Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Hvordan bliver arbejdet i LUU en succes?

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Hvordan bliver arbejdet i LUU en succes?"— Præsentationens transcript:

1 Hvordan bliver arbejdet i LUU en succes?
Sådan indsættes firmalogoet på denne side Vælg “Billede” i menuen Indsæt Find filen med dit logo Klik på OK Sådan ændres logoets størrelse Klik på logoet. De bokse, som vises rundt om logoet, kaldes “størrelseshåndtag”. Brug disse for at ændre størrelsen på objektet. Uddannelseskonferencen Vejle Hvordan bliver arbejdet i LUU en succes?

2 LUU’s nuværende valgperiode
Kr. ??? Udgifterne udredes af de lokale organisationer De faglige udvalg godkender personerne LUU’s nuværende valgperiode Organisationerne udpeger personerne 1/ – 30/6 2018

3

4 Lovgrundlaget for de lokale uddannelsesudvalgs arbejde
Erhvervsuddannelsesloven § 39-43 Bekendtgørelsen til de enkelte indgange Fagbeskrivelsen for den enkelte uddannelse Uddannelsesordningen

5

6 BEKENDTGØRELSE AF LOV OM ERHVERVSUDDANNELSER - OPLYSER
§ 39: Pålægger skolen, at den i samarbejde med det lokale uddannelsesudvalg, fastlægger undervisningens nærmere indhold

7 BEKENDTGØRELSE AF LOV OM ERHVERVSUDDANNELSER - OPLYSER
§ 41. Det lokale uddannelsesudvalg rådgiver skolen i spørgsmål, der vedrører den aktuelle uddannelse, og virker for samarbejdet mellem skolen og det lokale arbejdsmarked.

8 BEKENDTGØRELSE AF LOV OM ERHVERVSUDDANNELSER - OPLYSER
§ 41, stk. 2. Skolens afgørelse om valgfag af lokal betydning, træffes efter indstilling fra uddannelsesudvalget

9 BEKENDTGØRELSE AF LOV OM ERHVERVSUDDANNELSER - OPLYSER
§ 43. Stk. 2. De faglige udvalg og det lokale uddannelsesudvalg skal ved kontakt med virksomheder og eventuelt ved opfordringer til virksomheder virke for, at der tilvejebringes det antal praktikpladser, som der er behov for i det enkelte fagområde

10 BEKENDTGØRELSE AF LOV OM ERHVERVSUDDANNELSER - Hvad gør vi her?

11 BEKENDTGØRELSE AF LOV OM ERHVERVSUDDANNELSER - Hvad gør vi her?

12 I henhold til nugældende lovgivning kan der formuleres nogle hovedpunkter
Rådgive om lokale undervisningsplaner Følge evalueringer og medvirke til kvalitetssikring af uddannelserne Medvirke til at fremskaffe praktikpladser Fornyelse af uddannelserne Udarbejde retningslinjer for praktikuddannelsen Formidle og medvirke ved sammenspil mellem skole, erhvervslivet og praktikvirksomhederne Rådgive om undervisningsmiljøet, faglokaler og udstyr

13 Opmærksomhed ved møder i de lokale uddannelsesudvalg
Den lokale undervisningsplan Er den eksisterende? Bliver den drøftet/revideret og hvordan?

14 Opmærksomhed ved møder i de lokale uddannelsesudvalg
Kvaliteten i undervisningen Hvordan måles kvaliteten? Hvor ”vises” resultaterne? Er kvaliteten genstand for drøftelser? Hvem deltager i svendeprøverne? Møder udvalget eleverne?

15 Opmærksomhed ved møder i de lokale uddannelsesudvalg
Kvaliteten – udstyr, lokaler, undervisningsmidler Hvordan vurderes lokalerne? Hvordan vurderes udstyret? Hvordan vurderes undervisningsmidlerne? Interesserer udvalget sig for lokaler, udstyr og undervisningsmidler?

16 Opmærksomhed ved møder i de lokale uddannelsesudvalg
Kvaliteten - læreruddannelse Interesserer udvalget sig for læreruddannelse? Hvad gør skolen konkret?

17 Opmærksomhed ved møder i de lokale uddannelsesudvalg
Praktikpladsopsøgende arbejde Hvilke initiativer tages der for at skaffe praktikpladser? Hvilke initiativer tages der for at ”gøre reklame” for uddannelsen? Medvirker udvalget ved rådgivning om uddannelsesaktiviteten?

