Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Anvendelse af de kompenserende ordninger

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Anvendelse af de kompenserende ordninger"— Præsentationens transcript:

1 Anvendelse af de kompenserende ordninger
Minikursus Job & Handicap Anvendelse af de kompenserende ordninger Specialfunktionen Job & Handicap (SJH) 1 1

2 I job med psykisk funktionsnedsættelse
Alle vores film kan ses på hjemmeside/metodvejviser Kim og Andreas er begge i fleksjob. Begge har haft svært ved at fastholde ansættelse uden støtte. Kim får PA, og oplever en udvikling siden da (dette forventes dog ikke med en PA) Andreas’ leder er mentor, og de har igangsat initiativer for at holde fokus på trivsel på arbejdspladsen, som får lov at fortsætte, selv hvis Andreas skulle finde et andet job. Kan I genkende Kim og Andreas? 2 2 2

3 Specialfunktionen Job & Handicap
- En del af Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (Arbejdsmarkedskontor Syd) Understøtter den landsdækkende beskæftigelsesindsats for borgere med funktionsnedsættelse via Rådgivning - Undervisning - Udvikling Kurser Hotline Bmhandicap.dk Metodevejviseren.dk Guide & pjece I kan tilmelde vores nyhedsbrev på bmhandicap.dk – udkommer når der er noget relevant at formidle, lovstof, puljeopslag, præciseringer/vejledninger til lovene, interessante principafgørelser osv. Projekter Netværk Konferencer & messer Nyhedsbreve 3 3 3

4 Dagens temaer: Grundprincipper og centrale begreber for den danske indsats Lovgrundlag og oversigt over kompenserende muligheder Hjælpemidler Personlig assistance Mentor Kort om Isbryderordningen Kort om fortrinsadgang Cases til inspiration 4 4 4 4

5 Grundlag for den danske handicapindsats
FN’s Handicapkonvention Ligebehandling Sektoransvar Kompensation Solidaritet Funktionsnedsættelse + Barriere = Handicap Handicap + Kompensation = Lige muligheder Det miljørelaterede handicapbegreb 5 5 5

6 trods funktionsnedsættelsen
Lovgrundlag A Personlig assistance i erhverv Mentor Isbryder (job med Løntilskud) Personlig assistance til efter- og videreuddannelse Hjælpemidler, Arbejdsredskaber, Arbejdspladsindretning Fortrinsadgang Barrierer Problemfrit trods funktionsnedsættelsen LAB-lov Komp.-lov 6 6

7 Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats (LAB)
Formål § 1. Formålet med denne lov er at bidrage til et velfungerende arbejdsmarked ved at 1) bistå arbejdssøgende med at få arbejde, 2) give service til private og offentlige arbejdsgivere, der søger arbejdskraft, eller som vil fastholde ansatte i beskæftigelse, 3) bistå kontanthjælpsmodtagere og ledige dagpengemodtagere til så hurtigt og effektivt som muligt at komme i beskæftigelse, således at de kan forsørge sig selv og deres familie, og 4) støtte personer, der på grund af begrænsninger i arbejdsevnen har særlige behov for hjælp til at få arbejde Grundprincipper, centrale begreber og formål med at kompensere 7 7

8 Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats (LAB)
Personkreds § 2 Målgrupper: Dagpengemodtagere Kontanthjælpsmodtagere, jobparate Kontanthjælpsmodtagere, aktivitetsparate Revalidender Sygedagpengemodtagere Førtidspensionister Fleksjobbevilgede Nyuddannede personer med funktionsnedsættelse Unge under 18 år med behov for en uddannelses- eller beskæftigelsesfremmende indsats Selvforsørgende Personer i ressourceforløb Personer, der modtager uddannelseshjælp efter Aktivloven (uddannelsesparate) Personer, der modtager uddannelseshjælp efter Aktivloven (aktivitetsparate) Personer, der modtager ressourceforløbsydelse som led i et jobafklaringsforløb Opgjort på ydelse, alder og arbejdsevne UNDER FOLKEPENSIONSALDEREN Omfatter ikke personer i tilbud efter SEL § 103 – beskyttet beskæftigelse Grundprincipper, centrale begreber og formål med at kompensere 8 8

