Når I skal ansætte en ny medarbejder Ledernes rolle i ansættelsesprocessen Regionalt ledertræf 10. December 2009.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Advertisements

- Er dine rettigheder Foto: Ken Hermann Børns rettigheder.
1 Løsningsfokuseret tilgang Fremtidens mål Fortidens successer.
Patientundervisning 7. Session Unipolar depression Familie og netværk.
Aulum-foredrag 4. okt. 2015: at være pårørende til psykisk sårbare
Workshop 4 Anerkendelse i praksis Psykolog Susanna de Lima Aarhus Kommune Ungdomscentret Socialforvaltningen.
Skaleringer Progressionsmåling og dialogredskab. Skaleringer som dialogværktøj
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
Rationel klinikdrift Et bud. Rationel klinikdrift Rimelig arbejdstid.
Psykoedukation skizofreni Session 1. – introduktion til psykoedukationsforløbet Undervisere:
Læring og it Spørgeteknik Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb 1.
Det gode interview På jagt efter ny viden – altså noget, som du IKKE ved i forvejen…
CSR - HR Beskæftigelsesrådets handicapkonference december 2008  Præsentation af Coop/CSR  Erfaringer med ansættelse af personer med.
Fest for fleksjobbere 
Sourcing via Jobindex.dk
SEO – sådan bliver din hjemmeside synlig for nye kunder
Vi hører altid “reglerne” fra kvindernes side
Fordybelse i et projekt
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
ROF/KOF møde, Nøglepersonelsseminar
S1.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Antal besvarelser: 52.
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
servicemedarbejdere har ikke det fulde overblik over
Relationer på arbejdet.
THY Business Breakfast.
DIT LIV Tænd for lyden og læn dig tilbage -.
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Der tildeles 3 stipendier på DKK/måneden i 12 måneder.
Forberedelse til eksamen
Elevernes evaluering af grundforløbet
Det gode møde i folkeskolen
Og valg i det hele taget... Lær HVAD-modellen at kende.
Skriv ansøgning 10 gode råd.
SFI’s forskning i handicap og beskæftigelse
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
Hvis det du gør, ikke virker …
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Jobrettede samtaler På rådgiverniveau
Walt Disneys kreativitetsmodel
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
1. dag - Modul 1A Velkomst og præsentation Indflydelse og interessevaretagelse Frokost (kl ) Områdeopdeling kommunal / privat Overraskelse (kl )
En god start på lægelivet
Personlighed og Kompetencer
1. kontaktmøde Velkommen til workshop om Kompetenceafklaring, CV og Netværk. Hils på hinanden, jeres networking starter nu
Torsdag den Oplæg ansøgning og cv Start med at lave et cv
Torsdag den Oplæg ansøgning og cv Start med at lave et cv
Ansøgning for dummies.
ROF/KOF møde, Nøglepersonelsseminar
MUNDTLIG FREMSTILLING
Præsentation af mad vafler
Forebyggelse Station Syd
Kursus for personer med demens og pårørende
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Hab.2.1-2: v1 Jeg vil stå på min post, jeg vil stille mig på vagt og spejde for at se, hvad han vil sige til mig, hvad jeg får som svar på min klage. v2.
Indhold - Religionssociologisk viden om børnefamilier
Introduktion af CV og ansøgnings kurset
Alberts historie Af forfatter Signe Rhode og illustrator Anja Løfkvist
Hvordan opnår vi bedre kommunikation og dermed trivsel?
Borgermøde.
Introduktion til Jobsøgning & Kommunikation kurset
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Livets Ord Juni 2019 “I skal få kraft, når Helligånden kommer over jer, og I skal være mine vidner.” Ap. G. 1, 8.
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Værktøj 5: Lederens opgaver med stress - stressforebyggende lederstil
Organisatorisk Implementering af Machine Learning
Overvej spørgsmålet. Interview en makker.
Præsentationens transcript:

Når I skal ansætte en ny medarbejder Ledernes rolle i ansættelsesprocessen Regionalt ledertræf 10. December 2009

Det skal vi snakke om JobannoncenJobansøgningerneJobsamtalen Hvordan oplever ansøgerne processen? Hvilke erfaringer har I med at rekruttere nye medarbejdere?

Formål At sikre en høj kvalitet i rekrutteringsprocessen – til gavn for lederne lederne medarbejderne medarbejderne ansøgerne ansøgerne

1. Jobannoncen

Hvordan skriver man en god jobannonce? Facts om stillingen, arbejdsforhold osv. Præsentation af arbejdspladsen Fremhæv det særlige ved jer! Fremhæv det særlige ved jer! Krav til faglige og personlige kvalifikationer og erfaringer Overvej grundigt, hvad I kræver hhv. ønsker Overvej grundigt, hvad I kræver hhv. ønsker Hvad betyder jeres forventninger til ansøgerskaren? Hvor formidler I det glade budskab?

