Grundkursus Specialfunktionen Job & Handicap Lysholt allé 10, 7100 Vejle

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Pligt til uddannelse for unge under 25 år Ved lovændring pr. 1/4-06 er der indført en pligt til uddannelse for unge under 25 år, der modtager kontanthjælp.
Advertisements

Men hvad er forskellen på disse to lovgivninger?
Love og regler på beskæftigelsesområdet
Langvarigt sygefravær
Ny Førtidspension og fleksjob reform
Kommunale Indsatsområder Oplæg til beskæftigelsesudvalgets møde d
Projekt ’fra barriere til karriere’ DSI (De Samvirkende Invalideorganisationer) ogArbejdsmarkedsstyrelsen.
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Fokus på konkret viden forud for anvendelse af jura
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Synshandicap og beskæftigelse
Kontanthjælpsreformen
Oplæg om sygedagpengereformen d. 1. oktober 2014 for Viborg kommune
Revurderingstidspunkt: 22 uger
Lægekonsulentkursus Århus den 24. november 2009
Regler og opgaver vedrørende sygefravær
BPU Karen Il Wol Knudsen, beskæftigelsespolitisk konsulent Februar 2009 Kursusdag 1 for DH’s repræsentanter i LBR og RBR.
SYGEDAGPENGEREFORMEN – HVAD ER DET NYE FOR VIRKSOMHEDERNE (SAMT LIDT AF ”DET GAMLE”) Lejre Kommune 20. november 2014.
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE JOB MED LØNTILSKUD TIL FØRTIDSPENSIONISTER MØDE.
Arbejde for enhver pris? Hvordan kan man i kommunalt regi bruge lovgivningen til at sikre, at arbejdsliv og hverdagslivet i øvrigt hænger bedst sammen?
RÅDGIVNING INFORMATION UDVIKLING
Muligheder og rettigheder
Program Velkomst og spisning Introduktion til jobcentret 4 korte oplæg + paneldebat Kaffe og netværk Indspark til jobcentret Afrunding og netværk 2.
Oplæg om de kompenserende ordninger
Psykoedukation Merudgifter og kompensation for tabt arbejdsfortjeneste Servicelovens § 40, 41 0g 52.
Grundkursus Specialfunktionen Job & Handicap Dannebrogsgade 3, 1. sal 5000 Odense
Fastholdelse af sygemeldte medarbejdere Rimelige tilpasninger for at afhjælpe funktionsbegrænsning.
Kontoret Job og Fastholdelse 1  Aktivitetsparate på kontant- og uddannelseshjælp  Job- og uddannelsesparate på kontant- og uddannelseshjælp  Sygedagpenge.
Specialfunktionen Job & Handicap Vestre Engvej 56, 7100 Vejle www. bmhandicap.dk www. bmhandicap.dk Ansættelse af personer med funktionsnedsættelse.
Grundkursus Specialfunktionen Job & Handicap Dannebrogsgade 3, 1. sal 5000 Odense
Kort introduktion til rammerne i Brug for Alle. Målgruppen Alle kontanthjælpsmodtagere, der pr. 1. april 2012 er i match 3 og modtager kontanthjælp: Midlertidigt.
Sanktioner – manglende medvirken LAS §§ 69 a-69I Fradrag i, nedsættelse af, eller ophør af ressourceforløbsydelsen er betinget af, at kommunen samtidig.
Ungeindsatsen i Center for Erhverv, Uddannelse og Beskæftigelse UU og jobcentrene; et samarbejde om udsatte unge, 3. december 2015 Leder af Ungeporten,
Oplæg om DUKH Retssikkerhed og beskæftigelsesområdet.
Hvordan arbejder jobcentrene med afklaring af arbejdsevnen/arbejdsprøvning? Jobcenter Roskilde Birthe Haastrup Anette Perós.
