Lokalaftale Arbejdstid & løn Lærere & børnehaveklasseledere Ballerup Kommune & Ballerup Lærerforening 1. august 2016.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Advertisements

Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
TR-rollen frem mod nye arbejdstidsregler
Værdigrundlaget i Greve
Folkeskolereform 2014 En gennemgang af hvor vi på TDS er nu i forhold til forliget om ny folkeskolereform.
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Hierarki for styringsredskaber
Hotel- & Restaurantskolen den 15
Folkeskole-reformen August 2014.
Skolepolitiske visioner og mål
Klassedannelser til Ansgarskolen Program  Velkomst og intro  Formål  Skolebestyrelsens principper for klassedannelse  Ansgarskolens handleplan.
Billum skole Overordnet udviklingsplan Den politiske beslutning fra 2007 omkring skole/SFO danner baggrund for dette materiale. Planen er til debat og.
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Dagens program Ankomst og morgenbuffet 9.00 Velkomst v/ OC Visionen for MED Gennemgang af MED-aftalen Pause Hvordan går arbejdet i TRIO? Hvad.
SAMARBEJDE OG MEDINDFLYDELSE. Overordnede bestemmelser Ledelse og medarbejdere skal i samarbejde føre de af kommunalbestyrelsen fastsatte mål ud i livet.
-gensyn med den professionelle lærer
Skolebestyrelsesmøde Den nye folkeskolereform
Tillid Temadag for AMIR
Indledning Med Lov 409 og folkeskolereformen står vi over for store omstillinger, som den enkelte skole skal arbejde med. Derfor har parterne aftalt en.
Fællesskab for kommunen som en attraktiv arbejdsplads Direktør Helle Bro Social og Arbejdsmarked Holstebro Kommune Januar 2012.
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
Folkeskolereformen Uddannelsesudvalget ønsker at fastholde, understøtte og udvikle skolevæsenet i Kolding som et udbytterigt fællesskab. Oplæg ved skolechef.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Folkeskolereform 2014.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Kodeks for offentlig topledelse
Brøndby Lærerforenings
Det Sociale Kapitel
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Et fagligt løft af folkeskolen.
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Resultatkrav: Sikkerhed, sundhed og trivsel Kompetenceudvikling
Arbejdstidsaftale 08 - indholdet Disposition Central – lokal aftale Gennemgang af de vigtigste bestemmelser og bilag.
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
Drømmeskolen i fremtiden fra et lederperspektiv 10. Juni 2015 Thomas Smidt, skoleleder.
Vision mission værdier handleplaner
Pædagogisk Rådsmøde F olkeskolereform 6. Februar 2014.
Lejrskole Afgørelse ved faglig voldgift lige før sommerferien Lov 409 siger 14 timer pr. døgn – uanset om læreren arbejder mere end 14 timer! Konkret arbejdstid.
1 OK13 - Det nye ledelsesrum Fra detailstyring til overordnede rammer Kursus for nye forstandere torsdag den 24. oktober 2013.
Bestyrelsen retningslinjer Ledelsen Ledelsen tilrettelægger og planlægger i samarbejde med lærerne Opgave- oversigt og dialog Tidstilrette- læggelse Opgaverne.
ARBEJDSTIDSAFTALE Lederkursus Kapitel 1 Indledning Forudsætningerne for, at aftalen kan fungere og dermed, at intentionerne i forordningen om folkeskolen.
FORLIG MELLEM KL OG LC I HOVEDTRÆK Faglig sekretær LFS Flemming Kjærgaard Andersen OVERENSKOMST 2015.
1 Sektormøde 19. maj – 20. maj Udfordringen: Markedsstyring af den offentlige sektor …i form af bl.a. - Økonomistyring - Fokus på målbare resultater.
Rammeaftale om samarbejde og medindflydelse. Formål: …at styrke medarbejdernes interesse for effektivitet i kommunens forvaltning og i dennes institutioner.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Video med Anders Bondo Christensen om formålet med mødet
Temadag for TR.
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
MED- systemet er dit – brug det!
VELKOMMEN til nye lærere på stx/hf
Indre By / Østerbro LokalMED
Overordnede bestemmelser
Orienterings- og dialogaften 20. marts 2014
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
OK18 Det kommunale og regionale forlig
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
VELKOMMEN til nye lærere på stx/hf
Dialog om opgave- og arbejdstilrettelæggelse for skolepædagoger
Princip for kontaktforældre
X OK15 resultatet.
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Lokale arbejdstidsdrøftelser TU 19 BUF’s budget 2019 og 20
Arbejdstidsopgørelse 2018: Tjek tiden
Arbejdstidsopgørelse 2018: Tjek tiden
VELKOMMEN til nye lærere på stx/hf
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Lokalaftale Arbejdstid & løn Lærere & børnehaveklasseledere Ballerup Kommune & Ballerup Lærerforening 1. august 2016