9 Lov om kompensation til handicappede i erhverv (KOL)
Formål “Loven har til formål at styrke og stimulere handicappede personers muligheder for beskæftigelse med det formål at give disse de samme muligheder for erhvervsudøvelse som personer uden handicap.” Personkreds “§ 2. Loven omfatter personer, der på grund af handicap kan have vanskeligt ved at få og bevare beskæftigelse uden kompensation efter denne lov.” Fokus er nu på lige muligheder for erhvervsudøvelse – ikke på det velfungerende arbejdsmarked (hold denne formulering in mente!) Persongruppen er mere simpelt formuleret end i LAB: alle der har behovet for at kunne deltage på arbejdsmarkedet på LIGE VILKÅR. Her er der ikke noget alderskriterium Gælder stadig ikke SEL § 103 9 9 9

10 Hjælpemidler : Arbejdsredskaber og mindre arbejdspladsindretning
Kriterier og bevilling: Afgørende betydning/kompenserer for funktionsnedsættelse Udgiften skal ligge ud over, hvad arbejdsgiver (eller uddannelsesinstitution) forudsættes at afholde Ikke sædvanligt forekommende Udlån eller tilskud Der bevilges til virksomheden (så den kan rumme medarbejderen) Ingen øvre beløbsgrænse Intet varighedskrav ift funktionsnedsættelse NB: ”kognitive hjælpemidler” – ved behov for støtte til hukommelse, manglende tidsfornemmelse, struktur eller sproglig støtte Husk på arbejdsmiljølovgivning og almindelig tilpasningsforpligtelser Brancheforeningerne Arbejdstilsynet Vi kommer ind på snitfladen med SEL § 112 Afgørende betydning – konkret funktionsnedsættelse? Sædvanligt forekommende? Blandt kolleger i lignende funktioner på arbejdspladsen – ikke blot på arbejdspladsen generelt (tømrer og ordblinde-IT) Der bevilges til virksomheden og ikke til borgeren selv – der gives hele udgiften 10 10 10 10

11 Hjælpemidler : Arbejdsredskaber og mindre arbejdspladsindretning
Personkreds iflg. LAB: Fleksjobansatte Førtidspensionister i job med løntilskud Sygemeldte under afklaring Revalidender Ledige i ressourceforløb Ledige personer i tilbud efter Beskæftigede – incl. selvstændige erhvervsdrivende Hjælpemidler før personlig assistance ! Hjælpemidler før personlig assistance ! HJÆLPEMIDLER: (Undervisningsmateriale, arbejdsredskaber og arbejdspladsindretninger) OBS: Har en person behov for hjælpemiddel for overhovedet at kunne arbejde / i ethvert job, bevilges via SERVICELOVENS § fx en ekstra kørestol til arbejde, fordi den bliver snavset til. Kan kun bevilges efter LAB, hvis den skal kunne noget særligt i forhold til det konkrete job –fx være terrængående, særligt stabil, særligt mobil osv… ellers skal der søges via SEL. Hvad forstås ved mindre arbejdspladsindretninger! - Nævn gl. afgørelse ganske kort: MAN KAN IKKE GIVE AFSLAG PÅ GRUND AF HØJ PRIS! Mindre arbejdspladsindretning betyder ikke, at arbejdspladsindretningen skal holdes inden for et bestemt beløbsgrænse, men at man af flere løsninger vælger den billigste. 11 11 11 11

12 Hjælpemidler : Arbejdsredskaber og mindre arbejdspladsindretning
Bevilges via LAB Når behovet er til konkrete opgaver i et konkret job Bevilges via SEL Når hjælpemidlerne er nødvendige for at personen overhovedet kan påtage sig arbejde – dvs. er nødvendige i ethvert job Husk på sektoransvaret: Er det til job  jobcenter Er det til hverdag  SEL Er det til uddannelse  SPS STU  UU-vejleder og kommunens relevante forvaltning (ikke jobcenter) EGU  kommunen (med mindre der er særlige moduler af EGU’en, som foregår på SPS-dækkede uddannelser) Hvad forstås ved mindre arbejdspladsindretninger? - Nævn gl. afgørelse ganske kort: Mindre arbejdspladsindretning betyder ikke, at arbejdspladsindretningen skal holdes inden for et bestemt beløbsgrænse, men at man af flere løsninger vælger den billigste. NB: Hjælpemidler før personlig assistance ! 12 12 12 12

13 Personlig assistance Personkreds:
BEK. § 10. Der kan ydes personlig assistance til ledige, lønmodtagere og selvstændige erhvervs-drivende, der på grund af en varig og betydelig fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse har behov for særlig personlig bistand. 13