Overenskomstens sociale kapitel Det rummelige arbejdsmarked Oplæg til Hovedudvalgets møde den 17. juni 2009.
Kontanthjælpsreformen - jobparate kontanthjælpsmodtagere Oplæg den 5. december.
Emner: Store barrierer og lille erhvervsevne hvordan håndterer vi de situationer? Personlig assistance og fleksjob Hjælpemidler. LAB/SEL. - ligheder.
Minister mål og beskæftigelsesplan JC Frederiksberg 2012: Færre skal på varige forsørgelsesordninger = flere personer med varigt nedsat arbejdsevne skal.
Rehabiliteringsteam Organisation og erfaringer ”Den gode indstilling”
Afbureaukratisering, regeringsgrundlag, finanslovsaftale, forenkling. Ny lovgivning på beskæftigelsesområdet – Torsdag den 26. april 2012.
Ophør af JAF Inden ophør af et JAF skal kommunen foretage en vurdering af borgerens arbejdsevne og dennes muligheder for at komme tilbage i beskæftigelse,
Afklaring af arbejdsevnen/ arbejdsprøvning
Styrket indsats på virksomheden  Samtale inden 4 ugers fravær og information til kommunen (2010)  Fastholdelsesplan ved fravær over 8 uger, planen indgår.
Scandic Silkeborg, 23. marts 2012 Ved direktør Hans Bach Indsatsen for jobklare ledige mellem 25 og 29 år i Beskæftigelsesregion Midtjylland Kvalitativ.
Ansættelse med løntilskud En gennemgang af reglerne.
Helle Anttila Arbejdsmarkedsafdelingen Frederiksberg kommune Implementering af rehabiliteringsindsatsen.
Kontanthjælpsreformens betydning -i forhold til arbejdet med de unge Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland Jørgen Dan Pedersen centerleder.
Velkommen til temadag Forår Velkommen til forårstemadag 2015 Lovgivning i praksis – fra jer Kan et godt samarbejde med A-kasserne styrke indsatsen.
Mulighederne i Jobcentret for unge med Aspergerdiagnose
Tema for dagen: Hvordan kommer min sag videre i Jobcentret, og hvad er mine rettigheder Gennemgang af generelle rettigheder Kontanthjælp Sygedagpenge Jobafklaringsforløb.
INDLEVELSE SKABER UDVIKLING Beskæftigelsesregion Syddanmark Budgetseminar om indsatsen for forsikrede ledige – kommunernes medfinansiering.
Skanderborg Én indgang – fælles adgang – job som udgang Om at begrænse tilgangen til førtidspension.
Fastholdelse: Jane Mogensen, fastholdelseskonsulent. Arbejdet med sygedagpenge siden 1984.
Program for dagen Kl – Ankomst og morgenkaffe Kl – Oplæg om mulighederne for samspil mellem SEL og LAB Spørgsmål og udfordringer.
Anvendelse af de kompenserende ordninger
Præsentation til Arbejdsmarkedsudvalget Den 3. april 2017
Om sagsbehandling og subsidiaritet - Susanne Wiederquist
De kompenserende ordninger:
Velkommen til NP- netværkstemadag
18/11/15 RAR Østjylland Handicap i beskæftigelsesindsatsen Overblik og nuværende viden 19. januar 2017 DISPOSITION Beskæftigelsessituationen for mennesker.
Orientering fra kontoret Job og Fastholdelse AM-udvalg den 6
Opgaven i praksis Kort om de kompenserende ordninger.
Voksenspecialundervisningen i Danmark
Møde i Virksomhedsnetværket i CABI
Efterskoleforeningen
ArbejdsMarkedsCenter Fleksjob og ledighedsydelsemodtagere
Socialpolitisk statusmøde 2017 LO
Sekretær på studiet Lovgivning
Regionale arbejdsmarkedsråd og borgere med funktionsnedsættelse
Præsentationens transcript:

Grundkursus Specialfunktionen Job & Handicap Lysholt allé 10, 7100 Vejle

I job med psykisk funktionsnedsættelse

Dagens temaer: Lovgrundlag Grundprincipper Centrale begreber Personlig assistance Hjælpemidler Isbryderordningen Fortrinsadgang Mentor

Hjælpemidler, Arbejdsredskaber, Arbejdspladsindretning Personlig assistance til efter- og videreuddannelse Personlig assistance i erhverv Isbryder (job med Løntilskud) Fortrinsadgang Barrierer Problemfrit trods funktionsnedsættelsen A Arbejdet Komp.-lov Mentor LAB-lov

Grundprincipper, centrale begreber og formål med at kompensere

Grundprincipper i dansk handicappolitik Ligebehandlingsprincippet Sektoransvarsprincippet Kompensationsprincippet Solidaritetsprincippet Det miljørelaterede handicapbegreb Grundprincipper, centrale begreber og formål med at kompensere

Hjælpemidler, Arbejdsredskaber, Arbejdspladsindretning Personlig assistance til efter- og videreuddannelse videreuddannelse Personlig assistance i erhververhverv Isbryder (job med Løntilskud) Fortrinsadgang Barrierer Problemfrit trods funktionsnedsættelsen Kompensationsmuligheder A Arbejdet Kompensationslov Mentor LAB-lov

Grundprincipper, centrale begreber og formål med at kompensere Formål med LAB-loven § 1. Formålet med denne lov er at bidrage til et velfungerende arbejdsmarked ved at 1) bistå arbejdssøgende med at få arbejde, 2) give service til private og offentlige arbejdsgivere, der søger arbejdskraft, eller som vil fastholde ansatte i beskæftigelse, 3) bistå kontanthjælpsmodtagere og ledige dagpengemodtagere til så hurtigt og effektivt som muligt at komme i beskæftigelse, således at de kan forsørge sig selv og deres familie, og 4) støtte personer, der på grund af begrænsninger i arbejdsevnen har særlige behov for hjælp til at få arbejde § 1. Formålet med denne lov er at bidrage til et velfungerende arbejdsmarked ved at 1) bistå arbejdssøgende med at få arbejde, 2) give service til private og offentlige arbejdsgivere, der søger arbejdskraft, eller som vil fastholde ansatte i beskæftigelse, 3) bistå kontanthjælpsmodtagere og ledige dagpengemodtagere til så hurtigt og effektivt som muligt at komme i beskæftigelse, således at de kan forsørge sig selv og deres familie, og 4) støtte personer, der på grund af begrænsninger i arbejdsevnen har særlige behov for hjælp til at få arbejde Lov om en Aktiv Beskæftigelsesindsats

Personkreds LAB-loven § 2. Målgrupper efter afsnit III-VII (forkortet): 1) Dagpengemodtagere 2) Kontanthjælpsmodtagere 3) Kontanthjælpsmodtagere – ikke alene pga. ledighed 4) Revalidender 5) Sygedagpengemodtagere 6) Førtidspensionister 7) Fleksjobbevilgede 8) Nyuddannede personer med funktionsnedsættelse 9) Unge under 18 år, som har behov for en uddannelses- og beskæftigelsesfremmende indsats 10) Selvforsørgere 11) Personer i ressourceforløb 12) Personer, der modtager uddannelseshjælp efter lov om aktiv socialpolitik, og som er uddannelsesparate 13) Personer, der modtager uddannelseshjælp efter lov om aktiv socialpolitik, og som er aktivitetsparate 14) Personer, der som led i et jobafklaringsforløb efter kap. 12 b modtager ressorceforløbsydelse efter kap. 6 b i Lov om Aktiv Socialpolitik Lov om en Aktiv Beskæftigelsesindsats

Hjælpemidler / arbejdsredskaber

Case: Line - folkeskolelærer Line er født uden arme og med omfattende spasticitet i begge ben. Hun er klasselærer for 3. klasse. Har i jobbet vanskeligt ved: At anvende tavlen – skriver ved hjælp af munden At flytte materialer mv. mellem klasseværelser Praktisk deltagelse i aktiviteter på lejrskoler Børnene hjælper hende rigtig meget med de praktiske opgaver Hvilke overvejelser bør jobcentermedarbejderen have ? Kan jobcentret kompensere for Lines vanskeligheder ?

Arbejdsredskaber og mindre arbejdspladsindretning Personkreds iflg. LAB: Ledige personer i tilbud efter (kap. 14, §§ 76 og 77) Førtidspensionister i job med løntilskud (kap. 14, § 76) Beskæftigede – incl. selvstændige erhvervsdrivende (kap. 18, § 100) Fleksjobansatte (kap. 13, § 74) Sygemeldte under afklaring ( kap. 14 § 76) Revalidender (kap. 14, § 76, stk. 4) Ressourceforløb – (kap. 14, § 76, stk. 4) Arbejdsredskaber - arbejdspladsindretning

