er de tre fra øvelse 1) §Sæt de tre problemer midt på bordet! © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Af Niels Jensen (

En teknik: Innovativ brainstorm §Tag udgangspunkt i et åbent problem. §Sæt et ambitiøst mål for antallet af ideer til at løse problemet §Tænk højt som ideerne opstår §Undgå vurderinger; giv plads for både gode og dårlige ideer. §Brug ”ja og” filosofien (movement) §Hav plads til at bevæge andet end tankerne §Brug stikord og skitser (Tegn på papiret mm) © SLP-gruppen, Aalborg Universitet 17

En teknik: Provokations teknikker Bryd rammerne (Escape): fx hvad hvis vi ikke måtte bruge computere til at udvikle computerspil og hjemmesider? Vend tingene på hovedet (Reversal): fx det er mig der skal udvikles – og computerspillet/hjemmesiden. Ønsketænkning (Wishful thinking): fx hvad hvis vi havde uendelig computerkraft? Overdrivelse (Exaggeration): fx computerspil er kun for computer nørder Forvrægning (Distortion): fx jeg er ikke en ingeniørstuderende - men en sygeplejerske © SLP-gruppen, Aalborg Universitet 18

Ideer opstår når viden mødes og får lov at stimulere åbningen af nye ideer 19

Øvelse 3 (Løsninger): §Brainstorm i forhold til løsningsforslag: Hvordan kan I, ved hjælp af alle mulige forskellige teknikker, løse de problemer I udvalgte tidligere? §Generer ideer i 10 minutter. §Tænk højt som ideerne kommer op (stikord, hvis der er andre der har taletid) – brug “ja og” filosofien og tegn små skitser §Sæt alle idéerne op på væggen (samlet) §OUTPUT: En masse ideer på væggen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet 20

Øvelse 4: Brainstorm -billed stimuli (Løsningsforslag) 1.Dette er en individuel øvelse 2.I skal skrive de idéer til løsninger på problemerne som I udvalgte tidligere, som I tænker på når I ser billederne 21

22

23

Team Easy-On 24

Alle jeres idéer sættes på væggen 25

1.I har nu en hel masse løsningsforslag på væggen 2.Alle vælger én ide/gul seddel med hjertet (ikke med hjernen) det skal være den ide der taler til den enkelte fordi den kunne være fantastisk at gå videre med. 3.Sedlen gemmes 4.Output: Alle har en god idé (løsningsforslag) Øvelse 5: Alle vælger én løsningsidé: 26

Øvelse 6 - løsningsforslag §Diskuter de enkelte idéer og de potentialer der er i dem (10 minutter) §Vælg tre idéer/ løsningsforslag / teknologier ud som I vil arbejde videre med. §OUTPUT: 3 spændende løsningsforslag midt på bordet 27

(Striim, 2000) 5 faser i den kreative proces 28

Mindmaps §MINDMAPs er en enkel metode til at overskue og strukturere et utal af emner og arbejdsopgaver på. §Ved hjælp af streger og ord kan enhver skabe sig et hurtigt overblik over de fleste opgaver §Kan anvendes til forberedelse og styring af PROJEKTER. 29

Mindmap – HV-landskabet 30

Mindmap 31

Øvelse 7 – løsningsforslag §Lav et mindmap for hver af løsningsforslagene på et A3 ark (10 minutter pr. idé) §Output: 3 mindmaps Tag billede, skal anvendes i portfolio 32

SWOT-analyse §S - Strengths (styrker) §W - Weaknesses (svagheder) §O - Opportunities (muligheder) §T - Threats (trusler) §SWOT-analysen skal her anvendes i forhold til idéerne 33

Øvelse 8 §Lav en SWOT analyse for de to idéer som I tror mest på til projektarbejdet §Output: 2 SWOT analyser (Skriv ned skal anvendes i portfolio) 34

Øvelse 9 (laves i grupperum) §Hvordan kan I fremadrettet anvende kreative teknikker i projektarbejdet? 35

Hvad forventer jeg, at der er i jeres portfolio efter i dag? §Billeder af mindmaps §SWOT analyserne af de forskellige løsningsforslag §En diskussion af hvad I kan anvende forskellige typer af kreative teknikker til i jeres projektarbejde fremover 36

37 Pause 10 min

38 Hvad er et problem ? §Et problem er i sin negativt ladede betydning en for nogle utilfredsstillende situation. §Et problem er i sin positivt ladede betydning en situation med mulighed for forbedringer. §Et problem er i sin neutrale form et undersøgelsesområde, hvor situationens konsekvenser og muligheder er ukendte. Alle 3 betydninger kan være glimrende udgangspunkter for et problemorienteret projektarbejde!!!!!!