14 Personlig assistance kan bevilges til:
Personer, der er ordinært ansat, herunder selvstændige erhvervsdrivende Personer, i tilbud efter LAB, herunder førtidspensionister i løntilskudsjob Personer i fleksjob Personer i seniorjob Den personlige assistent Ansættes i virksomheden på almindelige vilkår Rekvireres hos vikarbureau Rekvireres hos et tolkefirma (Tegnsprogstolk, skrive-, MHS- eller videotolk) Bemærk! ”skånejobberne” er også omfattet af denne mulighed. 14 14 14 14

15 Personlig assistance Praktisk bistand
Særlig personlig støtte, fx til strukturering, fastholdelse i arbejdsfunktioner eller til at indgå i sociale sammenhænge Tegnsprogs-, skrive- og fjerntolkning I forbindelse med Arbejdsfunktioner og funktioner, der følger af beskæftigelsen, herunder til arbejdsbetingede rejser og kurser Efteruddannelse i arbejdstiden Efter- og videreuddannelse uden for arbejdstiden / til ledige i tilbud Ledige skal være i gang med et tilbud efter LAB for at få personlig assistance, fx kap Ved firmarejser dækkes ”rimelige rejseudgifter”, transport, kost og logi. Timedagpenge udover de timer, der ydes PA i. 15 15 15 15

16 Personlig assistance - kriterier og omfang
Varig og betydelig funktionsnedsættelse dvs. ikke af midlertidig eller forbigående karakter Ikke til afløsning eller almindelig medhjælp Funktionsnedsættelsen må ikke være uforenelig med erhvervet dvs. personen skal kunne varetage de indholdsmæssige opgaver Bevillingsramme 20 timer pr. uge v. 37t’s ansættelse, dog særlige tilfælde… Tilskuddet: Studentertimelønssatsen – ca 115kr/t som udgangspunkt Dokumentation skal være udførlig - men ingen faste formkrav Ved assistentens sygdom, mulighed for vikar Anderledes varighedsbegreb end i fx SEL eller rehabiliteringsteams: varig når funktionsnedsættelsen ikke forventes bedret inden for en ”overskuelig tidshorisont”. Betydelig skal forstås i relation til det pågældende erhverv – ikke i forhold til livsførelse generelt. Som frisør kan håndeksem være en meget betydelig funktionsnedsættelse – for en konsulent i SJH er det bare træls. Der skal være forenelighed mellem funktionsnedsættelsen og erhvervet. Personen skal selv kunne varetage det indholdsmæssige i jobbet. Der må ikke være tale om at overtage opgaverne eller vikardækning eller almindelig medhjælp. Der er ingen faste formkrav på dokumentationskravet. Sagen skal dokumenteres og belyses i det omfang, at der er et forsvarligt grundlag for en afgørelse. Ingen krav om fx LÆ265 eller speciallægeerklæringer – men indhent dem, hvis de er nødvendige for at belyse sagen/behovet for kompensering. Fokus er på barrierer/behov fremfor diagnoser. 20/37 timer er ratioen. Kan overskrides i særlige tilfælde: ved særligt omfattende handicap eller ved mere end et handicap. Døvhed er ikke ”særligt omfattende”, men ved døvhed i kombination med et andet handicap kan der gives ud over de 20/37 timer. Ved fleksjob: ratioen udregnes på baggrund af de fremmødte timer – ikke de effektive (modsat udregningen af lønnen) Studentertimelønssats med mindre der er behov for særligt kvalificeret assistance (fx elektriker). 16 16 16 16

17 Mentor Formål: Fremme, at personer kan opnå eller fastholde aktiviteter, tilbud, ordinær uddannelse, ansættelse i fleksjob eller ordinær ansættelse Betingelse, at hjælpen er et led i en beskæftigelsesrettet indsats Midlertidig støtte, perioder på 6 måneder Udvikling! Fokus er på beskæftigelse – og indsatser der kan fremme beskæftigelsesparatheden hos personer. Der er ikke krav om en funktionsnedsættelse – det kan også være med begrundelse i sociale problemer. En midlertidig ordning á 6 måneder ad gangen. Ikke grænse for hvor mange gange man kan forlænge – men meningen er ikke, at den skal blive permanent. Forventning om progression – der skal være fokus på udvikling. Meningen at træne færdigheder, frem for ”blot” at hjælpe med at udføre dem. Adskiller sig fra SEL § 85 i fokus på beskæftigelsesfremme. De facto en uklar snitflade – kræver ofte et stærkt samarbejde med kommunens socialforvaltning. 17 17

