Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Personlige strategier mod stress
Advertisements

+ Hold af dig selv - en workshop om at finde styrken I sig selv. Marie-Louise Wegener.
1 Løsningsfokuseret tilgang Fremtidens mål Fortidens successer.
Hvad skal I huske fra i dag! Viden, erfaringer, råd og redskaber.
Aulum-foredrag 4. okt. 2015: at være pårørende til psykisk sårbare
Workshop 4 Anerkendelse i praksis Psykolog Susanna de Lima Aarhus Kommune Ungdomscentret Socialforvaltningen.
Hold balancen med et stærkt og velfungerende familieliv Workshop Balancekonference, Region Syddanmark, August 2010 Lisbeth Fruensgaard.
Guidet egen-beslutning Usikre unge: -Der er rigtig mange muligheder -Personlig usikkerhed - lavt selvværd -Høje forventninger til sig selv - præstation.
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
”Det lange seje træk” Redskaber i ”håndholdt” virksomhedsrettet indsats. Matchgruppe 4 og 5.
Oplæg om indre og ydre motivation Selvreflektionsopgave Torben Keller opgave E-laerning program omhandlende Maslows behovspyramide Foredrag Torben Keller.
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven Vi forebygger stress sammen.
Løsningsfokuseret samtale - Pause, tilbagemelding og opgaver Undervisning PKR 5. nov Psykolog Morten Halberg.
Sundhedspædagogik og kommunikation. Mestring. Fag mål 3 sundhedspædagogik og kommunikation.  Eleven kan forklare hvordan borgere/patienter og pårørende.
Randers Kommune Jalousi Temadag om menneskets følelser v. Cand. Scient og Sundhedskoordinator Mie Reihs.
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
Modul 6: Personlig salgscoaching
Hvordan ved MUS? Anvend uddybende redskaber i RMUK og e. dok FØR
//Niveau 3-ledere Uge 50-5/Pakke 3 Lederpakke 3.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
THY Business Breakfast.
Ordenes betydning Alkoholiker
Alle rettigheder forbeholdes
Behov, motivation og mestring
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Velkommen Robusthed basiskursus
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven
ROBUSTHED.DK Værktøjer til livet.
Det gode møde i folkeskolen
Anerkendende pædagogik
Affald i boligorganisationer v. Miljøchef Pia Vendelholt Christensen
FRA DIAGNOSE TIL DØD Tidlig palliation
KLIK - webinar Arbejdsgange og opgaver
Historien om Ib Madsen er skrevet af: Mette Eike Neerlin
Digital kultur og trivsel på skolen – mod et fælles værdisæt
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Skemaet er lavet som felter til indtastning af tekst
Stresshåndteringsgruppe
Walt Disneys kreativitetsmodel
Kommunikation - trykstil
Innovationsforløb Modul 3 ©
1. dag - Modul 1A Velkomst og præsentation Indflydelse og interessevaretagelse Frokost (kl ) Områdeopdeling kommunal / privat Overraskelse (kl )
Personlighed og Kompetencer
Hvordan kan Sønderskov-Skolen være anderledes?
Sådan bruger du præsentationen
Velkommen.
Få succes med jeres næste projekt Et udviklings-forløb med DGI og DIF
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
[klik og indsæt kommunenavn]
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Kursus for personer med demens og pårørende
1½ times arbejde i gruppen
Alle rettigheder forbeholdes
Velkommen til forældremøde
Arbejdsglæde & samarbejde
Introduktionskursus på ungdomsuddannelserne
Skemaet er lavet som felter til indtastning af tekst
Velkommen til forældremøde
Metakognitiv behandling til børn med generaliseret angst
Værktøj 6: Omgangstone og kollegialitet
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Værktøj 10: Forandringer og stress - Individet
Værktøj 5: Lederens opgaver med stress - stressforebyggende lederstil
Værktøj 8: Supervision og sparring
Værktøj 4: Aktiverende APV
Værktøj 7: Det gode personalemøde og arbejdspladskulturen
En tryg start i vuggestue – samtaleværktøj til opstartsdialog
Præsentationens transcript:

Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen

Diskutere: Hvad er vi gode til i forhold til at mestre stress og hvor vil vi gerne blive bedre? Komme frem til: Hvad vi hver især gerne vil ændre og hvordan vi vil gøre det Få sat fokus på: At vi ikke alle bliver stressede af det samme eller på samme måde Hvordan vi kan hjælpe hinanden til at mestre stress At måden, vi selv og i fællesskab opfatter krav og egen mestringsevne er afgørende i forhold til stress Tid: 3-4 timer Hvad skal vi i dag?