Lokalaftalen - Værdier og intentioner -

”Det er lokalaftalens hensigt at skabe de bedste betingelser for arbejdet med folkeskolereformen og Ballerup Kommunes folkeskolevision, ’Skole med vilje’…” ”Lokalaftalen skal understøtte Ballerup Skolevæsen som en attraktiv arbejdsplads med engagerede og kompetente lærere og ledere, da det er afgørende for at forløse ambitionerne i ’Skole med vilje’…” ”Udgangspunktet er, at en væsentlig del af opgaverne løses på skolen, da det skaber et godt fundament for forpligtende faglige fællesskaber, teamsamarbejde, skoleudvikling, medindflydelse og demokratiske processer, hvor ledelsen har ansvaret for at udvise klar og tydelig ledelse ved blandt andet at sætte mål og retning for medarbejdernes arbejde…”

”De bedste forudsætninger for børn og unges læring, udvikling og trivsel skabes på en skole med et godt og tillidsfuldt samarbejde - mellem medarbejderne og mellem medarbejderne og ledelsen - præget af retfærdige og gennemsigtige processer og et godt arbejdsmiljø med en høj social kapital. Dét understøtter aftalen ved tillidsfuldt at tildele lærerne et professionelt ansvar for at løse den samlede opgave - selvsagt i tæt samarbejde med skoleledelsen og de øvrige fagprofessionelle…” ”Der er enighed om at fortsætte det tætte, løbende samarbejde mellem Ballerup Kommune og Ballerup Lærerforening og mellem skoleledelserne, tillidsrepræsentanterne og arbejdsmiljørepræsentanterne.”

Samarbejdet om kerneopgaven ”Intentionen er på en gang at styrke kvaliteten i undervisningen, den øvrige opgaveløsning og arbejdsmiljøet, ved at lærerne deltager i forpligtende faglige fællesskaber og bidrager til stadig udvikling og fornyelse af den pædagogiske og undervisningsmæssige praksis og Ballerup Kommunes samlede skolevæsen. Med fokus på at understøtte sammenhænge i skolens opgaveløsning og styrke rammerne for samarbejdet om opgaverne - både mellem medarbejderne i teamene, mellem ledelsen og medarbejderne og med skolens andre samarbejdspartnere - er parterne enige om, at en stor del af arbejdsopgaverne med den rette planlægning kan løses meningsfuldt på arbejdsstedet.”

Lærernes professionelle råderum og ansvar ”(…) Lærerne varetager en dannelsesproces og understøtter elevernes læring og udvikling - såvel fagligt, personligt, socialt og demokratisk. Det professionelle råderum, dømmekraften, ansvarligheden og det faglige fællesskab er grundlæggende i lærernes arbejde og er værdifuldt for folkeskolens virke.” ”Den enkelte lærer bidrager aktivt til en levende og frugtbar evaluerings- og feedbackkultur på skolen inden for de politisk fastsatte mål og rammer, hvor skolen i øvrigt selv identificerer og arbejder med relevante indsatsområder. Lærer- og elevinddragelse er i den sammenhæng både et selvstændigt mål og et middel til at kvalificere elevernes udbytte af undervisningen.

Ledelse ”I henhold til de overordnede mål og på baggrund af dialog og samarbejde med skolens ansatte og interessenter, formulerer skoleledelsen skolens visioner, lokale mål og indsatsområder. Det er således skoleledelsens opgave at skabe retning for de fagprofessionelles virke.” ”Skoleledelsen daglige virke sker ud fra den retning, der er sat på skolen med anvendelse af viden om, hvordan skoleledelse gør den størst mulige forskel for elevernes læring.” ”Skoleledelsen udøver sin ledelse i henhold til Ballerup Kommunes MED-aftale og ledelsesgrundlag samt stillingsbeskrivelserne i styrelsesvedtægten.”

Samarbejdet mellem ledelsen og tillids-/arbejdsmiljørepræsentanten ”(…) Et velfungerende samarbejde og en god dialog mellem ledelsen og de tillidsvalgte er afgørende for skolens udvikling og medarbejdernes trivsel. Trioen er således et centralt omdrejningspunkt, hvilket understøttes i MED-aftalen. De tillidsvalgte udøver deres virksomhed i loyalitet over for ledelseskompetencen.” ”(…) Skoleledelsen og tillidsrepræsentanten drøfter de overordnede principper for tilrettelæggelsen af lærernes arbejde og samarbejder løbende om udmøntningen og udviklingen af lokalaftalen.” ”Samarbejdet mellem ledelsen og de tillidsvalgte hviler grundlæggende på en gensidig informationsforpligtelse (…) Heri ligger ligeledes ledelsens forpligtelse til, at tillidsrepræsentanten inddrages og holdes bedst muligt orienteret i forbindelse med forestående ansættelser og afskedigelser.”

