Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

HVASKO Pædagogisk vejledning Dorthe Holm. Retfærdighed betyder ikke at alle får det samme Retfærdighed betyder at alle får hvad de har brug for.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "HVASKO Pædagogisk vejledning Dorthe Holm. Retfærdighed betyder ikke at alle får det samme Retfærdighed betyder at alle får hvad de har brug for."— Præsentationens transcript:

1 HVASKO Pædagogisk vejledning Dorthe Holm

2 Retfærdighed betyder ikke at alle får det samme Retfærdighed betyder at alle får hvad de har brug for

3 Barnets styrkesider Tidlig tale Velformuleret God hukommelse Udenadslære Detalje orienteret Nysgerrige Argumenterende Vedholdende Optagethed

4 Barnets vanskeligheder Perceptuelle: svært ved at tolke, sammenfatte og skabe helhed samt at orientere sig Strategier: svært ved at planlægge, skabe overblik og dermed sammenfatte til helheder.. Infleksibel: rigidt tanke mønster Empati: svært ved at forstå nonverbale signaler samt at navigere socialt. Motoriske: svært ved finmotoriske øvelser, koordinering og balance. Sensoriske: særlig følsomhed overfor berøring, lugte, lys og lyde.

5 Pædagogisk vejledning til hverdagen Hvordan mon der er – kan vi få en fornemmelse? Indretning af hjemmet Morgenrutiner Spise Det kan være svært at komme ud Sengetid Stress/Konflikter Skabe overblik Struktur og indhold Forandringer Skole og SFO

6 Det er barnets opfattelse af en situation som bestemmer, hvordan det reagerer følelses- og handlemæssigt. - ikke situationen selv

7 Hvordan mon det er – kan vi få en fornemmelse?

8 Hvad ser I?

9 Mange detaljer skal automatiseres Toilet besøg: Slå brættet op Lukke bukser op Trække bukser ned Trække underbukser ned Sidde ned og tisse/stå op og tisse Sidde ned og have afføring Tørre sig efterfølgende Trække underbukser op Trække bukser op Lukke bukser Trække ned i toilettet Vaske hænder med vand og sæbe Slukke for vandet Tørre hænder i håndklæde

10

11 Indretning af hjemmet Hvor kan barnet hente information Et tydeligt ur og hvis muligt et synkronur Indretning af barnets værelse System i legetøj Hvor ligger tøjet

12 Morgenrutiner hvordan bliver man klar til at komme ud af døren til tiden godmorgen Toilettet børste tænder spise morgen mad tage tøj på finde skoletaske frem tage overtøj på se tv skolebus

13 badeværelset

14 spise Det kan være vigtigt for barnet at kende menuen Faste spisepladser for alle i familien En dækkeserviet kan være med til at afgrænse spiseområdet Tegn evt. på dækkeservietten En rum inddelt tallerken, er en mulighed hvis maden ikke må blandes sammen En stor tallerken kan få en portion mad til at syne mindre

15 Sengetid faste rutiner omkring sengetid giver ro Nattøj lægges frem Hvem putter Hvem læser historier Hvor længe bliver der læst

16

17 ”Giv barnet anvisninger i stedet for forbud”.

18 Konflikter/stress Når barnet bliver stresset og mister overblikket, vil det som regel reagere med vrede og frustration. Undgå i disse situationer at blive konfronterende eller at diskuter med barnet. Forsøg i stedet at aflede barnet ved at tale om noget helt andet eller gør noget som er helt uventet. Det kan være en god ide, at I, i fællesskab i ”fredstid” taler om og skriver ned hvad barnet selv kan forestille sig som en hjælp til en udvej når det er vred og frustreret

19 Skab overblik ved at tydeliggøre hvornår og hvor længe barnet skal lave, se eller spille Lektier Aktiviteter Frikvarter Game boy Playstation Tv

20 Svært ved at komme i gang samt at skifte aktivitet Tydeliggør aktiviteten Tydeliggør skift Brug evt. Vælge skema Matche billede Post it Overstregnings tuds

21 Forandringer i hverdagen det der kan synes spændende for os, kan være frustrerende og uudholdelig for barnet Ture Fødselsdag og jul Traditioner Ændringer i aktiviteter Ferier

22

23 Forandringer En måde til at klare ændringer i et ellers planlagt forløb

24 skole – sfo Det er vigtigt at skabe ensartet overblik for barnet

25

26 Jeg vil gerne være en god Hvis der er nogen der vil have min hjælp, skal de bare Jeg er god til og.  Jeg vil også gerne hjælpe i  Jeg vil gerne være med i lege i Hvis det er en ny leg vil jeg gerne have I fortæller mig hvad jeg skal og hvordan reglerne er. til. timerne.

27 Relevante links http://www.nld-gruppen.dk/ http://www.autisme.dk/ http://www.adhd.dk/v3/ http://www.centerforautisme.dk/ http://www.teacch.com/ http://www.aba-forum.dk/ http://www.ocd-foreningen.dk/ http://www.triko.dk/forum_viewtopic.php?6.478 http://www.tipo.no/ www.specialsiden.dk http://www.xn--forldregruppen-2ib.dk/news.php www.frontalis.dk www.hvasko.dk

28 www.mybody.dk En side for unge med artikler, et leksikon, debatforum, test dig selv samt links til andre sider og brevkasser. www.sexlinjen.dk Find og få svar på spørgsmål om sex, prævention og sexsygdomme. www.ung-bladet.dk/sex Artikler om emnet sex. www.lysthus.dk Sjov side med mange forskellige oplevelser som, lysthusets arrangementer, brevkassen, leksikon samt oplysninger og rådgivning. www.aaa.dk/lysthus/2sprog/raad.htm Her kan hentes oplysninger til undervisningen, omhandlende seksuelle problemstillinger vedr. unge med anden etnisk baggrund. www.sikkerflirt.dk Behandler emner som voldtægt, grænser og sikker flirt. www.ungsund.dk Behandler emner der har med ungdom og sundhed at gøre. www.loet.dk/perbang.com.cms?aid=2 Forslag til undervisningsmateriale: Bogudgivelse, På vej til voksen...

29 www.dotolearn.com www.watchminder.com www.asperger.net www.tinsnips.org www.autismcoach.com www.autisminspiration.com www.coultervideo.com www.theflippers.biz


Download ppt "HVASKO Pædagogisk vejledning Dorthe Holm. Retfærdighed betyder ikke at alle får det samme Retfærdighed betyder at alle får hvad de har brug for."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google