Hold gejsten - det motiverende frivilligmiljø. Hvad skaber motivation for en aktivitet/opgave? En oplevet følelse af;  Kontrol og forudsigelighed  Indflydelse.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
FDF vil styrke det lokale samarbejde med kirker, skoler og kommuner Kirken skal holde fokus på børn og unge FDF skal nå udsatte børn og unge FDF skal være.
Advertisements

Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Ledelse af frivillige i naturparker dag 2 Friluftsrådet V/Julia Bjerre Hunt, Ingerfair.
Del 2:Rammer for en professionel samtale med en patient ETABLERE EN RELATION, ANERKEND E OG SKABE TRYGHED 2 LEDE OG SKABE STRUKTUR 1 Indlede samtalen,
Brugerinddragelse i sundhedsvæsenet HVAD SKAL VI MED ET BRUGERRÅD? Alexandra B. R. Jønsson Videnscenter for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet.
1 Løsningsfokuseret tilgang Fremtidens mål Fortidens successer.
ERFARINGER MED AT STØTTE DET TVÆRSEKTORIELLE SAMARBEJDE MELLEM DANSKE KOMMUNER OG POLITI Oplæg NFBO 22 – 25 maj 2016 Birgitte Roth Hansen, specialkonsulent.
Et udviklingsprojekt for Region Hovedstaden Oplæg ved Jacob Friis Kjærgaard Projektets mål: Øge motivationen for lærere og elever Arbejde med fem innovative.
Systemisk samtaleteknik og håndslag Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen Danmarks Lærerforening Organisationsuddannelsen – modul 11.
Hold balancen med et stærkt og velfungerende familieliv Workshop Balancekonference, Region Syddanmark, August 2010 Lisbeth Fruensgaard.
Perron 3 Slagelse Misbrugscenters Ungeafdeling Tina Schultzer Ungekonsulent.
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
Frivillige og deltagere frem for frivillige og flygtninge.
Dagens program Aktiv lytning + øvelse Forumspil om aktuelle situationer.
UDDANNELSE ELEVERNE SKAL: LÆRE SÅ MEGET DE KAN I ALLE FAG OPLEVE ET UNDERVISNINGSMILJØ, DER GIVER LYST TIL FORDYBELSE OG ENGAGEMENT. VIDE, HVORDAN DE LÆRER.
VSBs Værdier: Kvalitet Vi gør os umage i alt, hvad vi gør. Vi følger VSBs formål og principper. Vi tilsikrer en høj standard i driften af klubben. Udvikling.
Psykoedukation skizofreni Session 1. – introduktion til psykoedukationsforløbet Undervisere:
Kampagne 3 Tiltrække og anerkende frivillige Navn Navnesen.
Forældre er en aktiv ressource i inklusionsopgaven i børnehuse og skoler.
Udarbejdelse af spilleregler for god omgangstone og håndtering af konflikter 1. møde Anbefalet varighed: 2 – 2½ timer.
Praksisfællesskaber Peter Busch-Jensen, Lektor, RUC.
Sundhedspædagogik og kommunikation. Mestring. Fag mål 3 sundhedspædagogik og kommunikation.  Eleven kan forklare hvordan borgere/patienter og pårørende.
Udfold talenterne! - og vind ekstra ressourcer Et dialogværktøj til ledelsesgruppen.
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
En nordjysk investering – Vejle
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Antal besvarelser: 52.
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
DIT LIV Tænd for lyden og læn dig tilbage -.
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland
Behov, motivation og mestring
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Vi fletter sammen om hjerterehabilitering
Hvorfor resultatløn?.
Forberedelse til eksamen
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Et godt samarbejde er en afgørende faktor for at skabe en værdiskabende byggeproces og opnå et vellykket byggeri. Dårligt samarbejde udpeges tit som årsag.
Adjunkt Hanne-Lene Hvid Dreesen
Projekt i Grontmij | Carl Bros VVS-afdeling (35 medarbejdere)
45. Konflikthåndtering Indhold: Man får redskaber til at tackle konflikter med forældre på kanten, i en anerkende og nedtrappende facon. Du vil lære,
personlig robusthed arbejdsevne tilbagevenden
ÅRHUS AFDELING.
Aula: hvordan vil vi bruge det i forældresamarbejdet?
Centralforeningen for Stampersonel
Fælles ledelsesgrundlag
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
Til ambassadører: Hvordan kan Colibo understøtte jeres behov?
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Netværksmøder - Drejebog
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
1. kontaktmøde Velkommen til workshop om Kompetenceafklaring, CV og Netværk. Hils på hinanden, jeres networking starter nu
SUMO - analyse.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Sådan bruger du præsentationen
Få succes med jeres næste projekt Et udviklings-forløb med DGI og DIF
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Danmarks Vejlederforening
Kursus for personer med demens og pårørende
Hvordan kommer vi ind ad døren?
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
- 30 minutters oplæg - 1 times arbejdssession
Hvordan opnår vi bedre kommunikation og dermed trivsel?
Introduktionskursus på ungdomsuddannelserne
Værktøj 5: Lederens opgaver med stress - stressforebyggende lederstil
Overvej spørgsmålet. Interview en makker.
Er din virksomhed en hobby med indbygget job i
Præsentationens transcript:

Hold gejsten - det motiverende frivilligmiljø

Hvad skaber motivation for en aktivitet/opgave? En oplevet følelse af;  Kontrol og forudsigelighed  Indflydelse  Anerkendelse  Social støtte  Meningsfuldhed  Kompetence  Mulighed for læring/udvikling

Specificering af opgaver Find den rette Forventnings- afstemning og støtte Anerkendelse Udvikling og pleje

Specificering af opgaver Klare opgavebeskrivelser gør det lettere og mere overskueligt at håndtere en opgave og fordele ansvar efter kompetencer. Det gør opgaven mere forudsigelig samt kontrollerbar – og opgavens meningsfuldhed bliver tydelig.

Specificering af opgaver Til foreningen; Hvor konkrete er vores opgaver beskrevet i dag? Hvor lette er de for en ny at overtage? Er det tydeligt hvilken forskel opgaven gør i foreningen? Hvordan vil vi have vores opgaver beskrevet fremover? Hvor er det vigtigst, vi starter med at få lavet klarer opgavebeskrivelser? Til den frivillige; Ved jeg hvad opgaven går ud på? Ved jeg hvad opgaven indebærer? Ved jeg hvor meget tid den kræver? Er det tydeligt, hvad opgaven bidrager til?

Find den rette Det er vigtigt at opgave og person passer sammen! Opgaven skal være motiverende og ikke en byrde..

Find den rette Som forening bør I være opmærksomme på, at I kigger efter den rette til opgaven, og ikke blot tager den først mulige. Som frivillig bør I overveje og tydeliggøre, hvilke opgaver I synes er ”guf” – og hvilke I ikke synes er ”guf”. Husk at det er tilladt at takke nej.

Forventningsafstemning og støtte Udnyt de sociale relationer i foreningen. Der skal være villighed i omgivelserne til at lytte, forstå og tale om tingene. Afstem balance mellem forventninger og ressourcer – og lad vær med at tro, I skal klare alting alene! Find måder så I kan støtte hinanden og fordele arbejdet mellem jer.

Forventningsafstemning og støtte Som forening bør I være opmærksomme på, at I alle har forskellige motivationsprofiler, hvilket bl.a. betyder, at I har forskellige forventninger og ressourcer, samt behov for social støtte. Som frivillig bør I overveje og tydeliggøre, hvordan jeres motivationsprofil ser ud, og dermed hvilke forventninger I har til foreningen.

Anerkendelse At vide vi gør det godt, og at andre har brug for os, er en stærk drivkraft. I dagligdagen kan det dog godt være en af de ting man glemmer at få gjort. Sæt anerkendelse i fokus!

Anerkendelse Til foreningen; Hvilke personer eller handlinger, har vi særligt let ved at anerkende? Er der noget der specielt kendetegner de handlinger eller personer? Hvordan anerkender vi dem konkret? Hvilke personer eller handlinger glemmer vi at anerkende? Er der noget der specielt kendetegner de handlinger eller personer? Hvordan kan vi anerkende dem? Tal med hinanden om jeres håb og drømme for fremtiden.

Anerkendelse Til den frivillige; Hvordan vil jeg helst selv anerkendes? Hvornår anerkendte jeg sidst en anden? Hvornår sagde jeg sidst tak for en hjælpende hånd? Hvem er den næste jeg vil anerkende og hvordan?

Udvikling og pleje Gode udviklingsmuligheder, indflydelse og social støtte er med til at skabe motivation. Det er derfor vigtigt at pleje de frivillige. Når man føler sig retfærdigt og godt behandlet er sandsynligheden for motivation større.

Udvikling og pleje Der er interne muligheder: Sidemandsoplæring f.eks. oplæring i foreningens hjemmeside- eller administrationssystem Læring i praksis – som hjælpetræner, ved at være med til at planlægge sociale arrangementer, stævner mm. Læsning af foreningens dokumenter fx invitationer, kontingentsedler, køresedler, oversigter over medlemmer osv. Der er eksterne muligheder: Træneruddannelser Kasserer eller conventuskurser Bestyrelseskurser Lederuddannelse Spotkurser Eksternt/internt samarbejde: Fx konsulent hjælp fra DGI

Udvikling og pleje Som forening kan I; Finde en rytme hen over året, hvor der planlægges trænersamling og tilbydes kurser. Overveje hvilke kurser I kan lave i egen forening, og hvilke der ikke kan. Gøre de frivilliges udviklingsmuligheder synlige.

Udvikling og pleje Som frivillig kan du; Overveje hvordan du lige nu får ny inspiration og motivation. Overveje om dine frivillige kompetencer kan forbedres. Overveje om der er noget, du ønsker at blive bedre til. Undersøge hvilke udviklingsmuligheder der kunne interessere dig.

Det motiverende frivilligmiljø Specificering af opgaver Find den rette Forventning afstemning og støtte Anerkendelse Udvikling og pleje