18 Mentor Støtte til at komme op om morgenen
at møde på arbejdspladsen / uddannelsesinstitutionen at kontakte jobcentret at koordinere indsatsen fra anden offentlig forvaltning kontakt til læge mv. jobsøgning besøg på virksomheden forud for ansættelse at benytte offentlig transport og lign. (fra bemærkningerne til lovforslaget) Der er ikke begrænsninger i, hvilke typer af opgaver, en mentor kan indgå i. Blot at der er fokus på at bedre personens muligheder for uddannelse eller job. Og fokus udvikling til selv at kunne uden støtte. Støtten gives hvor behovet er, fx i bussen, banken, jobcenteret, lægen, arbejdspladsen osv. (modsat PA, som ydes der hvor den konkrete arbejdsopgave er) 18 18 18 18

19 Mentor eller personlig assistance?
Midlertidig støtte Rettet mod betingelserne for at kunne komme i job og uddannelse Mulighed for mentoruddannelse og supervision Støtten ydes, hvor der er behov Ikke krav om funktionsnedsættelse Frikøb Personlig Assistance Varig støtteordning Rettet mod opgavevaretagelsen Uddannelse og supervision ikke mulig Støtten ydes på arbejdet og i arbejdstiden (inkl. forberedelse ved uddannelse) Krav om funktionsnedsættelse Løntilskud 19 19 19 19

20 Personlig assistance til personer, ansat i fleksjob ?
”Vejledning om fleksjob” afsnit 4 (om etablering af fleksjob): ”Jobcentret skal, ved etablering af et fleksjob, foretage en vurdering af den fleksjobvisiteredes arbejdsevne i forhold til det konkrete job, herunder de konkrete skånebehov” ”Når jobcentret vurderer den bedst mulige udnyttelse af arbejdsevnen, kan jobcenteret samtidig tage stilling til, om der er kompenserende muligheder, herunder fx mulighed for hjælpemidler, mindre arbejdspladsindretninger efter § 74 i loven og mulighed for personlig assistance efter lov om kompensation til handicappede i erhverv, som kan bidrage til, at arbejdsevnen kan udnyttes endnu bedre, end det ellers ville være muligt”. ”kan” tage stilling til… betyder Brug ikke ”dobbeltkompensering” som argument – hvad skal der til for at øge borgers arbejdsevne mest muligt? Hvilke job kan borgeren varetage med den rette støtte? Tilpas jobbet efter borger frem for at begrænse borgers muligheder til særlige typer af job. Afklaring af kompensering allerede i etableringen af jobbet – arbejdsevnevurdering og løn skal følge med. Tænk allerede kompensering ind i rehabiliteringsteamet! Og brug dem i ressourceforløbene også! Grundprincipper, centrale begreber og formål med at kompensere 20 20

21 Skil tingene ad! Eksempler Skånehensyn Personlig assistance
Ved fysisk funktionsnedsættelse Nedsat tid Pauser Hensigtsmæssig tilrettelæggelse af arbejdsopgaver /-dag Ikke med på lejrskole Undgå natarbejde Praktisk bistand til beskrevne arbejdsopgaver Chaufførbistand Sekretæropgaver Tolkebistand Ved psykiske barrierer Tilrettelæggelse mhp overskuelige arbejdsopgaver Kortere arbejdsdage Indgå i mindre team med få kolleger Rolige omgivelser, fx eget kontor Støtte til strukturering Støtte til at gennemføre opgaverne arbejdsdagen Støtte til at blive fastholdt i arbejdsopgaverne Støtte til at fungere socialt hensigtsmæssigt versus Personlig Assistance Skånehensyn er nødvendige hensyn og betingelser, der bygges ind i jobbet, sådan at personen overhovedet kan fungere. Personlig Assistance er altid støtte, der ”anvendes arbejdstid og ressourcer på” Skånehensyn er ikke det samme som kompensering! Det er vigtigt at skille begreberne ad! Skånehensyn – rimelig tilpasning – pers. Ass. 21 21

22 Fortrinsadgang til samtaler i det offentlige
Offentligt opslåede stillinger Garanterer en samtale (ikke nødvendigvis en ansættelse) Ved afslag efter samtale skal arbejdsgiver ”forhandle” med jobcenteret Kan anvendes med eller uden jobcenteret – vi anbefaler at inddrage jobcenteret! Grundprincipper, centrale begreber og formål med at kompensere 22 22