39 Hvad er et initierende problem ? §Indholdsmæssigt er det en afgrænset problemstilling der er: l Interessant at få belyst for nogen, også gerne uden for gruppen l Båret af interesse, motivation og faglig relevans §Formmæssigt er det en kort formulering der er struktureret så den lægger op til en systematisk analyse (Problemanalyse)

40 Eksempel Netværk på kørestole §Kørestole har i de senere år fået integreret flere og flere hjælpemidler til den handicappede. Dette kan være joysticks til at styre kørestolen, hjælpemidler til kommunikation, bevægelse etc. Ofte bliver løsningen at påsætter disse hjælpemidler som uafhængige enheder, der ikke har nogen indbyrdes kommunikation. Resultatet bliver ofte at man specielt for svært handicappede for en ’overklistret’ kørestole, hvor brugeren bliver afhængig af en hjælper for skifte mellem de forskellige hjælpemidler. §Kan en joystick til styre kørestolen med også udnyttes som mus til en bærbar computer, kan der laves en smidig løsning på dette?

41 1.Et initierende problem er et styringsredskab, dvs. at problemet kan omformuleres igennem problemanalysefasen. 2.Der skal være en klar rød tråd fra det initierende problem og det der behandles i problemanalysen. 3.Der skal være en relation imellem det initierende problem og problemformuleringen, som kan opfattes som en præcisering ift. det initierende problem. HUSK AT:

42 Et overblik over projektfaserne: © KVL (Andersen et al, 1995) Initierende fasen Projekt- forslag Initierende problem Emner/struktur for problemanalysen

43 Hvorfor skal man analysere sit problem ? LP Kone Vand Hvad skal jeg gøre for at komme over til min kone ?

44 Problemanalysefasens typiske indhold (Andersen, 1995): §Redegørelsen for at problemet eksisterer: Hvem er det et problem for ? §Redegørelse for baggrunden og historien bag problemet: Hvorfor er det et problem ? §Redegørelse for interesseparter: Hvem er involveret og hvem har interesse i problemet ? §Årsager og konsekvenser af problemet: Hvilke andre problemstillinger er der i tilknytning til problemet. Problemanalysens indhold

45 Værktøjer til de første 2 dele af analysen §6 H-modellen §Post It Brain storm 1. Alle skriver stikord på gule lapper i 5 minutter 2. Alle lapper klistres op på tavlen 3. En eller flere læser stikordene på alle lapperne op 4. Alle går op til tavlen og strukturerer brain stormen Problemstilling Hvem ? Hvorfor ? Hvad ? Hvor ? Hvornår ?Hvordan ?

46 Et overblik over projektfaserne: © KVL (Andersen et al, 1995) Initierende fasen Projekt- forslag Initierende problem Emner/struktur for problemanalysen

47 Problemformulering - hvad ? §Et ARGUMENTERET (via problem- analysen) overordnet spørgsmål og evt. flere sammenhængende delspørgsmål. §Et styringsredskab i forhold til problembearbejdningen, som kan ”files til” efterhånden som nye erkendelser opstår. §Bemærk at ordet problemformulering ofte ses som overskrift for en konklusion på problemanalysen som så ender med ovenstående.

48 Problemformulering - eksempel Initierende problem: §Hvilke trafikrelaterede problemer eksisterer i T-krydset ved Fredrik Bajers Vej og Niels Bohrs Vej, og hvad er årsagerne til og konsekvensen af disse problemer ? Problemformulering: §Hvilke trafikale reguleringsmuligheder kan løse problemet ved T-krydset mellem Fredrik Bajers Vej og Niels Bohrs Vej

49 Projektafgrænsning Problemformuleringen fortæller HVAD gruppen vil arbejde med, men ikke hvordan eller hvor bredt/snævert man vil arbejde. Derfor afgrænses projektet : §I projektafgrænsningen fokuseres projektet under hensynstagen til gruppens ressourcer og interesser. §Metode og teorivalg afgrænser også projektet. §HUSK at afgrænsninger skal være begrundede

50 Projektafgrænsning - eksempel Hvor kan grønne bølger anvendes og hvilke effekter har de i trafikken ? §For at besvare problemformuleringen vil vi udarbejde en computersimulering, der kan simulere trafikken gennem en række kryds på en given strækning, på et detaljeret niveau. §Vi går ud fra at alle trafikanter opfører sig perfekt, og at fodgængere og cyklister ikke findes.

51 Et overblik over projektfaserne: © KVL (Andersen et al, 1995) Initierende fasen Projekt- forslag Initierende problem Emner/struktur for problemanalysen Analyse

52

Før i kommer til PV 7 d. 19 oktober skal i tage de 3 nedenstående tests og medbringe resultaterne. Læringsstiltest §På Richard Felders hjemmeside kan man ikke alene tage hans læringsstil test, men også finde inspiration til hvordan man kan forbedre sine læringsmuligheder baseret på resultaterne af ens test. Rolletest §Her kan man finde ud af hvilke roller i gruppen man ”spiller” bedst. Der kræves: brugernavn: guest password: velkommen for at få adgang til testen, som kun må benyttes af kursusdeltagerne. Assertionstest §Her kan man teste ens personlige opførsel i gruppen. 53