1 Social kapital – én mulighed… Det handler om de skjulte velfærdsreserver.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvilken afdeling på Hadsund skole går dit barn i?
Advertisements

Social kapital og arbejdsmiljø
Præsentation af dig og Andreas Borg, Social IQ Academy
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Psykisk arbejdsmiljø.
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Hvad påvirker medarbejdernes psykiske trivsel
Set i forældreperspektiv
Social Kapital – rig på relationer
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Den Danske KvalitetsModel i institutionskøkkener
Værdigrundlaget i Greve
Social kapital – rig på relationer
SOCIAL KAPITAL - EN FÆLLES SAG
Prioritering.
9. Laboratoriedag - eftermiddag. Fortsat udvikling ”At holde Gejsten Oppe”
Samskabelse af velfærdsservice: Ledelse og rammesætning
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Arbejdspladsudvikling
MIN skabelon MIN generalisering! MIN specielle virkelighed!
Styrket kundebetjening gennem et kompetent arbejdsfællesskab
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
All You can do is tickle it, and see how it jumps
Hvordan kan samarbejde mellem medarbejderrepræsentanter og leder skabe øget social kapital Kreds Midttræf 2013.
Tillid Temadag for AMIR
NOEA/Aalborg Universitet
Projektlederens rolle(r)
Leder APV v/ arbejdsmiljøkonsulent Maj-Britt Stobberup
Afrapportering AEM Medarbejdere Den 2. september 2009.
Orienteringsaften børnehaveklasser 13/14
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Hvad er relationel koordinering
Omgangstone og kollegialitet
Værdigrundlag AEU Chefkursus 2007 Hold 6.
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Virksomhedens sociale kapital Selskab for Arbejdsmiljø 8. Oktober 2008 Kristian Gylling Olesen Ph.d.-studerende Eva Thoft/ Arbejdsmiljøkonsulent/Grontmij.
Organisationsteori Taylorisme
Styrk robustheden - forebyg stress Hvorfor og hvordan? Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse. Syd Nynne Lykke Christensen Chefkonsulent Yngre Læger.
Velkommen til forældremøde = 5 Når børnene … … har mange i klassen, som de kan lide at være sammen med. … oplever et godt sammenhold … har tillid.
Arbejdsmiljø og social kapital: Hvilke sammenhænge er der i de forskellige typer af organisationer? Anne-Mette Hjalager Syddansk Universitet Center for.
Fremtidens fagforening - hvad har det med miljø at gøre?
1 Kursus Lægesekretærer Den ”nye” dagsorden. 2 Indsats på DL området Fag, arbejdsmiljø og image mv. Skrive en ny historie Udvalg i afdelingerne Indsats.
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
Hvorfor deltage i projektet? Velværdsområdernes udfordring med stigende forventninger og knappe ressourcer. NPM trenden med fokus.
Selvværd…Hvad er det? NOl-LEOOS HVAD ER SELVVÆRD? Selvværd refererer til en positiv overordnet vurdering af en selv – en oplevelse af at.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Kompetenceprofil Arbejdsinstruktører. Hvornår er man en god instruktør? Hvilke personlige egenskaber skal den gode instruktør besidde?
De seks guldkorn i jobbet Indflydelse p å eget arbejde og arbejdssituation Mening i jobbet Forudsigelighed og relevante informationer Social st ø tte fra.
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven Vi forebygger stress sammen.
Værdibaseret ledelse. Udgangspunktet Fokus på procesværdi som et middel til at opnå målet (højere produktværdi) Alle byggeriets parter er på banen, og.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
De syv fortællinger - hvad var det, vi ville, og hvad gjorde vi?
Video med Anders Bondo Christensen om formålet med mødet
Anne-Mette Hjalager Syddansk Universitet
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
Antal besvarelser: 52.
Fleksible fællesskaber
AVA Vision og værdier ”En vision, der kommer indefra – fra medarbejdere, der dagligt leverer varen og håndterer måden at gøre det på troværdigt og individuelt,
Kodeks for godt arbejdsmiljø
Mere MOST - mindre fravær
Centralforeningen for Stampersonel
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Metoden fælles beslutningstagning
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

