Pædagogisk Rådsmøde F olkeskolereform 6. Februar 2014.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Advertisements

SYDBYSKOLENS FORTÆLLING OM FOLKESKOLEREFORMEN
Om at facilitere Facilitering, fra fransk facile = nemt, let
Folkeskolereform 2014 En gennemgang af hvor vi på TDS er nu i forhold til forliget om ny folkeskolereform.
Prioritering.
Implementering af folkeskolereform
Lederudvikling.
Projekt 5 i 12 Laboratorium 9: 26. februar 2013 ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag” ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag”
Hierarki for styringsredskaber
De 5 knapper DriftEventTværfagligtEnkelt fag Kort tidLang tidGruppeIndividuelInduktivDeduktiv.
Arbejdspladsudvikling
Skolereform august 2014………………
Styring og dialog Reformgrupper Ledelsesudvikling - Sikre at lederne er rustet til opgaven. Politisk system De overordnede rammesættende beslutninger for.
Vision Uddannelsesparate unge
PUC Pædagogisk Udviklingscenter
Trivselsundersøgelse og Ledelsesevaluering i Region Midtjylland
Realisering af skolereformen i Gladsaxe
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
Steen Gravgaard Eriksen
Skolebestyrelsesmøde Den nye folkeskolereform
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Rosenlundskolen - på vej ind i folkeskolereformen
Den lille Skoles vision 6. Skolens medarbejdere. 6. Skolens medarbejdere (bestyrelsens formulering) ”Medarbejderne agerer i overensstemmelse med skolens.
Folkeskolereformen2014.
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
18. April 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Klostermarksskolen Strategi og visioner Visionsseminar 2008: 1)Værdianalyse 2)Visioner 3)6 Fokusområder 4) Prioritering 5) Arbejdsplaner Bestyrelsens.
Velkommen til informationsaften på Enghaveskolen.
Folkeskolereformen på vores skole
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
HVAD BETYDER SKOLEREFORMEN FOR MIG SOM FORÆLDER PÅ NORDBYSKOLEN? Som forælder på Nordbyskolen vil du til næste skoleår møde nye ting, men det meste vil.
Forhistorie. Indtil Tidligere amtsskole med tilknyttet ”fælles kommunal” SFO. ”fælles kommunal” SFO. 2 adskilte budgetter. Lærerne arbejdede.
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Folkeskolereform Camilla: Velkomst.
Et fagligt løft af folkeskolen.
TR møde 6. januar 2014 Reform og arbejdstid Eksempler på lokale opmærksomhedspunkter.
Skolereform – Fourfeldtskolen 2014 Steffen Lawaetz
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Et regionalt perspektiv på Strategi for Velfærdsuddannelserne 1. næstformand i regionsrådet Bente Nielsen Temadag og workshop:
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 29. oktober 2012.
Direktoratet for Kriminalforsorgen
Bestyrelsesmøde den 9. april. Ændringer på specialområdet 1. Nye vilkår 2. Personalesituationen 3. Status på Enghaveskolen 21. marts 4. Stillingsbehov.
Program Velkomst Digital indskrivning Forårssfo på Holluf Pile Skole
Pædagogisk rådsmøde den 7. marts. Debat om organiseringen 1. Intro ved Kristian (5 min) 2. Oplæg ved skolebestyrelsen (10 min) 3. Gruppediskussioner (20.
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Dagsorden Alle ”kender” Hattie
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Læringsorienteret feedback og Den dynamiske årsplan
Alt er på hjemmesiden nyfolkeskole.wordpress.com.
Drømmeskolen i fremtiden fra et lederperspektiv 10. Juni 2015 Thomas Smidt, skoleleder.
Vision mission værdier handleplaner
1 OK13 - Det nye ledelsesrum Fra detailstyring til overordnede rammer Kursus for nye forstandere torsdag den 24. oktober 2013.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Velkommen til orientering om folkeskolereformen 10.juni 2014 på Arden Skole Program: 1. Information om den nye folkeskolereform 2. Hvordan gennemfører.
Folkeskolereform på Tagensbo Skole Hvordan ser folkeskolereform ud på Tagensbo Skole.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Introduktion til øvelsen ”Bidrag til kerneopgaven” Formål med øvelsen Forberedelse Indledning Runde 1 Runde 2 Runde 3 Afslutning på øvelsen 2.
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. årgang Fællesskolen HMV Type Navn
Velkommen til undervisning af arbejdsmiljøgrupper
Orienterings- og dialogaften 20. marts 2014
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Læringskonsulenter Erhvervsuddannelserne
Dialog om opgave- og arbejdstilrettelæggelse for skolepædagoger
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Pædagogisk Rådsmøde F olkeskolereform 6. Februar 2014