Arbejdsredskaber – kriterier og bevilling Afgørende betydning samt kompenserer for funktionsnedsættelsen Udgiften skal ligge ud over, hvad arbejdsgiver eller uddannelsesinstitution forudsættes at afholde Ikke sædvanligt forekommende Ansøgning: AF 82 Bevilges som udlån eller tilskud Ingen øvre beløbsgrænse Arbejdsredskaber - arbejdspladsindretning

Case: Line - folkeskolelærer Line er født uden arme og med omfattende spasticitet i begge ben. Hun er klasselærer for 3. klasse. Har i jobbet vanskeligt ved: At anvende tavlen – skriver ved hjælp af munden At flytte materialer mv. mellem klasseværelser Praktisk deltagelse i aktiviteter på lejrskoler Børnene hjælper hende rigtig meget med de praktiske opgaver Hvilke overvejelser bør jobcentermedarbejderen have ? Kan jobcentret kompensere for Lines vanskeligheder ?

Job med løntilskud for nyuddannede med handicap ”Isbryderordning” LAB Kap. 12 (Kompensationslovens Kap. 5)

Løntilskud til ansættelse af nyuddannede personer med et handicap (Isbryderordningen) Betingelser: Personen skal have: Gennemført faglig, teoretisk uddannelse af min. 18 måneders varighed og som giver ret til optagelse i a-kasseGennemført faglig, teoretisk uddannelse af min. 18 måneders varighed og som giver ret til optagelse i a-kasse Mangle erhvervserfaring En uddannelse, der er højst 2 år gammel Der er: Intet krav om forudgående ledighedIntet krav om forudgående ledighed Overenskomstsmæssig løn, også i offentlig ansættelse Isbryderordning

Mentor LAB Kap. 9b §§ 31b til 31f

Mentor Formål: Understøtning af en beskæftigelses- og uddannelsesrettet indsats - også til fastholdelse Mentor

Støtte til: at komme op om morgenen at møde på arbejdspladsen / uddannelsesinstitutionen at kontakte jobcentret at koordinere indsatsen fra anden off. forvaltning kontakt til læge mv. jobsøgning besøg på virksomheden forud for ansættelse at benytte offentlig transport og lign. (fra bemærkningerne til lovforslaget) Mentor

Grundprincipper, centrale begreber og formål med at kompensere Formål med kompensationsloven “Loven har til formål at styrke og stimulere handicappede personers muligheder for beskæftigelse med det formål at give disse de samme muligheder for erhvervsudøvelse som personer uden handicap.” (LBK nr. 727 af 7/7/2009 om kompensation til handicappede i erhverv) “Loven har til formål at styrke og stimulere handicappede personers muligheder for beskæftigelse med det formål at give disse de samme muligheder for erhvervsudøvelse som personer uden handicap.” (LBK nr. 727 af 7/7/2009 om kompensation til handicappede i erhverv) Grundprincipper og formål med at kompensere

Personkreds, kompensationsloven “§ 2. Loven omfatter personer, der på grund af handicap kan have vanskeligt ved at få og bevare beskæftigelse uden kompensation efter denne lov.” (LBK nr. 727 af 07/07/2009 om kompensation til handicappede i erhverv) Lovgrundlag

Personlig assistance i erhverv Kompensationslovens Kap. 3

Case: Sygedagpengemodtager – SOSU assistent Hanne er 50 år. Hun er ansat på det lokale plejehjem, men nu sygemeldt på 20. uge. Hanne arbejder skiftevis dag, aften og nat. Plejehjemmet er veludstyret med lifte mv. til tunge arbejdsopgaver. Hanne har smerter i skuldre og nakke. Der er tale om slidskader. Forløbet og sygemeldingen har været psykisk meget belastende for Hanne. Lægen anbefaler, at hun går ned i tid og samtidig fritages for tunge løft og situationer, hvor hun er nødt til at vride ryggen. Hun er startet med psykologsamtaler pga. depression. Såvel Hanne som hendes arbejdsgiver håber at hun snart kan vende tilbage i arbejde igen.