1 Social kapital – én mulighed… Det handler om de skjulte velfærdsreserver

2 HVAD ER SOCIAL KAPITAL? Der er tale om et nyt syn på de ressourcer, der ligger gemt i gode relationer, som vinder frem under overskriften virksomhedens sociale kapital. Ved at satse på tillid, retfærdighed og samarbejde om kerneopgaven kan offentlige arbejdspladser på én gang styrke medarbejdernes trivsel og højne kvalitet, produktivitet og innovationsevne. Fælles mål og fælles faglighed

3 Sæt en ny dagsorden Er ledelsen klar til at sætte en ny dagsorden? Er medarbejderne klar ? Værktøjet er MED Et opgør med NPM (new public management) Vi går fra kontrol til tillid og fra centralstyring til fælles mål En tillidsreform

4 Energi Det handler om at have relationer der frigøre den positive energi Have et positivt fokus Fælles klare mål for virksomheden

5 Gode relationer samarbejdsevne Tillid & troværdig hed Retfærdighed & respekt Der skal drejes den rigtige vej !!

6 Følsom justering nødvendig- knas, skratten eller vellyd ? Samarbejde Fælles mål Tillid Retfærdighed Respekt Fælles viden Fælles faglighed Der skal drejes rigtigt – ellers skratter det !

7 Samarbejde Fælles mål, som er er klare og der er enighed om Forskellige interesser, og det er legitimt Anerkender og respekterer hinanden

8 Tillid Man har tillid til det der bliver sagt, og anser kolleger og ledere for at være troværdige Ledelsen har tillid til, at de ansatte udfører et godt stykke arbejde, uden at de behøver at kontrollere dem dagligt Tillid opbygges ved at være troværdig og ved at vise andre tillid Sig, hvad du gør, og gør, hvad du siger

9 Retfærdighed & respekt Fordelings retfærdighed: Hvordan løn, frynsegoder, opgaver, stillinger og andre goder fordeles Proces retfærdighed: Hvordan tingene foregår på en arbejdsplads Bliver alle hørt ? Er beslutnings grundlaget i orden ? Bliver nogen favoriseret ? Respekt: Alle har krav på at blive behandlet med respekt og værdighed Forskningen viser, at ansatte lægger stor vægt på retfærdighed på arbejdspladsen - energi+ energi

10 Sprogets betydning Vi kommer nemt til at tale om.. Det, vi ikke vil have Det, der ikke virker Det, vi vil undgå

11 Sprogets betydning I den værdsættende samtale vælger vi at tale om… Det vi gerne vil have Det der virker godt Den fremtid, vi ønsker os

12 Venlighed Er vi venlige overfor hinanden ? Hilser vi på hinanden ? ”Hilsepligt” Hilser vi på borgerne ? Hvordan viser vi overfor borgerne at vi er venlige ? Er vi grundlæggende hjælpsomme ?

13 Grundholdninger Positiv Optimist Opgaver og muligheder Engagement / gøre en forskel Tage ansvar for sit liv Negativ Pessimist, det har altid været dårligt.. Problemer, hvis der ikke var borger, lærer, elever og forældre så.. Uengageret OFFER

14 Løsningen er at satse på ”Den stærke Trekant” Borger tilfredshed og loyalitet Høj social kapital og trivsel på arbejdspladsen Høj produktivitet, kvalitet og innovation

15 Godt kollegaskab Godt kollegaskab Sportsånd God opførsel Øget produktivitet Få fejl Hjælpsomhed

16 Den gode kollega Egenskaber Adfærd Hvad skal der til for at være en god kollega ?

17 God leder / ledelse Hvilken form for ledelse ønsker vi os? Egenskaber og adfærd hos vore ledere? Hvordan håndterer vi uenighed og konflikter? Motiverer og når fælles mål?

