Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation til Arbejdsmarkedsudvalget Den 3. april 2017

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Præsentation til Arbejdsmarkedsudvalget Den 3. april 2017"— Præsentationens transcript:

1 Præsentation til Arbejdsmarkedsudvalget Den 3. april 2017
Ydelseskontoret Præsentation til Arbejdsmarkedsudvalget Den 3. april 2017

2 Ydelseskontoret Kontoret er en del af jobcenteret og har 18 medarbejdere, der arbejder med forskellige sagsområder. Der udføres en lang række opgaver, der alle handler om den økonomiske del af borgerens sag hos Jobcenter Aabenraa. Det er myndighedsopgaver, der udføres både som afgørelsessager, der indgår direkte til Ydelseskontoret og som bestillingsopgaver fra jobcenteret. Jobcenteret indstiller fx til sanktion af borgeren ved udeblivelse, og Ydelseskontoret træffer afgørelse om træk i ydelsen.

3 Ydelseskontoret Vi har et tæt samarbejde med resten af jobcenteret: Job og Fastholdelse, Job og Integration og Job og Virksomhed. Vi har etableret en fælles modtagelse, hvor der sidder medarbejdere fra såvel beskæftigelse som ydelse. Sagsbehandlerne taler med alle nye ansøgere, hvilket betyder en hurtigere afklaring af, om ansøgeren er berettiget og skal oprettes i vores system.

4 Oversigt over ydelser Kontanthjælp – uddannelseshjælp – afgørelse og udbetaling. Enkeltydelser- afgørelse og udbetaling. Integrationsydelse – afgørelse og udbetaling. Repatriering – afgørelse og udbetaling. Sygedagpenge – vurdering af beskæftigelseskrav, afgørelse og udbetaling. Fleksløntilskud – fleksjob bevilget efter 2013, og refusion af løntilskud til fleksjob før 2013. Ressourceforløbsydelser i forbindelse med rehabiliteringsplan.

5 Oversigt over ydelser Ressourceforløbsydelse i jobafklaringsforløb – kommer fra sygedagpenge. Ledighedsydelse. Revalideringsydelse. Refusion af tilskud til voksen elever. Betaling af løntilskud vedr. kontant- og uddannelseshjælpsmodtagere og forsikrede ledige.  Betaling af mentor timer.

6 Antal udbetalingssager per 31.03.17
Kontanthjælp: 674 Uddannelseshjælp: 372 Integrationsydelse: 284 Ressourceforløb: 188 Jobafklaring: 239 Fleksløntilskud nye: 812 Ledighedsydelse: 126 Sygedagpenge – sager første kvartal 2017: 2725

7 Eksempel på opgave som knytter sig til udbetalingssager :
Sanktioner – hvor vi træffer afgørelse og foretager træk i ydelsen. I marts 2017 har beskæftigelsen indstillet til 206 sanktioner. Det er typisk borgere der udebliver fra samtale eller aktivitet. Tallene fordeler sig med: Integration 19 sager Kontanthjælp 112 sager Uddannelseshjælp 75 sager

8 Lovændring - status 225 timers reglen, trådte i kraft 1. april 2016.
Antal borgere der er omfattet per = 329. Heraf er der 14 ægtepar, hvor den ene ydelse bortfalder. Andre nedsættes i ydelse, hvis de ikke har optjent 225 timer i perioden fra til De grupper der er omfattet er: Kontanthjælp Uddannelseshjælp Integrationsydelse Beskæftigelsessagsbehandler foretager vurdering af, om borger er omfattet og Ydelseskontoret træffer afgørelse om nedsættelse eller stop af ydelsen.

9 Lovændring - status Kontanthjælpsloftet blev indført per gældende fra Det er lovbestemt, hvilke persongrupper og ydelser der er omfattet: Kontanthjælp, uddannelseshjælp og integrationsydelse. Loftet betyder, at boligydelserne kan blive nedsat eller borfalde. Kontanthjælpen og børneydelserne samt friplads bliver ikke berørt. I Aabenraa har vi per 1. marts i alt 282 borgere, der er berørt. Link til STARS opgørelse vedr. kontanthjælpsloftet Vi har kun haft få henvendelser vedr. loftsberegningen.

10 Nye ansøgere Kontanthjælp og uddannelseshjælp
Henvendelse vedr. ansøgning om forsørgelse : I marts måned havde vi 113 personer, der henvendte sig for at få ydelse - heraf Kontanthjælp : 41 Uddannelseshjælp: 72 Hertil kommer så henvendelser med ansøgning om andre ydelser og vejledning samt integration. Vi ser en stigning i antallet på unge under 30 år og personer mellem 50 og folkepensionsalder, der søger.

11 Nye ansøgere Kontanthjælp og uddannelseshjælp
Mange nye sager, også tilflyttere fra andre kommuner.    Vi ser flere sager med ”uregelmæssigheder”. Sager, hvor der er anden indtjening. Sager, hvor der er drift af selvstændig . Sager, hvor borger ikke vil medvirke, fx aflevere dokumentation. Sager, hvor der er tvivl om ophold.

12 Udfordringer Kontrol af ansøgere er skærpet m.h.t. dokumentation
Der er etableret fremmødeordning for at sikre borgers ophold i kommunen. (kun i de tilfælde der ikke kan etableres aktivering) Der kommer flere klagesager. Der er flere utilfredse borgere. Sagerne er meget komplicerede. Flere der forsøger at snyde sig til ydelser .


Download ppt "Præsentation til Arbejdsmarkedsudvalget Den 3. april 2017"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google