HANDLING OG PLAN1 Overordnet om institutionens vedtægt: - institutionens ”grundlov”/grundlæggende dokument. - skal overholdes, dispositioner i strid med.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
VALG TIL SKOLEBESTYRELSEN VELKOMMENtil Orienteringsmøde, den 26. Januar 2006.
Advertisements

Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Bekendtgørelse om samarbejde om sikkerhed og sundhed
Dialogmøde på skoleområdet – Planche 1 Tidsfrister  Første kvalitetsrapport omfatter skoleåret  Inden den 15. oktober 2007 skal Byrådet drøfte.
LAG Struer Generalforsamling 29. april Program •Afholdelse af årlig generalforsamling •Afholdelse af ekstraordinær generalforsamling.
Anmelderdatabasen Hvem kan få tilladelse til at tinglyse for andre?
Mindreåriges patientrettigheder
Skolebestyrelsens opgaver
1 Introduktion til Økonomiudvalgets ansvars- og opgaveområder fastlagt i styrelsesvedtægten.
Forældreindflydelse ift. børn med psykiatriske vanskeligheder
Stiftende generalforsamling
Orienterende møde 7. november Agenda Velkomst Præsentation af bestyrelsen 0.Bestyrelsens opgaver og ansvar 1.Britts fratrædelse 2.Byggeriet 3.Den.
De Aktive Kultur Samvær Fitness Netværk De Aktive Generalforsamling 16. maj 2012.
Skolebestyrelsen  7 forældrerepræsentanter  2 medarbejderrepræsentanter  Alle skal udfylde en tavshedserklæring  2 elevrepræsentanter  Alle har stemmeret.
Ansvar og pligter - tirsdag den 31. maj 2011
Den gamle universitetslov: Formål §1, stk 2: •at drive forskning og give uddannelse •værne om forskningsfriheden •bidrage til at udbrede kendskabet til.
SAMARBEJDE OG MEDINDFLYDELSE. Overordnede bestemmelser Ledelse og medarbejdere skal i samarbejde føre de af kommunalbestyrelsen fastsatte mål ud i livet.
Skolebestyrelsens kompetencer og tilsynspligt
1 PRINCIPPER Organisationsstrukturen bygger på en klar adskillelse af Vision, strategi, udvikling, politik og den daglige drift Der foreligger beskrivelser.
Skolebestyrelsesarbejdet. Dagsorden for den 10. April Skolebestyrelsen på et overordnet plan Procedure omkring valgprocessen Hvad er så Skolebestyrelsen.
4. Det kommunale valgår –Nyvalg til handicaprådet, LBR og klagerådet –Valgkampen generelt –Andet.
GENERALFORSAMLING 2011.
NatPHD Generalforsamling 2010 Ph.d.-foreningen ved Naturvidenskabeligt Fakultet.
Anbefaling til afklaring af arbejdet i LUU Forretningsorden og organisering af udvalgsarbejdet. Forventninger til samarbejde mellem udvalget og skole samt.
Den statslige tillidsrepræsentantaftale Temamøde den 18/ om tillidsrepræsentanters arbejdsvilkår på KU professor, dr. jur. Jens Kristiansen.
Godkendelse af dagsorden Formandens beretning
Servicelovens §96 Før hjælperordning § 96. Kommunalbestyrelsen skal yde et tilskud til dækning af udgifter ved ansættelse af hjælpere til pleje,
Skolebestyrelsesvalg 2014 Bekendtgørelse nr. 28 af Kommunale regler for valgprocedure.
Gå-hjem-møde Ansvar og pligter - mandag den 30. maj 2011 Bestyrelsens ansvar og pligter Ejerforeninger.
OPP-projektet – Vildbjerg Skole. Opstart af udbudsproceduren Offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i EF-tidende med opfordring til at deltage i.
Skolebestyrelsen Forælder specialklasse Medarbejder Elev Leder Ekstern repræsentant?
Skanderborg Kommune Valgmøde 3. marts 2014 Baggrundsviden for at kunne varetage skolebestyrelsesarbejdet.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Velkommen i skolebestyrelsesarbejdet 2012.
Sundhedsaftaler og sundhedskoordinationsudvalg Specialkonsulent Andreas Jull Sørensen Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
RAMMER FOR SKOLEBESTYRELSENS ARBEJDE Lovgrundlag og kompetencer
Præcisering Oplægget baserer sig på den indstilling, der er på vej til byrådets behandling Indstillingen har været i høring i perioden 20/ /1-14.
Kursusaften for nyvalgte skolebestyrelser 21.november 2012.
 Karakterfastsættelsen sker på baggrund af en samlet vurdering af, i hvilken grad præstationen eller standpunktet opfylder de mål, som skal.
Handicapråd i Ballerup Kommune - af Servicedirektør Ole Nielsen
HANDLING OG PLAN1 Udkast til bekendtgørelse om nedsættelse af midlertidige bestyrelser til forberedelse af erhvervsskolernes overgang til selveje.
Formål m.v. § 1. Formålet med erhvervsgrunduddannelsen er, at den unge opnår personlige, sociale og faglige kvalifikationer, som dels giver umiddelbar.
UU - Centrenes lovgivningsmæssige ramme og opgaver Lov om vejledning om valg af uddannelse og erhverv: - Vejledningen skal bidrage til at valg af uddannelse.
Muligheder og perspektiver1 Tema 1 Styringssystemer B Forskellige styringsmodeller, jura og principper for håndtering af selvstyret.
Afklaring af arbejdsevnen/ arbejdsprøvning
Rammeaftale om samarbejde og medindflydelse. Formål: …at styrke medarbejdernes interesse for effektivitet i kommunens forvaltning og i dennes institutioner.
LUU konference d. 20. oktober 2009 Oplæg v. Gitte Vind, formand for EPOS Samarbejdet mellem EPOS og de lokale uddannelsesudvalg.
Malerfagets overenskomst §10 Sikkerhedsbestemmelser Hvem har ansvaret for, at det nødvendige sikkerhedsudstyr er til rådighed? Hvem har ansvaret.
Natur- og Miljøklagenævnet. Nævnet er den centrale klageinstans på hele natur-, plan- og miljøområdet. Vi har til opgave at tage hensyn til borgernes.
Nye arbejdsmiljøregler - fra sikkerhed til arbejdsmiljø august 2010.
HANDLING OG PLAN1 Udkast til bekendtgørelse om uddannelsesplaner.
Arrangementer på færdselslovens område
Oplæg om PLO-K Om PLO-K’s organisering, økonomi, opgaver og roller, kontaktperson i PLO-R, samt om PLO’s kommuneudvalg.
§ 12 Kommunalbestyrelsen skal virke for kommuneplanens gennemførelse
15. december 2017.
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Overordnede bestemmelser
Lovgrundlaget for overvågning i VVM
Sikrede døgninstitutioner Særlig sikrede afdelinger
Voksenansvar for anbragte børn og unge Husorden
Malerfagets overenskomst
Styrelsesvedtægt for Varde Kommunes Skolevæsen.
Bestyrelse – hvad er det?
Tilskud & Regnskab Kursus for nye efterskoleledere
Repræsentantskabsmøde BS’61
Hvordan bliver arbejdet i LUU en succes?
Regelsæt feriefonde Ved Søren Balslev og Lisbet Dinsen STAR
Orientering omkring Budget
Personligt Tillæg Folkepension.
af Kliniske Lærestolsprofessorer
Bestyrelseskursus Foreningen for ATAKSI/HSP 3. oktober 2015
Præsentationens transcript:

HANDLING OG PLAN1 Overordnet om institutionens vedtægt: - institutionens ”grundlov”/grundlæggende dokument. - skal overholdes, dispositioner i strid med vedtægten som altovervejende HR ugyldige (undt. ift. 3. mand i god tro). - standardvedtægten fastsættes af Direktoratet og anvendes af den midlertidige bestyrelse som grundlag for udarbejdelse af institutionens vedtægter (dvs. for den efterfølgende egentlige bestyrelse). - skal angive rammerne for institutionens virksomhed. Standardvedtægt

HANDLING OG PLAN2 Standardvedtægt #2 - skal godkendes før den træder i kraft. - må ikke stride imod lovgivningen eller standardvedtægten (heller ikke hvis vedtægten fejlagtigt er godkendt at Direktoratet). - fortolkningen af vedtægten tilkommer som udgangspunkt institutionen og dennes bestyrelse. Fortolkningen må dog ikke stride mod gældende retsregler eller vilkår fastsat med hjemmel i lovgivningen. Hvis dette sker, skal Direktoratet gøre opmærksom på forholdet.

HANDLING OG PLAN3 Standardvedtægt #3 NB. For at få et samlet kendskab til institutionens virksomhed, er det ikke tilstrækkelig med kendskab til vedtægten alene, men også til gældende lovgivning om erhvervsuddannelser, kommende institutionslovgivning samt tilhørende bekendtgørelser.