18 Samarbejde Helhed, afdeling individ Der skal samarbejdes om fælles mål for hele virksomheden, og ikke kun for vores afdeling og mig selv. Mange bliver alene bedømt på om de har nået afdelingens mål, og derfor koncentrerer de sig om deres egne lokale mål selvom man har hørt om de fælles. Solo eller fælles ? Det er meget negativt for samarbejdet, når hver faggruppe eller afdeling kører sololøb, idet det er uhyre destruktivt, når medarbejdere følger egne mål i stedet for de overordnede. Det har en meget positiv effekt, når mennesker arbejder sammen om et fælles mål

19 Roller - ikke personer Samarbejde som baserer sig på personlige bånd mellem medarbejdere, er en risikabel satsning. For hvis samarbejdet kun fungerer hvis man kan lide hinanden, bliver organisationen skrøbelig. Hvad hvis man bliver syg eller holder op? Der skal være fokus på samarbejdet mellem jobbene – rollerne – så bliver organisationen meget mere fleksibel. Det gode samarbejde skal designes ind i jobbet, så det er fuldstændigt klart, hvordan der skal samarbejdes. En person som har samarbejdet med en bestemt gennem mange år, skal også kunne samarbejde med en ny

20 Fælles viden Det handler om, at vide hvad de andre laver. Når man er bevidst om hvad kollegerne laver, og hvordan det passer sammen med ens eget arbejde, så bliver de bedre til at tale sammen og informere hinanden om det, som er vigtigt for det fælles resultat. I arbejdslivet er vi blevet mere specialiserede. Vi har hvert vores fagområde, hver vores specialviden og det gør det sværere for os at arbejde kollektivt. Fordi vi definerer os selv i forhold til vores egen faglige identitet, og derfor ser vi ikke tingene fra de andres side.

21 Fælles viden Det er for et eksempel ret nemt at skabe commitment i en gruppe som har samme uddannelse og opgaver. Fordi de forstår hinanden og værdsætter hinandens meninger. Men så snart gruppen skal arbejde sammen med nogen med en anden identitet og udannelse mv. opstår der barrierer, fordi de ikke har samme udgangspunkt. Derfor er det så vigtigt, at man ledelsesmæssigt griber ind og skaber fælles viden.

22 Hvad er god service hos jer? Skal en mail besvares her og nu? Skal en sms besvares her og nu? Har I i fællesskab opstillet servicemål? Hvad er god service og kvalitet hos jer? Har i en fælles faglighed ? Eller er faglighed, service og kvalitet noget privat hos jer?

23 Fælles faglighed Koncepter for div. sags/opgave typer Standarder for tids anvendelse Hvad er kvalitet og service her ? Er der mulighed for at arbejde mere smart ?

24 Hvordan går det hos jer? Troværdighed Respekt Retfærdighed Stolthed Fællesskab 1 – 10 point Max. 50 p. Dine points ________

25 Hvordan går det hos jer? Troværdighed Respekt Retfærdighed Stolthed Fællesskab 1 – 10 point Max. 50 p. Dine points ________ Hvad skulle der til for at du/I kunne give 10 points i de enkelte felter ? Hvad kan gøres bedre? Hvordan kan det gøres bedre? Hvem kan gøre noget ved det? Er det noget vi kan gøre indenfor egne rammer? Har vi brug for hjælp fra nogen? Hvem tror vi kan hjælpe os?

26 It’s so Simple RESPEKT for hinanden HJÆLPER de andre (alle yder lidt ekstra hjælp) Ansæt HOLDNINGER, træn færdigheder KORPSÅND Tilfredse medarbejdere Vi elsker vores job (hvad fortæller du efter 3. genstand?) Vi arbejder hårdt TILFREDSE KUNDER