Den nye folkeskolereform På vej mod start – de indledende øvelser Starten går august 2014 – skoleåret En lang distance og vi skal disponere vores kræfter, så vi kan holde hele vejen ……men er det vigtigt vi ikke har for travlt. …måske skal vi holde pauser undervejs Reformen er dynamisk, så de første mål når vi til skoleåret 2016/17

Den nye folkeskolereform Hvad optager alle lige nu? Arbejdstidsaftale MU-Samtaler Arbejdspladsens indretning Enghaveskolens samlede kompetencer

Den nye folkeskolereform Arbejdstidsaftale: Hvad ved vi? Ens arbejdstid for alle faggrupper (læ. pæd. medhj., sekr., pedel, ledelse) Vi ønsker tilstedeværelse på skolen i 37 timer gennemsnitligt pr. uge SKA og OLF er i dialog, afsluttes omkring 1. marts.

Den nye folkeskolereform MU-Samtaler: Afholdes i løbet af foråret og inden arbejdsplanlægningen afsluttes 1. juli. Indhold: Hvordan ser du dig selv med dine kompetencer i forhold til skolereformens krav og Enghaveskolens behov? Udvalgsønsker og tiden hertil, ansvarsområde ønsker Kompetenceudvikling

Den nye folkeskolereform Arbejdspladsens indretning: De opgaver der skal løses jf. Skolereformen: i teamet tværfagligt høj grad af tilstedeværelse gør, at vi skal have nogle fysiske rammer, der er inspirerende for planlægning/forberedelse, mødeaktivitet og mulighed for fordybelse

Den nye folkeskolereform Arbejdspladsens indretning: Hvorfor høj grad af tilstedeværelse? Vi kommer fra? Individ Teamsamarbejde Afdelingsmøder Fællesskab

Den nye folkeskolereform Arbejdspladsens indretning: Hvorfor høj grad af tilstedeværelse? Vi arbejder hen imod? Fællesskabet Afdelingsmøder Teamsamarbejde Individ

Den nye folkeskolereform Arbejdspladsens indretning: Vi skal i fællesskab finde mulighed for, At skabe fysisk rum til fordybelse At skabe fysisk rum til samarbejde At skabe mulighed for at holde et kort møde, organisering af pædagogisk og praktisk art Snak sammen 2 min. 3 og 3 og kom med et bud vedr. ovenstående, eller skriv jeres bud til os.

Den nye folkeskolereform Enghaveskolens samlede kompetencer Kompetencebibliotek Udbyde interne kurser Workshops Rådgivning og vejledning af og til kolleger (specialister) Gensidig sparring Kompetenceudvikling og midler hertil

Den nye folkeskolereform Læringscentret / Ressourcecenter: Eleverne skal blive så dygtige de kan ! Vejlederteam /kursus Kommunikation Tale/høre konsulent Fagudvalg Pædagogisk ITTeknisk IT Fag-faglig læring

Den nye folkeskolereform Hvad skal vi også være optaget af? (Reformens effektmål) : 1. eleverne skal blive så dygtige de kan 2. den negative sociale arv skal nedbringes 3. eleverne skal have det bedre på skolen Eleverne skal være mere i centrum! Det betyder at der skal tages udgangspunkt i elevernes virkelighed.

Den nye folkeskolereform Læringsmål Afsæt i: De lokale læseplaner De pædagogiske læreplaner Læringsmål der kan dække 3 niveauer (KIS)

Den nye folkeskolereform Processen på Enghaveskolen: Fortsat………….. Krav til skolens ledelse: 1. Stille sig i spidsen for reformen og bringe den i mål 2. Tilrettelæggelse af hele processen 3. Udarbejdelse af en dynamisk procesplan for hele forløbet 4. Uddelegering af opgaver og ansvar til medarbejdere 5. Tydelighed i processen

Den nye folkeskolereform Processen på Enghaveskolen: Visionen nås på Enghaveskolen, ved at gøre mere af det samme ! Vi kan nå ikke det hele på én gang ! Vi er i en proces og ledelsen har ikke svar på alt !

Den nye folkeskolereform Processen frem til august 2014 Foråret 2014 Vi inddrager: PU – koordinerende vedr. pædagogik, inddragelse af ressourcepersoner/udvalg MED – rammer for arbejdstid, indretning af arbejdspladsen, inddragelse af ressourcepersoner, arbejdet med trivsel MU-Samtaler

Mulighed for spørgsmål