Egå Gymnasium Intrface som lærende projekt seminar 30.november 2010 Oplæg v. Lise Hansen, Egå Gymnasium.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Egå Gymnasium Dialog mellem fagene og erhvervslivet Startkonference 5. September 2011.
Advertisements

Museologi Implementering & lokal efteruddannelse
Hvad !¤?#¤%$!* er museologi?. Hvad betyder museologi? Ordet museologi er dannet af to ord: ”museo” og ”logos” ”Museo” stammer fra det græske ord ”museion”,
Hvad er AKADEMIET for Talentfulde Unge? Et akademisk bredt talentprogram med aktiviteter, der handler om både humaniora, business, teknik samt natur-,
Ledelsesnetværk, områdestruktur og selvejende institutioner Samarbejds- modeller - der har vist sig at fungere i praksis.
Gymnasierne i Vejen, Kalundborg og Hjørring. Projektets titel Synliggørelse og anvendelsesorienteret medialisering i sprogundervisningen med fokus på.
HANDLING OG PLAN1 Kvalitetssystem – indsatser og selvevaluering Krav – ideer fra sidst: Kvalitetssystem udvikles i samarbejde mellem skoler og SIIP Systemet.
Et udviklingsprojekt for Region Hovedstaden Oplæg ved Jacob Friis Kjærgaard Projektets mål: Øge motivationen for lærere og elever Arbejde med fem innovative.
S perleder Sammen om sport Et 3-årigt projekt støttet af Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold ʊ.
Museologi på skoleniveau AT forløb for 9 1.g klasser ”Verdensbilleder: Renæssancen” + perspektiver på skoleniveau.
Virtuel undervisning for ’udeelever’. Brøndby Gymnasium Privat gymnasium startet i 2005 Klar profil: Idræt – it – internationalisering 240 elever Alle.
Morten Kvist Refskov For en markant lærerstemme i Danmarks Lærerforenings Hovedstyrelse Sammen gør vi en forskel Jeg stemte NEJ til OK15 …fordi overenskomsten.
To AT-forløb Verdensbilleder En iscenesættelse af atombomben.
Frederikshavn, september,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
Fremtidens matematik, marts 2015 Carl P. Knudsen Hvad er DASG ?
På vej mod synkrone læringsmiljøer - erfaringer, analyser og overvejelser Rene B Christiansen Lektor Education Lab Forskning og Innovation University College.
”Den gode historie” Kvalitetspatruljen Tradium, Auto 24. maj 2011.
Forslag fra arbejdsgrupperne
Den åbne innovative folkeskole
Feltopgave 1 Julie-Marie Terkildsen
Ungdommens Folkemøde
Modul 6: Personlig salgscoaching
Hvordan ved MUS? Anvend uddybende redskaber i RMUK og e. dok FØR
Afsluttende opgave ”Digitalisering”
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Voksenansvar overfor anbragte børn og unge Afværgehjælp
Faglig udvikling i praksis 2017
Ny lokalaftale om arbejdstid for lærere og børnehaveklasseledere i BUF
Velkommen.
MED I LOMMEN UNDERVISNINGSUDVIKLING PÅ MUSEET I SAMSKABELSE MED GYMNASIEELEVER OG LÆRERE.
Gymnasiernes samarbejde med eksterne læringsmiljøer
Oplæg om metoder Vejle 14. Januar 2010.
Implementering af LP- og PALS modeller på skoler i Herning kommune.
BØRNE- og UNGEKULTURKONSULENTER MED FAGLIGHED OG SAGLIGHED
Fremlæggelse af 1. deltagelsespligtigtopgave
Hvad er AKADEMIET for Talentfulde Unge?
WORKSHOP 4, Gribskov Kommune, 2017.
Et samarbejde mellem CMU og DASG
Anerkendende pædagogik
Indførelse af model for formativ/summativ evaluering
Søren Sejer Lohse-Hansen, Rosborg Gymnasium og HF
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
Den pædagogiske assistentuddannelse (PAU)
FÆLLES målstyring i matematik
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
Kvalitetsvinde Vibe Aarkrog MBU 4. april, 2013 Billeddias