18 Opmærksomhed ved møder i de lokale uddannelsesudvalg
Udvalget Er udvalgets pladser besat og paritetisk? Er der en forretningsorden? Hvordan er mødefrekvensen og deltagelsen? Hvordan er indtrykket af arbejdet i udvalget? Er udvalget aktivt? – hvis nej hvorfor?

19 Opmærksomhed ved møder i de lokale uddannelsesudvalg
Er det skolen der er den styrende part????? Udvalget - skolen Er der kontakt til skolens ledelse/bestyrelse? Hvis ja – hvordan? Yder skolen den fornødne sekretariatsbetjening?

20 Kompetence og opgaver Skoleundervisningen - 45 min. pr. lektion
Hvorledes undervisningen tilrettelægges ud fra en 37 timers arbejdsuge Det lokale uddannelsesudvalg bør kræve, at skolen ved hvert møde fremlægger og udleverer en timeplan for samtlige elever, samt en oplysning om, hvor mange elever der går i en klasse

21 Kompetence og opgaver Sikre at de lærere der skal undervise, har et tilstrækkeligt fagligt niveau, men husk det egentlige ansvar ligger hos skolens bestyrelse. Rådgive skolen om indretning af undervisningslokaler

22 Tilrettelæggelse af møder
Udvalget konstituerer sig selv Der bør afholdes ca. 4 årlige møder - fordelt med 1 møde i hvert kvartal i den undervisningsuge. At der fra alle møder udsendes referater til skolens bestyrelse, organisationerne og det faglige udvalg Tilstræbe et årligt møde med skolens bestyrelse REFERAT Skolen stiller sekretariatsbistand til rådighed for udvalget

23 Vigtige opgaver En dagsorden til et møde bør indeholde et punkt, hvor kommende møder fastsættes det gælder også mødeaftner for elever og mestre, eks. orientering om en kommende svendeprøve. Sikre, at når skolen underviser eller oplyser om fagpolitik, at der da altid er en repræsentant fra forbundet og mesterforeningen. Det kunne være en god opgave for formandskabet i det lokale uddannelsesudvalg

24 Resumé med mellemrum på møderne
Gennemgå vigtige resultater og udfordringer der er opstået siden sidste møde. Er de fastsatte målsætninger nået?

25 Målsætninger for perioden 2014 - 2018
Strategiske indsatsområder Virksomhederne eleverne skolen Andre væsentlige indsatsområder?

26 Skoleundervisningen Områdefag (uddannelsesspecifikke fag), specialefag
Skolens udbud af specialefag Områdefag (uddannelsesspecifikke fag), specialefag Grundfag Valgfag Hvorledes vejledes eleverne Har eleverne valgmulighed Valgfrie specialefag

27 Tilrettelæggelse af Specialefag En vigtig opgave for LUU
Eleven skal kunne vælge det specialefag som eleven ønsker Det kan sikres ved skolesamarbejde Det kan sikres ved åben læring – eleverne i en klasse modtager forskelligt undervisning og dermed undervisning i det specialefag de har valgt

28 Merit En vigtig opgave for LUU
Sikre, at skolerne tilbyder eleverne alternativ undervisningsfag – jf. grundfagsbekendtgørelsen

29 Også en vigtig opgave Afholdes der møder mellem elev, skole og virksomheden, når uddannelsesaftalen indgås?

30 Efteruddannelse En vigtig opgave for LUU
Sikre, at der bliver tilrettelagt efteruddannelseskurser på skolen Sikre, at virksomhederne benytter kurserne

31 DM i SKILLS 2016 4.-6. februar 2016 i Messe C i Fredericia
Vi kårer Danmarksmesteren 2016

32 UDVIKLINGSREDEGØRELSEN
Indstillinger til det faglige udvalg senest - altid inden sommerferien

33 WWW.frisorfaget.dk www.kosmetiker.dk
De lukkede sider hvor I alle har koder til Brugernavn: udvalget Kode fkudvalget432 Facebook lukket side

34 mailadresser Vi ønsker jeres mail adresser
Frisør- og kosmetikerfagets Fællesudvalg - Faaborgvej 41 A Odense SV - Telefon: Mail

35


Download ppt "Hvordan bliver arbejdet i LUU en succes?"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google