Kursus for skolebestyrelsesmedlemmer 27. oktober 2014.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skolereform august 2014………………
Advertisements

Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Folkeskole-reformen August 2014.
Randers Kommune Folkeskolereform 2013 Ungdomsskoleforeningens efterårskonference 2013.
Skolereform august 2014………………
Skolebestyrelsen  7 forældrerepræsentanter  2 medarbejderrepræsentanter  Alle skal udfylde en tavshedserklæring  2 elevrepræsentanter  Alle har stemmeret.
Velkommen til valgmøde
Skolereformen kort fortalt - reformens mål
Bestyrelsesmøde 30. september 2013 Stavnsholtskolen Folkeskolereform – de helt overordnede rammer.
Invitation til skolebestyrelserne
Skolebestyrelsens kompetencer og tilsynspligt
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
Tre klare nationale mål
Skolebestyrelsens årsberetning 2014 Skolebestyrelsen Hvem er vi? Hvad skal vi? Hvad har vi foretaget os? Hvad sigter vi efter? Nu og fremad Trørødskolen.
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
SKOLEBESTYRELSENS OPGAVER FOLKETINGET BYRÅDET UNDERVISNINGSMINISTERIET BØRNE- OG UNGDOMSDIREKTØR SKOLEBESTYRELSEN: 7 FORÆLDREREPRÆSENTANTER 2 MEDARBEJDERREPRÆSENTANTER.
Møde med skolebestyrelsen, Østbirk Skole,
Skolebestyrelsen Forælder specialklasse Medarbejder Elev Leder Ekstern repræsentant?
Skanderborg Kommune Valgmøde 3. marts 2014 Baggrundsviden for at kunne varetage skolebestyrelsesarbejdet.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Velkommen i skolebestyrelsesarbejdet 2012.
RAMMER FOR SKOLEBESTYRELSENS ARBEJDE Lovgrundlag og kompetencer
BYRÅD SBU Skolebestyrelser Skoleforum Styrelsesvedtægt.
Kursusaften for nyvalgte skolebestyrelser 21.november 2012.
Hvad laver en skolebestyrelse? Skolebestyrelsen har indflydelse på alle områder, der vedrører skolens virksomhed inden for rammerne af folkeskoleloven.
Møde i forældrebestyrelsen den 9. maj 2016 Bu Grindsted Vest.
HANDLING OG PLAN1 Brancheskolernes nye styrelsesordning NOTAT Vedr. OVERGANG TIL SELVEJE.
Skolebetyrelsens virke. Hvad SKAL skolebestyrelsen AFGIVE BERETNING INDKALDE skolens forældre mindst én gang årligt for at drøfte skolens virksomhed BESVARE.
Morgendagens Børne- og Ungeliv MEDARBEJDERE Resultater af spørgeskemaundersøgelsen 2016 Published by Birgitte Færregaard Larsen April at 12:5 Powered.
Kommunalstyrelsesvedtægt og økonomisk styring. KANUKOKA Kalaallit Nunaanni Kommunit Kattuffiat Stiftet 24. juli 1972 ” Foreningens formål er at varetage.
Trongårdsskolens kor v. Mette Hauberg & Lajla Hornshøj Velkommen og præsentation v. Stine Arnfred Ét stort skoledistrikt - spørgsmål Forskudt klassedannelse.
Skolebestyrelsens arbejde Præsentation til forældremøde.
Folkeskolereformen en god skole skal gøres endnu bedre Velkommen til et nyt spændende skoleår på Vibenshus Skole Forældreinformation om FSR – lærernes.
Samarbejde for trivsel i skolen i Danmark
Hvor gør du af din bekymring for dit barns skolegang?
Velfærdskommunen under forandring – kultur, kompetencer og komplekse problemer Kommunens (næst)største arbejdsplads.
Et fælles grundlag for forældresamarbejde Et godt samspil mellem forældrene og de ansatte i dagtilbud og på skolerne er en styrke i den lokale indsats.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Den fremadrettede strategi for Ishøj Skole mod 2014
17. september 2018 Informationsmøde om ansøgningspuljer i 2018 Ansøgningspuljer på dagtilbudsområdet.
NY læringsreform aug. 14.
Skolernes kvalitetsrapport skoleåret 2016/2017
Aula: hvordan vil vi bruge det i forældresamarbejdet?
Velkommen til Brøndbyvester skole og SFO.
Fælles ledelsesgrundlag
Inklusion i Folkeskolen
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
Undervisningspligten
Ungdommens Uddannelsesvejlednings Årskonference 2012
Tendenser i forældresamarbejdet
Skolebestyrelsens dialogmøde 2008 Kom og mød din skolebestyrelse
Samtale om folkeskolen i
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. årgang Fællesskolen HMV
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Skolebestyrelsens årsberetning
Børne- og undervisningsudvalget den
Skolebestyrelsens principper
Skovbyskolen – den nye skole - formandsberetning
Formålet med kommunikationsstrategien
Velkommen til Risskov Skole
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. årgang Fællesskolen HMV
Præsentation af 7. kl. Skoleåret 2019/20.
Målopfølgning – Børne- og Skoleudvalget
professionsideal for lærere
Præsentationens transcript:

Kursus for skolebestyrelsesmedlemmer 27. oktober 2014

Formål med kurset: At klæde jer på til at varetage arbejdet i skolebestyrelsen

Kurset består af: 1.Missionen – skabe den bedst mulige skole i HTK, hvor elever lærer og trives 2. Udfordringer og muligheder for skolen 3. Hvad er en skolebestyrelse? a.Rammer b.Skal- og kan-opgaver c. Arbejdet med principper og tilsyn

Skolebestyrelsens MISSION At bidrage til at formålene i folkeskolereformen og kommunens børne- og ungepolitik bliver opfyldt Sikre en bred(ere) demokratisk indflydelse på skolen, så den åbner sig mod samfundet

3 nationale mål med skolereformen Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis.

Fra undervisning til læring Flytte fokus fra hvad skolen gør og eleverne laver til, hvad der kommer ud af skolen og hvilken læring eleverne får ud af det… Fra input til output…

4 konkrete mål i skolereformen 1.Mindst 80 % af eleverne skal være gode til at læse og regne i de nationale test. 2.Andelen af de allerdygtigste elever i dansk og matematik skal stige år for år. 3.Andelen af elever med dårlige resultater i de nationale test for læsning og matematik skal reduceres år for år. 4.Elevernes trivsel skal øges.

HTKs børne- og ungepolitik Børn og unge med særlige behov skal støttes, så de med respekt for deres udgangspunkt har samme muligheder som alle andre børn for at udfolde og udvikle sig Børn og unge har krav på tryghed og deltagelse i fællesskaber Samarbejde med familie og netværk skal være ligeværdigt og gensidigt forpligtende Børn og unge skal opleve sammenhæng og helhed fra dagtilbud til ungdomsuddannelse og senere beskæftigelse Børn og unge skal opnå viden og kompetencer og mødes med ambitiøse mål og udfordringer

Den åbne skole i Høje-Taastrup Partnerskaber med Musik, Billed- og Dramaskolen Erhvervslivet Andre institutioner (dagtilbud, klub m.m.) Fritids- og idrætsforeninger

Styringskæden Folkevalgte Ansatte Folketing/Regering Byrådet Skolebestyrelsen (Elevråd) (Kontaktforældre) Undervisningsministeriet Kommunale administration Skoleleder MED-udvalg (medarbejderne) Holdninger, normer og værdier Administrativ og pædagogisk faglighed Institutions- og skolerådet

Styringskæden - de folkevalgte Folketing/Regering Vedtager love og bekendtgørelse Byrådet Bevilger penge Beslutter styrelsesvedtægt Kommunal kvalitetsrapport Skolebestyrelsen Udarbejder principper Fører tilsyn

Styrelsesvedtægt i HTK Regler for valg Skolestruktur Inddeling i skoledistrikter – herunder suspension Frit skolevalg og kriterier for optagelse på andre skoler end distriktsskolen Antal skoledage, antal elever i klasserne Partnerskaber Frivillige madordninger Mål- og indholdsbeskrivelse for SFO Uddelegering af kompetence til skolebestyrelsen, fx: - Forplejning i forbindelse med udflugter - Konfirmationsforberedelse

