1 OK13 - Det nye ledelsesrum Fra detailstyring til overordnede rammer Kursus for nye forstandere torsdag den 24. oktober 2013.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Overenskomst 2011 Kravindsamling   God debat! 1.
Advertisements

Introduktion til OK13. Det generelle resultat 2 årig overenskomstperiode Rammen:  1. år: 0,82 % - da reguleringsordning er i minus => ingen lønstigning.
TR-rollen frem mod nye arbejdstidsregler
Kendetegn for IDAs/DdLs nye statslige OK
Fra detaljer til rammer
Hotel- & Restaurantskolen den 15
Ny folkeskolelov Ikrafttrædelse August Overordnede rammer En længere og varieret skoledag • 30 timer for børnehaveklassen til 3. klasse, • 33 timer.
Debatoplæg ok’o8 Velkommen til medlemsmøde ok’o8.
Faglig Klub Vi ønskede ikke konflikten, men valgte at kæmpe en forsvarskamp for kvalitet i undervisningen. Nu har regeringen grebet ind - hvad er perspektiverne.
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE SUNDHEDSKARTELLETS FORLIG Overenskomstforhandlingerne.
-gensyn med den professionelle lærer
Skolebestyrelsesmøde Den nye folkeskolereform
Tillid Temadag for AMIR
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Brøndby Lærerforenings
TR-træf om OK15 Ved Ghita Parry, formand Line Posselt, direktør &
Jytte Wester TR og medlemsmøder Overenskomstforhandlingerne – 16. marts 2011.
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Arbejdstidsaftale 08 - indholdet Disposition Central – lokal aftale Gennemgang af de vigtigste bestemmelser og bilag.
xx RESULTATET OK15. RESULTATET  Lønstigninger, så reallønnen forventes sikret  Signal om at tidsregistreringen skal fungere  Partsprojekt på erhvervsgymnasierne.
FORSIDE FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. HVILKEN INDFLYDELSE KAN OK-15 FÅ FOR SYGEPLEJEFAGET.
1 O.13 – baggrund for forhandlinger  Smal økonomisk ramme  Behov for omstilling og effektivisering  Reformer  Lærerarbejdstid  Bedre rammer for ledelse.
OK 15 CFU og Finansministeriet Det generelle forlig
TR - Basiskursus Forhandler Foregangs m/k Konfliktløser Bindeled (medlemmer – IMAK) Bindeled (ledelse - medlemmer) Kontrollør Lovfortolker Formidler.
Præcisering Oplægget baserer sig på den indstilling, der er på vej til byrådets behandling Indstillingen har været i høring i perioden 20/ /1-14.
Om anvendelse af forberedelse v. Jan Becher Sørensen Rektor, Paderup Gymnasium Konference d. 4. april
Pædagogisk Rådsmøde F olkeskolereform 6. Februar 2014.
Lejrskole Afgørelse ved faglig voldgift lige før sommerferien Lov 409 siger 14 timer pr. døgn – uanset om læreren arbejder mere end 14 timer! Konkret arbejdstid.
Ændringer i lærernes lønforhold og arbejdstid ved OK 13 Bestyrelseskursus Syd 2013 Frøslevlejrens Efterskole 4. oktober oktober 2013Frøslevlejren1.
August 2008 PLUSTID - vil vi have det ? Det statslige område.
Lokalaftale Arbejdstid & løn Lærere & børnehaveklasseledere Ballerup Kommune & Ballerup Lærerforening 1. august 2016.
Overenskomst 2011 – etårig overenskomst Orientering om væsentligste elementer i OK-forliget mellem DANSKE ARK, ARKITEKTFORBUNDET, Konstruktørforeningen.
Bestyrelsen retningslinjer Ledelsen Ledelsen tilrettelægger og planlægger i samarbejde med lærerne Opgave- oversigt og dialog Tidstilrette- læggelse Opgaverne.
Temadage om arbejdstid nov. – dec nov/dec 2013Temadage om arbejdstid1 Midtjysk Efterskole d. 28/11 Strib Idrætsefterskole d. 3/12 Ranum Efterskole.
Lederkursus December REGELHIERARKIET I Grundloven Folketingslov Landstingslov, landstingsforordning og Inatsisartutlov Bekendtgørelser Cirkulærer.
1 OK 2013 Informationsmøder d. 20. juni 2013 Himmerlandscentrets Idrætsefterskole Haslev Idrætsefterskole Ladelund Efterskole Ringe Fri- og Efterskole.
FORLIG MELLEM KL OG LC I HOVEDTRÆK Faglig sekretær LFS Flemming Kjærgaard Andersen OVERENSKOMST 2015.
Landsorganisationen i Danmark Det nye arbejdsmiljøsamarbejde.
1 Sektormøde 19. maj – 20. maj Udfordringen: Markedsstyring af den offentlige sektor …i form af bl.a. - Økonomistyring - Fokus på målbare resultater.
Medlemsmøder om arbejdstid - februar 2014 Medlemsmøder februar Midtfyns Efterskole d. 5. februar Frijsenborg Efterskole d. 6. februar Midtsjællands.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Efterskoleforeningen Forhandling af lokal løn Christian Petersen Tlf: Kursus for nye forstandere.
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats
Temadag for TR.
Efterskoleforeningen
Sanne Kjærgaard Nikolajsen FOA
MED- systemet er dit – brug det!
Arbejdstid - frihed og rammer
SSP Årsmøde 9. november 2016 Skoleforsømmere.
Overenskomst-forhandlinger 2018
Introduktion til OK13 1.
Orienterings- og dialogaften 20. marts 2014
Handelsskolernes Lærerforening
Hvad betyder en konflikt for mig?
Centralforeningen for Stampersonel
Forhandlingsfællesskabet
Forhandlingsfællesskabet
OK 2018 – i mål i overtiden Hvorfor var det så svært
OK18 Det statslige forlig - Chefer
OK18 Det kommunale og regionale forlig
OK-18 Forlig - RLTN Forhandlingsfællesskabet.
Dialog om opgave- og arbejdstilrettelæggelse for skolepædagoger
TR-kursus I A Løn - lærere ved VUC 13. september 2018 Torben Thilsted
X OK15 resultatet.
Arbejdstid Kommunale område
Lokale arbejdstidsdrøftelser TU 19 BUF’s budget 2019 og 20
Arbejdstidsopgørelse 2018: Tjek tiden
Arbejdstidsopgørelse 2018: Tjek tiden
Introduktion til OK13 1.
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

