Inklusion: Workshop 2 ”Mangfoldighed skaber værdi” - modeller for organisering af inklusionsarbejdet på efterskolerne HUI LI, (CAND. MAG I PÆDAGOGIK OG.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Advertisements

Set i forældreperspektiv
Børn med gennemgribende udviklingsforstyrrelser
Nye krav og besparelser – hvordan sikrer vi kvaliteten v/ Dorte Bloch
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Lederudvikling.
Projekt 5 i 12 Laboratorium 9: 26. februar 2013 ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag” ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag”
Ledelsesakademiet, Erhvervsakademi Aarhus
Inklusion i Børneinstitution Højme
Deltagerstyret undervisning
Kultur i organisationer
Vejledningsforløb med læringskontrakt
LP-tovholder på Antvorskov Skole på 4. år
- Hvad kan I forvente som forældre?
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Læring og inklusion i skolen
Psykiatriskole for pårørende - Autisme
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Etnisk konsulent Produktionsskolerne i Danmark Tværkulturelt seminar.
Den inkluderende skole
Konference Indsats, udvikling og samarbejde på det sociale område.
Medborger- skab og uformel læring Overgang og samarbejde mellem skole og klub Inklusion og rummelighed i klubberne Opsøgende og forebyggende arbejde Samarbejde.
Hvordan griber vi det an? En stor del af de ambulante patienter vil have behov for støtte til at være aktive i hverdagen.
Er den ikke-ekskluderende skole en mulighed ?
Møde med SaSA d. 26. okt Hvem er vi?
Overblik over afkast/resultat mål ifm. klubpolitikken Klub- politik - Udvikle og styrke det gode ungdoms- liv Overgang skole og klub Samarb.aftale vedr.
The KaosPilots August Arne Kleven og & friends Opgaven Introduktion til analysen Praktisk gennemførsel - personlig tilbagemelding.
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Projekter og netværksdannelse på FG Fredericia Gymnasium 7. februar 2015 Orienteringsmøde om Udviklingsplanen fase 2.
Odense tirsdag d. 8. december 2009 Workshop
Visualisering af den nuværende struktur for udvidet specialpædagogisk bistand i Silkeborg Kommune Tilbud uden for kommunen Elever med svære generelle indlæringsvanskeligheder.
Velkommen Første seminardag om RKV Den 23. februar 2010 i Silkeborg.
Kompetenceudvikling og Teamsamarbejde Projekt ”Fælles Værdier – Fælles Fodslaw” - når vejen dertil er gennem vores pædagogiske praksis.
Doku:SENtorium Onsdag d. 27. maj Velkommen Program Siden sidst Tendenser i indsatsteorierne Succeskriterier og indsamlingsmetoder Frokost Sparring.
LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER
Pædagogisk Rådsmøde F olkeskolereform 6. Februar 2014.
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 1.4 – Udfordringer / begrænsninger i et læringsperspektiv.
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Erhvervspsykiatrisk Center1 Konference: Psykisk sårbare og arbejdsmarkedet ”Projekt fra Behandling til Beskæftigelse” -En parallel indsats for psykisk.
Evaluering og dokumentation af efterskolens vejledning Af Rie Thomsen og Ulla Højmark Jensen Forskningsenheden i Vejledning, Erhvervs- og Professionsuddannelse.
Mangfoldighed og Inklusion i efterskolen Konsulent Maren Ottar Hessner
Inklusion i efterskolen Fokus på tosprogede elever.
MENTOR Sagsbehandler UU-vejleder Studievejleder Kontaktlærer Psykiatrien Rusmiddelcentret Prak. læge Prak. psykolog Ydelseskontoret Familieafd. Visitation.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Det forpligtende fællesskab – inklusion i efterskolen Om inklusionstilbud og – tilskud pr. februar 2014 v. Konsulent Ole Bjerring Inklusionstilbud.
Det forpligtende fællesskab – inklusion i efterskolen – Velkomst v. Lone Greve Petersen, Formand for pædagogisk enhed, Efterskoleforeningen.
Inklusion Fokus: Udsatte unge og samarbejde med kommunerne Pædagogisk konsulent Maren Ottar Hessner
Mangfoldighed og Inklusion i efterskolen Pædagogisk konsulent Maren Ottar Hessner
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Patientuddannelse – en medicinsk teknologivurdering Karen Nielsen Breidahl Peter Kragh Jespersen Heidi Houlberg Salomonsen Institut for Økonomi, Politik.
Muligheder og perspektiver1 Indledning. Muligheder og perspektiver2 Processen – formål # 1 Den forestående 2-årige proces har som mål: 1. At brancheskolerne.
Gode relationer, tydelige rammer og klar kommunikation - 10 trin til det gode samarbejde mellem efterskoler og kommuner omkring sårbare og udsatte unge.
Mentors rolle og mentoropgaver. En mentor er... …en personlig sparringspartner, der stiller sig selv og sin viden, indsigt og erfaring til rådighed for.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
BKF Børne- og Kulturchefforeningen Dagplejen – en central brik i kommunernes dagtilbud -BKF-synspunkter om omstilling på dagtilbudsområdet på FOA- konference.
Fokus på den primære opgave Hvem er vi: Specialiseret behandlings organisation med intern skole, som arbejder med at udvikle tilbud til sårbare og psykisk.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
ADHD..
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Den røde tråd i ledelse Kirsten Agerskov Niels Jørgen Rønje
Det rummelige efterskolekøkken
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
Teamorganisering Kolding Kommunes Dagpleje
LOGOSKITSE FOR FAABORGEGNENS EFTERSKOLE
Inklusionsudvikling Konsulenter fra Inklusionsudvikling
Mere MOST - mindre fravær
Ungeenheden Frederikshavn Kommune – helhed og samspil
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Værktøj: Check dine relationer
Præsentationens transcript:

Inklusion: Workshop 2 ”Mangfoldighed skaber værdi” - modeller for organisering af inklusionsarbejdet på efterskolerne HUI LI, (CAND. MAG I PÆDAGOGIK OG KONSULENT) MICHAEL THAGAARD (FORSTANDER VED FAABORGEGNENS EFTERSKOLE) HELGE ANDERSEN LUND (AFDELINGSLEDER VED FAABORGEGNENS EFTERSKOLE)

Plan for workshop  Kort introduktion til workshoppen  Hvordan arbejdes der med inklusion på Faaborgegnens Efterskole? ved forstander Michael Thagaard og afdelingsleder Helge Andersen Lund  Spørgsmål og øvelse  Hvilke modeller findes der for organisering af inklusionsarbejdet? Ved Hui Li  Øvelse

Opvarmingsøvelse 5 min  I skal nu præsentere jer for en som I ikke kender i forvejen, ud fra følgende spørgsmål:  Hvilken skole kommer du fra?  Hvilken rolle har du på skolen ift. inklusion?  Hvad er dine ambitioner for inklusion på din skole?

Hvordan arbejdes der med inklusion på Faaborgegnens Efterskole?

Hvordan kan vi sætte Faaborgegnens Efterskoles arbejde med inklusion i et større perspektiv? En undersøgelse af efterskolernes arbejde med inklusion af Hui Li og Maria Soltauw

 Metode og fokus i undersøgelsen  De forskellige modeller udfra følgende temaer  Organisering af inklusionsarbejdet  Tilgang til inklusion  Udfordringer

Metode  Kvantitativ undersøgelse  Spørgeskema til alle efterskoler  Svarprocenten er på 59,8%, dvs. 129 skoler  Kvalitativ undersøgelse  Telefoninterviews  9 forstandere og 3 lærere fra 10 skoler

Skabelse af inkluderende miljøer - for alle elevtyper: FOKUS Elever med særlige udfordringer;  Personlige udfordringer; sårbare unge, Asperger syndrom, Autisme Spektrum Forstyrrelser, selvskadende adfærd etc.  Faglige udfordringer; generelle indlæringsvanskeligheder, tosprogede, ordblinde unge etc.  Sociale udfordringer; udsatte unge, ADHD, unge med tilknytningsforstyrrelser etc.