HANDLING OG PLAN4 Indhold - navn, hjemsted (§1) og formål (§ 2) samt regler om bestyrelsens sammensætning, udpegning §§ 3-5, opgaver og kompetencer (§§ 6-12), regler om, hvem der kan forpligte institutionen (tegningsret, jf. § 14), regler om anvendelse og anbringelse af institutionens økonomiske midler, om regnskabsaflæggelse og revision (§§ 6, 8, 15) og fremgangsmåde ved og virkninger af institutionens nedlæggelse eller ophør ( §§ 16 og 17) samt regler om den daglige ledelse (§ 9, stk. 1-2 og § 13).

HANDLING OG PLAN5 Institutionens formål (§ 2) - udgangspunkt; udbyde erhvervsuddannelser. - hovedaktiviteterne er derudover reguleret i lovgivningen om erhvervsuddannelser og i uddannelsesplaner. - ikke institutionens formål at opnå profit, dvs. må ikke være erhvervsdrivende og indlade sig på de hermed forbundne økonomiske risici ved økonomisk ansvarlig deltagelse i erhvervsvirksomhed. Dette udelukker dog ikke aktiviteter i form af indtægtsdækket virksomhed på forretningsmæssige vilkår og uden offentlige tilskud. Den indtægtsdækkede virksomhed skal ligge inden for rammerne af de vedtægtsbestemte formål og have tilknytning til skolens kerneaktiviteter. - visse i lovgivningen fastsatte administrative opgaver.

HANDLING OG PLAN6 Bestyrelsen sammensætning og udpegning #1 - antal medlemmer skal bestemmes (mellem 5-9). - angivelse af udpegningsberettigede (foreninger, organisationer eller andre udpegningsberettigede skal være angivet entydigt med navn. Hvis flere i forening skal det fremgå af de med navn angivne parter i forening udpeger et medlem). Hvis en forening, der er tillagt udpegningsret nedlægges, vil det efter omstændighederne kræve en vedtægtsændring for at fastslå, hvem ved næste udpegning skal udpege til den pågældende plads (hvis det sker midt i funktionsperioden, vil den udpegede person fortsætte til bestyrelsesperioden ud).

HANDLING OG PLAN7 Bestyrelsen sammensætning og udpegning #2 eftersom tale om erhvervsuddannelser- tilstræbes bred repræsentation fra de af arbejdsmarkedets parter (herunder paritet, selv om dette i særlige situationer måske vil kunne fraviges, hvis der lovgives herom), som er relevante for elevernes eller de færdiguddannedes beskæftigelsesområder.

HANDLING OG PLAN8 Bestyrelsen sammensætning og udpegning #3 - hensyn til kønsfordeling. - bør have kendskab til institutionens geografiske området og det arbejdsmarked, som institutionen dækker, herunder institutionens aktiviteter. - bestyrelsen skal tilsammen repræsentere viden om uddannelsesudvikling, kvalitetssikring, ledelse, økonomi (herunder budgetter og regnskaber) og erhvervsuddannelseskvalitet. - ingen suppleanter.

HANDLING OG PLAN9 Bestyrelsen sammensætning og udpegning #4 Negativ afgrænsning: - almindelige habilitetsregler - ikke ansatte (se dog § 3, stk. 7) eller elever på institutionen (kun forslag, som dog bør drøftes nærmere). - eventuelt ingen medlemmer af Landsting eller kommunalbestyrelser (kun forslag).

HANDLING OG PLAN10 Bestyrelsen fortsat - 4-årig funktionsperiode. - genudpegning kan finde sted. - medlemmer af den midlertidige bestyrelse ikke fødte medlemmer af den ”egentlige” bestyrelse, men heller ikke afskåret fra deltagelse. - formand og næstformand vælges af bestyrelsen selv. - ikke ”selvsupplering” (dvs. ikke angivet i vedtægten, at visse tiltrædende bestyrelsesmedlemmer kan udpege en eller at par nye bestyrelsesmedlemmer, som de finder har en særlig ønsket kompetenceprofil. Adgang til selvsupplering skal i givet fald også fastsættes i lovgivningen.

HANDLING OG PLAN11 Bestyrelsens opgaver #1 - overordnede ansvar for institutionens drift, herunder faglige, økonomiske aktiviteter og forvaltningen af tilskud, træffe afgørelser af overordnet eller usædvanlig karakter. - fastlæggelse af institutionens målsætninger tilrettelæggelse af uddannelserne og øvrige tilknyttede aktiviteter, udbud af kompetencegivende uddannelser, kurser. - fastlæggelse af årlige program for institutionens virksomhed (”handlingsplan”), budget og regnskab, jf. § fastlæggelse af institutionens indtægtsdækkede virksomhed.

