Levende billeder: Kortfilm

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
”Intet” af Janne Teller
Advertisements

At analysere noget: “Opløsning af noget i dets bestandele.
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Filmtekniske virkemidler
Læringsstile og lektier
TV- og filmreklamer.
Energi- & Vandværkstedet
90’ernes litteratur og litteratur i det nye årtusinde
Indhold Problemstilling Virkemidler Hvem stoler vi på?
3 ungdomsromaner i et kompetenceperspektiv
Fortællinger & Genrer November 2010
Arbejdspladsudvikling
Hvad er mediefag?.
Filmanalyse Intro til filmmediet.
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
Din egen videoproduktion. 2 ▪ Før optagelserne •Gør jer klart hvilken historie I vil fortælle, og hvordan I vil fortælle den •Planlæg hvilke.
Præsentation af fremtidens hold Et netværk af kompetencer.
Metodiske tilgange og filmiske virkemidler
Danskforløb i 10. klasse Gentofte Ungdomsskole
Film- og medieuddannelsen Genrebegrebet og gyseren
Historie 9. kl. uge 6 1.Intro 2.Sang 3.Samtale 4.Opgave 5.Opsamling Mål: At blive fanget af undervisningen mindst én gang!
Nyt dias Power point er bygget op af dias, du tilføjer dias ved at trykke på nyt dias på startsiden.
KREATIV FOTO 4 MENNESKER LANDSKAB OG MENNESKER 6. SEP. – 11. OKT
Butiksindretning Kapitel 5.
Lena Mossberg At skabe oplevelser ved hjælp af storytelling
Film- & Medie-uddannelsen 09/10 Filmiske virkemidler
Kommunikation / it.
KREATIV FOTO 5 MENNESKER LANDSKAB OG MENNESKER 6. SEP. – 11. OKT
Engelbert H – og den sidste chance
Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 1 tankeeksperiment 1. Eksperiment: Forestil dig følgende situation: du vil sige til et andet menneske.
Kortfilm – de 7 parametre
At analysere noget: “Opløsning af noget i dets bestandele.
Tegneserier  .
Animation - en bevægelse der fortæller.
Beskæring, perspektiv, og komposition
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Snak med din sidemand om dette et par min.
Filmanalyse - et grundkursus -
- et forsøg på en analyse
Kortfilm Fokusområde 7 i 3.C i dansk.
Refleksioner og opsamling ift. i går
Tv-reklame.
Af Tobias Lund, Line, Omid og Tobias Funder
Eventyrforløb 8.a½ Præsentation af forløb Gennemgang af genretræk
Kortfilmen ”Beast”.
Kortfilm Et overblik.
Reklamefilm Analysemodel.
Analyse af noveller.
Stopmotion film Monsteret der ønskede sig en ven til jul.
Tilskuerens rolle Hvordan får filmmusikken mening? –Musikken kan have rent formelle funktioner Sammenbinde tid, rum og begivenhed Bruges til at ”erstatte”
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
GENRER: KORT- OG NOVELLEFILM, ARTIKLER, TRYKTE- OG TV-REKLAMER LÆRINGSMÅL: OPLEVE OG FORSTÅ KORT- OG NOVELLEFILM MED ET DANSKFAGLIGT FOKUS. ANALYSERER.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Levende billeder Kortfilm. Berettermodellen Dramaturgisk model. Opbygning af fortælling og spænding. Effektiv måde at holde seeren fanget fra start 
Krimifortællinger Interaktiv assistent til arbejde med krimifortællinger i udskolingen.
Levende billederLevende billeder Filmgenrer: Kortfilm.
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
I kan begynde med at fortælle om det! Den måde, I vejleder på efterskolerne, er unik! I gør det i ”det skjulte” – og taler ikke højt om det Få det frem.
Filmanalyse. Læringsmål Lære berettermodellen at kende Samarbejde Tale, skrive og læse på dansk.
Kortfilm For 6. årgang. Læringsmål At du kan udvælge og anvende virkemidler lyd og perspektivering, så de understøtter din produktion At du skal kende.
Titel – Forfatter - Årstal
Program for i dag Præsentation: Hvorfor it? Præsentation: Weebly.com
- Virkelighedsvarianter
Hvad er dokumentarfilm?
Fortæl din livshistorie så andre lytter
BAGGRUND FOR DEN INTERAKTIVE ASSISTENT
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
2.D Mediefag C.
Filmanalyse kortfilm Dennis VOK d.2.2
Præsentationens transcript:

Levende billeder: Kortfilm Historien fra Titanpad  skal på jeres weebly + i skal finde og uploade et billede, som I mener kan danne frontcover (husk Creative Commons). Kortfilm: ”En eftermiddag” Første umiddelbare indtryk af filmen. ”En eftermiddag” med fokusgrupper. Kort læreroplæg (Opgave: Raskins 7 parametre.)