1 OK13 - Det nye ledelsesrum Fra detailstyring til overordnede rammer Kursus for nye forstandere torsdag den 24. oktober 2013

Finansministeriets hovedkrav Normalisering af lærernes arbejdstidsregler Bortfald af lærernes særlige 60-årsregel Smal økonomisk ramme uden reguleringsordning Krav på tjenestemands(pensions-)området

Forhandlinger, forligsinstitutionen og lockout Fortsatte forhandlinger om lærernes arbejdstidsregler Lockoutvarsel 28. februar 2013 Forhandlinger i regi af Forligsinstitutionen Sammenbrud 25. marts 2013 Lockout træder i kraft pr. 1. april 2013

Lovindgreb Konflikten bringes til ophør Lærernes overenskomster og aftaler fornyes Arbejdstidsregler som andre ikke-akademikere + værnsregler Kompensation for bortfald af den særlige 60 årsregel Kompetenceudvikling på undervisningsområdet Projekter om samarbejde, tillid og arbejdsmiljø Andre overenskomster og aftaler på CFU-området forlænges med de ændringer, parterne var blevet enige om

Hvad siger vi farvel til pr. 1. august 2014? Aftalebinding på anvendelsen af lærernes arbejdstid (akkorder mv.) Opdeling af arbejdstid i ”kasser” Nuværende proces- og procedurebestemmelser (forhandlingsregler og regler om arbejdstilrettelæggelse) Opgavebeskrivelser og definitioner af arbejdsopgaver (fx undervisning)

Tjenestemændenes arbejdstidsaftale Gælder fremadrettet for hovedparten af ikke-akademiske medarbejdere på de statslige overenskomster. To regelsæt Dag- arbejdere Døgn- arbejdere Fælles regler

