Sprogbaseret læring i naturfag

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fra formel til funktionel undervisning
Advertisements

Evalueringskriterier for artikel
Tid Til Dansk Tid Til Dansk er et komplet dansksystem for klasse.
Læsning..
3 ungdomsromaner i et kompetenceperspektiv
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
©Jenny Bohr – Til underviserne Denne kursusgang er planlagt som den første. Den skal bruges til introduktion og præsentation. Det er meningen.
Kladde til informationsdias
Faglig Literacy Sprogbaseret læring i naturfag Arenaskolen Greve
De store underviser de små ved hjælp af it.
Faglig læsning 2.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 4. undervisningsgang
Læsegruppel ederen. Kursets ethos  Den ethos som kendetegner Læseforeningens aktiviteter er, at litteraturen kan blive genstand for menneskelig erkendelse,
Introduktion til programmering
Faglig fordybelse i indskolingen
Tysk i felten Fokus på udvikling af Interkulturel kompetence.
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af tema 1.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Projekt ”Læsevejlederen som kamæleon” 2014
Kommunikativ sprogfærdighed
Fra sanseindtryk til fagudtryk
Skriftlighed i biologi
Den nationale faggruppe Fagmoduler til yngste. Faggruppens overvejelser og principper Arbejdet blev som sagt skudt i gang ultimo november 14. december.
Årsplan – en kort en lang
Sprogbaseret læring i naturfag
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
- Understøtter den øvrige undervisning.
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Dagens program Kommunikationssituationen At skrive til nettet Pause.
Kommunikation i naturfagene
Læreruddannelsen i Vordingborg Fysik/kemi
Læring af applikationer til håndholdte enheder 3.september.
Digital Didaktisk Design
Kursus i udvikling af små børns naturfaglige dannelse Forår 2015 Anette Vestergaard Nielsen 1.
Sprogbaseret læring i naturfag Kursus i Greve Anette Vestergaard Nielsen.
Sprogbaseret læring i naturfag
Skrivekursus 1.e ..
 Engelsk er et valgfag – det strækker sig fortrinsvis over sammenlagt 10 dage fordelt over de første to skoleperioder  Det betyder, at du har mulighed.
Fagdidaktik i sprogfag – lingvistisk kompetence Viden og færdigheder ift. Udtale, stavemåder, morfologi og syntaks (sætningsdannelse) samt ordforråd. Deklarativ.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
At du kan forklare og anvende sundhedsfaglig dokumentation, formidle observationer samt anvende fagsprog i skrift og tale.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
Aktionslæring Sprogbaseret læring Greve Anette Vestergaard Nielsen NTS-centeret.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
 Siden sidst – gennemgang af planer og ideer  Oplæg: modellering / observation  Opgave: afprøvning af spørgsmålstyper ud fra et oplevet dilemma, problem,
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
FØR LÆSNINGEN 1. 3 faser - fagets tekster  Før læsningen  Under læsningen  Efter læsningen 2.
Aktionslæring Sprogbaseret læring Greve Anette Vestergaard Nielsen NTS-centeret.
Workshop Fremmedsprog.  Eleverne skal fremstille en bordgrill i det fagspecifikke fag  Eleverne skal på fremmedsproget lave en fremstillingsbeskrivelse.
Forskellen mellem objektiv og subjektiv – en Padlet-opgave
Lyst til at lære – Skabe lyst til at lære – Lyst til at lære fra os Velkomstbrevet TUP2011 Projekt Transfer i AMU.
Formidling i Madkundskab Connie Greffel Frerks UC Syd/ Læreruddannelsen, Esbjerg.
Center for læring i natur, teknik og sundhed Den naturfaglige prøve.
SRO SKRIV!.
Informerende beskrivelser
Naturfag.
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Studieretningsprojektet
Hvorfor dansk på GF1?.
Vi læser for livet – en introduktion til genrepædagogik på Jægerspris skole Susanne Karen Jacobsen, Metropol, Institut for skole og læring.
Dansk på GF2.
Velkommen til fagligt samspil
Caseseminar Kolding 14. marts 2017
Progression sprogbaseret undervisning
Prøven i Natur/teknologi
- og hvordan du undgår dem…
Matematikvejlederrollen og opgaver
Præsentationens transcript:

Sprogbaseret læring i naturfag Kursus i Greve Anette Vestergaard Nielsen

24/3 kl. 13.00 – 16.00 På kursets 1. dag får deltagerne indsigt i principperne i den kontekst og sprogbaseret læring som den er kendetegnet i genrepædagogikken. Der lægges vægt på forskellige teksttypers sprogmønstre. Læs evt. artiklen Sproget i fagene – en udfordring fra Løft Læringen. Brug sproget NATURFAG

Sprogbaseret læring Genrepædagogik Kommunikation i fagene Systemisk Funktionel Lingvistik SFL Faglig Literacy