Styrkede gymnasiale uddannelser
Godsomsætning i danske havne set i et udviklingsperspektiv
MED I LOMMEN UNDERVISNINGSUDVIKLING PÅ MUSEET I SAMSKABELSE MED GYMNASIEELEVER OG LÆRERE.
Din mulighed for at forfølge noget større
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
En god start på lægelivet
Undervisningspligten
Erfaringer fra virksomhedsbanken
Geografi Geografi omhandler samspillet mellem mennesker og natur og konsekvenserne heraf, som det kommer til udtryk gennem naturgrundlagets udnyttelse,
Skoleudvikling i Praksis 1
Karrierelæring Kolding Gymnasium
SMTTE modellen Sammenhæng Tiltag Mål Evaluering Tegn
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Kort oplæg om karrierekompetence i gymnasiet
Søren Sejer Lohse-Hansen, Rosborg Gymnasium og HF
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
Velkommen til Risskov Skole
Elevtrivsel Gymnasier og VUC'er 2018
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
Brydning af lys Introduktion Beskrivelse af aktiviteten
Undervisningsplanlægning
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Egå Gymnasium Intrface som lærende projekt seminar 30.november 2010 Oplæg v. Lise Hansen, Egå Gymnasium

Egå Gymnasium Intrface som del af en skoleprofil Hvorfor er vi med i Intrface Hvorledes har vi brugt intrfacesamarbejdet i vores skoleudvikling Hvordan fastholder vi erfaringerne i skolens fremtidige arbejde

Egå Gymnasium Disposition Baggrund for vores deltagelse Hvordan har vi deltaget Hvad får skolen ud af det Sammenhæng med skolens øvrige arbejde Perspektiver

Egå Gymnasium Skolens historie Nyt gymnasium Start i 2005 med 5 1.g klasser Nu fuldt udbygget med 9 klasser pr. årgang Behov for at skabe en fælles kultur, identitet, fællesoplevelser

Egå Gymnasium Almen studieforberedelse 5 lærere ansat fra 1. maj 2005 Planlagde bl.a. de første AT-forløb AT 2 Verdensbilleder 1 om renæssancen Samarbejde mellem fysik, billedkunst, historie, religion og filosofi besøg på Steno arrangeret af fysik og billedkunst (afdelingen for videnskabshistorie/særudstilling)

Egå Gymnasium Skolens profil En fagligt visionær skole Lokal og global dialog Varierende og elevaktiverende undervisningsformer

Egå Gymnasium En fagligt visionær skole –et mangfoldigt kreativt og innovativt milj ø –For at fremme faglig-p æ dagogisk refleksion og udvikling planl æ gges hvert å r …… konkrete udviklingsprojekter, gerne i samarbejde med andre skoler eller videreg å ende uddannelser –Der skal i den sammenh æ ng arbejdes med udvikling af undervisningsformer og med udvikling af AT, AP og NV, samt en konkretisering af bekendtg ø relsens krav om udvikling af elevernes kreative og innovative evner For at fremme faglig-pædagogisk refleksion og udvikling planlægges hvert år Der skal i den sammenh æ ng arbejdes med udvikling af undervisningsformer og med udvikling af AT, AP og NV, samt en konkretisering af bekendtg ø relsens krav om udvikling af elevernes kreative og innovative evner

Egå Gymnasium Lokal og global dialog Skolen indg å r i samarbejder om udvikling af undervisningsforl ø b og – materialer sammen med fx andre gymnasier, videreg å ende uddannelsesinstitutioner og virksomheder. Samarbejdet kan ogs å best å af ekskursioner og udveksling af g æ stel æ rere.

Egå Gymnasium Varierende og elevaktiverende undervisningsformer Undervisningsformerne skal løbende udvikles, så de tilpasses den aktuelle undervisningsmæsssige udfordring, og så eleverne oplever arbejdsformer, hvor udbyttet af undervisningen øges via variation og elevaktivering. For at fremme pædagogisk refleksion og nytænkning på området kan der tilrettelægges skolebaseret efteruddannelse

Egå Gymnasium Profil skoleåret 08/09-10/11 på at innovation og kreativitet bliver en integreret del af skolens hverdag. variation i arbejdsformer på at sikre lærerne tilbud om den nødvendige efteruddannelse til opfyldelse af ovenstående mål Der skal samarbejdes med virksomheder med henblik på at gøre undervisningen mere virkelighedsnær, herunder anvende innovative arbejdsformer i konkrete situationer