Planlægningen af det kommende skoleår ”Kvaliteten i planlægningen af et kommende skoleår er helt afgørende for en skole. Det er derfor en fælles ambition, at skoleåret planlægges i så god tid, at der er reel mulighed for at gennemføre de nødvendige processer og justeringer undervejs.” ”Forud for skoleårets planlægning drøfter tillidsrepræsentanten og skoleledelsen arbejdstilrettelæggelsen i henhold til lokalaftalen. Med udgangspunkt heri samarbejder skolens ledelse og lærerne/teamene om fag- og opgavefordelingen.”

Feriens afholdelse og placering ”De 5 ugers ferie placeres med fire uger i juli måned og en uge i uge 42.” ”6. ferieuge indgår i planlægningen af skoleåret. Feriedagene fra 6. ferieuge afholdes efter den ansattes ønske, med mindre arbejdets udførelse hindrer dette. Der vil være uger, hvor mange forventeligt vil ønske at placere feriedagene, hvorfor alles ønsker ikke kan opfyldes.” ”På de enkelte skoler skal der udarbejdes en retningslinje, som minimum beskriver følgende forhold: En fælles ansøgnings- og svarfrist for skolens medarbejdere En udvælgelsesprocedure til den situation, hvor mange ønsker samme periode, og det dermed ikke er foreneligt med skolens tarv Administrationsprincipper” ”Det bemærkes, at 6. ferieuge kan afholdes som enkeltdage, og at den også kan udbetales.”

Lokale uenigheder og uforudsete konsekvenser af aftalen ”Parterne er enige om at understøtte og udvikle attraktive og bæredygtige arbejdspladser ved at insistere på et godt arbejdsmiljø. Alle medarbejdere skal sikres indflydelse på eget arbejde, og parterne betoner, at alle har ansvar for at udvikle en god arbejdsplads.” (…) forhandlingsudvalget rådgiver og i sidste ende afgør lokale problemstillinger og fortolkninger af denne aftale, i sidste instans ved inddragelse af det fagretslige system. Formålet er at fremme implementeringen af lokalaftalen og at skabe tryghed i brugen af den. ”Ballerup Kommune og Ballerup Lærerforening er enige om at mødes mindst en gang i kvartalet og løbende afholde dialogmøder med skoleledelserne og tillidsrepræsentanterne med henblik på at følge op på lokalaftalens implementering og virkning.”

Ikrafttræden og opsigelse mv. ”Aftalen har virkning fra 1. august 2016 til 31. juli 2018.” ”Aftalen kan ændres ved enighed eller opsiges med 6 måneders varsel til udgangen af et skoleår.” ”Ved opsigelse af aftalen er aftalens parter forpligtet til at drøfte mulighederne for at indgå en ny aftale. Lykkes det ikke at genforhandle en aftale, gælder bestemmelserne i Lov 409.”

Lokalaftalen - Arbejdstid -

Nuværende aftaleNy aftale Antal arbejdsuger maksimalt 42 (210 dage)Ingen ændringer Tilstedeværelsestid om ugen i gennemsnit 31 timer33 timer Professionelt råderum, inklusive skole/hjem- samarbejdet i én klasse 378 årligt294 årligt + tid til (fælles)forberedelse i tilstedeværelsestiden Det årlige maksimale undervisningstimetal 800 timer 26,66 lektioner/uge 780 timer 26 lektioner/uge Opgaveoversigten-Eksplicitte krav til indholdet. 2 årlige samtaler med den pædagogiske leder om den samlede opgave.

Lokalaftalen - Andre aftaler -

Nuværende aftaleNy aftale Lejrskoler14 timer pr. dag, inklusive ud og hjemrejsedag Ingen ændringer Afgangsprøver og censur ÷Intentioner og proces beskrevet Efter- og videreuddannelse Se aftalen10 timer pr. ECTS-point + skole-”forhandling” Nyuddannede lærere÷UV-maksimum: År 1: 720 timer År 2: 750 timer Kurser og tjenesterejserMedgået tidIngen ændringer TillidsrepræsentanterSe aftalenIngen ændringer

Nuværende aftaleNy aftale Arbejdsmiljø- repræsentanter UV-max: times nedsættelse af tt 1 time inden for tt UV-max: timers nedsættelse af tt 2 timer inden for tt Medarbejder- repræsentanter i Lokal- MED Fornøden tidIngen ændringer Medarbejder- repræsentanter i skolebestyrelsen 1 times nedsættelse af ttIngen ændringer

Lokalaftalen - Løn-

Nuværende aftaleNy aftale Lønaftalen som helhedSe aftalenIngen ændringer UndervisningstillægIndplaceret i intervallerEfter overenskomsten Undervisning på flere matrikler ÷5.000 kr. årligt