Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

DTE, oktober 2016 VIA, Campus C. Aarhus Lektor, ph.d. Jens H. Lund

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "DTE, oktober 2016 VIA, Campus C. Aarhus Lektor, ph.d. Jens H. Lund"— Præsentationens transcript:

1 DTE, oktober 2016 VIA, Campus C. Aarhus Lektor, ph.d. Jens H. Lund
Børneperspektiver i professionspraksis - en invitation til fælles undersøgelse DTE, oktober 2016 VIA, Campus C. Aarhus Lektor, ph.d. Jens H. Lund

2 Program Oplæg (12.30 – ca ) Gruppeundersøgelser i monoprofessionsgrupper ( ) Gruppeundersøgelser i tværprofessionsgrupper (14.10 – ) Plenum (14.40 – 15.00)

3 Èt karakteristisk kendetegn!!
Hvad er et barn? Èt karakteristisk kendetegn!!

4 Hvor ved du dét fra?

5 Se på barnet i din professionskontekst – hvad karakteriserer barnet dér?
Èt karakteristisk kendetegn!!

6 Hvor ved du dét fra?

7 Tænk på en situation…. Hvor du i mødet med et barn fik indblik i barnets oplevelser/tanker/følelser Hvad gjorde du i denne situation? Hvorfor fik du indblik i barnets oplevelser/tanker/følelser?

8 Børneperspektiver – hvad ér det?
”det afgørende kriterium er (voksnes) forståelse og indlevelse i barnets synspunkt på sin verden” (Sommer, 2011: 48) Et eksklusivt begreb Sommer, D. (2010). Børn i senmoderniteten. København: Hans Reitzels Forlag

9 Konkurrerende ‘nabo-begreber’ Drøft kort forskelle og ligheder m
Konkurrerende ‘nabo-begreber’ Drøft kort forskelle og ligheder m. sidemakker Samarbejde? Medbestemmelse? Selvbestemmelse? At tage afsæt i børns forudsætninger, behov, interesser, potentialer? At samtale? – dialog? At etablere ‘fri-rum’ Inddragelse

10 At rejse eller tage børneperspektiver?
At rejse: ‘direkte’, ‘barnets egen ‘stemme’ ’ - ”to enable the child” (Dalrymple, 2001: 149) At tage: ‘indirekte’ - at agere/repræsentere ”on behalf of the child” (Dalrymple, 2001: 149). Dalrymple J. (2001). Safegarding young people through confidential advocacy services. Child and Family Social Work, Blackwell Science Ltd.

11 En samlende model

12 Hvordan – et eksempel: Mosaik metoden . Clark, A. and P. Moss (2011).
Rollespil Korttegning (Arkitektur-psykologi, Malou Juelskjær, DPU) Fotografering Observationer Børnekonferencer Video Tegning/maleri ……. Etc. Clark, A. and P. Moss (2011). Listening to Young Children - The Mosaic approach. London. NCB.Cohen, L., M. Lawrence, and K. Morrison (2000). Research methods in Education. New York: 5th Edition, RoutledgeFalmer.

13 Gruppeundersøgelse nr. 1 Monoprofessionelle grupper á ca. 5
Tag en runde, hvor I hver især fortæller om én situation, hvor I mener, at børneperspektiver blev anvendt i jeres professionspraksis – helst en selvoplevet situation Analysér og diskuter eksemplerne – hvilke begrundelser er der for anvendelsen af børneperspektiver? – er der tale om at rejse eller tage børneperspektivet? Anvend gerne model 1. fra slide 11 Udvælg ét eksempel, som I mener er særlig godt – begrund I tager alle dette eksempel med til gruppeproces nr. 2

14 Gruppeundersøgelse nr. 2 tværprofessionelle grupper á ca. 5
Tag en runde, hvor I hver især beskriver og begrunder dét gode eksempel, som I identificerede sammen med de andre i gruppeunersøgelse nr. 1 Identificer i fælleskab ligheder og forskelle i de ca. fem eksempler – anvend gerne model 1. fra slide 11 Drøft hvorvidt I hver især eller sammen via de to gruppeundersøgelserne har identificeret særlige erkendelser – særlige problemer – særlige opmærksomhedsfelter vdr. arbejder med børneperspektiver i det mono- og tværprofessionelle arbejde med børneperspektiver – BRING DISSE MED TIL PLENUM


Download ppt "DTE, oktober 2016 VIA, Campus C. Aarhus Lektor, ph.d. Jens H. Lund"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google