Opsamling Titanpad.com Historien fra Titanpad skal uploades på jeres weebly. Desuden skal I finde og uploade et billede, som I mener kan danne frontcover til netop jeres historie (husk Creative Commons!).

Hvad gør en historie god? Lynskrivning Hvad gør en historie god?

Kortfilm: En eftermiddag Titel: ”En eftermiddag” 2014 Instruktør: Søren Green Manuskript: Søren Green og Tomas Lagermand Dansk kortfilm Fiktion http://filmcentralen.dk/alle/film/en-eftermiddag-0

Hvad fangede jeres opmærksomhed? ”En eftermiddag” Hvad fangede jeres opmærksomhed?

At analysere med fokus Gå sammen i grupper Udforsk jeres virkemiddel på filmcentralen. Lyd/musik (1) Klipning (2) Billedbeskæring (2) Berettermodel (2) Se filmen efter for netop jeres fokusområde.

Efterbehandling Svar på følgende spørgsmål skriftligt: Hvordan bruger filmen jeres virkemiddel: (kom med eksempler, så vi andre kan forstå jer) Hvad bidrager netop jeres virkemiddel med? Skriv jeres svar på spørgsmålene på jeres weebly.

Berettermodellen Dramaturgisk model. Opbygning af fortælling og spænding. Effektiv måde at holde seeren fanget fra start  slut. Også kendt som Hvalmodellen og Hollywoodmodellen. Med jeres sidemakker: Hvilket punkt/fase er vigtigst i berettermodellen? 

KORTFILMEN SOM GENRE Som oftest under 15 min. Begrænset persongalleri Enstrenget handling Handlingen foregår typisk over kort tid Filmiske virkemidler bruges (ofte) meget. Rekvisitter/symboler er vigtige, velvalgte og gennemtænkte set up/pay off.

Filmens enheder

De 7 parametre Richard Raskin, underviser/professor ved Institut for Æstetik og Kommunikation(ved Århus universitet) Forfatter og filminstruktør. Kendt for sine kortfilms-parametre: 7 ”regler” for, hvordan man laver en velfungerende/god kortfilm. Model: som analytisk redskab til at afdække, hvordan en kortfilm fortæller sin historie og som ramme for udvikling af en kortfilm.

Model: Raskins 7 parametre 1. Der bør kun være en hovedperson, denne persons historie er det centrale i filmen. 2. De bedste dramatiske øjeblikke skabes af personer, som træffer meningsfulde valg i deres sammenspil med hinanden. 3. tilskuerne skal lære at kende personerne hurtigt + den eller de konflikter som historien bygger på. 4. Filmens handling bør være ligeså spændende for hørelsen som for synet. Lydsiden må ikke nedprioriteres! En af de lyde i filmen, der bør holdes på et minimum, er dialogen. 5. Der er en ting i kortfilmen, der spiller en central rolle: genstande  set up/pay-off. 6. Kortfilmen bør være enkel uden for mange detaljer, så der bliver plads til, at seeren kan fordybe sig og være nysgerrig i forhold til historien. 7. Alle billeder i filmen er essentielle, derfor må de vælges med omhu, hvis de ikke er vigtige, bør de udelades.

Hvordan opfylder ”En eftermiddag” Raskins 7 parametre? Hvordan fortæller kortfilmen sin historie?

Kortfilmsanalyse To forskellige slags analyser, når man analyserer en film: 1. En analyse af kortfilmens indhold (værkanalyse). Referat, personer, tid og sted, miljø, budskab, tema, konflikt osv. 2. En analyse af de filmiske virkemidler (shot-to-shot analyse)

Shot-to-shot analyse Når en bestemt scene skal næranalyseres. I shot-to-shot analysen beskriver og vurderer man filmens brug af filmiske virkemidler: kamera, klipning, lys, lyd, farver, effekter og komposition bør indgå.