Dagsorden Oplæg kommunikation Opgave Oplæg aktiv lytning Opgave Inder/ydercirkel – hvad har jeg lært om kommunikation?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Summemøde Er der et dialogisk rum i den organisation I er leder for? Er det stort eller lille? Er det tilgængeligt eller bag lås og slå? Kommer i der selv?
Advertisements

Mig som professionel I denne uge skal vi arbejde med kompetencemålet:
EVALUERING AF LÆREPLANER SNULLERNE Krop og bevægelse.
Del 2:Rammer for en professionel samtale med en patient ETABLERE EN RELATION, ANERKEND E OG SKABE TRYGHED 2 LEDE OG SKABE STRUKTUR 1 Indlede samtalen,
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
Skriv tekster, der fænger – 7 tips der toptuner din rapport Rikke Dinnetz
+ Hold af dig selv - en workshop om at finde styrken I sig selv. Marie-Louise Wegener.
Workshop 4 Anerkendelse i praksis Psykolog Susanna de Lima Aarhus Kommune Ungdomscentret Socialforvaltningen.
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
Forældreinfomødet mandag Skovvejens Skole Velkomst v/ distriktsskoleleder Gitte Graatang Aftenens emner: En fusioneret skole – første.
Guidet egen-beslutning Usikre unge: -Der er rigtig mange muligheder -Personlig usikkerhed - lavt selvværd -Høje forventninger til sig selv - præstation.
Frivillige og deltagere frem for frivillige og flygtninge.
Fag-mål 5 i ”Sundhedspædagogik og kommunikation.
Dagens program Aktiv lytning + øvelse Forumspil om aktuelle situationer.
Forældremøde om motorik og sprog. PROGRAM Velkommen Sammenhængen mellem motorik og sprog Cafésamtaler Fælles afrunding.
Oplæg om indre og ydre motivation Selvreflektionsopgave Torben Keller opgave E-laerning program omhandlende Maslows behovspyramide Foredrag Torben Keller.
Spejlinger og mønstre. Program Kom til stede Siden sidst, evaluering og kursusbevis Redskaber indtil nu Spejling Stillface Hils på Bo Opvarmning Øvelse.
Velkommen tilbage fra ferie. Dagsorden: Kl → Motion Kl → Bad + omklædning Kl → Færdiggøre immunforsvaret i meebook Kl
Børn og Unge Århus Kommune 1 Børn /unge med særlige behov Oplæg d til Projekt KRUT Alice Klinge,psykolog.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light SCHOOL OF BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES AARHUS UNIVERSITET VEJLEDER, AC-FULDMÆGTIG16. AUGUST 2016 MARIE.
Kognitive strukturerede samtaler. Hvem er jeg Uddannet lærer i 1995 Langagerskolen 1995 – 2009 Skolevejleder / kurator 2003/04 Bagland 2009 – Ikke psykolog!
Randers Kommune Jalousi Temadag om menneskets følelser v. Cand. Scient og Sundhedskoordinator Mie Reihs.
Kommunikationskursus
Gennemførelse Lektion 6 Indhold: Faser i gennemførelsen Undersøgelsen
Målrettet kommunikation
Krop og bevægelse for de 3-6 årige
Modul 2.
DTE, oktober 2016 VIA, Campus C. Aarhus Lektor, ph.d. Jens H. Lund
Brobygning – EUD og efterskolerne
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Relationer på arbejdet.
Michael Svendsen Pedersen Lektor emeritus
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
Læseløft Syd Samarbejde mellem faglærer ved Mad til Mennesker og læsevejleder Aktionslæringsforløb Instruktionsvideoen.
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Kommunikation Modul A.
Verbal kommunikation Ord og samtale
Forberedelse til eksamen
Velkommen Robusthed basiskursus
Lektion 5 Afslutningsmødet
Overvej din kommunikation
Projekt i Grontmij | Carl Bros VVS-afdeling (35 medarbejdere)
45. Konflikthåndtering Indhold: Man får redskaber til at tackle konflikter med forældre på kanten, i en anerkende og nedtrappende facon. Du vil lære,
Velkommen til Brøndbyvester skole og SFO.
Den gode tone Lse.
Konflikttrappen 5. Fjendebilleder opstår Opsplitning i ”dem” og ”os”
Digital kultur og trivsel på skolen – mod et fælles værdisæt
Undervisning i kommunikation - på Pædagogisk assistent uddannelsen
Jobrettede samtaler På rådgiverniveau
Informationsmøde Førskolen
Netværksmøder - Drejebog
Kommunikation - trykstil
Ekstern kommunikation
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
Hvordan kan Sønderskov-Skolen være anderledes?
1. Relationel kommunikation
FAGFESTIVAL 2013 Fra tanke til handling – Diplomuddannelse i vejledning MUS samtale i 2004 Studieforberedende kursus i akademisk skrivning – 40 lektioner.
Radiokommunikation Aktiv lytning – 2 ark m/figurer
Børn som vores vigtigste ressource – fra dokumentation til relation
Dagsorden Udviklingspsykologiske vilkår
Kursus for personer med demens og pårørende
1½ times arbejde i gruppen
Hvordan vi taler sammen Giraf & Ulve sprog
Hvordan opnår vi bedre kommunikation og dermed trivsel?
Hvordan vi taler sammen Giraf & Ulve sprog
Ronni Andersens 6 Lektor Rasmus Fink Lorentzen, VIA University College, VOK-kursus 2011.
Værktøj 8: Supervision og sparring
En tryg start i vuggestue – samtaleværktøj til opstartsdialog
Præsentationens transcript:

Dagsorden Oplæg kommunikation Opgave Oplæg aktiv lytning Opgave Inder/ydercirkel – hvad har jeg lært om kommunikation?

Fagligt mål At du har viden om kulturforståelse og kan vise, hvordan du møder borgeren på en etisk, empatisk og respektfuld måde

Kommunikation Sproget – væsentlig del, forskellig Kroppen → signaler sendes og modtages gennem krop, påklædning, stemmeføring, bevægelser mm.

Kommunikation Viden om kommunikation ↓ Forstå baggrund for anerkendende kommunikation ↓ Tilpasse sprog, beklædning mm.

Kommunikation Afsender Modtager Budskab

2 overordnede kommunikationsformer Envejskommunikation – går kun i én retning, ikke spørge/svare, ingen samtale, eks. tv, radio, bog To- eller flervejskommunikation – går i begge retninger, samtale/diskussion/skænderi, hver især udtrykker/giver/modtager

Kommunikation Afsender Modtager Budskab StøjStøj

Støj på linjen Pålædning Følelser Sprog og sprogbrug Markant anderledes

Opgave Gå 2:2 rundt på skolen/udenfor og drøft: ”Hvad kan man udtrykke med sit hår, sin makeup, sin mimik, sine øjne, sit tonefald, sit ordvalg, sin kropsholdning, sit tøj?”

Metode til at arbejde med anerkendende kommunikation ↓ Aktiv lytning

Forstået Anerkendt Mulighed for selv at finde frem til løsninger

Elementer i aktiv lytning Lytte Spejle Opmuntre Spørge ind Sammenfatte

Opgave 4 i en gruppe Fordel roller i gruppen: A: Fortæller f.eks. om en vigtig sag, oplevelse B: Lytter. Indimellem får B et kort af C og gør, som der står på kortet C: Observerer, hvad der sker i kommunikationen D: Filmer med ipad Skift roller, så alle prøver A,B,C og D. Gem film. 2-3 film vises for klassen Hvordan oplevede I det?

Aktiv lytning Vise interesse for den anden Vise ønske om at forstå den anden Vise at den anden er værd at lytte til Respekt for den andens følelser og tanker

Opsamling Stille os i en inder/ydercirkel ”Hvad har jeg lært om kommunikation i dag?”