Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af emne 2.
Advertisements

Status på implementering af digitaliseringsstrategi
Danmark 3.0.
Set i forældreperspektiv
Der er ingen programmer Det tager alt for lang tid at blive logget på
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
Erfaringer med kollegavejledning i skolen
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
5 IT-didaktiske principper
Skolen år 2016 * Mark Prensky Digitale indfødte * Digitale indvandrere
Dansborgskolen – vi udvikler hele mennesker
Skolebiblioteket indgår som en central del af skolens læringsmiljø og fungerer som skolens innovative, formidlende og pædagogiske læringscenter. Skolebiblioteket.
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
Mercantec NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Læringscentret og nye vejledningsformer
Skolepolitiske visioner og mål
Evaluering.
Billum skole Overordnet udviklingsplan Den politiske beslutning fra 2007 omkring skole/SFO danner baggrund for dette materiale. Planen er til debat og.
Anslag: ”Søgehistorier”.
Mediepædagogik – i et vejlederperspektiv
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Realisering af skolereformen i Gladsaxe
Steen Gravgaard Eriksen
I Mariagerfjord Kommune vil vi frem- me børn og unges muligheder for at få del i de gode jobmuligheder i frem- tiden. Derfor vil vi gøre flere børn og.
Kollegavejledning - indgange • Fag, medier og Faghæfte 48 • Skolekultur og mediekultur • Skolekultur og vejlederkultur • Skolebiblioteket som rum og funktion.
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
Brug af progressionstræ i fagteam og netværk Martin K. Sillasen
Udviklingen af professionsfaglige kompetencer Potentialer og barrierer… rene b christiansen (profil) Lektor ved Forskning og Udvikling University College.
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Lærermiddelkultur(er)?
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Ledelse i den digitale skole - selvevaluering af udbyttet af it Uddannelsesforum 4. november 2008 kl. 14: :50 Konsulent Sanya Pedersen, Danmarks.
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra skolens ledelsesteams’ selvevaluering.
Præsentation af PUC TÅRNBY KOMMUNE
Selvevaluering af it i undervisningen på skolerne i Aalborg
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Læring og inklusion i skolen
Det vi skal på dette møde Tale om de nye input til principperne for skole-hjem samarbejde, som I, bestyrelse og elevråd fandt frem til for nogle uger siden.
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
Lærerprofessionen.
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
Fra kursus til lokal skoleudvikling – om og med medier 13. marts 2012.
Læreres vilkår for at udvikle en lokal naturfaglig kultur omkring natur/teknik - Resultater fra en spørgeskemaundersøgelse.
Lærerens opfattelse af skolefaget Lærerens opfattelse af Læring og undervisning Skoleforhold og praktiske muligheder Elevernes op- fattelse af skolefaget.
Formål med at deltage i netværket Sparring og kompetenceudvikling af tovholderen i forhold til at gennemføre en selvevalueringsproces optimalt Støtte og.
Kvalitetsrapport 2009/2010 Nuancer og variationer - et billede af et mangfoldigt skoleområde. En afrapportering fra skoleområdet med fokus på initiativer,
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Direktørgruppen SAMlær Odense. Hvad er der gang i? Arbejdstidsaftaler Undervisningsdifferentiering og IKT IKT Blended Learning God undervisning.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Trivselsmålingens resultater og vores indsatser [indsæt dato] [indsæt skolens navn] [Indsæt mødeforum] Trivselsmålingens resultater.
I mentor ordningen på elevmentor.dk
Denne PowerPoint er til inspiration i forbindelse med at I skal planlægge og afvikle et møde, hvor I ønsker at drøfte HMUs forslag til ny strategi. I er.
Agenda Kort om projektet og undersøgelsen
NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
- Kom tættere på dit barns skolegang
Uddannelses- og erhvervsvejledning i lyset af store reformer på folkeskole-, erhvervsuddannelses- og gymnasieområdet Vejledning og overgange, UCC 10.
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Introduktion til det tværsektorielle samarbejde om kompetenceudvikling
25. december 2018 Nationale retningslinjer til forebyggelse af voldsomme episoder på botilbud samt på bosteder for hjemløse ”Først og fremmest handler.
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver

Agenda Kort om projektet og undersøgelsen Centrale resultater fra undersøgelsen Anvendelse af it i undervisning og læring Anvendelse af videndelingssystemerne Kompetenceudvikling Ledelse og skolekultur Den tekniske infrastruktur Præsentation af Bedre udbytte af it i skolen. Guide til selvevaluering

Projektets formål At gøre status over anvendelsen af it efter de seneste mange års initiativer i skolen på it-området At bidrage til en fortsat udvikling af anvendelsen af it i skolen.