Paradigmeskifte Årsnorm 37 timer/uge i gnm. Fra Ressourcer bundet i overenskomster Detaljeret styring ”excel-ledelse” Akkorder Forhandlet retfærdighed Til Fuld ledelsesret Overordnet ramme Personaleledelse Dialog om opgaven, prioritering (tidsregistrering) Oplevet retfærdighed

Nye arbejdstidsregler er et middel til kvalitetsløft Personlig motivation Nye arbejdstids- regler Ledelsesmæssigt råderum Kvalitetsløft gen- nem udnyttelse af ledelsesmæssigt råderum Rammer og værktøjer

Hvad kræver det af lederne? FraTil Aftaler med TRDialog med lærerne og samarbejde med TR og SU Fordele kasser af tid Fordele opgaver Lede ”privatpraktiserende”Lede med udgangspunkt i arbejdspladsen Respektere frihed til at definere egen faglig-pædagogisk tilgang Fokus på sparring og samarbejde om opgaverne Nye undervisningsformer på trods af arbejdstidsregler Nye undervisningsformer understøttet af arbejdstidsregler Konkurrence på akkorderKonkurrence på god arbejdsplads

Nye regler træder i kraft 1. august 2014 Knap 1 år til den lokale forberedelse Udgangspunkt i uddannelsesinstitutionens strategiske mål Tilrettelæggelse af forandringsproces – med inddragelse af lærergruppen Justering af organisering og rollefordeling – ledelse, teams mv. Nye dialog- og samarbejdsrelationer (med lærerne, TR mv.)

Hvordan kan det være anderledes fra 1. august 2014? EKSEMPLER ”Jeg har tænkt mig at tage udgangspunkt i, at lærerne er tilstede. Så bliver faglige diskussioner om tilrettelæggelse ikke længere præget af det bagvedliggende spørgsmål, om man kan sidde hjemme eller ej” ”Der er et problem med udvalgte unge lærere, som er hårdt belastet – det vil jeg tage hensyn til i planlægningen af skoleåret” ”Jeg har flere erfarne og meget dygtige lærere– de kan godt tage et ekstra hold næste år” ”Jeg vil bruge det nye ledelsesrum til at fokusere meget mere på to- lærerordninger. Det vil styrke den pædagogiske indsats i udvalgte elevgrupper”

Tidsregistrering Der kan etableres et system til registrering af arbejdstid. Fordele: Understøtter dialog mellem leder og lærer om opgaver og prioritering Et redskab til at opgøre lærerens arbejdstid Læreren kan få overblik over egen arbejdstid

Ophør af lokalaftaler Alle lokale aftaler vedrørende anvendelsen af lærernes arbejdstid bortfalder med virkning fra 1. august Som altovervejende hovedregel fortsætter andre lokale aftaler uændret. Kan der indgås lokalaftaler vedrørende anvendelsen af lærernes arbejdstid frem til 1. august 2014? Kan der indgås lokalaftaler vedrørende anvendelsen af lærernes arbejdstid efter 1. august 2014?

Lovbemærkninger ”Den almindelige adgang til at indgå lokale arbejdstidsaftaler, der tilpasser de centralt aftalte arbejdstidsregler til de lokale forhold og de konkrete personalegrupper, vil gælde på undervisningsområdet som på alle andre områder. Der er principielt ingen begrænsninger med hensyn til indholdet af de fravigelser eller supplementer til de centralt aftalte regler, som kan aftales lokalt. På undervisningsområdet, som på alle andre områder, er det imidlertid ikke intentionen, at adgangen til at indgå lokale aftaler skal bruges til at indgå aftaler, som begrænser ledelsesretten i forhold til at lede og fordele arbejdet. I forbindelse med implementeringen af de nye arbejdstidsregler på undervisningsområdet vil der derfor være fokus på, at der ikke indgås lokale aftaler, der genindfører de aftalebindinger på, hvad lærerne skal lave i deres arbejdstid, som foreslås ophævet med lovforslaget.”