Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Karrierelæring Kolding Gymnasium

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Karrierelæring Kolding Gymnasium"— Præsentationens transcript:

1 Karrierelæring Kolding Gymnasium
Kursus 5 dec. 2017 Anja Christensen & Selim Madani

2 Program 13.00 Velkomst 13.05 Hvad er karrierelæring
13.45 Introduktion til øvelseshæftet om karrierelæring 14.15 Pause – kaffe, kage og frugt 14.40 Workshop – arbejde med karrierelæringsøvelser 15.20 Opsamling og dialog 15.40 Spørgsmål og kommentarer (links til karrierelæring) 15.55 Tak for i dag

3 Hvad handler karrierelæring om?
”I dag er gymnasiet meget fag og studieretninger, men for eleverne handler det også om: Hvad skal jeg bruge det til? Derfor er der god ræson i, at det faglige rum i gymnasiet også relateres til elevernes overvejelser omkring det uddannelsessystem og jobmarked, de skal videre til” Camilla Hutters. EVA. 2014 (Interview med Camilla Hutters, forsker fra CEFU – NU EVA).

4 Karrierelæring i gymnasiet:
Elevernes håndtering af og forståelse for deres forløb og overgange i uddannelsessystemet ved hjælp af viden om dem selv, fag, uddannelser, arbejdsmarked og samfundet. (Katznelson m.fl. 2016, s. 9) Karrierelæring i gymnasiet Katznelson, Noemi; Lundby, Astrid Arbjerg; Hansen, Niels-Henrik Møller (2016) AAU.

5 gymnasiereformen ”Endelig skal elevernes karrierekompetencer styrkes. Karrierelæring skal forankres i det daglige arbejde med fagene, når det er relevant i forhold til at opfylde de faglige mål. Eleverne skal opnå indsigt i fagenes anvendelse i det omgivende samfund, så de får konkrete erfaringer med faget i praksis. Karrierelæring kan endvidere ske via praktikophold og samarbejde med institutioner eller virksomheder og skal suppleres af bedre muligheder for individuel vejledning, som skal give eleverne forståelse for egne karriereperspektiver og mulige uddannelsesvalg.” (Aftaletekst af 3. juni 2016)

6 STX-bekendtgørelsen og psykologi
Innovative, globale og digitale områder samt karrierelæring bliver en del af undervisningen. (STX-bekendtgørelsen) Vejledning psykologi (B): ”Toning af kernestof i forhold til uddannelsesprofil åbner for udvikling af innovative kompetencer og karrierekompetencer, bl.a. gennem at arbejde med, hvordan psykologisk viden anvendes inden for forskellige professionsområder. Det kan ske gennem ekskursioner ud af huset eller ved besøg af gæstelærere af forskellige professioner. I det tilfælde at psykologi indgår i samspil med andre fag, kan psykologfaglige problemstillinger i et givent tema eller i forbindelse med en af de store skriftlige opgaver suppleres med f.eks. biologiske, biokemiske eller sociologiske teorier og undersøgelser.” s. 13

7 Karrierelæring i psykologi
Faglige mål i psykologi læreplanen: (C/B) Faget udvikler elevernes forståelse og respekt for menneskers forskellighed på baggrund af køn, personlige, sociale og kulturelle faktorer, hvilket er med til at gøre dem ansvarlige og kompetente til at navigere i en foranderlig verden og styrke elevernes globale kompetencer. Elevernes innovative kompetencer fremmes gennem arbejdet med at undersøge konkrete virkelighedsnære problemstillinger og diskutere mulige løsninger på et fagligt grundlag. Elevernes studiekompetence udvikles gennem anvendelse af fagets viden, begreber og metoder samt arbejdet med at forholde sig kritisk til psykologisk viden. Psykologi C bidrager ligeledes til udvikling af kompetencer, der gør eleverne i stand til at reflektere over egen studiepraksis og til at indgå i fællesskaber med andre

