Sprogbaseret læring i naturfag

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Advertisements

Krav til informationsformidling
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Den gode fortælling som læringsredskab
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
Kompetenceudvikling gennem SPIDO-konceptet
Struktur: ”Quiz og byt”
©Jenny Bohr – Til underviserne Denne kursusgang er planlagt som den første. Den skal bruges til introduktion og præsentation. Det er meningen.
Faglig Literacy Sprogbaseret læring i naturfag Arenaskolen Greve
DDS PowerPoint 2009 Eksempel på opsætninger DDS titel dias.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Kvantitative metoder
De skriftlige eksamensopgaver i engelsk
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
Myten om de lugtende sko
Viden, læring og progression
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Informationssøgning for ungdomsuddannelserne
Observation af din/andres undervisning –
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Kaptajn Karlsens skib Synlig læring med it Agerbæk Skole og
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
Læs med blyant Sæt streg under de vigtigste
CFU 1 Center for Undervisningsmidler PowerPoint-kursus Enkle præsentationer.
Læringskultur og elevinddragelse
Digital skriftlig- og mundtlighed
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Det Internationale Område DIO  En samling materialer – udarbejdet individuelt eller i gruppe -, der dokumenterer din læreproces, din faglige udvikling,
Sprogbaseret læring i naturfag
Illustration fra Livsstil, Sundhed og Kræft
Stilladsering af det skriftlige arbejde i samfundsfag
Skriv titel Skriv årgang, fag og initaler Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Undervisning i forbindelse med besøg på Experimentarium V/ Anette Vestergaard Nielsen Experimentarium.
Billedanalyse 7. årgang, dansk – Vi, LN, AH, LP Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Kommunikation i naturfagene
En illustration af SOLO-taksonomiens niveauer
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
Kursus i udvikling af små børns naturfaglige dannelse Forår 2015 Anette Vestergaard Nielsen 1.
Sprogbaseret læring i naturfag
Sprogbaseret læring i naturfag Kursus i Greve Anette Vestergaard Nielsen.
SKRIVEFAGET Modul 4: Faglighed og taksonomi Lektion 3: Den analyserende skrivemåde.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
Aktionslæring Sprogbaseret læring Greve Anette Vestergaard Nielsen NTS-centeret.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
KNÆK KODEN. Tidsplan TidspunktAktivitet 12. april Information om intern prøve i Studieområdet Del 1 Lodtrækning om område i klasserne 29 april Valg af.
Aktionslæring Sprogbaseret læring Greve Anette Vestergaard Nielsen NTS-centeret.
Aktionslæring Sprogbaseret læring Greve Anette Vestergaard Nielsen NTS-centeret.
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
Center for læring i natur, teknik og sundhed Den naturfaglige prøve.
Kurser der virker Akademimøde 26. oktober Hjemmeopgaven: Hvad er det vi vil have ud af kurset TRANSFER.
OPLÆG TIL PRAKTIKVEJLEDERTRÆF SOSU NORD, EFTERÅR 2016.
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 – Demografi og velfærd
KNÆK KODEN.
KNÆK KODEN.
KNÆK KODEN.
IT-B 1.03 Menneskelig sammenhænge og arbejdsgange
TEMA 6 Præsentation: Sælg idéen
IT-B 1.03 Menneskelig sammenhænge og arbejdsgange
Kurset i fase 1 er 2-delt:  I første del og som introduktion præsenteres du for definitionen af Flipped Learning. Og du præsenteres for en didaktisk skitse.
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
KNÆK KODEN.
TILLYKKE MED FØDSELSDAGEN!
Progression sprogbaseret undervisning
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
Præsentationens transcript:

Sprogbaseret læring i naturfag Kursus i Greve Anette Vestergaard Nielsen

Dagens indhold 21/4 kl. 13.00 – 16.00 På kurset 3. dag arbejder deltagerne med analyseredskaber, der kan være med til at udvikle elevernes skriftsprogskompetencer, samt udvikler ideer til det fortsatte arbejdet inden for feltet. Alle deltagere medbringer elevtekster på flere niveauer.  

Dagens program Progressions tabeller Analyse redskaber Analyse og vurdering af tekster – AVN Arbejd i par og præsenter i grupper Analyse og vurdering af medbragte tekster Arbejd i par og præsenter i plenum. Evaluering

Progression - Køge

Overblik over progression Curriculum, Australien

Overblik over progression Curriculum, Australien Avestergaard.com – Kursus Greve 2015 – øverste dokument test Få overblik over materialet Vælg to/tre afsnit/sider der giver mening for jer. Præsenter dem for os andre

SOLO – taksonomi Niveau Indhold Illustration Det ikke-strukturelle niveau. Her kender eleven mange fakta, men kan ikke binde dem sammen i en struktur. Det enkelt-strukturelle niveau. Eleven forstår indlysende og logiske sammenhænge, men har ingen dybere forståelse herfor. Det fler-strukturelle niveau. Eleven ser mange sammenhænge, men kan ikke se den overordnede sammenhæng. Det relationelle niveau. Eleven ser sammenhænge mellem de enkelte dele og den overordnede sammenhæng. Det udvidet abstrakte niveau Eleven kan generalisere, perspektivere og bruge sin viden i andre sammenhænge.

Skriv Skriv en tekst, der argumenterer for jordens klimaændringer. Uddyb en årsag og nævn andre. Teksten incl. illustrationer må maks. fylde 2 A4 sider. Præsenter jeres tekst. Vurderingskrav 1 - 5 Kommentar Omdan brødtekst til diagram Fold nomaliseringer ud Tydelig thema/rhema progression Tydelig opremsning af årsager til klimaændringer Kompetencer er, når eleven selv kan vælge, hvilke metoder der skal bruges i den konkrete kontekst og begrunde/reflektere det.

Spørgsmåls progression Har du lagt mærke til Hvad er det Hvad gør den Hvad kan du finde inden i Hvad kan du se, høre, mærke Opmærksomheds-fokuserende Hvor mange Hvor længe Hvor ofte Måle tælle På hvilken måde er de ens og hvordan adskiller de sig. Sammenligning Hvad sker der hvis… Handling Kan du /I finde en måde hvorpå…. Problem-fremsættende

Tak for i dag!