Tværinstitutionelt samar- bejde om børn og voksnes læring Partnerskabsaftale mellem Museum Vestsjælland og Pædagoguddannelsen UCSJ 1. Marts 2016 Children’s.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
1 Børnehuset Troldehøj Kreativitet i leg og bevægelse som udviklings potentiale. Helle Rømer.
Advertisements

Kulturpas - Som afsæt til arbejdet med Den nye skolereform FABUK 27. februar 2014.
Rundt om modstand mod læring – hvordan motiverer man?
Mobil e-læring i proffesionsuddannelserne
Velkommen til informationsmøde på Vrejlev-Hæstrup Skole
Blended learning – hvordan?
En anderledes skoledag for de yngste elever. Temamøde for skolebestyrelser.
Forsøgsskoleprojekt – med inspiration fra John Dewey
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Buskelundskolens børnehave Fokus for år
Forædremøde den
R UGVÆNGETS SKOLE - F REMTIDENS SKOLE ! Helhedsskole – et udviklingsskoleprojekt 2012/13.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Undervisers hjemmeside som læringsplatform Presenteret af Johnni Olsen, underviser i samfundsvidenskab på socialrådgiveruddannelsen i UCSJ, Nykøbing F.,
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Forældremøde X årgang.
UNIVERSITY COLLEGE SJÆLLAND
Måltidet – lyst og fællesskab
Kultur- og branchestudier Opgaveforberedende forløb S3 & LT
I Mariagerfjord Kommune vil vi frem- me børn og unges muligheder for at få del i de gode jobmuligheder i frem- tiden. Derfor vil vi gøre flere børn og.
At udforske sin egen praksis
Formativ evaluering Januar Juni 2012 Karen Marie Hedegaard og Birgitte Lund Nielsen Oplæg til diskussion d. 1 juni, 2011, ved styregruppedag i Ry.
Folkeskolereform på Ørum Skole 2014
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
Praksisfortællinger som læring i praktikken
IMODUS konference Campus Roskilde 20. Marts Lene Smith, EUC Norvestsjælland1.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Etterutdanningskurs for lærere og ledere Kristiansand.
Forældremøde august Skoleområdets oplæg – Trørødskolens indskolingsplan.
Når fritiden kobler til læring- Muligheder i SFO v/ Thomas og Benny Espergærde Skole og SFO 4 blev til én – nye muligheder.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier Læreplans.
Praktikvejleder træf Tirsdag den 28/
Fritidstilbuddene pr. 1/ Det betalte modul ( morgen, afslutning samt ferie) på alle ”ikke skoledage” v/ institutionsleder Erik Vadsager Det gratis.
Tidsplan for eksamen 40s umd
Madkamp - DM i madkundskab
Per Øhrgaard, Jette Eriksen, Sisse Oreskov
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 29. oktober 2012.
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
Velkommen til forårs SFO på Hunderupskolen
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT Ny læreruddannelse og Learning Museum Niels Grønbæk Nielsen.
Univeristy College Syddanmark, 23. marts 2015 – set fra evaluators perspektiv Dorthe Carlsen. Odense,
Konsultative praksisformer i PPR
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag
Inspireret af 4 F’er: Foretagsomhed, Fusk, Fordybelse, Finjustering
Læreres vilkår for at udvikle en lokal naturfaglig kultur omkring natur/teknik - Resultater fra en spørgeskemaundersøgelse.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Voksne i videregående opplæring – tilrettelegging,
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
- en del af fremtidens skole Skoler fra Århusområdet og Fyn deltager i et forskningsprojekt Kreativ tænkning.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Hvad ved vi om voksnes læring? Stavanger, 5. Marts.
Den professionelle praktikvejleder Gry Søegaard Uddannelseskonsulent, SEVU.
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
SPECIALISERINGSMULIGHEDER I PÆDAGOGUDDANNELSEN. Dagtilbudspædagogik (0-5 årige) Skole- og fritidspædagogik (6-18 årige) Social- og specialpædagogik.
Highlight anden linje i overskriften ved at markere ordet(ene) og vælge Overskrift-fonten VIA Type Office regular Vælg layout/design 1. Højre klik udenfor.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
ET SAMARBEJDSPROJEKT MELLEM GAMMEL ESTRUP – HERREGÅRDMUSEET, PADERUP GYMNASIUM, MUSEET PÅ SØNDERSKOV OG VEJEN GYMNASIUM Partnerfællesskaber på tværs.
Katrine Schumann, communicate2innovate. Mission-statement: Superhelteakademiet Karakteristik af Den pædagogiske Konsulent 2010 Levendegørels e af Teori.
Lærer- og pædagoguddannelsen på Færøerne Birgir Sondum og Simone Christensen Helsinki 26/04-11 – 27/04-11.
TVÆRPROFESSIONELLE LÆRINGSFÆLLESSKABER Oktoberkursus
Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Vis hjælpelinjer som hjælper ved placering af objekter 1.Højreklik.
Hvordan bruger vi metoden
Modul 2.1 – Go’dag til Cura og Fælles Sprog III
M/S Museet for Søfart Konference: Børn, kulturarv og museer d
Almen didaktik Niels Grønbæk Nielsen.
Det handler om eleverne
Barnets læring og trivsel Kulturelle udtryksformer og værdier
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Program Kort introduktion til hovedområder i den nye dagtilbudslov
Fra Videoklip med intro til modulet – pædagoguddannelsen
Præsentationens transcript:

Tværinstitutionelt samar- bejde om børn og voksnes læring Partnerskabsaftale mellem Museum Vestsjælland og Pædagoguddannelsen UCSJ 1. Marts 2016 Children’s active participation in museum experiences is identified as both a strategy for increasing their ownership of experiences and a way of helping children become open to new ideas and perspectives (Piscitelli et al., 2003)

Martin Hoffmann Lektor ved University College Sjælland Ph.d. studerende ved Roskilde Universitet Undervisningserfaring: Værksted, natur og teknik Social- specialpædagogik Slide 2 Lars Aagerup UCSJ

Det I skal høre om Slide 3 Lars Aagerup UCSJ

Slide 4 Lars Aagerup UCSJ

Baggrund for det tværinstitutionelle- professionelle samarbejde Pædagoguddannelsens manglende fokus på kompetencer (bevægelse mod ny uddannelse) De studerendes manglende kendskab til lokale kulturinstitutioner Daginstitutionernes manglende anvendelse af kulturinstitutioner som bud på arbejdet med læreplanstemaer (jf. dagtilbudsloven) Igangsætte fødekæden til kulturinstitutioner – både med studerende, børn og pædagoger Satsning på inddragelse af praksis i undervisningen Slide 5 Lars Aagerup UCSJ

FørskolelæringMuseumsformidling Lærende fællesskaber Situeret praksislæring på videregående uddannelsesniveau Slide 6 Lars Aagerup UCSJ Kollaborativ læring i situerede læringslandskaber

Teoretisk baggrundsforståelse set fra læringsvidenskabeligt perspektiv Læring er en særlig type social praksis, hvor hele personen – både handling og viden – inddrages, og hvor fokus er på det synspunkt, at subjekt, virksomhed og verden er gensidigt konstituerende, hvorfor læring er uadskilleligt og integreret aspekt af social praksis(Lave & Wenger, 2003: ) Læring må altså forstås: ”…som en proces, der kan finde sted i kraft af, at de deltagende tager del i social praksis og at de ændrer eller udvikler deres deltagelse heri…”(Dreier, 1999: ) Slide 7 Lars Aagerup UCSJ

Hvordan har vi opbygget forløbet? Forløbet er integreret i modulet Social Intervention og Pædagogiske Metoder Forløbet på museet har en varighed på 1 uge De studerende er på museet 3 dage i alt – typisk mandag, onsdag og fredag Mandag Introduktion Onsdag samarbejdsøvelser og forberedelse af sansebaserede aktiviteter Fredag modtagelse af mellem 20 – 30 daginstitutionsbørn Slide 8 Lars Aagerup UCSJ

Mandagen Dialogbaseret introduktion - de studerendes første besøg siden folkeskolen Omvisning og introduktion til små aktiviteter Gruppeinddeling og fokus på aktivitetskasserne Udvælgelse af fysisk placering for arbejdet Museernes læringspotentialer Slide 9 Lars Aagerup UCSJ

Onsdagen De studerende præsenterer og diskuterer forslag til gruppens aktiviteter med afsæt i: 1.Relevans for daginstitutionsbørns udvikling 2.Læreplanstemaerne – sproglig udvikling, kulturelle udtryksformer og værdier mv. 3.Relevans for deres egen læring og udvikling af kompetencer 4.Oplæg om æstetiske læreprocesser og læreplanstemaer i Daginstitutioner Slide 10 Lars Aagerup UCSJ

Fredagen Daginstitutionsbørnene ankommer Børnene inddeles i grupper og modtages af de studerende Børnene roterer mellem små workshopstationer på museet Evaluering og interview med hinanden Slide 11 Lars Aagerup UCSJ

Eksempler på potentialer i det tværinstitutionelle samarbejde Daginstitutionernes massive fokus på læreplanstemaer som udgangspunkt for børns læring Kreative udtryksformer og værdier Sproglig udvikling Manglende kendskab til museer Slide 12 Lars Aagerup UCSJ

Pædagoguddannelsens fokus på de studerendes udvikling af kompetencer Læring om daginstitutionsbørns udviklingspotentialer Læreplanstemaernes indhold og hvordan der kan arbejdes praktisk Børns reaktioner på planlagte aktiviteter De studerendes forudsætninger og kompetencer Citat fra studerende: Det er dejligt at møde rigtige børn i rigtige aktiviteter. Det lærer jeg meget mere af, end at sidde i et auditorie om høre om børn på campus. Så forbereder det mig også på min første praktik Slide 13 Lars Aagerup UCSJ

Bymuseets forpligtigelse på formidling Vi har på 12 mdr. haft mere end 200 studerende gennem museet Vi har engageret mindst 6 forskellige daginstitutioner – med efterfølgende evalueringssamtaler Museet har udviklet undervisningsmateriale til brug i regi af skoletjenesten – de studerendes aktiviteter er nedskrevet og bruges i praksis Forsøg på etablering af et videre- efteruddannelsesforløb Slide 14 Lars Aagerup UCSJ

Dilemmaer og udfordringer Museets opbevaring af genstande ”som ikke må røres” dva. Omgangen i museet Pædagogstuderendes manglende museumskendskab – hvordan og hvad kan man på et museum? Museumsansatte og mig som vidensmedarbejder fra et UC – roller og forventninger i tværinstitutionelt samarbejde. Hvem gør hvad og tavs viden Slide 15 Lars Aagerup UCSJ

Hvordan ser det ud i jeres virkelighed? Slide 16 Lars Aagerup UCSJ