Personlig assistance Personkreds: BEK. § 10. Der kan ydes personlig assistance til ledige, lønmodtagere og selvstændige erhvervsdrivende, der på grund af en varig og betydelig fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse har behov for særlig personlig bistand. Personlig assistance - pesonkreds

Varig og betydelig – i Kompensationslovens forstand ? En funktionsnedsættelse betragtes som: Varig, når den ikke forventes helbredt eller bedret inden for en overskuelig tidshorisont Betydelig, når den medfører barrierer for opgave- varetagelsen i jobbet (- hvor personen i øvrigt kan udføre det fagligt indholdsmæssige) Lovgrundlag

Personlig assistance i erhverv Støtte til praktiske arbejdsfunktioner og funktioner, der følger af beskæftigelsen, herunder til arbejdsbetingede rejser og kurser Særlig støtte, fx til strukturering, fastholdelse i arbejdsfunktioner eller til at indgå i sociale sammenhænge Tegnsprogs-, skrive- og fjerntolkning Personlig assistance i erhverv

Personlig assistance i erhverv, bevilling og omfang (Bek. § 13-15) Udgangspunkt: Tilskud i op til 20 timer pr. uge – kan ikke overstige den faktiske lønudgift til den personlige assistent Personen med funktionsnedsættelsen skal selv kunne udføre det indholdsmæssige i arbejdsopgaverne (assistancen må ikke have karakter af medhjælp) Bevilling for en bestemt periode eller indtil videre Senest et år efter at bevillingen er givet, skal jobcenteret tage stilling til, om bevillingen kan fortsætte. Personlig assistance i erhverv

Grundprincipper, centrale begreber og formål med at kompensere Personlig assistance til personer, ansat i fleksjob ? Af ”Vejledning om fleksjob” afsnit 4 (om etablering af fleksjob) fremgår: ”Jobcentret skal, ved etablering af et fleksjob, foretage en vurdering af den fleksjobvisiteredes arbejdsevne i forhold til det konkrete job, herunder de konkrete skånebehov” ”Når jobcentret vurderer den bedst mulige udnyttelse af arbejdsevnen, kan jobcenteret samtidig tage stilling til, om der er kompenserende muligheder, herunder fx mulighed for hjælpemidler, mindre arbejdspladsindretninger efter § 74 i loven og mulighed for personlig assistance efter lov om kompensation til handicappede i erhverv, som kan bidrage til, at arbejdsevnen kan udnyttes endnu bedre, end det ellers ville være muligt”. Personlig assistance & fleksjob

EksemplerSkånehensynPersonlig assistance Ved fysisk funktionsnedsættelse Nedsat tid Pauser Hensigtsmæssig tilrettelæggelse af arbejdsopgaver /-dag Ikke med på lejrskole Undgå natarbejde Praktisk bistand til beskrevne arbejdsopgaver Chaufførbistand Sekretæropgaver Tolkebistand Ved psykiske barrierer Tilrettelæggelse m.h.p. overskuelige arbejdsopgaver Kortere arbejdsdage Indgå i mindre team med få kolleger Rolige omgivelser, fx eget kontor Støtte til strukturering Støtte til at gennemføre opgaverne arbejdsdagen Støtte til at blive fastholdt i arbejdsopgaverne Støtte til at fungere socialt hensigtsmæssigt Skånehensyn versus Personlig Assistance Skånehensyn er nødvendige hensyn og betingelser, der bygges ind i jobbet, sådan at personen overhovedet kan fungere. Personlig Assistance er altid støtte, der ”anvendes arbejdstid og ressourcer på” Lad os skille tingene ad! Personlig assistance & fleksjob

Den personlige assistents ansættelse (LBK §§ 6 og 7– BEK § 12) Ansættes i virksomheden på almindelige vilkår Rekvireres hos vikarbureau Tegnsprogstolk (skrive-, MHS- og videotolk) Personlig assistance i erhverv

Dokumentationskrav Ingen faste formkrav Enhver sag skal være dokumenteret og belyst sådan, at der er et forsvarligt grundlag for at kunne træffe en afgørelse “Afgørelsen kan træffes af jobcentret uden inddragelse af sagkyndige, herunder læger, men med en vurdering af den pågældendes muligheder på arbejdsmarkedet” (Bemærkninger til Lovforslaget til Lov nr. 293 af 14/05/1998) Lovgrundlag

Personlig assistance i erhverv Under efteruddannelse (Bek. § 16): Lønmodtagere (i arbejdstiden, betalt af arbejdsgiver) Selvstændige (indenfor branchen) Ledige (forud for et konkret ansættelsesforhold) Lovgrundlag – personlig assistance

