Dorthe Holm HVASKO.dk Pædagogisk vejledning Dorthe Holm.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Pædagogisk vejledning Dorthe Holm
Advertisements

Skoleforhold og Læring. Barnet som social aktør Barnets deltagelse i sociale sammenhænge Barnets sociale kompetencer Kontekstens betydning for trivsel.
Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
HVASKO Pædagogisk vejledning Dorthe Holm. Retfærdighed betyder ikke at alle får det samme Retfærdighed betyder at alle får hvad de har brug for.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Vejledning af eleven 1.
Del 2:Rammer for en professionel samtale med en patient ETABLERE EN RELATION, ANERKEND E OG SKABE TRYGHED 2 LEDE OG SKABE STRUKTUR 1 Indlede samtalen,
Børn i familier med alkoholproblemer Pia Baumgarten, Alkoholkoordinator Alkoholbehandlingen, Kolding Kommunes Misbrugscenter, Elvej 2a, 6000 Kolding
Sociale historier – et pædagogisk værktøj
Aulum-foredrag 4. okt. 2015: at være pårørende til psykisk sårbare
Barnets nej Erik Sigsgaard, Rikke Sværke Madsen og Rie Haslund Professionshøjskolen UCC.
Velkommen til Nordregårdsskolen Informationsmøde for forældre til 5-6 årige børn.
Inddragelse af børn og unge med særlig fokus på det udviklingsstøttende perspektiv Work shop 2 Socialrådgiver, lektor Birthe Elholm, Institut for Socialt.
”Det lange seje træk” Redskaber i ”håndholdt” virksomhedsrettet indsats. Matchgruppe 4 og 5.
Dagens program Aktiv lytning + øvelse Forumspil om aktuelle situationer.
Undervisning for pårørende Unipolar depression Hvordan påvirkes familien?
Fakta om skilsmisse Ca. 1/3 af alle danske børn oplever, at deres mor og far går fra hinanden, inden de bliver 18 år Der er pt. ca delebørn i.
Sundhedspædagogik og kommunikation. Mestring. Fag mål 3 sundhedspædagogik og kommunikation.  Eleven kan forklare hvordan borgere/patienter og pårørende.
CSR - HR Beskæftigelsesrådets handicapkonference december 2008  Præsentation af Coop/CSR  Erfaringer med ansættelse af personer med.
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
Respekt for Grænser Fakta
BOG: DEN LILLE GULE PIGE
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Find trafikpolitikken her: (skriv URL)
Antal besvarelser: 52.
Ordenes betydning Alkoholiker
Alle rettigheder forbeholdes
Målet med at give nogle elever en transitmentor
”Tutor-aktivteter på Sosu-Syd”
Og valg i det hele taget... Lær HVAD-modellen at kende.
Skriv ansøgning 10 gode råd.
ÅRHUS AFDELING.
Sygeplejerske Kirsten Gotfredsen Masterclass på Demensområdet
Historien om Ib Madsen er skrevet af: Mette Eike Neerlin
Til Ikast Nordre Skole og SFO
Anbringelser i familiepleje – hvad ved vi om familieplejeanbragte børn og unge? Cisko konference Mie engen den 10. april 2018.
Samarbejdet mellem UU, Studievalg og eVejledning
Velkommen til en times god trivsel med oplæg og samtale
Personlighed og Kompetencer
Skolebestyrelsens dialogmøde 2008 Kom og mød din skolebestyrelse
Find trafikpolitikken her: (skriv url)
Børns stemmer Mikkel Balslev Afdelingsleder.
MUNDTLIG FREMSTILLING
Trafikpolitik for (skriv skolens navn)
Anders Lundby – STIL Bjarne Frandsen, Efterskoleforeningen
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
Videnskabeligt projekt
Børn som vores vigtigste ressource – fra dokumentation til relation
Dagsorden Udviklingspsykologiske vilkår
Videnskabeligt projekt
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Kursus for personer med demens og pårørende
Alle rettigheder forbeholdes
Adhd & autisme Vanskeligheder og muligheder
Velkommen til forældremøde
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Alle rettigheder forbeholdes
Hvordan kan man støtte sit barn i at blive skoleparat
Igangsættelse af tankeprocesser – at formulere spørgsmål i forbindelse med flerfaglige projekter 7-trinsmodellen Karl Henrik Flyums model.
Lars Geer Hammershøj Ph.d. og lektor DPU, Aarhus Universitet
Personaletræf Brogården 2018
Demens hos udviklingshæmmede
CAMILLAS HISTORIE Dilemmaøvelse.
Peer to peer - det relationelle møde båret af egne erfaringer.
Information om Aula til forældre
Velkommen til forældremøde
Metakognitiv behandling til børn med generaliseret angst
Skal hun sige til Emma, at hun bliver ked af det
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Hvordan motiverer vi de unge?
En tryg start i vuggestue – samtaleværktøj til opstartsdialog
Præsentationens transcript:

Dorthe Holm HVASKO.dk Pædagogisk vejledning Dorthe Holm

Retfærdighed betyder ikke at alle får det samme Retfærdighed betyder at alle får hvad de har brug for

Dorthe Holm Det er barnets opfattelse af en situation som bestemmer, hvordan det reagerer følelses- og handlemæssigt. - ikke situationen selv

Dorthe Holm ”Giv barnet anvisninger i stedet for forbud”

Dorthe Holm social historie Ideen om social historie blev skabt af Carol Gray i Social historie er en metode til at give børn og unge konkret informationer der kan støtte og hjælpe dem med, at forbedre deres sociale færdigheder og i at udvise en mere hensigtsmæssig adfærd.