8 Hvorfor fokus på karrierelæring
Frafald på de videregående uddannelser Mellem 17 og 32 % af dem som starter på en videregående uddannelse, falder fra uden at fuldføre. Manglende uddannelse 13% af eleverne i hovedstadsområdet får ikke en videregående eller erhvervsfaglig uddannelse. Vejledningen i gymnasiet er ikke tilstrækkelig Brugerundersøgelse fra Studievalg viser, at kun 48 % angiver, at de i nogen eller høj grad er blevet afklarede i forhold til fremtiden. Oplever uddannelsesvalget som et pres. Manglende afklaring/uklart fremtidsperspektiv i forhold til tiden efter gymnasiet svækker motivationen i gymnasiet. CeFU Vidensnotat – center for ungdomsforskning CeFU. Juni 2014. Karrierelæring i gymnasiet CeFU 2016

9 Karrierelæring - CEFU Undersøgelsens hovedpointer
Undersøgelsen peger på, at unges uddannelsesvalg og forhold til uddannelse befinder sig mellem uddannelse som nødvendighed og uddannelse som interesse. Et af hovedtrækkene er, at de unge vælger en gymnasial uddannelse, da de søger frihed og fleksibilitet. Gymnasiet bliver en adgangsbillet til muligheden for at vælge og forfølge – eller afsøge ens interesser. De unge oplever, at en gymnasial uddannelse er som en forsikring mod de risici og uforudsigeligheder, der lurer i fremtiden og ikke mindst på fremtidens arbejdsmarked. Uddannelses opfattes som en selvfølge. Samlet set peger undersøgelsen af karrierelæring på, at der er føjet en central dimension til elevernes læring, såvel som til gymnasiets vifte af fagligheder. Dermed pointeres det, at karrierelæring potentielt har en positiv betydning for en stor del af eleverne og deres oplevelse af og motivation for den undervisningssammenhæng, de indgår i. Karrierelæring i gymnasiet Aalborg Universitet Katznelson, N., Lundby, A. A., & Hansen, N-H. M. (2016). Karrierelæring i gymnasiet: "De vidste ikke, hvad de ville". (1 udg.) Aalborg: Aalborg Universitetsforlag

10 Karrierelæring spørgsmål?
Hvordan kan man arbejde med unges erfaringer og viden om fag, uddannelse og arbejde som en integreret del af skolens faglige undervisning? Hvordan kan man skabe koblinger mellem skolen, fagene og andre dele af de unges liv? Hvordan kan fagene få tilført en yderligere dimension gennem at åbne dem op mod omverdenen?

11 Karrierelæringsmodellen
Redskab til at arbejde med karrierelæring:

12 Karrierelæring i psykologi
Anskueliggøre hvad psykologisk viden giver af: 1: Handlemuligheder 2: Identitet 3: Refleksion over faget psykologi Ideen er altså at eleverne gennem karrierelæring opnår indsigt i hvad psykologi er for noget, herunder muligheder i et uddannelsesmæssigt perspektiv, samt at skabe refleksion hos eleven. (dette gøres jo allerede)

13 Øvelser i karrierelæring psykologi
Gennemgang af karrierelæringsøvelser i psykologi: Karrierelæring udviklingspsykologi Karrierelæring identitet og personlighed Karrierelæring socialpsykologi Karrierelæring kognition og læring

14 PAUSE min

15 Opgave i grupper min I skal nu gå sammen ca. 3-4 personer i en gruppe. Opgaven handler om at udvikle karrierelæringsøvelser indenfor de 4 kernestofområder i psykologi. I må også meget gerne tage udgangspunkt i de supplerende stofområder. Krav til jeres øvelse: 1. At I skal kunne forklare hvor i karrierelæringscirklen jeres opgave tager udgangspunkt. ( gym.dk/sites/default/files/PDF/karrierelaeringsmodellen_trykt_version.pdf ) 2. Hvilke faglige mål honoreres i jeres øvelse. 3. Elevernes arbejdsform.

16 Spørgsmål og kommentarer
undervisningen (Interview med Camilla Hutters, forsker fra CEFU – NU EVA). gymnasiet-de-vidste-ikke,-hvad-de-ville.aspx Rapport om karrierelæring i gymnasiet (CEFU) (EMU – læringsportalens side om karrierelæring) (Karrierefokus er en portal med info om karrierelæring) (pjece om karrierelæring – kort opsummering af centrale begreber)

17 tak for i dag ( krediteret for anvendelse af billede af sæl)


Download ppt "Karrierelæring Kolding Gymnasium"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google