HANDLING OG PLAN12 Bestyrelsens opgaver #2 - sikre, at institutionen drives på en sådan måde, at dens eksistensgrundlag ikke bringes i fare (det følger heraf, at Direktoratet som tilskudsgivende myndighed har en vis pligt til at påse, om institutionen drives økonomisk ansvarligt og reagere, hvis dette ikke er tilfældet. Idet der er tale om offentlige midler, stilles der selvsagt visse krav om indseende med og kontrol af, at de offentlige midler, der ydes, anvendes økonomisk forsvarligt til gennemførelse af den undervisning og uddannelse, der er henlagt til institutionen). - ansætter og afskediger den daglige leder. - fastlægger de nærmere retningslinier for den daglige leders virksomhed (skal dog afholde sig fra intervenere i den daglige ledelses beføjelser, dvs. ikke deltage i den daglige drift).

HANDLING OG PLAN13 Bestyrelsens opgaver #3 - antage en revisor. - varetage institutionens interesser i enhver henseende. - sammen med den daglige ledelse tilstræbe en høj kvalitet i undervisningen, herunder sørge for optimale lokaleforhold, udstyr m.v., samarbejde med andre institutioner, omkringliggende samfund, tiltrække gode lærerkræfter. - varetage de i § 12 anførte opgaver.

HANDLING OG PLAN14 Bestyrelsens arbejde - konstituerer sig med formand og næstformand. - bestyrelsen arbejder på grundlag af (lukkede) møder (mindst 4 årligt). - der føres referat over møderne. - bestyrelsens arbejde udmønter sig i beslutninger. - fastsætter en forretningsorden, som skal indeholde de i § 12 nævnte forhold (listen af opgaver i § 12 er blot noget, som bestyrelsen skal være særlig opmærksom på og betyder ikke, at bestyrelsen skal varetage den daglige ledelse).

HANDLING OG PLAN15 Daglige ledelse - varetager den daglige pædagogiske og administrative og økonomiske ledelse. - ansvar for undervisningen og eksaminer. - skal underrette bestyrelsen om forhold af betydning for bestyrelsens overordnede ledelse af institutionen. - deltager i bestyrelsesmøderne uden stemmeret som sekretær. - kan eventuel få delegeret visse beføjelser af bestyrelsen ( delegationserklæring), som dog ikke fritager bestyrelsen for eventuelt ansvar. - tegner (dvs. indgår bindende retshandler på vegne af institutionen både ift. erhvervelse af rettigheder og forpligtelse af institutionens formue) institutionen sammen med bestyrelsens formand, jf. § 14.

HANDLING OG PLAN16 Regnskab og revision - årsregnskabet udarbejdes efter årsregnskabsloven - delregnskab for institutionens uddannelsesvirksomhed og for hver enkelt type af anden virksomhed. - udarbejdelse af årsrapport, som underskrives af samtlige bestyrelsesmedlemmer.

HANDLING OG PLAN17 Nedlæggelse af institutionen - ved tilbagekaldelse af Direktoratets godkendelse, jf. lovgivningen herom. - pga. økonomiske vanskeligheder. - lovgivningen kan rumme bestemmelser om, at Direktoratet/Landsstyre kan modsætte sig nedlæggelse, hvis sidstnævnte vurderer, at der stadig er behov for skolen. - formuen tilfalder Landskassen. Lovgivningen kan også bestemme, at formuen i stedet skal gå til andre formål, som f.eks. uddannelsesmæssige efter Direktoratets godkendelse. - formuen må dog ikke udloddes til private, herunder bestyrelsesmedlemmerne.

HANDLING OG PLAN18 Nedlæggelse af institutionen #2 NB: Direktoratets godkendelse er en forvaltningsakt (dvs. en afgørelse), der hjemles i den relevante lovgivning. Godkendelsen kan karakteriseres som en tilladelse fra det offentlige til at udbyde en nærmere angiven undervisning eller aktivitet.Godkendelsen tillægger derfor den i princippet private institution en offentligretlig status (kvalifikation) til at udbyde undervisning og udannelse inden for rammerne af godkendelsen (og lovgivningen i øvrigt). Når godkendelsen tilbagekaldes, ophører institutionens eksistensgrundlag.

HANDLING OG PLAN19 Ikrafttrædelse og ændring - ved Direktoratets godkendelse. - forudsætter vedtagelse af nødvendig institutionslovgivning. - ændringer af vedtægten kan alene ske ved Direktoratets godkendelse. - spørgsmålet om ændring af vedtægten vil også blive reguleret i institutionslovgivningen.