Styringskæden – de ansatte Ministerium og kommunal forvaltning Udarbejder vejledninger Understøtter med netværk, analyser og konsulenter Skoleleder Ansvar for administrativ og pædagogisk ledelse MED-udvalg (og elevråd) Rådgiver skolens ledelse

Fælleskommunalt rådgivende organ Institutions- og skolerådet Forum mellem forældre og politikere Rådgiver Institutions- og Skoleudvalget i forhold til politiske mål og initiativer for skoler og skoleelever

Dialog i egen bestyrelse Hvad er du mest optaget af i arbejdet med at skabe den bedst mulige skole lokalt, hvor elever lærer og trives? Til inspiration: At elever og forældre kan følge med i elevernes faglige progression? -At medarbejderne er dygtige og engagerede? -At eleverne bliver dygtige til: -At begå sig socialt? -At samarbejde? -Det faglige? -At eleverne opnår et internationalt udsyn? -At skolen samarbejder med foreninger og erhvervsliv om læring og trivsel?

Sådan får skolebestyrelsen indflydelse Fastsætter principper for skolens virksomhed Udøver tilsyn med skolens virksomhed Afgiver høringssvar

Hvad SKAL skolebestyrelsen? Fastsætte principper for: 1. Undervisningens organisering –Understøttende undervisning –Klasse- og holddannelse –Partnerskaber/åben skole –Udbud af valgfag –Specialundervisning 2. Om en elev kan opfylde sin undervisningspligt ved at deltage i musikskolens undervisning eller udøve eliteidræt i en idrætsforening? 3. Samarbejde mellem skole og hjem, herunder skolens og forældrenes ansvar i samarbejdet (øvelse om dette senere) 4. Underretning af hjemmene om elevernes udbytte af undervisningen 5. SFO´ens virksomhed

Hvad SKAL skolebestyrelsen? Godkende skolens budget indenfor de økonomiske rammer, Byrådet har givet Godkende undervisningsmidler Fastsætte ordensregler og værdiregelsæt Afgive årlig beretning Indkalde skolens forældre mindst én gang årligt for at drøfte skolens virksomhed

Hvad SKAL skolebestyrelsen? Udtale sig om ansættelse af ledere Udtale sig til Byrådet om forsøgs- og udviklingsarbejde på skolen, som overskrider mål og rammer fastsat af Byrådet Udtale sig om alle spørgsmål, som Byrådet forelægger skolebestyrelsen Tage beslutning om madordninger indenfor Byrådets rammer for dette

Hvad KAN skolebestyrelsen? Henvende sig… Udtale sig… Stille forslag… til skolens leder og/eller Byrådet om alle forhold, som vedrører skolens virksomhed

Hvad forstås ved…. Et princip? At fastsætte ordensregler og værdisæt? At føre tilsyn?

Om at fastsætte ordensregler og værdisæt En ordensregel: ”elever under 4. klasse må ikke gå i kantinen”, ”elever må ikke løbe på gangene”. Værdisæt:  Skal fremme fælles værdier, engagement og ansvarlighed  Pejlemærker for, hvordan der opnås trivsel  Gælder for både undervisning og fritid i skolen

Tjekliste for principper:  Grundtanke, der rummer en forestilling om, i hvilken retning skolens virksomhed skal bevæge sig  Kortfattet og kontant formuleret  Så rummeligt, at nye behov og situationer kan passes ind, uden princippet skal ændres  Må ikke formuleres som et diktat eller handleanvisning  Skolelederen skal have plads til at vælge mellem flere konkrete muligheder, når princippet skal omsættes til praksis. (Kilde: Undervisningsministeriet)

ØVELSE Princip vedr. forældresamarbejde Gruppedrøftelse: Hvad skal forældrene være ansvarlige for i samarbejdet med skolen om deres børns læring og trivsel?

Om at føre tilsyn Handler om kvalitetssikring af skolens virksomhed Tilsyn med skolens og ledelsens udmøntning af opgaverne (ikke den enkelte medarbejders arbejde) Ikke direkte inspektion…. - men kan bede om indsigt i alt (ikke personale/elev-sager) Tilsyn med regnskab: Skal ikke godkendes af bestyrelsen, men bestyrelsen skal kunne forklare afvigelser

Udfordringer og muligheder Hvad vil vi i vores skolebestyrelse – hvad vil vi gerne kendes på?

SLUT