Egå Gymnasium Baggrund for vores deltagelse Ny skole behov for kulturdannelse/profilering Erfaringer fra AT-forløb om renæssancen Skolens profil 4 lærere meldte sig til at deltage

Egå Gymnasium Kvalificering Enkelte af lærerne have erfaringer fra AT-2 forløbet Men ellers ingen baggrund i museologi Deltagelse i stort efteruddannelseskursus Behov for teambuilding

Egå Gymnasium Det praktiske arbejde 1.år 4 lærere med forskellige klasser – projekt på museet om A-bomben 2.år fælles om en klasse – AT-forløb med udstilling på skolen om renæssancen 3.år – 3 lærere fælles om en klasse??? + innovaction Fagene er bk/eng, fy/ma/fi, da/id og ma/hi

Egå Gymnasium AT 2 verdensbilleder Overgangen fra det geocentriske til det heliocentriske verdensbillede centrale skikkelser som Nikolaj Kopernikus, Tycho Brahe, Johannes Kepler og Galileo Galilei stjernekikkert at observere nogle af de fænomener som Galilei observerede, Galileis naturvidenskabelige metode kirkens forsøg på at forsvare det bestående og forkaste de nye ideer.

Egå Gymnasium Vidensdeling på skolen Alle 1.g klasser introduceres til museologi forbindelse med AT2 Oplæg på PR-møde om projektet Kursus i museologi for hele lærerkollegiet Pædagogisk dag i Berlin med tvungne museumsbesøg Opkvalificering af museumsbesøg på studieture og sjovere for eleverne

Egå Gymnasium museologi Udstillingsprincipper: det affektive det didaktiske det æstetiske Museumssafari: Jagten på det skønne det vilde og det underlige

Egå Gymnasium Museologi og innovation Sideløbende har skolen haft fokus på innovation –Erhvervslivsprojekt med støtte fra regionen –Innovative arbejdsprocesser i skoleudvikling i det almene gymnasium –Innovaction med støtte fra Regionen

Egå Gymnasium Erhvervslivet som motivationsfaktor 2-årigt projekt Samarbejde med ÅSG og SBK Fortsat i dette skoleår

Egå Gymnasium Formål Fastholdelse – reduktion af frafald Afprøve om det bliver sjovere at gå på gymnasiet, fordi elevernes viden bliver brugt i praksis Etablering af netværk og samarbejde med virksomheder Arbejde med innovative arbejdsformer Videreuddannelse af lærerkollegium –Klassens lærere –Vidensdeling til skolens lærere –Vidensdeling udenfor skolen

Egå Gymnasium praksis Tivoli Friheden –Innovation camp Tre virksomheder- Århus Havn, Cargo service og Lokalenergi Kulturby Århus 2017 –Aros, Voxhal, Hovedbiblioteket, Musikskolen, Studenterhuset I netværket indgår også Stenomuseet

Egå Gymnasium Selvstændighedsfonden (NEIS) Innovative arbejdsprocesser i skoleudvikling i det almene gymnasium

Egå Gymnasium Innovative arbejdsprocesser i skoleudvikling Profildag for hele skolen –Icebreakers –KIE-modellen internt efteruddannelseskursus for alle lærere med KIE-modellen til at finde udadvendte aktiviteter

Egå Gymnasium Innovaction Innovaction Århus har til formål at facilitere kreativitet, innovation og handlekraft i undervisningen ved at fokusere på kompetenceudvikling af undervisere og ledelse på gymnasierne Skoleårene 10/11 og 11/12

Egå Gymnasium Innovaction nye ideer til brug i ndervisningen hjælp til konkrete projekter for eleverne nye perspektiver og nye kontakter til fremtidige projekter De tre intrface deltager deltager i dette projekt med henblik på at koble arbejdet med innovation med museumssamarbejdet.

Egå Gymnasium Hvad nu i undervisningen? Lærerne mere opmærksomme på formidlingsaspektet Udvides til ikke kun at dreje sig om museologi men også andre scener –Teater –Film –Samarbejde om Ikeas historie Bedre værktøjer til at gøre museumsbesøgene udbytterige og spændende for eleverne

Egå Gymnasium Hvad nu på skolen Gruppen vil indkøbe udstillingsudstyr Synliggørelse af undervisningen –I forhold til skolen –I forhold til lokalsamfundet Kulturby 2017 Kobling museumssamarbejde og innovation