23 Løntilskud til nyuddannede med et handicap – (Isbryderordningen)
Formål: at give relevant erfaring og mulighed for ordinær ansættelse Overenskomstmæssig løn Løntilskud i op til et år Anvend af de almindelige satser – ud fra forhandling med arbejdsgiver Intet krav om forudgående ledighed Uddannelsen: max 2 år gammel af mindst 18 mdr.’s varighed adgangsgivende til optagelse i a-kasse ikke krav om medlemskab Grundprincipper, centrale begreber og formål med at kompensere 23 23

24 Case: Døv specialkonsulent
Konsulent med særlig specialistviden om offshore Mister hørelsen som følge af meningitis Lærer sig tegnsprog Stor del af arbejde: telefonisk rådgivning af kunder Bevilges 20 timers tegnsprogstolk om ugen til telefonisk rådgivning og mødedeltagelse Samler sin telefontid om formiddagen Kan dermed fortsætte i sit job og udføre de samme arbejdsopgaver som før sygdommen Det er vigtigt at skille begreberne ad! Skånehensyn – rimelig tilpasning – pers. Ass. 24 24

25 Case: folkeskolelærer med stress
Lærer vender tilbage på nedsat tid efter længere sygemelding Har haft stress, men vil gerne tilbage til jobbet Mister hurtigt overblikket og bliver overvældet af for mange opgaver Vil ikke være til besvær for andre kolleger, men har behov for at tale om tingene og opgaverne Bevilges personlig assistance 5 timer om ugen Taler med en kollega om opgaverne, eleverne, overblik, osv. Giver ro til at kunne fokusere på undervisningen og eleverne. Det er vigtigt at skille begreberne ad! Skånehensyn – rimelig tilpasning – pers. Ass. 25 25

26 Case: Vognmand med benamputation
Vognmand får amputeret ben efter en ulykke Får protese, som lader ham klare almindelig hverdag og giver en god gangfunktion Kan ikke køre sin lastbil med nuværende indretning Kan ikke gå i knæ eller på ramper ved lastning af bilen Bevilges ny indretning af førerhus – gas og bremse i rattet Bevilges særlig lift til lastbilen Bevilges 3 timers personlig assistance om ugen til lastning og klargøring af lastbilen Det er vigtigt at skille begreberne ad! Skånehensyn – rimelig tilpasning – pers. Ass. 26 26

27 Case: Cafeteriamedarbejder med kognitive vanskeligheder
Kvinde med kognitive vanskeligheder har netop gennemført en STU Har været i praktik i cafeteria og ønsker nu et ”rigtigt” job Svær at fastholde i opgaverne – manglende overblik og koncentration Er næsten for selskabelig overfor gæsterne Bevilges 10 timers personlig assistance Fastholdelse i opgaverne og struktur Assistance til at indgå socialt hensigtsmæssigt i forhold til gæsterne Får ansættelse i løntilskud for førtidspensionister Det er vigtigt at skille begreberne ad! Skånehensyn – rimelig tilpasning – pers. Ass. 27 27

28 Case: Hanne er sygemeldt fra plejehjem
Hanne er 50 år. Hun har været ansat på det lokale plejehjem, men efter en sygeperiode har hun mistet sit job - og modtager nu kontanthjælp. Hanne vil gerne tilbage i sit gamle job og plejehjemmets ledelse er åben for at etablere en praktikperiode. Hun har smerter i skuldre og nakke. Der er tale om slidskader. Lægen udtaler, at Hanne kun kan arbejde ganske få timer og samtidig skal fritages for belastende opgaver, løft og specielt situationer, hvor hun er nødt til at vride ryggen. Forløbet og sygemeldingen har været psykisk meget belastende for Hanne og hun går jævnligt til psykologsamtaler pga. en lettere depression. Det er vigtigt at skille begreberne ad! Skånehensyn – rimelig tilpasning – pers. Ass. 28 28

29 - eller få mere information?
Hvor kan man få hjælp til en sag? - eller få mere information? Bmhandicap.dk SJH’s guide Metodevejviseren.dk Jobcentrets nøgleperson SJH’s hotline: SJH’s grundkurser 29 29 29

30 Tak for i dag ! 30 30


Download ppt "Anvendelse af de kompenserende ordninger"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google