Effekt af Genrepædagogik i Australien

Maksimal kognitiv udfordring Frustration Effektiv læring Svag stilladsering Stærk stilladsering Relateret til Vygotskys nærmeste udviklingszone Når læreren stilladserer eleverne får de mulighed for at arbejde på et højere kognitivt niveau end det ellers ville have været muligt. Stilladsering: netop den støtte der udfordrer eleverne til at gøre yderligere fremskridt sproglig og vidensmæssigt. Kedsomhed ‘under-achievement’ Minimal kognitiv udfordring Inspireret af Gibbons 2002, Derewianka 2012 og Johansson og Sandell Ring 2010 12. marts 2015 Emnenavn

Bevægelse mellem hverdagssprog og fagsprog Mundtligt Konkret Kontekstbundent Personligt Følelsesladet Fagsprog Skriftligt Abstrakt Kontekstreduceret Generaliseret Logisk Upersonligt følelsesrenset Et centralt mål for eleverne er at de bliver i stand til at kommunikere fagligt på stadig højere og mere abstrakte niveauer både skriftligt og mundtligt

Litteratur Præsenter Ord på ! Sprogbaseret undervisning i fag, Kristine Kabel, Dafolo Lad sproget bære, Britt Johansson og Anniqa Sandell Ring, Akademisk Forlag Sprog i Skole, Ruth Mulvad, Alinea M.fl.

FFM - formidling Først i trinforløbet omhandler undervisningen viden om naturfaglig argumentation. Eleverne skal kunne indgå i diskussioner, der har et naturfagligt fokus, herunder diskussioner af enkle dilemmaer om menneskets anvendelse af natur og teknologi. Der er fokus på, at eleverne begrunder deres argumenter, og anvender fagord og begreber i diskussioner samt kan lytte til andres argumenter. Sidst i trinforløbet arbejder eleverne kildekritisk med teksttyper og formidlingsmåder som baggrund for kommunikation, diskussion og stillingtagen. Eleverne skal opnå en fornemmelse for, at kilder kan have forskellig troværdighed og at forskellige formidlingsmåder egner sig til formidling af forskelligt indhold og til forskellige målgrupper.

FFM -Ordkendskab Undervisningen fokuserer på, at eleverne i højere grad skal blive sikker på forskellen mellem hverdagsbegreber, fagord og begreber. Eleverne skal kunne udtrykke sig i et varieret naturfagligt og teknologisk fagsprog i tekst og tale.

FFM - Faglig læsning og skrivning Eleverne arbejder med læsestrategier i multimodale tekster, og eleverne skal kunne forklare procesmodeller og figurer, der indgår i faglige tekster og atlas. Eleverne skal desuden kunne læse og skrive forklarende tekster og anvende hensigtsmæssige læsestrategier i forhold til multimodale tekstdele samt opbygge læsestier til formidling af naturfaglige og teknologiske temaer.

Aktiviteter i naturfag Skriv på post it alle de aktiviteter, der udspiller sig i naturfags-undervisningen.

Aktiviteter i naturfag Skriv på post it alle de aktiviteter, der udspiller sig i naturfags-undervisningen. Inddel aktiviteterne i Derewiankas 5 faser. Gruppesamtale Inspiration Rekonstruktion Transformation Konstruktion Refleksion

Ord på! Insekter Få overblik over bogen. . Læg mærke til farverne Præsenter en side hver. Hvad skal eleverne sige, hvad skal de gøre!

Reading to learn Hvad får vi at vide i den faglige tekst? Tage noter Sorter noter Skriv ord der mangler

Stueflue Stuefluen er et insekt, der kan være en stor plage i huse og i stalde. Alle kender vist stuefluen. Den forekommer alle steder i Danmark. Stuefluen er nok jordens største skadedyr. Det er et problem at dyret spreder bakterier når den kravler rundt i de fødevarer, som mennesker skal spise.

Reading to learn Hvad får vi at vi i den faglige tekst? Tage noter Sorter noter Skriv ord der mangler Skriv tekst

Forbered en R2L Find en tekst Understreg de ord eleverne skal noterer Formuler spørgsmål til teksten. Orden noterne Skriv en tekst, hvor du udelader ordene Afprøv på hinanden.

Refleksion To og to Hvad tager du med hjem? 7/4 kl. 13.00 – 16.00   7/4 kl. 13.00 – 16.00 På kursets 2. dag prøver deltagerne en række af praktiske øvelser, der kan bruges i sprogbaseret læring. Med udgangspunkt i øvelserne arbejder deltagerne med forberedelse af egen undervisning. MEDBRING derfor en fagtekst, der kan danne grundlag for arbejdet i undervisningen. Deltagerne skal mellem kursusgang 2 og 3 frembringe tekster eleverne har skrevet.

Tak for i dag!