Kort om undersøgelsen Anvendt selvevaluering som metode, samt opfølgende interviews 11 skoler og 11 kommuner med lærere, skolens ledelsesteam, kommunale medarbejdere med ansvar for it i skolen, elever og forældre En ekspertgruppe har vurderet og kommenteret resultaterne, samt udarbejdet anbefalinger Rapporten kan downloades frit fra

It skal anvendes som en integreret del af undervisningen i alle fag og på alle niveauer jf. folkeskoleloven Anvendelsen af it i undervisning og læring Centrale resultater om ’It i skolen’

Internettet meget populært, men problemer med kildekritik Med it kan eleverne lave flottere produkter, men nogle fortaber sig i form frem for indhold Eleverne kan bedre lide at præsentere for hinanden når støttet af it. Mundtlige fremstilling udfordrer klip-og-lim Færdighedstræning med it er populært, men ekspertgruppen vurderer risiko for anvendes uden didaktisk og fagligt mål Anvendelsen af it i undervisning og læring Centrale resultater om ’It i skolen’

It kan understøtte undervisningsdifferentiering. Ekspertgruppen anbefaler oplæsningsprogrammer til alle. Mobilt udstyr på vej frem, men it-lokalerne er på flere skoler stadig det primære sted for undervisning med it. Problemer med at få det mobile udstyr driftsikkert Gode erfaringer med de interaktive tavler som støtter mere spontan anvendelse af it. Men ikke et ’wonderdrug’ Anvendelsen af it i undervisning og læring Centrale resultater om ’It i skolen’

It anvendes som et supplement til ”den almindelige undervisning”. It ikke er naturligt integreret i fagene som fastsat i Fælles Mål. Anvendelsen af it i undervisning og læring Centrale resultater om ’It i skolen’

Videndelingssystemerne anvendes meget mellem lærerne og med ledelsen til informationsspredning og som forum for kommunikation Anvendelsen af videndelingssystemerne Centrale resultater om ’It i skolen’

Eleverne anvender stort set ikke videndelings- systemerne Forældrene generelt er glade for videndelings- systemerne Store forskelle mellem lærernes anvendelse på samme skole Problematisk både for de andre lærere, elever og forældre. Behov for en mere ensartet anvendelse. En udfordring for ledelsen Anvendelsen af videndelingssystemerne Centrale resultater om ’It i skolen’

Når emnet er kompetenceudvikling, så handler det hurtigt om flere kurser. Men samtidig fortæller mange om kurser de har deltaget i, som ikke har forandret og udviklet deres anvendelse af it i undervisningen... Kompetenceudvikling Centrale resultater om ’It i skolen’

It-vejlederens rolle Skal it-vejlederen være aktivt opsøgende eller et tilbud? Kan en it-vejleder realistisk rådgive og inspirere indenfor alle fag og på alle klassetrin? Behov for at få synliggjort mulighederne for støtte og vejledning – tendens mod at samle ressourcepersoner Kompetenceudvikling Centrale resultater om ’It i skolen’

Praksisnær kompetenceudvikling Kompetenceudvikling lokalt på skolen er ikke kun it-vejlederens opgave Teamet som organisatorisk ramme for videndeling og sparring. Ildsjæle skal forpligtes til at engagere og sprede deres erfaringer Er en lærer en ildsjæl fordi han/ hun holder sig ajour, afsøger og afprøver nye måder at arbejde med sit fag på? Eller er det den moderne lærer anno 2009? Kompetenceudvikling Centrale resultater om ’It i skolen’

Ledelsen som den afgørende faktor En it-strategi er ikke nok. Tydelige forventninger og opfølgning fra ledelsen er centralt. Ledelse og skolekultur Centrale resultater om ’It i skolen’

To eksempler på tilgange til ledelse af it Ledelse med afsæt i klare mål og tydelig prioritering – men det er ikke nok at opstille mål, de skal også forankres i lærerkollegiet Ledelse med afsæt i lærernes interesser og engagement – men enkelte læreres interesse og engagement skaber ikke skoleudvikling hvis ikke ledelsen aktivt støtter op Ledelse og skolekultur Centrale resultater om ’It i skolen’

Adgang til it, men ikke nødvendigvis fungerende it Den tekniske infrastruktur Centrale resultater om ’It i skolen’

Elevernes egne bærbare i skolen stiller nye krav til skolernes infrastrukturen De bør ses som en ressource. Behov for driftssikre trådløse netværk og adgang til digitale læringsressourcer via nettet. Den tekniske infrastruktur Centrale resultater om ’It i skolen’

At selvevaluere er at sætte ord på den daglige praksis og spørge: Hvorfor gør vi som vi gør, hvad kan og vil vi ændre, og hvordan gør vi så det? Materialet indeholder en guide til selvevaluering som metode, arbejdsspørgsmål og skabeloner Målrettet lærere, skolens ledelsesteam eller kommunale medarbejdere med ansvar for it i skolen Gennemfør på 3-4 timer Download frit fra Bedre udbytte af it i skolen Guide til selvevaluering

Projektets hjemmeside