Vi oplever krav forskelligt Gruppearbejde Tilbagemelding Fælles Konfrontér problemet og prioritér Individuelt og i grupper på to De mest effektive strategier til at mestre stress Gruppearbejde Opsamling Fælles Proces

Hvad er stress? Stress handler om vores krop, tænkning og vores sociale liv Nu: Pia Ryom, ledende psykolog ved Arbejdsmedicinsk Klinik, Aalborg introducerer stressforståelsen bag dette og de andre værktøjer i denne serie. [link til film] Baggrund

Hvor stressede vi bliver, afhænger altså af tre forhold: Hvordan vi som enkeltpersoner oplever kravenes størrelse Hvordan vi som enkeltpersoner vurderer vores egne ressourcer til at mestre kravene Hvor god vi som gruppe er til at se tingene i øjnene, have tillid til hinanden og tilbyde hinanden hjælp Disse tre forhold skal vi nu arbejde med Baggrund

Del jer op i grupper på tre og interview hinanden med følgende spørgsmål: Kan du komme i tanke om situationer, hvor du har set lyst på kravene til dig og ikke ladet dig overmande af negative forventninger? Det kan fx være krav fra en pårørende eller en borger/patient. Hvad er det, du tænker i disse situationer, der virker positivt? Hvad er det, du gør i disse situationer, der virker positivt? Hvilke styrker har vi som arbejdsgruppe i forhold til at mestre krav? Tid: 20 minutter. Gruppearbejde: Vi oplever krav forskelligt

En gruppe skriver op på en flip-over: Gode måder at handle på for at forblive positiv i en situation med krav Gode måder at tænke på for at forblive positiv i en situation med krav Hvad er vi som gruppe gode til i forhold til at mestre krav? De øvrige supplerer, hvis de har nyt at tilføje Tid: 20 minutter Fælles: Tilbagemelding

Sæt dig roligt ned og træk vejret dybt, så du er i ro Tag et stykke papir og lav en liste over alle de forhold/ting/årsager i den nuværende situation, der stresser dig Del forholdene i grupper, hvor rød er de forhold, der stresser dig mest, rød de forhold, der stresser dig noget, og grøn de forhold, der kun stresser lidt Tid: 5 minutter Individuelt: Konfrontér problemet og prioritér

Tal med en kollega om, hvad du er god til i forhold til at mestre stress og skriv det ned Tal derefter om, hvad der kendetegner forholdene i det røde felt: Er det typisk skal-krav eller kan-krav, der kendetegner disse forhold? Mangler ud viden? Hvilke løsningsmuligheder har du? Del løsningerne op i mindre opgaver Sæt en plan op for, hvad du vil gøre med deadline for alle punkterne Hvis den forholdene i det røde felt skyldes de måder, du opfatter kravene på, har du brug for at opfatte dem og handle på en anden måde. Bliv inspireret af det, du skrev ned i starten af samtalen og det forrige gruppearbejde. To og to: Konfrontér problemet og prioritér I

Se herefter på forholdene i det gule felt: Er det typisk skal-krav eller kan-krav, der kendetegner disse forhold? Hvilke løsningsmuligheder har du? Hvis forholdene i det gule felt skyldes de måder, du opfatter kravene, har du brug for at opfatte dem på en anden måde. Bliv inspireret af det, du skrev ned i starten af samtalen og i forrige gruppearbejde. To og to: Konfrontér problemet og prioritér II

Se til sidst på forholdene i det grønne felt: Er det typisk skal-krav eller kan-krav, der kendetegner disse forhold? Glæd dig over, at her er noget, der er nemt at gå til. Løs disse opgaver ind imellem de øvrige.Tid i alt: Tid i alt: 30 minutter To og to: Konfrontér problemet og prioritér III

Det kan være vanskeligt at vide, hvordan man bedst tager sig af sig selv for at forebygge stress Kravene kan være høje og vi vil gerne gøre tingene så godt som muligt At kunne anvende forskellige strategier gør chancen for at håndtere stressende situationer større Nogle strategier har vist sig særligt virksomme i forhold til at opfatte krav på en hensigtsmæssig måde og mestre stress. De mest effektive strategier til at mestre stress

Strategierne er: Vær mere optimistisk Se tingene i øjnene Selvbarmhjertighed og egenomsorg Planlæg din tid Prioritér i opgaverne Sig nej med god samvittighed Tag distance – sig pyt Bed om hjælp Kollektiv mening Brug lysten som drivkraft i arbejdet Dyrk motion De mest effektive strategier til at mestre stress

Sæt jer ved det bord med den strategi, I ønsker at arbejde med Tag udgangspunkt i introduktionen og spørgsmålene, der ligger på bordet Tid: 1 time De mest effektive strategier til at mestre stress: Gruppearbejde

Alle fortæller kort, hvad de vil gå hjem og ændre, hvordan de vil gøre det og hvilket mantra, de har fundet frem til Tid: minutter Del gode idéer til, hvordan man kan blive mindet om sit mantra i dagligdagen Opsamling: De mest effektive strategier til at mestre stress

Hvordan følger vi op og holder fast i virkningen af dagens arbejde? Opfølgning

Tak for i dag! Vi forebygger stress sammen