Dorthe Holm social historie En social historie bruger bestemte former for sætninger til at lære om sociale færdigheder. Den er skrevet til et specifik barn i en specifik situation; stilen og indholdet tilpasses i forhold til barnets alder og til den givne situation.

Dorthe Holm social historie En social historie er en let og effektivmåde at undervise børn I at håndtere vanskelige situationer på en ordentlig måde. Situationer som skaber problemer for barnet med ASF er typisk at skifte fra en situation til en anden, at forstå sociale situationer, som at lege i frikvartererne, personlig hygiejne, som at tage bad dagligt og lignende.

Dorthe Holm social historie Når man laver en social historie er emnet bestemt ved at observere barnet og samle information forbundet med situationen som skaber vanskelighederne. Når det er muligt bliver den sociale historie skrevet sammen med barnet. Herudover skal den læses med barnet så ofte det er nødvendigt og det kan være nødvendigt at have den social historie som et fast punkt på et dagsskemaet.

Dorthe Holm Hvad er en social historie? Det er en simpel metode som kan bruges i hjemmet, i skolen og i omverdenen til at lære eller vedligeholde sociale færdigheder, daglige rutiner og adfærdsændringer til elever med ASF.

Dorthe Holm Hvad er en social historie? En social historie omhandler specifikke situationer, historien skal medvirke til at lære barnet positiv adfærd og deraf hensigtsmæssig reaktion; for eksempel: –hvordan man håndterer ændringer –hvordan man skal være sammen med andre mennesker –hvordan man arbejder i klasseværelset

Dorthe Holm Hvad er en social historie? En social historien giver: –En detaljeret forklaring på social information, sådan som retningslinier på at vente til det er ens tur I en samtale, at dele og at demonstrere gode manerer. –ønskede reaktioner i stedet for problemadfærd sådan som at afvise krav og ikke få noget ud af en udflugt fordi den ligger udenfor rutinen, følelsesmæssige uhensigtsmæssige reaktioner i specifikke situationer, eller at være uhøflig ved en fødselsdagsfest fordi nogen støder ind i en.

Dorthe Holm Meningen med social historie At beskrive en situation og deraf hensigtsmæssig adfærd At tilpasse barnets reaktioner i en social situation på en ikke-truende måde At individualisere instruktioner til hver enkelt barn At lave mål til lette overskuelige delmål At skabe bedre relationer, ændre rutiner og til at overføre viden fra et sted til et andet At hjælpe elever til at håndtere både forventede og uforventede skift I hverdagen At give mulighed for at få kendskab til en bredere vifte af hensigtsmæssig adfærd i forskellige situationer (aggressivitet, frygt, særinteresser, tvang og tvangshandlinger)

Dorthe Holm Opskriften på en social historie De fire sætningstyper: 1. Beskrivende – fortæller hvor situationen udspiller sig, hvem der er involveret, hvad de laver og hvorfor. Eksempel: ”I frikvarteret er der mange børn der spiller fodbold” 2. Perspektiv – beskriver elevens og andre menneskers reaktioner og følelser. Eksempel: ”Når jeg tager bolden uden at spørge, bliver de andre børn sure” 3. Anvisende - fortæller hvad eleven skal gøre. Eksempel: ”Når jeg vil lege med bolden, spørger jeg de andre børn om lov først” 4. Kontrol – når den sociale historie er læst, skriver eleven sætninger som en hjælp til at huske den information fra den sociale historie (ofte valgfrit) Eksempel: Eleven kan skrive: ”Det kan gøre de andre børn sure hvis jeg tager bolden uden at spørge”. De andre børn bliver glade hvis jeg spøger før jeg tager bolden

Dorthe Holm ”Giv barnet anvisninger i stedet for forbud”

Dorthe Holm De 8 H-er 1. HVAD SKAL VI LAVE – INDHOLD 2. HVORFOR SKAL VI LAVE DET – SKABE MENING 3.HVORNÅR LAVER VI DET – TIDSPUNKT 4. HVOR SKAL VI LAVE DET – PLACERING 5. HVEM LAVER VI DET MED - VOKSNE, BØRN 6. HVORDAN LAVER VI DET – METODE 7. HVOR LÆNGE LAVER VI DET – TIDSPERSPEKTIV 8. HVAD SKAL VI LAVE BAGEFTER – INDHOLD

Dorthe Holm Relevante links

Dorthe Holm En side for unge med artikler, et leksikon, debatforum, test dig selv samt links til andre sider og brevkasser. Find og få svar på spørgsmål om sex, prævention og sexsygdomme. Artikler om emnet sex. Sjov side med mange forskellige oplevelser som, lysthusets arrangementer, brevkassen, leksikon samt oplysninger og rådgivning. Her kan hentes oplysninger til undervisningen, omhandlende seksuelle problemstillinger vedr. unge med anden etnisk baggrund. Behandler emner som voldtægt, grænser og sikker flirt. Behandler emner der har med ungdom og sundhed at gøre. Forslag til undervisningsmateriale: Bogudgivelse, På vej til voksen...

Dorthe Holm