Personlig assistance i erhverv Lovgrundlag – personlig assistance Udbetaling af tilskud: (Bek. §§ 25 til 29) Tilskud udbetales til virksomheden Ændrede forhold skal oplyses til jobcentret

Krav om jobskifte? Man kan ikke pålægges jobskifte, idet formålet med kompensationsloven er at skabe lige muligheder via kompensation Der skal tages stilling ifm. det konkrete job Man skal kunne udføre det fagligt indholdsmæssige i jobbet Praksis

Årlig opfølgning/genansøgning §15,4 Vælg form på opfølgningen. Det kan være personligt i form af et virksomhedsbesøg, en telefonisk opfølgning eller skriftligt via et genansøgningsskema OBS på evt. ændringer i stillingsindhold / funktionsnedsættelse Ændringer i behov for kompensering? Kan borgeren forsat udføre det fagligt indholdsmæssige i stillingen? Ved stop af bevilling: Pligt til at vurdere og oplyse om og evt. iværksætte andre relevante hjælpeforanstaltninger (retssikkerhedsloven) Praksis

Mentor eller Personlig assistance? Mentor Midlertidig støtte Rettet mod betingelserne for at kunne komme i job og uddannelse Mulighed for mentoruddannelse og supervision Støtten ydes, hvor der er behov Ikke krav om funktionsnedsættelse Frikøb Personlig Assistance Varig støtteordning Rettet mod opgavevaretagelsen Uddannelse og supervision ikke mulig Støtten ydes på arbejdet og i arbejdstiden (inkl. forberedelse ved uddannelse)Støtten ydes på arbejdet og i arbejdstiden (inkl. forberedelse ved uddannelse) Krav om funktionsnedsættelse Løntilskud Mentor / pers. assistance

Case: Sygedagpengemodtager – SOSU assistent Hanne er 50 år. Hun er ansat på det lokale plejehjem, men nu sygemeldt på 20. uge. Hanne arbejder skiftevis dag, aften og nat. Plejehjemmet er veludstyret med lifte mv. til tunge arbejdsopgaver. Hanne har smerter i skuldre og nakke. Der er tale om slidskader. Forløbet og sygemeldingen har været psykisk meget belastende for Hanne. Lægen anbefaler, at hun går ned i tid og samtidig fritages for tunge løft og situationer, hvor hun er nødt til at vride ryggen. Hun er startet med psykologsamtaler pga. depression. Såvel Hanne som hendes arbejdsgiver håber at hun snart kan vende tilbage i arbejde igen.

Personlig assistance under efter- og videreuddannelse Kompensationslovens Kap. 4

Personlig assistance under uddannelse Kapitel 3: Uddannelse i arbejdstiden ordinær ansættelse fleksjob virksomhedspraktik seniorjob løntilskudsansættelse mv. Kapitel 4: Uddannelse udenfor arbejdstiden 6 ugers selvvalgt uddannelse vejledning og opkvalificering efter LAB kap. 10 LAB § 99, opkvalificering af nyansatte ressourceforløb og revalidering Beskæftigelseslovgivningen – personlig assistance under uddannelse

Kompensationslovens Kap. 2 LBK §§ 2-9 Fortrinsadgang

Fortrinsadgang for personer med funktionsnedsættelse Borgeren har ret til ansættelsessamtale Arbejdsgiver har pligt til forhandling med jobcentret ved afslag Arbejdsgiver skal give begrundet afslag (Forvaltningsloven) Jobcentret skriver referat af forhandlingen Omfatter opslåede ledige stillinger/bevillinger i den offentlige sektor. Indstilling sker via jobcentret eller på eget initiativ. Fortrinsadgang

Praksis

NB! Dialogskema Virksomhedsbesøg Hurtig handling

Kompensation – hvornår ? Ordinær beskæftigelse Revalidering/ ressourceforløb Fleksjob Job med løntilskud (Førtidspension) ‏ Kompensation Kompensation Kompensation Praksis

Hvad skal der ligge i sagen? Dokumentation vedr. funktionsnedsættelsen og de barrierer der er i forhold til arbejdsopgaverne Afgørelsen. Hvad er der lagt vægt på? Beskrivelse af kompensationen Hvordan er det bevilgede antal timer udmålt? Beskrivelse af assistentens arbejdsopgaver Henvisning til gældende lovgivning “Paragraf-6-notater” fra sagsbehandlingen Praksis