En undersøgelse af inklusion: FOKUS PÅ skolerne  Organisering  Tiltag  Udfordringer  Ønsker UDEN OM skolerne  Rekruttering  Eksternt samarbejde

Organiseringsmodel Organisering Inklusion

Skabelse af inkluderende miljøer

Tilgang til inklusion  model  Ansvar  Naturligt  Del af pædagogiske arbejde  3. model  Elevflok ”suger” dem op  Prioriterer den store elevflok  Må passe til profil og virke Organisering Inklusion

Tilgang til inklusion Så tipper det. Så er der ikke nogen til at hive de ressourcesvage op. Så bliver det en begrænsning. Mere end at der er nogen, der udvikler sig Hvis vi får for mange elever med forskellige udfordringer, så får vi ikke så mange af den hvide middelklasse og hvis man ikke har noget at spejle sig i, har man ikke noget at inkludere i ” ” ” ”

Kort refleksion: 1. Model Ildsjæl En ansvarlig lærer 2. Model Alle lærere 3. Model Ad-hoc Ustruktureret Organisering 1. Model Tolerance Rummelighed Ansvarlig tilgang 2. Model Kultur Naturlig tilgang 3. Model Skeptisk, tilfældig Uambitiøs tilgang Tilgang til inklusion 1) Hvilke model læner din skole sig op ad både ift. organisering af arbejdet med og tilgang til inklusion? 2) Er det dine ambitioner at lave om dette?

 Tilpassede undervisningsformer  Støtteordninger/mentor  Den svære samtale  Udslugning og optagelse  Rekruttering af tosprogede elever Tiltag

 Varierende inden for samme model  Afhænger af elevgruppe  Struktureret tilgang – inkluderende miljøer Organisering Inklusion

Tiltag - Optagelse  Udførlig optagelsesprocedurer - giver et godt efterskoleophold  Forudser behov  Tilpasse forløb og tiltag  Åben optag  Uforudsete ”overraskelser” Organisering Inklusion

Udfordringer

Udfordringer - primære  Udfordring 1: Skriftliggørelse af arbejdet og dokumentation  Udfordring 2: Netværk  Udfordring 3: Kommunalt samarbejde  Udfordring 4: Ressourcer Organisering Inklusion

1. Udfordring Skriftliggørelse af arbejdet og dokumentation  Primært efterskolerne fra 2. model  Hvorfor virker det? – Opfølgning på inklusionsarbejdet  Inklusionslovgivning –  (for meget) tid på elevjournaler  Inklusionsstrategi for at øge elevoptaget Vi har lykkedes, men vi ved ikke altid hvorfor, vi har lykkedes Fantastisk gode til at være sammen med eleverne og fantastisk dårlige rent administrativt. Vi skal bare være bedre til dokumentationen - Forstander om medarbejderne ” ” ” ”

2. Udfordring Netværk  Nøglepersoner; Støtte og sparring  Vidensdeling, samarbejde og tillid mellem efterskolerne  Samarbejde mellem uddannelsesinstitutioner

3. Udfordring Kommunalt + eksternt samarbejde  Alle efterskoler i forskellig grad  Kommunerne sparer – insistere på støtte  Indblik i elevernes hverdag  Langsom sagsbehandling  Begrænsede informationer om eleverne

4. Udfordring Ressourcer  Typisk efterskolerne fra den 3. model  Økonomisk støtte – tilskud  Medarbejderkompetencer  For få lærere

Ambitioner og udfordringer: en proces øvelse  Hvilke udfordringer står du med på dine skole?  Sammenhold dine ambitioner og de udfordringer, du har skrevet ned  Tænk i hvordan disse udfordringer kan overkommes, således at ambitionerne kan opnås, brug procesplan til at synliggøre de forskellige dele i processen

Tak for i dag og god vind med inklusionsarbejdet !