Kender I FOA Job??

Alle offentlige (og mange private) jobannoncer Let at gå til Stavekontrol FOA-viden om job og krav integreret

2. Jobansøgningen

Hvad er formålet med en jobansøgning? For ansøgeren: At fortælle arbejdsgiveren, at man er den rigtige til jobbet At undgå ”snavs” i forhold til dette budskab For arbejdsgiveren/lederen At skabe sig et billede af ansøgerskaren og den enkelte ansøger At udvælge de mest kvalificerede ansøgere til jobsamtale

Det har medlemmerne svært ved…. Jeg er lige den, I søger!!!

Det synes (nogle) medlemmer er svært At ramme den rette form og stil At sætte ansøgningen pænt op > for meget ”sjusk” At sætte ansøgningen pænt op > for meget ”sjusk” At stave rigtigt > for mange stavefejl At stave rigtigt > for mange stavefejl At relatere ansøgningen til jobbet og arbejdspladsen At abstrahere > for meget referat af CV At abstrahere > for meget referat af CV At formulere sig > for mange standardansøgninger At formulere sig > for mange standardansøgninger At ”sælge sig selv” - Janteloven rumsterer At lave et godt CV At ringe og spørge til jobbet At søge uopfordret Hvad er jeres erfaringer??

Eksempel: Motivering Frokost- og rengøringsassistent på en skole: ”At komme tidligt op er kun et plus, da jeg synes man får mere ud af dagen. Børn kan jeg godt lide at have omkring mig, madlavning har jeg altid synes var spændende, samt at have en kost eller klud i hånden er heller ikke fremmed for mig. Jeg kan ligeledes uddrage af annoncen, at der ikke er to dage, der vil være ens hvilket jeg ser som en god udfordring. Derfor sender jeg hermed min ansøgning til jer.”

Eksempel: Motivering Social- og sundhedsassistent ved plejecenter: ”Jeg ønsker i fremtiden at uddanne mig som sygeplejerske, men vil gerne have noget mere erfaring inden.”

Eksempel: Personlige kompetencer Pædagogmedhjælper i børnehave: ”Af de forskellige steder jeg har arbejdet, har jeg fået indtryk af at jeg er en rigtigt god medarbejder der er stabil, og ikke er bange for at tage initiativ når det er påkrævet.” ”Jeg er ikke en medarbejder, der sidder stille i et hjørne, jeg kan rigtigt godt lide at være aktiv sammen med børnene”

Eksempel: Personlige kompetencer Kontorassistent: ”Hvis I ansætter mig, vil I få en loyal og stabil medarbejder, som er engageret og altid yder sit bedste. Jeg er meget fleksibel m.h.t. arbejdstider, hvilket jeg har været vant til gennem arbejdet som fast tilkaldevikar i daginstitutioner.” ”Af venner og tidligere kolleger betegnes jeg som venlig, positiv, smilende og imødekommende”.

Eksempel: Krav til erfaring Frokost- og rengøringsassistent på en skole: ”Jeg mener mine kvalifikationer svarer til de stillede krav, da jeg en stor del af mit voksne liv har arbejdet med børn. Yderligere har jeg i min tid ved CSC også stået i kantinen hvor jeg var med til at lave frokost til ca. 300 medarbejdere, jeg gjorde ligeledes også rent i min tid ved CSC. I begge tilfælde fik jeg god kritik for min udførelse af arbejdet.”

Eksempel: Om aktuel ledighed Kontorassistent i uopfordret ansøgning: ”Da jeg står i den situation at skulle i ansættelse med løntilskud, ville det også være en mulighed, I kunne gøre brug af, hvis I ikke har en ledig stilling i øjeblikket”. Rengørings- og laboratoriemedhjælper: ”Da jeg er ledig, har jeg mulighed for at starte efter Jeres ønsker”.

Hvad betyder de personlige oplysninger?

Eksempel: Personlige oplysninger Social- og sundhedsassistent i dagvagt: ”Jeg hedder Ditte Jensen, og er 29 år gammel. Jeg har to børn på 6 og 3 år, som jeg bor alene med i Stevnstrup, uden for Randers”

Hvem skal vi vælge?

Hvordan udvælger I kandidater til jobsamtale? Primære kriterier? Sekundære kriterier? Fravælgelseskriterier? Hvad betyder Hvad betyderalder?køn?erfaring? aktuel ledighed? ”Huller” i CV’et? anbefalinger – netværk? Hvilke faglige kvalifikationer går I ikke på kompromis med? Hvilke faglige kvalifikationer går I ikke på kompromis med? Hvad betyder antallet af ansøgere? Tager I referencer før samtalen? Og dem, I ikke vælger: Får de hurtigt afslag?

