Gruppefeedback Et par eksempler fra hverdagen Karen Lunden (klu)

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klasserumskultur, inklusion og fraværsbekæmpelse Sparringsklyngebesøg
Advertisements

Digital styring af digital indlevering og videreforsendelse
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Proces – trin for trin Leder afsøger alternativer til udpegning
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
Struktur: ”Quiz og byt”
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
Prøver 2014 Dagens motto: Husk nu det er en prøve, ikke en eksamen!
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
De sidste undervisningstimer
HHX Grundforløbet 2005 Team B Portfolioevaluering
Organisering af undervisningen. Det er muligt at indsætte links til diverse filer, hjemmesider, video- og lydklip eller åbne dem direkte i OneNote, så.
Netværksgruppe tysk 4 tysklærere fra div.gym:
Evaluering af EMU Juni 2010 Undervisningsministeriet / Niras (
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
Workstations.
HJERNE TALENT XPERIMENT AATG.DK "Udvikling af elevernes almene studiekompetencer gennem formativ evaluering". Mentorordning på 1. årgang.
Drejebogen til eksamen på idræt B
- Gør jeg det godt nok som leder. - Gør mine ledere det godt nok
Refleksionsmodel – hvad går det ud på?
9. klasse Ranum Efterskole Formål med opgaven Du skal arbejde med et tværgående emne med en problemstilling. I får et overordnet emne. Herunder.
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004
Eksamen.
Dine karakterer Gives ud fra flere elementer. Hvilket niveau E-F, D eller C (taksonomi) Indhold af det der står skrevet holdt op imod det som der forventes.
Rektor Claus Jensen, Faaborg Gymnasium.  Alle skr. fag arbejder efter en gennemtænkt progression (fra det enkle til det komplicerede)  Delelementer.
Digital skriftlig- og mundtlighed
Store IT- innovationer (SITIN) TØ6. Dagens program Overordnet feedback til OO2 Øvelse til kap. 10 Mine projekter Ugens opgave/OO3 Individuel feedback.
Sunds skole Evaluering
Kvalitetssikring af lærerpræstationer - Hvordan?
Ny nordisk skole Mandag den 2. februar 2015
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
XX-afd Feedback i den lægelige videreuddannelse. Oversigt Hvad er 360°’s feedback Metoden –elektronisk model –papirmodel Spørgsmål og kommentarer.
Projekt HfO Obligatorisk skemalagt lektie- og opgaveværksted for 1. hf elever.
Fag Niveauer Mål Software Beskrivelse Dokumenter Lærer Projektoverblik Lærerplanlægning Eksempler og refleksioner Lærerressourcer Vurdering og standarder.
Prøver 2011 Obligatorisk for 9. kl.
Information til respondenter Feedback i den lægelige videreuddannelse.
EKSAMEN OG PRØVER.
Brugertest Tænkehøjt test. Aftenens øvelse I har nu på plads:  Hvem skal deltage  De første 3 cases.
Øvelse 1: First Impressions
Dagens program Gennemgang af dagens/ugens program Oprettelse af blog
Om anvendelse af forberedelse v. Jan Becher Sørensen Rektor, Paderup Gymnasium Konference d. 4. april
Eksamensorientering 2015 Eksamensorientering.
Skriftlig progression Italiensk FIP. Disposition Skriftlighed og respons Progression Feedback-former (feed up, feed back og feed forward) Karakterer Værktøjskasse.
Evaluering af undervisningen: samfundsfag Vi skal i dag evaluere (bedømme) undervisningen ift. disse emner: Planlægning Fagligt udbytte Arbejdsformer Lektiemængden.
Delprøver, eksamensforsøg i fagene matematik og oldtidskundskab, 2012/2013 Borupgaard og Ørestad Gymnasium. Andreas Lange, Oldtidskundskab, Borupgaard.
Evaluering af pilottesten Hvorfor det? Erfaringsopsamling Opmærksomhedspunkter Pejlemærker Mere viden.
Fou-forløb: Mini-SRP SO-forløb. Målsætning Vi vil forberede eleverne til at fremstille den gode SRP, specielt med henblik på: at kunne skrive flerfagligt.
Statistik med computeren Et undervisningsforløb i 6. klasse.
Workshop 4 IT i undervisningen. Indledning Min 1 g klasse havde studieretningsintro for kommunikation/IT med hele 12 engelsk timer i en enkelt uge Hip.
Introduktion til øvelsen ”Bidrag til kerneopgaven” Formål med øvelsen Forberedelse Indledning Runde 1 Runde 2 Runde 3 Afslutning på øvelsen 2.
Skriftlighed Det fælles gods - præsentation af progressionsplan.
Formativ evaluering Workshop Kort repetition  Formativ evaluering  den lærende skal have indsigt i sin egen læreproces  Formativ evaluering.
Elevers og læreres rolle
PORTFOLIO i skriftlig biologi
Skriftlighed i nv Skriftlighed i nv Aalborghus Gymnasium.
Oplæg fra Evalueringsudvalget
Mindset og formativ evaluering i sprogfagene:
Fang publikum og sælg dit budskab v/ Maria Vissing Bachara &
Trivselsmålingens resultater og vores indsatser
Flerfagligt Forløb 4/SRO
Informtationsmøde kommende 7. klasser
Læringsmål og niveaubeskrivelser
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
dho- og sro-evaluering
Selvevaluering og opfølgningsplan
Præsentationens transcript:

Gruppefeedback Et par eksempler fra hverdagen Karen Lunden (klu) H.C. Ørsted Gymnasiet på Frb. Fællespædagogiske dage - juni 2015

Gruppefeedback – hvorfor? Generelt Gruppefeedback – hvorfor? Eleverne får mundtlig feedback i stedet for skriftlig feedback Mange elever får aldrig læst de skriftlige rettelser og kommentarer igennem Læreren anvender sin rettetid på at give mundtlig / direkte feedback Det er problem at finde tid til at give individuel mundligt feedback til alle elever – derfor er gruppefeedback effektivt Gruppefeedback betyder at eleverne også kan lære noget af andres fejl Meget feedback er den samme for mange elever

Gruppefeedback - forudsætninger Generelt Gruppefeedback - forudsætninger Formålet med evalueringsformen skal være klart for eleverne Hvorfor benyttes denne form for feedback Hvad er elevernes udbytte ved denne form for feedback Hvad er det præcist der evalueres Hvad er der fokus på? / hvilken retning har feedback Fokuspunkter er i overensstemmelse med de opstillede krav til opgaven Formen skal være tydelig / hvilke ”spilleregler” benyttes Hvad er lærerens rolle og hvordan arbejder læreren i denne sammenhæng Hvad er elevens rolle og hvad er elevens eget bidrag i denne sammenhæng

HUSK !! Evaluering skal have et mål: Generelt HUSK !! Evaluering skal have et mål: Evalueringens formål - HVORFOR Evalueringens genstand – HVAD Evalueringens metode: Evalueringstidspunkt – HVORNÅR Evalueringsteknik – HVORDAN Evaluator - HVEM Evalueringens sammenligningsgrundlag Evalueringens interessenter / aktører Hvem skal bruge resultaterne? Hvordan skal resultaterne bruges? Hvad skal resultaterne bruges til?

Gruppefeedback på individuelle arbejder – forudsætninger: Eksempel Gruppefeedback på individuelle arbejder – forudsætninger: Læreren har ikke rettet / set elevens aflevering igennem Elevens arbejde foreligger i fysisk form (udskrevet) Læreren sidder med et eksempler af opgaven Eleven sidder med et eksemplar af opgaven Eleverne får udleveret evalueringsarket Fokuspunkter er i overensstemmelse med de opstillede krav til opgaven

Gruppefeedback på individuelle arbejder - evalueringsark Eksempel Eksempel: Biologi rapport 1.G – 2. semester Fokus: Korrekt opbygning og besvarelse af rapport

Feedback individuelle arbejder. Situationen Eksempel 3 til 4 elever sidder sammen med læreren Gruppen beslutter hvilken elev der får den grundigste gennemgang af opgaven. Læreren påbegynder rette arbejdet med ”øje for” fokuspunkter Læreren ”taler sig” højt gennem rette arbejdet og skiver notater/rettelser i sit eksemplar af opgaven Eleverne følger med i rette arbejdet og nedfælder egne relevante notater/rettelser i eget eksemplar af opgaven samt ”sætter hak” i evalueringsarket Eleverne udfylder den resterende / nederste del af evalueringsarket Eleven giver sit bud på en karakter med begrundelse i hvad vor godt / hvad var mangelfuldt / fejl mm Karakteren drøftes Læreren skimmer de øvrige opgaver igennem for at tjekke at eleverne har ”fået øje” på relevante rettelser Øvrige elevers karakter drøftes

Gruppefeedback individuelle arbejder. Tidsforbrug Eksempel Elevernes arbejder skal printes ud Evalueringsark skal konstrueres / printes ud Eleverne skal introduceres til hvad der skal ske og hvordan Der skal laves arbejdsopgaver til klassen – så de laver noget meningsfyldt medens der rettes. 6 grupper i en klasse a 20 min . . .  120 min 1 blok + 1 studietidsblok  Det går langsommet i starten og hurtigere til sidst: Man skal lige finde rytmen og nedslagspunkterne Eleverne er mere forberedt på hvad der skal ske mod slutningen