3. Jobsamtalen

Grib i egen barm…. Hvor mange af jer har været til jobsamtale inden for det sidste år? det sidste år? de sidste 5 år? de sidste 5 år? de sidste 10 år? de sidste 10 år?

Det synes medlemmerne er svært: De personlige spørgsmål Nævn 3 ting, du er god til/Nævn 3 ting, du er dårlig til Hvorfor skal vi lige vælge dig? Hvordan tackler du en presset situation? Hvor er du om 10 år? Hvad skal du have i løn? Hvem er du? Hvilke personlige spørgsmål stiller I? Hvad virker hhv. godt og skidt?

Hvem er du????

Det synes medlemmerne er svært: ”Sandheden” Huller i CV’et Hvorfor er du arbejdsløs? Hvorfor er du arbejdsløs? Mange jobskift Er du en flakke? Er du blevet fyret – eller har du selv sagt op? Er du en flakke? Er du blevet fyret – eller har du selv sagt op? Skal du have flere børn? Er dine børn tit syge? Er du selv tit syg? Skal de sige sandheden? Hvad er sandheden? Hvad er sandheden? Tager I referencer? Tager I referencer?

Det synes medlemmerne er svært : ”At være sig selv” ”Jeg forbereder mig ikke særligt, når jeg skal til samtale. Jeg prøver bare at være mig selv. Men det er svært – især når der sidder så mange og kigger på én” (Kvinde, KLS)

Mange øjne kigger på mig…

Det synes medlemmerne er svært: Alder ”De blev meget overraskede over at se, hvor gammel jeg var – og det gav de højlydt udtryk for. Men de havde jo set CV’et…” (Mand, FOA 1) Hvad betyder alder ved en jobsamtale? Hvad betyder fedme mv.?

Det synes medlemmerne er svært: Når der er en dårlig stemning under samtalen Når lederen fylder for meget og ikke giver plads til ansøger og medarbejdere Når de er uenige med ansættelsesudvalget, f.eks. om arbejdsforhold og faglige principper Når de til sidst får at vide, at der er en intern ansøger

Gode råd til lederne Forbered Jer godt! Ikke for stort ansættelsesudvalg Bær navneskilte Bær navneskilte Gør samtalen så lidt eksamensagtig som muligt Kaffe/te, vand, småkager, frugt el.lign. Kaffe/te, vand, småkager, frugt el.lign. God stemning, der involverer ansøgeren God stemning, der involverer ansøgeren Alle deltager på (næsten) lige fod Alle deltager på (næsten) lige fod Respekter ansøgeren Stil ikke for personlige eller svære spørgsmål Stil ikke for personlige eller svære spørgsmål Skræm ikke de gode ansøgere væk Skræm ikke de gode ansøgere væk Giv konstruktiv feedback efter samtalen – også til dem, I ikke valgte

Hvem bliver den heldige? Primære kriterier? Sekundære kriterier? Fravælgelseskriterier? Hvad betyder personlig fremtræden? Hvad betyder personlig fremtræden? Hvilke faglige kvalifikationer går I ikke på kompromis med? Hvilke faglige kvalifikationer går I ikke på kompromis med? Hvilke krav til arbejdsforholdene kan I ikke honorere? Hvilke krav til arbejdsforholdene kan I ikke honorere? Hvad betyder antallet af ansøgere? Tager I referencer efter samtalen og før den endelige beslutning? Og dem, I ikke vælger: Får de hurtigt afslag?

På vej til næste job!

Gode råd til medlemmerne - før jobsamtalen Tjek arbejdspladsen på nettet Tjek jobannoncen igen Forbered uddybende spørgsmål Forbered uddybende spørgsmål Snak med folk, du kender på arbejdspladsen Forbered svar på de mest almindelige faglige og personlige spørgsmål Forbered eksempler fra dit tidligere arbejdsliv Forbered eksempler fra dit tidligere arbejdsliv Lønkrav – tjek dit værd på FOA Førstehjælp på

Sluk mobilen!

Gode råd til medlemmerne - under jobsamtalen Husk at tage jobannoncen med Klæd dig pænt på – uden at være for festlig Kom i god tid Sig pænt goddag og giv hånd til alle i udvalget Kig på den, der taler – og kig rundt, mens du selv taler Vær åben, interesseret og spørgende (”dig selv”) Styr dårlige vaner Pas på med at fortælle for meget om dit privatliv Sig pænt farvel og tak for samtalen

Gode råd til medlemmerne - efter jobsamtalen Hvis du ikke får jobbet Ring og hør hvorfor Ring og hør hvorfor Spørg ind, hvis du tør Spørg om du evt. kan komme på venteliste eller blive afløser Spørg om du evt. kan komme på venteliste eller blive afløser